Artikel: Spanska DH-sjukan

samlade-pa-kulle-448x260.jpg

Trött på knuffcykling? Korta åktider? Lera? Snö? Brakebumps? Vi drog till Sierra Nevada-bergen i södra Spanien och kollade in vad Switch-Backs DHs dammande stigar kan erbjuda vintertrötta utförskroppar.

Läs mer

sweet!

känner igen känslan från bilen upp och även ett par av de stigar ni körde. bla kraschade jag fint på '6 inches only' och när jag tillslut fick stopp på kroppen så kunde jag sätta mig upp och dingla med fötterna över kanten. satt så och funderade en stund.. :)

tack för bimbopåsen också, hanterades som ett paket mjältbrand när jag öppnade bubbelkuvertet. :D

Asch, då har jag farit med osanning. Hade för mig du faktiskt åkte över kanten och stannade i några buskar. Blandade väl ihop det med tjejen som hojade med oss i Verbier som kanade iväg nedför någon brant.

det var inte på '6 inches' utan på en annan stig som jag efter ett hopp lämnade stigen för ett par buskar ett par meter nedanför.. vet inte vad stigen heter är men jag kommer ihåg att jag såg bubion ner till höger från berget plus att det var en liten klättring/skråande bort för att komma till trail head. bra beskrivning va? :)

shit.. ja, den där tjejen som krälade iväg i verpan hade bra flyt att få stopp i gräset.

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill tillbaka med en riktig DH-cykel. :)

Dito. Med mer tid kring Malaga. Eller två veckor, en på varje ställe. Man kan väl få drömma? :-)
I senaste Dirt (#87) finns för övrigt också en artikel om Switchbacks men de har uteslutande varit kring Malaga.

jomper skrev:
> Jag kunde stannat en vecka till eller två..

Jag vet precis vad du menar...

"....andra kommer behöva stirra tomt rakt fram för att undvika åksjuka och ytterligare andra behöver titta bort från avgrunden som bilen kör kusligt nära."

Och ännu roligare blir det när det är ett gäng jobbiga svenskar är på samma vägar med en egen, lika stor, buss. Att möta Lucky på vägen upp till Antennas var alltid en pulshöjare!

downhill är också ett engelskt ord betyder ungefär "ner för ett berg/kulle". Om man tar tid eller inte är valfritt, detta gäller även banmarkeringar.

Men du har rätt om idrottsformen :)

nolltid skrev:
> Ungefär som störtlopp. Men på cykel.

I alpina skidanläggningar brukar det finnas regler i stil med "Störtloppsåkning förbjuden", betyder det att man inte får ta tid?

nolltid skrev:
> Downhill är en idrottsform som handlar om att
> cykla utför en markerad bana på kortast tid.
>
> Ungefär som störtlopp. Men på cykel.

Jag skiter i vad det heter och jag skiter i hur lång tid det tar och jag vinner varje gång!

D:

//M

Senast redigerad av en moderator:
Monglo skrev:
> nolltid skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Downhill är en idrottsform som handlar om att
> > cykla utför en markerad bana på kortast tid.
> >
> > Ungefär som störtlopp. Men på cykel.
>
> Jag skiter i vad det heter och jag skiter i hur
> lång tid det tar och jag vinner varje gång!
>
> D:
>
> //M

Det är rätta takter. Orka vara torr och tråkig, våga ha kul!

Monglo skrev:
> nolltid skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Downhill är en idrottsform som handlar om att
> > cykla utför en markerad bana på kortast tid.
> >
> > Ungefär som störtlopp. Men på cykel.
>
> Jag skiter i vad det heter och jag skiter i hur
> lång tid det tar och jag vinner varje gång!
>
> D:
>
> //M

Ha ha, you go girl! :D

42Hz skrev:
> Nån som har koll på var i Malaga detta kan
> vara?

Ja, men jag är inte säker på att allt är filmat på samma spår.
Merparten är dock filmat på berget med kabinbanan någon mil väster om Malaga.(vad hette det då?)
Jag har nog både starten på spåret och "pick up spot" inlagda som POI i bil-GPS:en, kan kolla vad vi kallade det senare.

Sjukt kul spår men jag hade en dålig dag när vi var där. Frambroms med luft i var inte optimalt på det snabba spåret.

Tillbaka
Topp