Sämsta ursäkten för att motviera cykelköp "hemma"

Selast

Ny medlem
Blev lite inspirerad av en annan tråd där någon motiverade ett cykelköp med att polaren hade vurpat, den bättre hälften var inte speciellt imponerad...

Jag tänkte därför starta en tråd med dåliga ursäkter/anledningar för att köpa cykel och börjar själv.

Min hustru har med en mentalskötares tålamod snällt haft överseende med min cykling och inte sagt alltför mycket när cykelstallet utökats gång på gång. Måttet rågades förra året när en Ridley Crossbow inhandlades från Tyskland (min då 4'e cykel i garaget). Mitt lama försök att gömma den i garaget och låta den "dyka" upp vid senare tillfälle gick om intet när jag mötte hustrun och barnen på väg hem första dagen, äldsta grabben utbrister då med ljudlig stämma: "Pappa vilken cool cykel du köpt!". Mitt röda ansikte var all bekräftelse hustrun behövde... Det ställdes nu ulitmatum som gick ut på att 3 cyklar var max, dvs. en cykel in en gammal ut! Lyckades bli av med MTBn på blocket och lugnet var återställt. Till saken hör att min hustru har häst och i våras kom det fram att hennes sadel var på upphällningen varför hon "bad om lov" att få köpa en ny ur vår gemensamm budget. På min fråga vad en sådan kunde tänkas kosta blev svaret "runt 20 tusen...". Snabbtänkt som man är blev svaret givet, "Javisst älskling självklart får du köpa ny sadel.... OM jag får köpa en ny cykel!" Omöjligt för henne att komma ur och två veckor senare stod en ny Eddy Merckx SXM i garaget :-) Sadeln är ännu ej köpt, mig veterligen i alla fall.

Ha ha, fin story. Tyvärr har min fru ingen "dyr" hobby så jag kan "kontra" för få vågskålen att väga jämnt :-)

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Till saken hör att
> min hustru har häst och i våras kom det fram att
> hennes sadel var på upphällningen varför hon
> "bad om lov" att få köpa en ny ur vår gemensamm
> budget. På min fråga vad en sådan kunde tänkas
> kosta blev svaret "runt 20 tusen...". Snabbtänkt
> som man är blev svaret givet, "Javisst älskling
> självklart får du köpa ny sadel.... OM jag får
> köpa en ny cykel!" Omöjligt för henne att
> komma ur och två veckor senare stod en ny Eddy
> Merckx SXM i garaget :-) Sadeln är ännu ej
> köpt, mig veterligen i alla fall.

Eftersom det var den gemensamma kassan fanns det väl inget mer i den efter ditt cykelköp. Den som handlar först vinner. :)

Jag har infört personligt köpstopp på obestämd framtid. Jätteskönt faktiskt! Då slipper man sitta å dega framför webshoppar och annat skit och kan ägna sig åt att hojja, leka med familjen eller förkovra sig istället. Mycket bra så här långt iaf!

Stalle

Veloce skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Till saken hör att
> > min hustru har häst och i våras kom det fram
> att
> > hennes sadel var på upphällningen varför hon
> > "bad om lov" att få köpa en ny ur vår
> gemensamm
> > budget. På min fråga vad en sådan kunde
> tänkas
> > kosta blev svaret "runt 20 tusen...".
> Snabbtänkt
> > som man är blev svaret givet, "Javisst
> älskling
> > självklart får du köpa ny sadel.... OM jag
> får
> > köpa en ny cykel!" Omöjligt för henne att
> > komma ur och två veckor senare stod en ny Eddy
> > Merckx SXM i garaget :-) Sadeln är ännu ej
> > köpt, mig veterligen i alla fall.
>
> Eftersom det var den gemensamma kassan fanns det
> väl inget mer i den efter ditt cykelköp. Den som
> handlar först vinner. :)

Åjo det finns nog så det räcker, problemet är tydligen att en hästsadel måste utpassas utifrån både ökets rygg och ryttarens bak och utförs av någon kunnig person. All den logistik har inte frugan fått till ännu :-) Inte mig emot dock, pengarna står på konto och bidrar till bankchefernas bonus.

Selast skrev:
> problemet är tydligen att en hästsadel måste utpassas
> utifrån både ökets rygg och ryttarens bak och
> utförs av någon kunnig person.

Det är precis som med en cukel, ju.

Kung Stalle skrev:
> Jag har infört personligt köpstopp på obestämd
> framtid. Jätteskönt faktiskt!

Lätt å sitta där med nyköpt hojj å ha köpstopp ;)

Haha vilka dyra intressen ni har tillsammans! Tur min fru inte rider. Men utan x antal cyklar utvecklas ju som alla vet snabbt spindelben och dessutom fettringar runt buken. Och ingen fru vill ha en osexig man eller hur?

Då måste det ju vara en bättre lösning att du "lånar" pengarna och köper något trevligt tills dess att hon har löst logistiken. Klart bättre investering än att pengarna går till chefsbonusar :-)

Selast skrev:
> pengarna står på konto och bidrar till bankchefernas bonus.

Min fru har halkat in på Odd Molly-kläder men köper inte argumentet "en kofta - en cykel" ännu. Jag kämpar vidare. Dessvärre har hon en konstig bekantskapskrets som anser att det är onormalt att äga tre cyklar när ingen kan användas till att åka och handla med...

staine skrev:
> Haha vilka dyra intressen ni har tillsammans! Tur
> min fru inte rider. Men utan x antal cyklar
> utvecklas ju som alla vet snabbt spindelben och
> dessutom fettringar runt buken. Och ingen fru vill
> ha en osexig man eller hur?

Ju mer man cyklar desto snyggare blir man.
rasmussen.jpg ht=565

bjorre skrev:
> Lätt å sitta där med nyköpt hojj å ha
> köpstopp ;)

Haha. Men det var efter det som jag kännde att det fick vara nog. Springa där som en äggsjuk höna å välja å sälja å köpa. Nä nu får det vara bra ett tag framöver.

Stalle

Följande fyra ursäkter/kriterier (oftast i kombination med varandra) är allt jag nånsin kommer att behöva när det kommer till inköp av cykel (än så länge har jag bara två stycken dock), biter inte dom första tre argumenten så är fyran svår att argumentera emot, i alla fall för en som inte vet lika mycket som jag om cyklar :)

1. För att jag vill!
2. För att det är kul!
3. För att jag har råd!
4. Eftersom jag är 209 cm lång så finns det inga billiga och bra cyklar i rätt storlek!

/P

Veloce skrev:
> Ju mer man cyklar desto snyggare blir man.
>

Nej, ju fler cyklar man har desto snyggare blir man.

Jag har också köpstopp, men det är inte särskilt skönt. Speciellt inte när saker går sönder.. Fast det är skönt att slippa sitta och dregla över allt man ändå inte har råd med egentligen.

Den sämsta (bästa?) ursäkten har nog varit "Men det är verkligen en sjukt bra deal, den är sänkt med X kronor, så det är typ riktigt billigt"... Det funkar med X % också, men man får inte nämna båda samtidigt, för skulle man göra det får de snabbt ihop matematiken och inser att det som är "sjukt billigt", även om det är 50% rabatt kan kosta 10 000 eller mer...

Jag har ett likartat men omvänt problem. Efter sambons senaste inköp har hon en hoj mer än mig och nu påstår hon att vi inte har plats för en till så jag får finna mig i att bara ha tre hojar. Jag känner mig kränkt! Jämställdhet, vad är det?!?!? Får väl smuggla in en kanske?

plumse skrev:
> Jag har ett likartat men omvänt problem. Efter
> sambons senaste inköp har hon en hoj mer än mig
> och nu påstår hon att vi inte har plats för en
> till så jag får finna mig i att bara ha tre
> hojar. Jag känner mig kränkt! Jämställdhet,
> vad är det?!?!? Får väl smuggla in en kanske?

Du får helt enkelt börja köpa hem massa godsaker till dig själv, och när du äter dem och hon vill smaka säger du "Jag är ledsen, men det fanns inte plats i påsen att ta hem till dig också". Eller börja ligga i soffan så hon inte får plats med samma ursäkt. Eller låsa hennes användare på datorn.... Då ska du nog se att det finns gott om plats snart! ;)

OdenXT skrev:
> Lumber skrev:
> -----
> > Lite OT men här kan man inhämta lite
> > inspiration
> >
> > http://www.orust-kajak.se/samling.html
> >
> > /Magnus
>
>
> Lysande!

+1 hahahahahaha Där kände man ju direkt igen sig.. Dom där ursäkterna med hur mycket nedsatt cykelprylar är har min fru slutat tro på, hon avfärdar det helt enkelt med att det är dyrt i alla fall och du har ju redan en/ett xxxx.

Leta efter en liten spricka i ramen. Då måste du ju ha en ny. Sen att den gamla ramen ändå går att använda till SS/alltiallo är ju bara överraskande. Sen kanske många av delarna inte passar den nya ramen så då måste det kompletteras med det också. Vips, en cykel till!

ething skrev:
> Min fru har halkat in på Odd Molly-kläder men
> köper inte argumentet "en kofta - en cykel"
> ännu. Jag kämpar vidare. Dessvärre har hon en
> konstig bekantskapskrets som anser att det är
> onormalt att äga tre cyklar när ingen kan
> användas till att åka och handla med...

Odd Molly, är inte det ungefär som Mah-Jong fast 36 år senare?

I vår familj är det jag som cyklar och...
...jag som rider. (Har dock ingen egen häst och bara tre cyklar.)

Visst måste man ha en cross- också om man bara har en landsvägs-, en skogs- och en brukscykel?

Om min flickvän bara lagade mat åt mig varje dag, så skulle vi minsann haft råd med både ponny och räser. Som det är nu så blir det bara en räser - och det beror enbart på HENNE.

Vore det inte bättre om hon jobbade och drog in stålar, istället för att bara laga mat hela dagarna?

Stumpy skrev:
> Vore det inte bättre om hon jobbade och drog in
> stålar, istället för att bara laga mat hela
> dagarna?

+1

Morfum skrev:
> jag var full..

+1 - Ärlighet varar längst

Virusko skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > Vore det inte bättre om hon jobbade och drog
> in
> > stålar, istället för att bara laga mat hela
> > dagarna?
>
>
> +1

Röstar ni om jag skall ha en lyxsambo eller en ponny?

Stumpy skrev:
> I vår familj är det jag som cyklar och...
> ...jag som rider. (Har dock ingen egen häst och
> bara tre cyklar.)
>
> Visst måste man ha en cross- också om man bara
> har en landsvägs-, en skogs- och en brukscykel?

Amen hallå det fattar ju alla, nu när kompiscrossen snart kör igång så har UCI faktiskt sagt att man inte får ha skivbromsar, å räsercykeln e ju på tok för trång i ramen för att rymma crossdäck, å hallå lixom, tänkt när man ska svinga upp cykeln på axeln och springa då ere faktiskt jättestor risk att man trasslar in sig pakethållaren....

(Klart du ska ha en cross!)

Fan, hade jag hittat den här texten INNNAN Ghostrider skallade trädet så hade ju livet blivit mycket enklare... Byt ut KAJAK i texten mot CYKEL så hajar ni konceptet...

Ursäkter, lögner och knep, allt för att kunna skaffa fler kajaker

(Artikeln bygger på ett avsnitt ur boken "The Grasshopper Trap" av Patrick McManus. Avsnittet handlade om strategi och taktik för att kunna skaffa fler bössor, men byter man ut ordet "gevär" mot "kajak", upptäcker man att resonemanget kan användas även i det nya sammanhanget. Översättningen är tämligen fritt gjord)

Det krävs en hel del planering för att skaffa en kajaksamling. För dig som ännu inte börjat, vill jag framlägga en strategi värd att tänka på. Denna strategi gäller hur du ska hantera situationen gentemot en levnadspartner (kvinnlig, manlig eller obestämbar) som inte delar din passion för kajaker.

Låt oss beakta vad som händer med din partner, när du kommer hem med en kajak. Det är viktigt att notera att den första kajaken möts med avsevärd entusiasm från den icke-paddlande partnern, kanske till och med skryt inför vänner. "Den nya kajaken blir praktisk för resor till och från jobbet, och så får man ju en massa motion..." Det är viktigt att inpränta i partnern att denna kajak är en motionskajak, och för turer på oskyddade vatten kommer en havskajak eller en forskajak att bli nödvändig.

"Varför kan du inte paddla i skärgården eller den där lilla forsen med samma kajak?" säger partnern. "Jag tror nog det går om du verkligen vill".

Du får lov att noga förklara skillnaderna i konstruktion och egenskaper hos motionskajaker, skärgårdskajaker, havskajaker, forskajaker osv. Till slut kommer din partner att gå med på att du "väl" behöver en kajak till.

Här har vi alltså en situation mycket typisk för den nya samlaren. Han eller hon börjar med två kajaker, eftersom partnern åtminstone hjälpligt accepterar argumenten om att två kajaker är nödvändiga. Efter den andra kajaken kommer din partner att avfärda alla argument om du behöver ytterligare en kajak med en djup suck och himlande ögon. Vi talar nu bara om den tredje kajaken, kom ihåg det. Om ert förhållande är nytt, kan djupa suckar och himlande ögon verka som allvarliga hinder, men så är det faktiskt inte. Köp den tredje kajaken och ta hem den. Suckarna och himlandet upphör efter ett par dagar. Nu kommer kraftprovet - den fjärde kajaken.

Vid blotta nämnandet att du behöver en fjärde kajak, kommer din partner att hoppa förbi suckandet och himlandet för att i stället direkt börja räkna upp dina karaktärsbrister, dina perversa infall och samtliga synder du begått till dags dato. Din partner kommer att dra upp sådant som behovet av pensionssparande, den där obetalda elräkningen osv, osv. Uppräkningen av era ekonomiska vedermödor avslutas antagligen med "Och så hade du tänkt köpa en kajak till!" Sarkasmen studsar runt i rummet som kulblixtar.

Den fjärde kajaken är tuff, och ställd inför angrepp som det ovanstående kan man frestas att smyga hem kajaken. Det vore emellertid ett misstag. Din partners vetskap om att du köpt en fjärde kajak, är själva grundstenen i strategin för den fortsatta utvecklingen av kajaksamlingen. Ty när du köpt kajaken och tagit hem den, kommer din partner att skaka på huvudet och säga "Jag begriper inte vad du ska med alla de där kajakerna till." Notera att partnern inte säger "de där fyra kajakerna" utan istället det vagare "alla de där kajakerna". Framledes kommer din partner att betrakta din kajaksamling som en enhet, inte som bestående av enskilda kajaker.

För att till fullo inse värdet av detta, föreställ dig att din partner ser på din samling och uppgivet säger "Du och alla dina kajaker...", kanske även med ett blekt leende. Vad partnern undgår att notera, är att det nu finns fem kajaker! Bara den psykologiska barriär som finns vid den fjärde kajaken har passerats, kan kajaksamlingen utökas i det oändliga utan att partnern märker det. Du måste förstås använda lite sunt förnuft och inte lägga till alltför många kajaker på en gång. Två-tre om året borde gå, om du sprider dem tidsmässigt.

Denna strategi har en fallgrop - kajakförrådet. Även om din partner aldrig kommer att räkna kajakerna, kommer hon/han att lägga märke till antalet lediga platser. Se alltså alltid till att det finns tre lediga kajakhyllor, även om din samling sväller från fyra till fyrtio kajaker. Välj en förrådsmetod, som tillåter dig att stegvis utöka förrådet och alltid ha tre väl synliga, lediga platser. Det fungerar!

Men hur ska man få hem alla dessa kajaker utan att partnern märker något, frågar du kanske. Faktiskt är det helt OK att någon gång vart tredje år helt rättframt gå hem och säga: "Älskling, jag köpte en ny kajak."

"Jaharu", säger partnern, "man blir ju extatisk. Kan du berätta " - och nu är den sarkastiska tonen inte ens dold - " vad i hela fridens namn du ska ha den till, när du redan har alla de där kajakerna. De flesta av dem har du väl inte paddlat ens en enda gång de senaste åren".

Paddlat dem? Jo, en partner kan vräka ur sig sådant. En partner kan finna det obegripligt att du behöver kajakerna för att du behöver dem. Att du vill ha kajakerna där, se på dem, ta i dem, polera och flytta runt dem ibland. En partner har svårt att förstå att du måste ha kajakerna, även om du inte måste paddla dem. Säg att "en kajaksamling är precis som den fria Naturen. Även om vi inte använder alltihop hela tiden, behöver vi veta att den finns där". Kanske tjänar det inte mycket till att komma med sådana förklaringar, men det skadar inte att försöka.
Alltså: Att bekänna den nakna sanningen om kajakköpen kan fungera i enskilda fall. Men varför chansa? Kör med din bästa lögn och få in kajaken i ditt utbyggbara förråd så fort som möjligt.

Märkligt nog finns det ett par riktigt bra lögner för att bortförklara köpet av en ny kajak.
"Tillfället", en klassiker, går ut på att du berättar för din partner att kajaken du just betalat 12.000 för i själva verket realiserades för 127:50! Om du möts av misstroendets höjda ögonbryn, dra till med att kajakförsäljaren hämtades av tre män i vita rockar just efter det att du avslutat ditt köp. Säj att du kunde ha köpt ytterligare fem sprillandes ny kajaker för 500 spänn, men att du inte vill dra ytterligare fördel av den stackars mannens sjukdom.

"Snyftaren" kan fungera på yngre, oerfarna partners. Kom hem med glädjetårar rinnande nedför kinderna. Invänta inte frågor, utan berätta med flämtande entusiasm något i stil med:
"Titta, titta, en jobbarkompis sålde den här till mig. Den är precis likadan som den som Farfar gav mig på sin dödsbädd... jag glömmer aldrig hur Farfar rosslade fram att Här lelle pojk får du gamla Bettan, varje gång du paddlar henne ska du tänka på allt kul vi haft ihop, lelle pojk... Gud, så ledsen jag var när jag tvangs sälja Bettan för att betala mammas operation... Men nu har jag hittat en likadan! Det kanske till och med är samma kajak? Tror du det kan vara det, snälla, säg att det är gamla Bettan!"

Varning: Kör inte "Snyftaren" om du och din partner varit tillsammans mer än fem år. Det är plågsamt att se en person man älskar vrida sig i skrattkramper.

"Investeringen" är en gångbar lögn, om den förbereds väl. Ta i rejält, du kommer ändå aldrig att kunna leva upp till löftena. "Han där Kalle Bergström, det är en smart typ" säger du en dag. "Han köpte en klassisk Vitudden-kajak i mahogny för ett par tusenlappar. Tre veckor senare sålde han den för 300.000! Tänk om jag kunde få tag på en sådan kajak... Vi kunde sälja den när vi går i pension, köpa en villa nere på Rivieran och resa jorden runt för resten av pengarna!"

Sedan du använt alla dina lögner återstår bara en utväg. Du får ta dig samman, kavla upp skjortärmarna och bestämma dig för att göra det du antagligen skulle gjort från första början: Smuggla in kajakerna i huset. Här är några användbara smugglar-knep:

- Tårtan: Du säger att du ska på en kamrats födelsedagsfest. Det har blivit din uppgift att ta hand om den speciella, kajakformade tårtan.

- Lampan: Skaffa en hemsk lampskärm och sätt fast den på kajakens fördäck. Säg "Titta älskling, jag hittade en fantastisk lampa till vardagsrummet!" Din partner bleknar och ser ut som om hon/han svalt en vattenmelon. "I h-e heller, aldrig i mitt vardagsrum! Ta ut den till ditt förråd och låt mig aldrig behöva se åbäket igen!"

- Lånet: En god vän dyker upp vid din dörr och säger, med ljudlig stämma: "Tack för lånet av kajaken, här får du tillbaka den. Säg till när jag kan göra dig en gentjänst!" Detta knep kräver dock pålitliga vänner. En gång körde jag Låne-knepet, men fick inte se kajaken igen förrän en månad efter isläggningen.

- Reservdelarna: Ta isär kajaken och bär hem den i vanliga ICA-kassar. Nämn sådär i förbigående att du hittade lite småprylar i kajakverkstadens skrotbinge. Denna teknik är förstås särskilt användbar för Kleppers, Feathercrafts eller andra faltkajaker.

Lycka till! Kom ihåg att priset för en bra kajak alltid är lägre än dess värde!

(Översättning och bearbetning Jens Marklund

Efter idé från New South Wales Kayak Club)

Tillbaka
Topp