Artikel: GoPro HERO - Hjältekamera?

sokare.jpg

Bli proffs med hjältekameran, är det vad GoPro HERO utlovar? Efter bad i baljan, besök i frysen och en del högt flygande tester vet vi vad kameran går för. Läs mer

Något som du glömde lägga till (eller läste jag slarvigt? My bad isf..) är att den är vattentät.
Hur djupt man kan filma vet jag inte, dock fungerar det klart godkänt vid t ex åkning med wakeboard och jetski. Det ser faktiskt rätt läckert ut en solig dag på sjön, med kameran monterad på brädan så det filmas både över och under ytan :)

flöjt skrev:
-------------------------------------------------------
> Något som du glömde lägga till är att den är vattentät.

Ja, det glömde jag faktiskt. Har orerat lite om det nu. Det är med i presentationsfilmen men inte i artikeln. Tack för påpekandet!

Helt underbar artikel eller va ja nu ska kalla de!

Tänkt på att köpa grejjs till hjälmen..

Men din åsikt då? Om du inte hade ngn alls nu, o ville ha en kamera till, ah för din egen skull, kul att tex spela in allt(så du får mer crasherna osv)

Har en kamera, som ja tejpar på hjälmen, men ser lite knasigt ut tycker jag

tack!

Muts skrev:
> Om du inte hade ngn alls nu, o ville ha en kamera till

Rent personligen skulle jag köpa VIO POV.1.5 om jag inte redan hade en POV.1. Men den är dyr så GoPro är ett budgetalternativ.

Hoppas få lägga mina leriga fingrar över en ContourHD för nästa test, det lilla jag sett från den ser ut som de fixat en del av problemen från VholdR (men inte alla).

Fast om du verkligen menade om jag inte hade någon kamera alls skulle jag troligen köpa en Panasonic FT1 eller en TZ7 med allriskförsäkring och montera på hjälmen. Har bara teoretisk kunskap om de två dock.

jag har gopron och jag tycker den är helt ok med tanke på priset...det negativa är batterierna, som vintertid skapar en del irritation...men när man lär sig att förvara kameran och extra batterierna varmt, så går det. om jag hade en dyrare kamera som tex. pov.1 så skulle jag nog inte våga använda den på samma sätt som jag gör nu. ljudet som det skrevs om är dåligt, ända gången man egentligen kan använda ljudet som bakgrund är väl när man filmat motorsport.

bildkvaliten tycker jag duger när det är bra ljusförhållanden, är dem inte det så kan man lika gärna hoppa över filmningen den dagen...

sen är det väl som med alla hjälmkameror att det blir tråkigt att kolla på om man inte har en vanlig kamera att växla klippen med.

men till alla som har begränsad budget och vill ha en hjälmkamera som man inte behöver vara livrädd att krascha med, så rekomenderar jag gopron.

på min hemsida så finns det en del filmer som jag använder hjälmkamera i, och det är en gopro.

www.superdproduction.se

VholdR ContourHD Camera va inte dyr alls! den vore ngt! 280 dollar =)

pov1.5 håller ja med om att den va skit dyr=)

själv kör ja med http://www.fotoguiden.se/kamera/Olympus_ol/Olympus_Mju_760.html
(olympus mju 760)

Den funkar bättre o filma me än dom nyare mju faktist..

Fattar mej inte på alla olika kamerabegrepp, men personligen tror ja inte att de blir så stor skillnad om ja köper en tex go-pro?

Tack

Huähhh, jag blev ju åksjuk när det filmades uppifrån hjälmen och jag tittade i fullscreen. Allvarligt alltså, det rullar i magen.

Jag är grymt nöjd med min GoPro kamera, jag kör med uppladningsbara batterier och det funkar bra för mig. Ni har säkert sett en heldel filmer från mig tidigare men här kommer det lite till

Ah! Underbar 'stig'! Såg hyffsat brant ut på filmen så jag misstänker det är det på riktigt bitvis. :)

42Hz skrev:
> Ah! Underbar 'stig'! Såg hyffsat brant ut på
> filmen så jag misstänker det är det på riktigt
> bitvis. :)

Jo visst finns det ett par branta partier, men i huvudsak så är stigen mer åt det flowiga hållet. Spåret har byggts för att passa nybörjare såväl som mer erfarna åkare. Därför finns inga hopp eller dropp, men förhoppningsvis bygger de ut nästa år med fler spår.
Området där stigen anlagts är förresten Jochpass nära byn Engelberg i centrala Schweiz.

/Rikard

Rikard_L skrev:
> Tjena,

Hoj!

> Har precis testat min nya ContourHD. Jag är än
> så länge rätt nöjd. Lite skakig är den allt,

Fina färger men som du säger så är bilden lite gummiaktig, men inte alls så farligt faktiskt!

> men jag antar att det finns någon mjukvara som kan stabilisera?

De stabiliseringsmjukvaror som jag känner till klarar bara att stabilisera panoreringar och/eller zoom. De fixar inte kameraåkningar framåt, i värsta fall tolkas de som inzoomningar och allt blir jättekonstigt. Har labbat en hel del med Deshaker för VirtualDub, fick en specialversion från utvecklaren Gunnar men det går helt enkelt inte att göra i dagsläget. :(

> Här kommer ett exempel från i lördags:

Bastard!

42Hz skrev:
> Lite wobbel här och där dock... :)

Ja, det har de inte fixat till. Syns främst i "Bike Movie". Där syns också att färgerna fortfarande är riktigt trista om det inte är perfekt ljus hela tiden. Slow motion verkar dock funka förvånansvärt bra. Ljudet verkar klart bättre! Kayak-filmen var kanske det tristaste jag sett, inte alls i samma standard som de andra actionfilmerna.

Jag höll däremot på att skita på mig när de kommer in bland träden i "Mt Bike Clip", jösses. :-O

the_TnT skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite wobbel här och där dock... :)
>
> Ja, det har de inte fixat till. Syns främst i
> "Bike Movie". Där syns också att färgerna
> fortfarande är riktigt trista om det inte är
> perfekt ljus hela tiden. Slow motion verkar dock
> funka förvånansvärt bra. Ljudet verkar klart
> bättre! Kayak-filmen var kanske det tristaste jag
> sett, inte alls i samma standard som de andra
> actionfilmerna.
>
> Jag höll däremot på att skita på mig när de
> kommer in bland träden i "Mt Bike Clip", jösses.
> :-O

Tänkte jag skulle länka in till den, sjuuukt smalt på sina ställen, jäkligt läckert!

42Hz skrev:
> > Jag höll däremot på att skita på mig när
> de
> > kommer in bland träden i "Mt Bike Clip",
> jösses.
> > :-O
>
> Tänkte jag skulle länka in till den, sjuuukt
> smalt på sina ställen, jäkligt läckert!

Been there, done that. :-) Lite trångt i slutet där ja. Det är filmat i Whistler Bike Park. A-Line.

/Leo

Leo skrev:
> Det är filmat i Whistler Bike Park. A-Line.

Gissade det. Fast i den farten är det nog få som kör. :-O

42Hz skrev:
> Sköldpaddekamera

So much win. Alla borde ha en hjälmkamera.

Tillbaka
Topp