[Artikel] Test av Thule Outpace 2

Redaktionen

Medlem
Skarmavbild-2025-08-14-kl.-13.55.52-e1755172620928-2000x1130.jpg

Thule har varit svenskarnas val på kvalitetsställ under lång tid, nästan så man kan tro att de har monopol på marknaden. Nu har Thule släppt ett nytt ställ som är kompakt, prisvärt och mer anpassningsbart för fler cyklar. Här i videon går jag genom lite olika funktioner och saker som jag reflekterat över under min användning av stället!

Läs hela artikeln:

Den ser kraftigare ut än Thule Velocompact från 2018. Klarar även denna av 180 km/h eller mer? Anledningen till frågan är enkel, kör MTB utomlands, där det finns riktig sommar och alla tyskar på Autobahn ligger just i 180 eller mer på just Autobahn med cyklarna där bak. Så även i år, därav frågan. Frågan är saklig.

Senast ändrad:
Den ser kraftigare ut än Thule Velocompact från 2018. Klarar även denna av 180 km/h eller mer? Anledningen till frågan är enkel, kör MTB utomlands, där det finns riktig sommar och alla tyskar på Autobahn ligger just i 180 eller mer på just Autobahn med cyklarna där bak. Så även i år, därav frågan. Från är saklig.
Det finns väl inga dylika som är typgodkända och därmed testade för mer än 130?

Det finns väl inga dylika som är typgodkända och därmed testade för mer än 130?
Kan bekräfta att Thule Velocompact från 2018 med kolfibercykeln där bak klarar 160-180 på autobahn utan problem, trots att de endast är godkända för 130. Ja vibrationer finns, i början var man livrädd för att tappa cykeln. Första gången med kolfibern där bak i 180 på autobahn stannade man flera ggr för man var så rädd att tappa cykeln. I år endast 1-2 ggr. Kör du i 130 lycka till att stå bakom lastbilar och annan skit på autobahn.

Tyskarna själva kör långt över 200 med cyklarna där bak på sina nya jeepar och volkswagen bussar. Då har de dessutom allt från 2 cyklar till 4-5 där bak. 180 för en tysk är som 120 för en svensk på en 110 väg. Tror knappast att deras cykelställ är certade för 200 men om deras klarar hastigheten, då skall ta mig tusan Thule Velocompact klara 180 eller mer.

Kan bekräfta att Thule Velocompact från 2018 med kolfibercykeln där bak klarar 160-180 på autobahn utan problem, trots att de endast är godkända för 130. Ja vibrationer finns, i början var man livrädd för att tappa cykeln. Första gången med kolfibern där bak i 180 på autobahn stannade man flera ggr för man var så rädd att tappa cykeln. I år endast 1-2 ggr. Kör du i 130 lycka till att stå bakom lastbilar och annan skit på autobahn.

Tyskarna själva kör långt över 200 med cyklarna där bak på sina nya jeepar och volkswagen bussar. Då har de dessutom allt från 2 cyklar till 4-5 där bak. 180 för en tysk är som 120 för en svensk på en 110 väg. Tror knappast att deras cykelställ är certade för 200 men om deras klarar hastigheten, då skall ta mig tusan Thule Velocompact klara 180 eller mer.
Har du ens bevistat Autobahn? 90% hittepå i dina inlägg.

En nackdel med konstruktionen är att man ibland måste lossa den första cykeln för att kunna montera armen på cykel nummer två – till exempel om man möter upp en kompis på vägen till turen och ska lasta på dennes cykel. Ett något större avstånd mellan cyklarna, så att pedalen inte slår i infästningsarmen, hade också varit en förbättring.
Detta är något man vänjer sig vid, och monterar alltid cykeln med vevarmarna så att de står så nära den "egna" armen som möjligt, så man har maximal justeringsmån som möjligt när man sätter på nästa cykel.

Det som däremot begränsar är väl snarast sade-styre, på de flesta cyklar räcker det att man har sänkstolpe och sänker sadeln, men det räcker inte alltid, så man får lossa på cykeln och skjuta den framåt för att kunna sätta cyklarna omlott. Detta är svårt att undvika med mindre än att avståndet är drygt en halv styrbredd, men det är ju ganska brett numera :)

Infästningsremmen sitter på en glidande plattform som kan justeras cirka 15 centimeter. För mina cyklar fungerar det dock inte att fästa i ramen längre ner än det översta läget, eftersom fästanordningen då inte kan rotera runt sin axel.
Jag förstår inte alls vad som menas här. Du skriver att det har med dina cyklar att göra, men det är fästet som inte går att rotera? Noterar dock att du har monterat den innersta cykeln riktad åt vänster, och därmed kommer fästarmarna att fästa i cyklarna närmast vinkelrätt. Jag brukar sätta den innersta cykeln riktad åt höger, med drivsidan utåt, då kommer fästarmarna att fästa i cyklarna underifrån från sidan mer, och jag upplever att man har stor möjlighet att välja hur fästet ska fästa in och man behöver absolut inte ha den i ytterläget om man inte vill. Kanske kan funka bättre så?

Detta är något man vänjer sig vid, och monterar alltid cykeln med vevarmarna så att de står så nära den "egna" armen som möjligt, så man har maximal justeringsmån som möjligt när man sätter på nästa cykel.

det spelade typ ingen roll här, och jag pratade även med en Thule representant på en mässa och frågade om jag hade otur när jag tänkte. Men han kunde inte heller komma på en lösning utan att montera loss cykel nummer 1
Det som däremot begränsar är väl snarast sade-styre, på de flesta cyklar räcker det att man har sänkstolpe och sänker sadeln, men det räcker inte alltid, så man får lossa på cykeln och skjuta den framåt för att kunna sätta cyklarna omlott. Detta är svårt att undvika med mindre än att avståndet är drygt en halv styrbredd, men det är ju ganska brett numera :)
Ja sadelstyre kombon kan vara knepig om man lastar framför allt 2 cyklar som ska passa samma person och det inte finns dropperpost på minst 1 av dem. Men det jag inte hur man ska komma runt.

Jag förstår inte alls vad som menas här. Du skriver att det har med dina cyklar att göra, men det är fästet som inte går att rotera? Noterar dock att du har monterat den innersta cykeln riktad åt vänster, och därmed kommer fästarmarna att fästa i cyklarna närmast vinkelrätt. Jag brukar sätta den innersta cykeln riktad åt höger, med drivsidan utåt, då kommer fästarmarna att fästa i cyklarna underifrån från sidan mer, och jag upplever att man har stor möjlighet att välja hur fästet ska fästa in och man behöver absolut inte ha den i ytterläget om man inte vill. Kanske kan funka bättre så?
Problemet jag fick när armen inte var i ytterläget var att vinkeln på fästklämman blev inte rak mot ramen.

det spelade typ ingen roll här, och jag pratade även med en Thule representant på en mässa och frågade om jag hade otur när jag tänkte. Men han kunde inte heller komma på en lösning utan att montera loss cykel nummer 1

[...]

Problemet jag fick när armen inte var i ytterläget var att vinkeln på fästklämman blev inte rak mot ramen.
Jag tror att båda dessa problem kanske avhjälps om man monterar cyklarna åt andra hållet, så att armarna går snett upp snarare än rakt upp, för efter flera års användning av ett Epos-ställ känner jag inte alls igen de problem du beskriver. Om fästarmen kommer snett nedifrån är det mycket enklare sätta vevarmen längs med armen, då är den inte i vägen när du ska sätta dit cykel nummer 2, plus att fästklämman inte behöver rotera speciellt mycket för att hamna rakt mot ramen.

Bra test @tobiasbjorkgren, är alltid mer nice med video än bara bilder och text.

En snabb fråga dock, tror du att det finns möjlighet att fästa hållarna i sadelstolpen istället för ramen med denna?

Ser ut att gå med Epos, men har svårt att se hur långt upp armarna räcker på Outpace?

Jag tror att båda dessa problem kanske avhjälps om man monterar cyklarna åt andra hållet, så att armarna går snett upp snarare än rakt upp, för efter flera års användning av ett Epos-ställ känner jag inte alls igen de problem du beskriver. Om fästarmen kommer snett nedifrån är det mycket enklare sätta vevarmen längs med armen, då är den inte i vägen när du ska sätta dit cykel nummer 2, plus att fästklämman inte behöver rotera speciellt mycket för att hamna rakt mot ramen.
Här kommer en färsk bild från morgonena packning. Cykeln åt andra hållet så att fästarmen går i linje med diagonalröret, och vevarmarna sätts parallellt med armen, inga problem med fästklämman och inte heller några problem med den andra fästarmen.
IMG_4974.webp

IMG_8582.webp
IMG_8583.webp

Nu var jag tvungen att testa att vända på hojen. armjusteringen längst in fungerar att fästa längre in nu, Så det made more sense. Men avståndet är för tajt för att den ska gå förbi ifall en pedal är monterad på cykeln.
Här kommer en färsk bild från morgonena packning. Cykeln åt andra hållet så att fästarmen går i linje med diagonalröret, och vevarmarna sätts parallellt med armen, inga problem med fästklämman och inte heller några problem med den andra fästarmen.
Visa bilaga 788561
Skjuts hela armen på epos IN/UT? Kanske därför som den kan gå förbi pedalen

Senast ändrad:
Bra test @tobiasbjorkgren, är alltid mer nice med video än bara bilder och text.

En snabb fråga dock, tror du att det finns möjlighet att fästa hållarna i sadelstolpen istället för ramen med denna?

Ser ut att gå med Epos, men har svårt att se hur långt upp armarna räcker på Outpace?
Inte på mina cyklar där är den för kort

Nu var jag tvungen att testa att vända på hojen. armjusteringen längst in fungerar att fästa längre in nu, Så det made more sense. Men avståndet är för tajt för att den ska gå förbi ifall en pedal är monterad på cykeln.
Jag ser till att rotera vevarmen så att den ligger så nära den egna fästarmen som möjligt, se min bild, den yttre vevarmen pekar snett nedåt åt vänster i bilden. Då går det att lyfta nästa fästarm utan att den slår i pedalen, eftersom vevarmen är riktad snett nedåt åt andra hållet. Den andra fästarmen kan sättas i vilken vinkel som helst då. Enklast hade förstås varit om stället hade varit tillräckligt brett för att rymma pedalen :)

Skjuts hela armen på epos IN/UT? Kanske därför som den kan gå förbi pedalen
Nej, de funkar nog likadant som på Outpace-stället, skulle gissa att Thule använder samma fästarmar på dessa två ställ.

Jag ser till att rotera vevarmen så att den ligger så nära den egna fästarmen som möjligt, se min bild, den yttre vevarmen pekar snett nedåt åt vänster i bilden. Då går det att lyfta nästa fästarm utan att den slår i pedalen, eftersom vevarmen är riktad snett nedåt åt andra hållet. Den andra fästarmen kan sättas i vilken vinkel som helst då. Enklast hade förstås varit om stället hade varit tillräckligt brett för att rymma pedalen :)
Fast med din vinkel kommer ju min arm inte förbi pedalen heller. Thules manual säger att man inte ska köra med armen uppfälld utan en cykel monterad och det är därför problemet att montera ner cykel nummer 1 för att montera cykel nummer 2 uppstår

Armen ligger nedfälld tills den behöver fällas upp, och armen behöver aldrig passera pedalen. Kolla min bild igen. Cykel nummer ett monteras med framhjulet åt höger, fästarmen kommer upp mot höger och ligger i linje med diagonalröret. Jag ser till att även rotera vevarmarna så att de ligger parallellt med fästarmen, med den inre pedalen högst och den yttre lägst. Då kan fästarm nummer nu fällas upp och ner utan att den slår i pedalen, den vevarmen pekar ju snett bakåt.

Jag har monterat cyklar på det här viset i ett par år nu, har aldrig behövt justera eller flytta på den inre cykeln om jag hämtar upp en kompis. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre :) Ska försöka komma ihåg att ta bilder imorgon nät jag ska montera cyklarna igen.

Om inte fästet ser helt galet ut på Outpace jämfört med Epos förstås. Det jag gillar med denna infästning är just dess flexibilitet, att cyklar kan monteras oberoende av varandra. Annars är man nästan tillbaka till de störiga armarna genom ramen.

Fast nu testade jag igen med stället och det går verkligen inte att komma förbi min pedal oavsett läge. Armarna är olika på EPOS och Outpace
Ok, det förklarar saken. Det är ju en ganska allvarlig designbrist på Outpace-stället i så fall, märkligt att de hade löst det på Epos men sedan missade det på Outpace. Men bra att veta!

problemet att montera ner cykel nummer 1 för att montera cykel nummer 2
Det kan uppstå med Epos också. Beror helt på var i ramarna som armarna fäster och i vilket läge som vevarmarna står. Med rutin kan man lära sig vissa kombinationer och ställa vevarmarna rätt på cykel 1 från början men i vissa fall så måste arm 2 upp innan cykel 1 kan fästas helt.

Det kan uppstå med Epos också. Beror helt på var i ramarna som armarna fäster och i vilket läge som vevarmarna står. Med rutin kan man lära sig vissa kombinationer och ställa vevarmarna rätt på cykel 1 från början men i vissa fall så måste arm 2 upp innan cykel 1 kan fästas helt.
Sedan jag började montera enligt mina bilder ovan har jag aldrig haft några sådana problem, det räcker med en kombination. Har funkat med MTB, blandat gravel och MTB, och både med två och tre cyklar. Det är en ganska enkel princip egentligen.

Jag har dessutom kunnat ta av den inre cykeln utan att röra den yttre cykeln. Det är inte raketforskning direkt, men det gäller att förstå geometrierna man jobbar med.

Det är kanske jag som fäster den inre cykeln fel i ramen, skall testa lite varianter. Ser inte riktigt på dina bilder men fäster du i nedre röret?
Jag sätter den inre cykeln så att den är vänd med framhjulet mot höger, alltså med drivsidan utåt. Jag sätter fästarmen i diagonalröret, den kommer då att fästa in i nästan samma vinkel som diagonalröret. Vevarmarna sätter jag i samma vinkel som fästarmen, med den yttre pedalen (höger) i dess nedre läge.

Tillbaka
Topp