Artikel: Eurobike 2009 – trender och reflektioner

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
eb200921.jpg

Världens största cykelmässa blir bara större och större. Nya mässhallar byggs till, utställarytan växer och besökarantalet ökar. Årets mässa lockade 39 000 branschbesökare, en ökning med 6 % mot tidigare år. På lördagens öppna mässdag kom det ytterligare 21 000 cykel- och prylsugna besökare. Sa någon att det var lågkonjunktur och dåliga tider?

Vad fick då alla besökare se? Vi har analyserat lite av kommande trender.

Läs artikeln http://happymtb.org/2009/09/11/eurobike-2009-–-analys-och-reflektioner/

Dag 3 på Eurobike är avklarad och därmed är mässan över för denna gång.

Bilder från tre intensiva mässdagar finns här

Eurobike_dag1.jpg ht=464

Demodagen.jpg ht=504

Eurobike öppnar i morgon den 2 september. Dagen innan mässan ges det tillfälle att prova några av de utställda nyheterna i dess rätta element. Vi var på plats på Demodagen.

Läs artikeln om demodagen http://happymtb.org/2009/09/01/eurobike-2009-demodagen/

Senast redigerad av en moderator:
AJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi var på plats på Domedagen.
>

Oj, det lät inge vidare...

/johan

AJ skrev:
-----------------------------------------
>Det finns ett antal olika slingor av varierande svårighetsgrad.
>MTB-slingorna bjuder mest på bred och slät grusväg. Den enda “svårighet”
>som finns är en cirka 100 meter lång brant nedfart.

Det där låter inge vidare för att testa mtb's på alls. Framförallt inte något med mer än 5 tum slag. Varför ingen park om de ändå ska ha en shuttle service? Ska bli skoj att se testbilder på DH-hojarna där folk cyklar grusväg.. =)

Mer allvarligt är ju att cykelns användningsområde inte går att testa utom möjligen för XC-raketerna. Trist.

Bilder från dag 1 finns här

Om det är något speciellt ni vill se eller vill ha mer detaljer av så skriv gärna önskemål i tråden. Förra året fick vi en hel del frågor efter det att vi kommit hem. Det är lättare att fixa bilder och ta reda på saker medan vi är här nere :-)

Westman skrev:
> Det där låter inge vidare för att testa mtb's
> på alls. Framförallt inte något med mer än 5
> tum slag.

Nä, själva testningen blir något begränsad som det ser ut nu. Det blir lite mer av att prova på. Vi hade gärna sett mer ordentlig utförskörning. Men det kanske är svårt att genomföra med begränsat antal cyklar och "miljoner" med besökare som vill testa. Med dagens lånetid på ca 20 min per cykel kan det bli svårt köra in sig på cykeln och hitta optimal dämparsetup etc för att våga stå på fullt och göra cykeln rättvisa.

> Varför ingen park om de ändå ska ha
> en shuttle service?

Shuttle behöver väl sådana som ni så fort det går det minsta uppför..... :-)

Mååånga fina hojar finns det (nähä?)!
Jag skulle inte bli alltför ledsen om en Mondraker Summum parkerade sig i mitt garage :-)

Är nyfiken på Canyon Nerve AM (eller är det den som heter 140 nu?) och vad som händer med den till nästa år..

// Johan B

Skulle vilja se lite bilder på Merida O.Nine XX. Samt om ni har möjlighet att fråga varför de i hela friden har satt Champion ekrar på en sådan top of the line cykel?

Oj vad mycket vintage och fixie det va på lvg sidan. Fixie är kanske här för att stanna!?

Jag kollar gärna på ännu fler mtb :) Tackar för alla fina bilder, kul att se.

Något mycket intressant på mässan som jag Verkligen vill att ni tar bilder på är från Nicolais monter.

Deras B-Box (Hammerschmidt linkande vevparti) verkar grymt intressant och jag skulle även vilja se bilder på deras cyklar!

Kul med så många bilder!

Jag är intresserad av lite info och bilder av de dyrare varianterna av Canyons kolfiberhardtail Grand Canyon CF samt deras heldämpade kolfiberhoj LUX.

jbella skrev:
> *Mikael*: Kolla flickr länken jag postade ovan..
> det var en hel drös nicolai cyklar där..

Tackar tackar!

Hur kommer det sig att man ser asmycket remdrivna hojar på mässorna men inga i verkligheten? Jag vill ju ha en NU!

AJ skrev:
> Nu är första mässdagen till ända.
>
> Fler bilder finns nu i webbalbumet.

Din länk funkar inte... :-( T

Little Stereo skrev:
> Din länk funkar inte... :-( T

Fixat!

Lofi skrev:
> Hur kommer det sig att man ser asmycket remdrivna
> hojar på mässorna men inga i verkligheten? Jag
> vill ju ha en NU!

Tjena!

Du kan få känna på min under Retardhelgen.. :P

Kneecap skrev:

> Tjena!
>
> Du kan få känna på min under Retardhelgen.. :P

Går Retarden i Tromsö så provar jag gärna ;-) Vilken har du? Funkar bra?

Tjena!

Tjackade en Trek District.. Det lilla jag har kört hitintills är bara tummen upp..
Utförligare report kommer senare under hösten..

Undrar hur det här funkar? Tänkte först att det var ett jättesmart skydd, sedan började jag fundera på om det inte istället bara samlar vatten och får kedjan att rosta ihop på nolltid...

R0012242.JPG ht=544

jbella skrev:
> Är nyfiken på Canyon Nerve AM (eller är det den
> som heter 140 nu?) och vad som händer med den
> till nästa år..

Nerve 140 genomgår en liten förändring. Ramen blir anpassad för 150mm gaffel med tillhörande ändring av styrvinkel. Ramen får fästhål på undersidan av ovanröret som används till remotewiren för höj/sänkbar sadelstolpe. Några nya färger och en allmän översyn av komponenterna.

I övrigt genomgår Canyons MTB-sortiment små förändringar. Det stora till 2010 är nya Torque som är helt ny och omarbetad. Torque kommer i flera olika utföranden beroende på användningsområde och med 160mm eller 180mm slaglängd.

Katalogerna (med fullständiga specifikationer och priser) ska enligt Canyon finnas tillgängliga tidigare i höst än förr om åren.

*Mikael* skrev:
> Något mycket intressant på mässan som jag
> Verkligen vill att ni tar bilder på är från
> Nicolais monter.
>
> Deras B-Box (Hammerschmidt linkande vevparti)
> verkar grymt intressant

Det tycker vi också. Tyvärr börjar det likna mer och mer waporware. Förra året sa de att "till nästa år har vi en färdig produkt". Var den då klar? Nä. Men till nästa år har vi en färdig produkt, sa de i år när vi pratade med dem......

Tydligen har de problem med planetväxellådan där planethjulen ligger alldeles för tätt mot det yttre ringhjulet. De letar febrilt efter en tillverkare som kan lösa detta problem. Sedan ska de även lösa tätningen mm. Så vi får väl se på nästa års Eurobike vad som dyker upp (eller inte).

> Kul med så många bilder!

Tack!

machin skrev:
> Oj vad mycket vintage och fixie det va på lvg
> sidan. Fixie är kanske här för att stanna!?

Det är väldigt mycket av fixie och retro här nere på Eurobike. I nästan varje monter finns det någon variant av en färgglad cykel utan växlar. Även hos de stora märkena.

Hur det sedan mottages av besökarna och om de verkligen säljs återstår väl att se.

Nya Torquen och Liteville 901 ser rätt lika ut. Och bra. Skoj med så lätta långslagiga cyklar för långa bergsnedfarter!

180/180 sub 15kg alpcykel är onekligen ett rätt bra koncept t ex i Verbier.

Fina bilder AJ, bra jobbat!

Senast redigerad av en moderator:
P1050753.JPG ht=96

Hej Happy!

Jag har fått knölar på ramröret och nu vägrar tjejen att sitta där, när vi skall till lördagsdansen!
Vad skall jag ta mig till?
Hjälper LCHF eller kan jag stämma någon?

Sign: Förtvivlad

Tillbaka
Topp