Mtb på Gran Canaria - inkl RR från Soria, dammrunda och Free Motion-tur

ginnfilt

Aktiv medlem
Det finns en hel del skrivet om GC här på Happy men det mesta har ett antal år (2004-2006) på nacken. Mycket snack om sån där asfaltsåka också... Jag tänkte göra ett försök att aktualisera informationen, med inriktning på mtb.

TIPS: Beställ KOMPASS-kartan #237, Gran Canaria i skala 1:50 000. 125 kr inkl frakt från:
http://www.kartcentrum.se/shop/?cat_id=50

Kartan har både mtb- och vandringsleder markerade, även om det som de markerar som mtb-leder oftast är på asfalt. Hyr- och utflyktsarrangören Happybiking är utmärkt på kartan. Dock inte Freemotion, som ligger ett stenkast därifrån.
http://www.free-motion.net/
http://happy-biking.com/

Freemotion har Google-plottar över sina turer och därmed är det möjligt att exportera dem till GPS och köra efter dem.

Senast redigerad av en moderator:
Jag körde med min Edge705 på Kvänums träningsläger i mars, så jag har en del GPS-filer med bra rundor. PMa om du är intresserad :)

Dammrundan verkar ju vara rätt runda att börja med, eller som Stalle uttrycker det under turtipsen: "den som inte kört denna har inte cyklat MTB på GC". Här verkar ju även Kvänum hålla till och återvänder man år efter så kan det ju inte vara helt kass!

En jämförelse med Stalle-kartan och Funmotions turer så är dammrundan lika med deras "Grand Canyon"-tur:
http://www.free-motion.net/en/mtb/tour/grand-canyon-summer

Finns här på Google:
http://maps.google.com/maps/ms?hl=d...6&spn=0.121472,0.120163&t=h&z=12&source=embed

Jag känner att min åkning börjar ta form! :)

Var där nov 2007 och kikade in på både free-motion och happy-biking. Freemotion hyrde ut fina cyklar men var inte speciellt serviceminded, det var svårt att få ut någonting vettigt av dom angående vare sig deras turer eller egna. Hyrde i alla fall cykel av dem 2 dagar och körde dammmrundan i olika varianter samt en del egna kortare turer med hjälp av karta. Dammrundan var riktigt fin rent estetiskt men hade ingen teknisk krävande cykling. En väg för Fwd fordon helt enkelt. Jag hade lite svårt att binda ihop och få flyt när jag skulle prova på leta egna sineltracks. Dels var det i det närmaste omöjligt att cykla uppför efterssom lavagruset bara rullar undan. Dels får man punka så fort man kommer i närheten av en kaktus(vilka det finns många av).Sist men inte minnst hade jag väldigt svårt att koma överens med alla lösspringande hundar och som gärna kom i gäng. Hade gärna haft en järnstång i camelbacken då.
I slutet av min vistelse hittade jag Happy-biking. De var trevliga och körde en mängd olika turer med olika svårighetsgrad som jag blev ruggarns sugen på. Både svettoturer o utförsåka. Tyvärr var det dags för mig att åka hem så jag fick aldrig möjlighet testa.
Hoppas du får riktigt bra cykling för det finns det. Skulle gärna vilja veta sen vad du kört för turer.
Lycka till / Stojje

Tack för ditt inlägg Stojje! Det där om hundarna väcker läskiga minnen från min Tenerife-trip (feb 2009) då jag blev jagad av en hund nedför ett berg... Jag såg i mitt huvud bara rabies och hundens tänder i mig och cyklade för mitt liv... Gillar inte lösspringande hundar. Vill de bara hälsa eller vaktar de på riktigt, vad är din erfarenhet efter dina möten?

Lite schyst "riktig" singletrack är ju vad man är ute efter! Finns det?

En annan fråga... Kan man klara sig med en SS eller är det helt j-vla galet?

ginnfilt skrev:
>
> En annan fråga... Kan man klara sig med en SS
> eller är det helt j-vla galet?

Helt fruktansvärt dj-a galet!! Finns landsvägar med 25% lutning o mer..

/S

Jag var där både 2006 o 7, hyrde cyklar på Freemotion. Inget problem med service, tvärt om bra service i stort sett varje dag efter dagens tur åkte vi dit och tvättade cykel och fick olja, nya slangar mm fixat. Kan de möjligen ha med eget uppträdande eller är det olika personal där? Fick också testa finaste modellen av C-dale Rush sista hyresdagen utan pristillägg mot de lite enklar Rush vi hade hyrt.
Turerna Stalle har beskrivit är bra utgångspunkter och kan tjäna som "ryggrad". Men det är inte särskilt svårorienterat där så man kan skarva på efter eget huvud.

Guirrerundan är en höjdare - rekommenderas.

När jag var på Free-motion i vintras hade de alla sina turer utritade på stora kartor i butiken. Jag fick också väldigt bra och proffsig service där. Om jag åker till Canarias igen kommer jag absolut hyra cykel där igen. Jag vet inte hur de är på de arrangerade turerna eftersom jag körde landsväg.

Singlespeed är nog inte så lyckat där. Som C-dale skriver så finns det vägar med 25% och mer. Vissa bitar på landsvägarna låg på 20% där var jag rätt glad att jag hade växlar. :)
/J

och grusvägarna kan bitvis vara ännu brantare. inte för att jag kör singlespeed annars, men i en så backig terräng som det är på GC låter det inte så praktiskt att bara ha en växel, tungt uppför och trist utför.

Om SS: Misstänkte att det var en rätt kass idé, jag tar med växlar! :)

Guirrerundan verkar trevlig, om än lite svårnavigerad enligt turtipset. Även lite i längsta laget (tidsåtgång) för min egen del, då jag måste överge familjen för mitt åkande.

Om jag bra får tummen loss så ska jag skicka GPS-filerna till dig, då blir det lite mer lättnavigerat. :)

SS = helgalet, men funkar säkert. Du har mycket mer att välja mellan och har antagligen roligare om du har växlar.På min första dammrunda gick viren till bakväxeln efter någon kilometer så jag fick cykla upp till Fataga med minsta klingan bak. Det måste ju ha varit något av en singelspeedupplevelse. Jag har tyvärr en del dåliga erfarenheter av hundar (och deras ägare)när man cyklar eller utövar andra friluftsaktiviteter så det skulle finnas underlag för en aldeles egen tråd om det.

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Om jag bra får tummen loss så ska jag skicka
> GPS-filerna till dig, då blir det lite mer
> lättnavigerat. :)

Då har jag landat här på ön! Vi (jag och familjen) bor på Vings resort i Arguineguín. Idag trampade jag bort de 11 km för att reka var din gps-rutt startar mot dammrundan.
CykelArguineguin2010-02-01.jpg ht=453

Kan det vara här?
P1040127.JPG ht=544

Drog iväg på rundan en bit (hade inte tänkt att köra den idag).
CykelArguineguin2010-02-01dr.jpg ht=453

När det var dags att ta sig under motorvägen visade det sig att grusvägen var översvämmad!
P1040128.JPG ht=544

Kändes som att jag hade fel typ av fordon...
P1040133.JPG ht=544

P1040148.JPG ht=544

Den alternativa överfarten hade gått samma öde tillmötes:
P1040153.JPG ht=544

Hemåt blev det lite offroad-lek på de grusiga dynerna.
P1040160.JPG ht=544

Tillbaka på balkongen.
P1040164.JPG ht=544

Fortsättning följer nån dag...

Massor av cyklister här, 95 % landsvägare. Vägen GC-500 verkar helt klart populär.

Om man bor i Arguineguin är det fint att ta vägen, GC 505, upp till Soria, 7 - 800 m klättring. Efter en fika på fiket som ligger i den bortre änden av byn, kan man fortsätta på vägen som strax övergår till grus och som ansluter, efter några hundra höjdmeter, till asfaltsvägen mellan Ayacata o Mogan.

PICT0475kopiera.jpg ht=383

Efter en dammrunda är ett fikastopp på kafeet utanför Maspalomas sjukhus obligatoriskt.

PICT0471kopiera.jpg ht=340

Gott kaffe, feta donuts o grymma mackor ( Boccadillo con pollo! )

Jag är inte ett smack avundsjuk!

/S

C-dale skrev:
> Om man bor i Arguineguin är det fint att ta
> vägen, GC 505, upp till Soria, 7 - 800 m
> klättring. Efter en fika på fiket som ligger i
> den bortre änden av byn, kan man fortsätta på
> vägen som strax övergår till grus och som
> ansluter, efter några hundra höjdmeter, till
> asfaltsvägen mellan Ayacata o Mogan.

+1 på denna sträcka, även om man nog bör vara beredd på att grus i det här fallet betyder bitvis ganska teknisk klättring med stora stenar och eroderade vägar, det är inte direkt som en enkel svensk grusväg... riktigt kul cykling dock.

ginnfilt skrev:
> Kan det vara här?

jajjamensan, där ska vi bo igen den 12:e mars när det bär av igen.

> När det var dags att ta sig under motorvägen
> visade det sig att grusvägen var översvämmad!

oj, det där såg svårforcerat ut, ska bli spännande att se hur resten av dammrundan ser ut.

C-dale skrev:
> Om man bor i Arguineguin är det fint att ta
> vägen, GC 505, upp till Soria, 7 - 800 m
> klättring. Efter en fika på fiket som ligger i
> den bortre änden av byn, kan man fortsätta på
> vägen som strax övergår till grus och som
> ansluter, efter några hundra höjdmeter, till
> asfaltsvägen mellan Ayacata o Mogan.

Tack för tipset! Ritade lite karta. Du menar upp via nummer 1 och sedan 2? Fråga: någon som provat vandringsleden som jag markerat 3 nedan? Går det att cykla där mån tro?
karta.jpg ht=544

För övrigt så hade vi storm i natt. Vågorna har slagit över och förstört poolområdet...
poolbiljard.jpg ht=544

ginnfilt skrev:
> Tack för tipset! Ritade lite karta. Du menar upp
> via nummer 1 och sedan 2? Fråga: någon som
> provat vandringsleden som jag markerat 3 nedan?
> Går det att cykla där mån tro?
>

1 o 2 är helt rätt. Angående 3:an så tror jag att den är möjlig också. Jag har sett en beskrivning med GPS-tracks nånstans och jag har nog läst om den på fler ställen för jag har markerat den på min egen karta. Prova o rapportera! Det vore väldigt kul att få veta lite mera om den löpan.

/S

Igår fick jag höra att GC inte fått så här mycket regn på tre år, vilket kan förklara översvämningar här och där...

Idag gav jag min upp till Soria, usch och fy vad jobbigt det var. Jäkla berg! :)

65 km totalt blev det. Jag inser nu i efterhand att jag inte körde sträckan som jag markerade med en tvåa här ovan utan jag följde grusvägen upp till GC-605. Jag såg aldrig någon avvikande led...

soria.jpg ht=453

Här börjar det!
P1040333rz.jpg ht=544

En blick neråt på vägen upp.
P1040311rz.jpg ht=544

Uppe i Soria vid dammen som finns där.
P1040312rz.jpg ht=544

Jag misstänker att leden markerad "3" på kartan ovan börjar med passage över dammen och fortsätter här på andra sidan.
P1040314rz.jpg ht=544

I utkanten av Soria.
P1040316rz.jpg ht=544

Efter Soria tar asfalten slut och nu bryter ett vattenfall av passagen till gruset.
P1040320rz.jpg ht=725

Här fortsätter färden.
P1040319rz.jpg ht=544

Vägen man klättrar vidare på syns där till höger i mitten av bilden.
P1040324rz.jpg ht=544

Bergsgetter och en bra bild av hur underlaget ser ut.
P1040328rz.jpg ht=544

P1040331rz.jpg ht=544

Slutligen en bild som blickar ner mot Soria efter att jag tagit mig runt.
P1040332rz.jpg ht=543

Härliga bilder! Inte varje dag som man ser ett ståtligt vattenfall på södra GC!.
Jag trodde att du markerade grusvägen med din 2:a på kartan. De markerade stigarna på kartan är nog inte särskilt lättfunna. På vägen mellan GC605 o Soria skall det finas en stig ner till kusten, men jag har aldrig sett ett spår av den.

/S

Ser riktigt trevligt ut. Hoppas du inte har den dära mössan på dig bara. Se till att ta med dig massa värme hem!

Vad grönt och fint det är nu, fem veckor kvar tills vi åker dit. Till Soria bär det nog traditionsenligt av första dagen :)

Ta även med din egna hjälm och handskar för dom man för låna är inte så mysiga att ta på sig.
Om du åker med Happy Biking så har dom en underbar tur.
Vi åkte buss i 1 timme med en guide som pratade oavbrutet på Tyska Holländska och Engelska tills vi
blev avsläppta och fick våra hyrda cyklar. Vi tog en kopp kaffe och sen bar det iväg.
En helt underbar cykeltur med fina uförsåkningar och ännu bättre uppförsbackar tillbaka till Playa Ingles. Det enda jag ångrar är att jag bara åkte en tur. Kör hårt :)

Ja nu har jag gjort den förbannade dammrundan, det var nog det jobbigaste jag gjort på en cykel. :)

Fredrik, min virtuella träningskompis, du gick i mål strax efter att asfalten började peka utför (vid 27,5 km kanske) för mig. Men jag skyller förstås på översvämningarna, där det var ett himla vadande medelst cykel. Tidigare visad flod hade nu lugnat sig lite och det gick att plaska över utan att blöta knäna.

CykelGC-Dammrundan.jpg ht=544

Höjdkurvan. Vid sista klättringen vid 25 km, där asfalten tar vid, var jag - hum - jävligt trött.
CykelGC-Dammrundan_dia.jpg ht=435

Här börjar det på riktigt, in i dalen på grusig väg.
P1040395.JPG ht=544

Har precis vadat över, det är nog nummer fyra i ordningen, vatten som bryter färdvägen.
P1040396.JPG ht=544

Hittade två glada norrmän som låg i träning inför Absa Cape Epic i Sydafrika.
P1040397.JPG ht=544

Vi tog följe, jag såg mest deras ryggar. Jag ska inte köra Cape Epic...
P1040398.JPG ht=544

Nästa vadning...
P1040401.JPG ht=544

...och här är en till, samt en massa sten. Bitvis svårcyklat.
P1040404.JPG ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Och så börjar det gå uppför.
P1040405.JPG ht=544

Några Kanarier med punka. Massor av mtb-cyklister på denna runda förresten. Såg blott två punkor. Värt att nämna är också att de flesta cyklar i motsatt riktning, alltså medsols.
P1040406.JPG ht=544

Här är just ett sådant gäng...
P1040412.JPG ht=544

...som susar utför.
P1040420.JPG ht=544

Dags att åka skilda vägar. Jag noterar vad som sätter fart på benen - spolarvätska. Norrmän! :)
P1040429.JPG ht=550

P1040430.JPG ht=544

Hejdååå!
P1040431.JPG ht=544

P1040440.JPG ht=544

Jag klättrar vidare och funderar över faran med att cykla på dessa ras- och stupkantade bergsvägar...
P1040445.JPG ht=544

Ja där cyklar man...
P1040446.JPG ht=544

Och här!
P1040447.JPG ht=544

Dammrundan efter regnet bjuder på flera sådana här passager:
P1040448.JPG ht=544

Nämen här är ju själva dammen!
P1040454.JPG ht=544

Som man cyklar över då:
P1040455.JPG ht=544

Skitig från topp till tå...
P1040457.JPG ht=544

oj vad mycket vatten det var, kan tänka mig att det drar ner hastigheten en hel del. kul att se lite bilder, man längtar ju inte mindre direkt :)

Japp, jag packar ner vita strumpbyxor, mtb-pedaler och skor redan imorgon. GC verkar som skapt för cykling i alla former. ;)

Nej men det är inget att längta till, bara plågsamt! ;)

Kikade lite mer karta och ser att Freemotions "dammrunda" tar en annan väg ner (eller upp?):
http://maps.google.com/maps/ms?hl=d...6&spn=0.121472,0.120163&t=h&z=12&source=embed

GC-504 istället för GC-503. Jag höll på att ta den men såg att GPS:en sa annat. Kanske hade den vägen skonat mig från sista klättringen? Oj vad det hade varit trevligt. :) Kan vara ett tips till någon annan stackare som också känner sig sliten där uppe...

Förresten, på Kvänums läger brukar dammrundan köras som träningstävling, då är det målgång precis där den smala vägen över dammen tar slut.

Skogling,
klart du ska cykla om du ska till GC, vad ska man annars göra där? ;-)

Det blir riktigt mycket vatten i barrancorna när det regnar! morsan bodde uppe på Montana de la Data förut, och det hände mer än en gång när jag var nere på vintern att vi inte kom ned till P. Ingles med morsans Seat pga översvämning. Lite trist att jag inte upptäckte cyklingen förrns hon flyttade därifrån... nästa gång jag åker ned skall jag banne mig ta med mig pedaler, skor osv och göra lite mtb-utflykter runt där vi bara vandrat tidigare.

Idag var jag och hälsade på hos Free Motion! Bokade mig en tur med dem på onsdag. Bara positivt att säga om dem hittills.

Så här ser det ut:

P1040495.JPG ht=544

P1040504.JPG ht=544

P1040500.JPG ht=544

P1040502.JPG ht=544

P1040503.JPG ht=544

P1040505.JPG ht=544

Härliga bilder. Shit vad sugen jag blev på att hoja mtb på GC. Det ser verkligen riktigt kul ut.
/J

Blä för den här tråden!

(jag är bitter för den decimeter snö som ramlade ned i natt, det har säkert blivit två innan dagen är över)

Fyller på med lite mer info.

2007 gick en UCI World Cup mtb-marathon på Gran Canaria. Start och mål i den anrika (flertalet rullar har filmats här) westernstaden Sioux City, där jag råkade befinna mig idag.

I alla fall, här är kartan över banan när det begav sig.
uci_wc_gc_map.jpg ht=725

Det ser ut som att jag får trampa del av banan i morgon på min Free Motion-utflykt (ja, det är transport upp på berget...)
http://maps.google.com/maps/ms?hl=d...4&spn=0.242835,0.240326&t=h&z=11&source=embed

Tillbaka
Topp