Artikel: Kolfiber eller aluminium – två HT i jämförande test

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Aluminiumellerkolfiber.jpg ht=485

En titt i cykeltillverkarnas produktkataloger ger att kolfiber får allt större utrymme bland ramar och komponenter. Kommer framtiden enbart att vara draperad i den svarta väven eller finns det fortfarande plats för den lätta silvriga metallen? Vi har testat två cyklar i olika rammaterial från tyska Canyon för att utvärdera eventuella skillnader mellan materialen.

Läs artikeln

Senast redigerad av en moderator:
Trevligt. Ni har fattat/upptäckt vinken med kolfiber. Det handlar om vikt! Allt annat mumbu jumbo om "förlåtande dämpning" osv lär knappast märkas i ett blindtest. Och vad det gällde sadelstolpen är jag rätt säker på att setback kontra rak stolpe gör större skillnade än själva materialet.

Men borde man inte köra EXAKT samma komponenter på de båda för att kunna jämföra. Det är ju olika hjul, olika gafflar. Den ena har alu-styre.Med resning. Den andra platt kolfiber...???
Inte ens sadlarna är samma. Jag är inte torsk på kolfiberramar så min kritik är ej färgad.
Någon som håller med ?

Mycket trevlig text som vanligt från bröderna. Intressant att se att det där med kolfiber faktiskt inte är svaret på allt men som Rippa säger så verkar det ju vara överlägset om man ska kapa vikt.

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Men borde man inte köra EXAKT samma komponenter
> på de båda för att kunna jämföra.

I ett strikt "A-B" test, ja. Men det är ju lite svårt att få till rent praktiskt. Men det bytte ju komponenter mellan ramarna, vilket får ses som ett försök i alla fall.

Jo förvisso. Men jag skulle nog vilja ha två exakt lika dan bredvid varandra. Man byter ju inte gaffel på 2 min... :) Jag förstår problematiken.

riktigt bra test. seriöst att byta komponenter o vikta upp kolfiber ramen. plastpåsen, gick den att ta bort? ja gissar att det är som en ballong de blåser upp när de bakar ramen för att samtidigt pressa me vakum utifrån för att pressa ur så mycket resin/epoxy ur kolfibern = starkare.

Jag bör tilllägga att jag tror själv inte det är någon enorm skillnad på kolfiber och alu på en som rammaterial utan det är viktigare med en rätt inställd gaffel. En skön sadel. Bra sittställning och geometri. Jag är fortfarande urnöjd med min NRS i alu från 2005.

Tillägger också att det var ett väl utfört test trots att jag är lite skeptisk. : )

-Dr Dängberg

Skogling skrev:
> Jag bör tilllägga att jag tror själv inte det
> är någon enorm skillnad på kolfiber och alu på
> en som rammaterial ...

Tror inte jag heller - när det gäller redan anorektiska XC hardtails. Men när HD/frirajd nissarna kommit över sin hållfasthetsängslan så lär det ju finnas stora viktbesparingar att göra på dessa cyklar. Kilo(n) istället för gram?

Skogling skrev:
Jag är fortfarande
> urnöjd med min NRS i alu från 2005.

Du skulle ju köpa en Rush??? ;o) :oD :o]

Bröderna bara radar upp tester som är både smakfullt och imponerande utförda, tack AJ & PJ!

Sen kan jag bara hålla med Skogling, färdiga cyklar så det bara är att kliva över på cykel no:2 direkt för att uppleva olikheterna mellan dom. Lite som att prova löparskor på Löplabbet, 2-3 par som står uppställda att hoppa emellan lite snabbt, då behövs det inte många steg innan man känner skillnaden på dom olika skorna. Men visst, jag förstår också problematiken att ha fler cyklar uppställda och klara.

Men, kan jag verkligen lita på allt dom skrivit i testet, det finns ju inga HåkanC staplar och diagram ;)

//Källis

ginnfilt: Rätt nytt så inte vanligt än så länge men kommer väl.

Bra och intressant test. Men 580mm styre smalt hängde jag inte med på, så smalt är det inte, perfekt bredd skulle jag säga.

ginnfilt skrev:
> Är det vanligt med ramar som har PM-fäste för
> broms? Har inte noterat det tidigare...

som cerro skriver inte så vanligt. ännu bör nog tilläggas me tanke på att IS standarden i stort sett blivit överget av tillverkarna av bromsar, till o med av shimano som väll tog fram den standarden. PM fäste har funnits på hojar tidigare, men det va väldigt länge sen, o då satt det på bland annat gary fisher o då på kedjestaget istället för sadelrören. tror vi kommer få se en hel del ramar med PM som standard framöver.

Intressant och givande test!
Hur feta sulor går det att trycka in i en sån där ram?

Om man skulle få för sig att göra en lekhoj med brett styre, Fat albert eller Weirwolf 2,5", halvlåg sadel och plattisar. Har kört en liknande setup som det jag beskrev och det är sjukt kul, lite långsammare än ett xc-spjut, men mycket lättare och smuttare än en "vanlig" am-hoj.

Skogling skrev:
Man byter ju inte
> gaffel på 2 min... :)
nej knaske inte 2 men inte så mkt mer än 5 min

Trevlig läsning. Men som test mellan kolfiber och aluminium så säger det inte så mkt. Men fin reklam för Canyon iaf. :)

Dom borde ha testat explosionsrisken också. Nu törs man i alla fall inte köra runt med kolfiber i skogen.

Næsten + 300 gram forskel i dækkene på de to cykler, som roterende vægt.
Med samme hjul/dæk vil jeg tro at der ikke havde været stor forskel, udover en carbon ramme giver mere komfort end alu.

Fast fins det något argument förutom det estetiska till att man ska föredra en aluminiumram framför en karbong-ram?

Jag gillar min naturanodiserade aluminium Epic, men vid en utmatningsjämförelse så har en karbong-ram klarat bortåt tre gånger så många lastväxlingar som en grillkolsram.

Kolfiber är starkare, tåligare, lättare än alujumjum men aluminium är billigare och snyggare i mina ögon.

Intressant läsning! En sådan här artikel gör en glad - seriöst testande som är väldokumenterat och beskrivet! Tummen upp till artikeln!

Vägde ni något mer än ramarna? Vore intressant med faktisk viktskillnad på gafflar vevparti och hjul.

Tänkte bara nämna att jag har haft lite otur med kolfiber ramar.. Har lyckats lägga mig med två Specialized s-works HT Carbon å knäckt dom! Det är inte roligt!
Men underbart med kolfiber!
Tacka vet jag en gammel Ultima med stålram det är som en finsk Sisu.

Johannes.K skrev:
> Tänkte bara nämna att jag har haft lite otur med
> kolfiber ramar.. Har lyckats lägga mig med två
> Specialized s-works HT Carbon å knäckt dom! Det
> är inte roligt!

Får man ligga så ska man inte klaga!

Edit: grumt test förresten. Riktigt kul att läsa och ta del av slutsatsen. Väntar bara på att någon ska köra ett tre-ramstest med en titanhoj också. Keep up the good work!

Johannes.K skrev:
> är inte roligt!
> Men underbart med kolfiber!
> Tacka vet jag en gammel Ultima med stålram det
> är som en finsk Sisu.

frågan är om en ram i alu, med rör som har en godstjocklek som en cola burk skulle klarat sig bättre :D

Rippa skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag bör tilllägga att jag tror själv inte
> det
> > är någon enorm skillnad på kolfiber och alu
> på
> > en som rammaterial ...
>
> Tror inte jag heller - när det gäller redan
> anorektiska XC hardtails. Men när HD/frirajd
> nissarna kommit över sin hållfasthetsängslan
> så lär det ju finnas stora viktbesparingar att
> göra på dessa cyklar. Kilo(n) istället för
> gram?

Hållfasthetsängslan? Det råder ju viktväktar-republik.

Riktigt bra artikel och test, det kändes i det nämsta tyskt!

Men, jag är inte riktigt med på tanken med att viktutjämna, dvs. lägga på vikt på kolfibercykeln för att sedan jämföra.
I mina ögon fungerar en produktserie från en tillverkare att ju mer $$$ du lägger ner på deras produkt desto bättre egenskaper köper du (en rimlig ansats om du köper något som är serietillverkat).
I detta fall var kolfibercykeln ca. dubbelt så dyr som aluminiumcykeln.

Alltså, det som händer i denna artikel är att det utförts en egenskapstest på en "50-lapp" mot en "100-lapp" som är fysiskt omformade till samma dimensioner. Sedan tillfrågas en bankman/kvinna vilken som är bäst.

-Intressant, men är det relevant då de har olika inköpspris?
Dvs. du betalar ju för att kolfibercykeln är just _lättare_, och i dagsläget kostar det mer, förhoppningsvis bättre egenskaper.

/C

Jag misstänker att tanken var att se om kokoshojen var mer än bara lättare. Ofta tillskrivs kolfiber allehanda nästan magiska egenskaper, och jag känner på mig artikelförfattarna ville undersöka om detta stämde, med allt annat lika i den mån det går, dvs samma ramvikt till exempel.

Att ramen är lättare kan du ju läsa på canyons hemsida, det behövs det ju inget test för att konstatera :)

Obs. jag skriver nu bara vad jag tycker, kan inte backa upp med tung data:)

Kanske Canyon kan inte göra ramar:) Eller kanske dom kan och den typen av cykeln ska ju vara lätt, effektiv och styv tror jag och komfort är inte ett viktig mål. Vad jag menar är, att det går att tillverka helt olika egenskaper till ram specielt när man använder kolfiber och att dom två ramar skilde sig "bara" om vikten är helt riktig. Det är troligtvis var Canyon vill.

Men klart sådana här tester är intressanta att läsa och man får tacka PJ och AJ för artikel!

Jättebra skrivet.

Nu var focus C vs Al och det var intressant.

Jag hade tyckt det varit roligt med en dyr vs billig mot klockan. Hade varit roligt att se er sätta varvtider på ex lida XC spåret gärna med lite olika däck. Hur mycket gör viktskillnaden i tid?

Fö skulle jag också villja ha en supertandem och en åkstark bror.

Intressant test. Seriöst utförd!
Jag var inte helt nöjd med sittställningen på min kolfiberhoj så jag flyttade alla komponenter och hjul (relativt högspecade, xtr etc) till vintercykeln som är en bra men inte helt lätt stålram. Totalt fick jag en bättre cykel om än lite tyngre som funkar bra på tävling. Säger inte mer än att rammaterialet som sådant bara är en parameter bland många. Generellt gillar jag ändå kolfiber men stål är också mulligt.

Riktigt intressant test. När jag bytte ram senast så stod valet mellan en Scale 30 eller en Scale 40. Plånboken tillät inte mer och då valde jag 40 med min egen motivering. Hellre den bästa aluramen än en "sämre" kolfiberram.

Känns som att valet var ganska bra.

sjooons skrev:
> Men har inte Scale 30 samma ram som Scale 20 och
> 10?

Jo, så är det. bara komponenter som skiljer. iaf på de tidigare modellerna.

Johannes.K skrev:
> är inte roligt!
> Men underbart med kolfiber!
> Tacka vet jag en gammel Ultima med stålram det
> är som en finsk Sisu.

haha ja, tog ut min nylackerade ultima idag 3timmar härlig ståldämpning, tung som ett jävla reaplan jämfört med min gamla kolfiber hoj. Men det gör inget, så otroligt skönt och slippa vibrationerna!

Det som slog mig idag var dock, att man inte tänker på viktökningen i mitt fall på nästan ett kilo! visst den är lite tyngre och lyfta men i övrigt tänker man inte på det, speciellt mycket. Stål och kolfiber är såpass olika i uppförandet att man inte reflekterar över det.

cerro skrev:
> Bra och intressant test. Men 580mm styre smalt
> hängde jag inte med på, så smalt är det inte,
> perfekt bredd skulle jag säga.

För stigcykling är riserstyren runt 660mm ganska standard numera medan AM-hojar ofta kör 675. Bredare styre ger mer kontroll när det går fort utför(personlig åsikt).

Westman skrev:
> För stigcykling är riserstyren runt 660mm ganska
> standard numera medan AM-hojar ofta kör 675.
> Bredare styre ger mer kontroll när det går fort
> utför(personlig åsikt).

Framförallt så blir armhålorna inte lika svettiga.

s skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > För stigcykling är riserstyren runt 660mm
> ganska
> > standard numera medan AM-hojar ofta kör 675.
> > Bredare styre ger mer kontroll när det går
> fort
> > utför(personlig åsikt).
>
> Framförallt så blir armhålorna inte lika
> svettiga.

riktigt bra argument :D

Jensen skrev:
> s skrev:
> -----
> > Westman skrev:
> > > Bredare styre ger mer kontroll när det går
> > fort
> > > utför(personlig åsikt).
> >
> > Framförallt så blir armhålorna inte lika
> > svettiga.
>
> riktigt bra argument :D

Mmm. Det är nog många som förbisett detta. Snart kommer vi att få se fredrikw med ett 675+ styre. =D

Fy fan för att ligga bakom dig. Hoppas du använder deo åtminstone.

;-)

s skrev:
> Mmm. Det är nog många som förbisett detta.
> Snart kommer vi att få se fredrikw med ett 675+
> styre. =D

jag slutar nog hellre cykla.

Tillbaka
Topp