Stor skillnad på bromsarna?

Bowman

Medlem
Jag luftade/bytte mineralolja på min Genius 940, den har BL-MT501 bromsar.
Bytte belägg med.
Bakbromsen tar i princip direkt och stumt och bra.
Men frambromsen har liksom 1cm spel i handtaget, sen tar den. Men också stumt och bra.
Men det där slacket i handtaget stör mig.
Knappast luft kvar i systemet tänker jag.
Det måste ju vara nåt annat.
Borde det inte kännas nästan samma på fram och bak.
Eller kan det skilja så mycket?

Du hade bleed block i och reach adjust är ok?
Yes det hade jag. Och reach adjust drog jag ut till ”max”

Inte bekant med just den modellen, men har haft liknande problem då kolvarna tryckts in för långt vid byte av belägg..
Ja jag funderade på detta.
Bakbromsen blev väldigt ”snug fit”, så jag satte dit hjulet först, för att få det beläggen efteråt, det var trångt.
Fram däremot satt beläggen lösare, och kunde få dom på plats innan jag satte tillbaka hjulet.
Kan det vara att kolvarna var för långt inne i kalipern? Skulle det göra att det blir ett spel i bromshandtaget verkligen?

Den bromsen med mindre "spel" innan den tar är antagligen överfylld pga kolvarna matades ut lite under luftningen.

Kan fixas genom att öppna blödporten vid handtaget och trycka in kolvarna ordentligt, annars går det till sig när beläggen slits

Den bromsen med mindre "spel" innan den tar är antagligen överfylld pga kolvarna matades ut lite under luftningen.

Kan fixas genom att öppna blödporten vid handtaget och trycka in kolvarna ordentligt, annars går det till sig när beläggen slits
Ja ok, gillar nog den som tar direkt dock. Kanske får försöka få till frambromsen på samma sätt genom att få ut kolvarna lite mer så kanske, men hur gör jag det i efterhand egentligen?

Genom att inte använda bleed block och så spränger man handtaget när man ska byta pads nästa gång

Gör om enligt manual till resultat blir konsekvent?

Ja ok, gillar nog den som tar direkt dock. Kanske får försöka få till frambromsen på samma sätt genom att få ut kolvarna lite mer så kanske, men hur gör jag det i efterhand egentligen?
1. Ta ut bromsbeläggen från det bromsok du vill fuska med "freestroke" på.
2. Öppna luftningslocket på handtaget.
3. Tryck enda gången på bromsspaken. Detta ska orsaka quad-tätningar i bromsoket att röra sig och stanna närmare varandra (se bilder "före" och "efter" nedan).
4. Sätt på luftningslocket i handtaget tillbaka.
5. Återmontera bromsbelägg i oket. De bör sitta närmare bromsskivan efter proceduren.

1789759507540.webp

Obs att vid nästa luftningen måste du öppna systemet innan du tvingar kolvarna tillbaka, annars riskerar du att:

så spränger man handtaget när man ska byta pads nästa gång

Ok, tack!
Men vilket är ”vanligt” eller ”rätt” egentligen? fick jag den tajta utan slack fel, eller den med mer slack fel?
Jag tycker att så länge du kan stanna på säkert sätt är det inget fel.

Jag tror också att det är ganska svårt att få båda bromsarna att kännas på identiskt sätt även om man följer manualen noggrant. Fram- och bakbromsarna fungerar på olika principer (bak har negativ återkoppling med decelereringen och är mer benägen att få bakhjulet sladda medan fram har positiv återkoppling), bromsslangslängderna är olika (bakslangen är längre och brukar därför stretcha mer och vanligtvis ger det mer stum känsla, men inte i ditt fall uppenbarligen).
Skillnaden i känslan kan även helt enkelt förklaras att bromsoken och bromshandtagen inte är tillverkade helt identiska: det må vara lite mer friktion i ena, lite styvare tätning i andra, ett 10 mikron tjockare bromsbelägg än andra o.s.v.
Och då har man också olika (dock mycket känsliga till även minsta rörelser) fingrar på vänster och höger hand och våra asymmetriska hjärnor som upplever dem olika. Till sist, det kan helt enkelt vara att en liten luftbubbla gömde sig i ena bromslinjen.

Dyrare bromsmodeller har både freestroke- och reach-vred på varje bromshandtag, så att man kan finjustera dem och få mer eller mindre identiska känslan ur de båda bromsarna. Men på billigare modeller får man ofta nöja sig med att bromsarna känns olika.

1. Ta ut bromsbeläggen från det bromsok du vill fuska med "freestroke" på.
2. Öppna luftningslocket på handtaget.
3. Tryck enda gången på bromsspaken. Detta ska orsaka quad-tätningar i bromsoket att röra sig och stanna närmare varandra (se bilder "före" och "efter" nedan).
4. Sätt på luftningslocket i handtaget tillbaka.
5. Återmontera bromsbelägg i oket. De bör sitta närmare bromsskivan efter proceduren.

Visa bilaga 853515

Obs att vid nästa luftningen måste du öppna systemet innan du tvingar kolvarna tillbaka, annars riskerar du att:
Behöver inte ta bort locket. Annars håller jag med

Tillbaka
Topp