(OT) Lossa täckglaset i ugnen för att byta ugnslampa?

Mikeee

Medlem
Verkligen OT :) Men jag vet att Happy hjälper till i livets alla skeden.
Hur får jag loss skyddsglaset som skall vridas motsols för att byta ugnslampa? Det sitter som berget, antar att det bränt fast tillsammans med matfett och annat skit.
Något tips? Värme, olja...?

Jag körde polygrip och en fuktig wettexduk för att få mjukare grepp och skydda glaset. Funkade bra med lite känsla för att dosera kraften. På mitt glas fanns det dessutom "klackar" som gjorde det lättare att få bra grepp för att vrida utan att nypa för hårt.

/Johan

Enligt nån servicegubbe för Elektrolux vitvaror är säkraste sättet att lossa en av spisplattorna så att man kan hålla emot i själva lampsockeln när man skruvar loss lampglaset. Risken är annars att sockeln pajjar eller lossnar från ugnen. Det brukar tydligen sitta Helge det där glaset, mitt gör då det :)

Simpanovic skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det fett också som du vill bli av med så är det ju grön såpa som gäller. Magiskt
> medel!

*springer till städskrubben och smörjer in magen*

Behöver en videomanual, kan någon snäll människa lägga upp det på youtube till electrolux efc 6180?

:)

köp sån där spray som man har när man tar bort lysrör som fastnat i socklarna, det smörjer o lossar det mesta. polygrip e bara dumt. lampan sitter mmed största sannolikhet som berget också men eftersom du redan fixat ovansående spray så slipper du svära en gång till ;-)

lycka till

När vi bodde i hyreslägenhet och inte fick bort glaset ringde vi värden. De skickade en vaktmästare, han fick inte heller bort glaset. Vaktmästaren kallade på förstärkning, denne gick också bet.
Då ringde värden och frågade om vi ville ha en ny spis i samma "nivå" eller en finare för ett hyrestillägg.

Hade det varit våran egen spis hade den fått leva vidare med en ficklampa bredvid.

Tillbaka
Topp