Torque Wrench - bara för fegisar? även förslag på alternativa lösningar...

Jag gissar att ämnet debatterats flitigare än SD:s närvaro i riksdagen, men vi kan väl ta det igen?
Med anledning av att jag precis pajat min sadelstolpe genom att i vredesmod dra åt en skruvjävel för hårt så känns frågan aktuell.

Frågan är alltså om någon anser att en vettig cykelägare behöver en s.k. "torque wrench" eller inte.

Någon som har erfarenheter av att använda dessa mojänger? Finns det några andra tricks för att åtminstone minimera risken för fel "vridmoment"?

Om någon vill berätta vad skiten heter på svenska så varför inte. Momentnyckel?

Det är alltså något sånt här vi snackar om antar jag:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=29424

Du behöver uppenbarligen en momentnyckel i alla fall =)

Som lättviktsnörd drar jag alla skruvar med momentnyckel, oavsett vad alla skeptiker säger, jag har dragit sönder lite för mycket grejer för att lita på mig själv.

momentnyckel är perfekt om man är fundersam eller för lättviktsgrejjer med tajta krav.

Kombinatonen aluminium och kolfiber är tacksamma om man använder momentnyckel, med mina nypor är jag alltid orolig när jag ska dra fast något... :-/ T

har du inte känsla nog utan drar för hårt behöver du bevisligen en momentnyckel.

jag tycker personligen att det är väldigt bekvämt och nyttjar min momentnyckel för jämnan.

Barabingbaraboom skrev:
-------------------------------------------------------
> Tips på bra momentnyckel till bra pris?

Jag har en http://www.bike-components.de/products/info/p1953_Torque-Tool-Drehmomentschluessel-1-20-Nm.html som jag är nöjd med. Lägg på några ojråsar så får du även några bits: http://www.bike-components.de/products/info/p25509_Drehmomentschluessel-1-20-Nm---Bit-Set.html eller om du är ekonomisk (snål :) http://www.bike-components.de/products/info/p15273_Drehmomentschluessel-TorqueFix-BTL-52.html

BBBs momentnyckel är helt ok, snål eller inte men den är tillräckligt exakt med ett intyg om maximal avvikelse på 4%..

skall du ha en snävare säkerhet så behöver du ändå lämna in momentnyckeln för kalibrering med jämna mellanrum, vilket man inte gör och således kan man gott köpa sig en enklare momentnyckel.

syntace momentnyckeln är även den bra... speciellt om man fick den till rejäl rabatt för de som hade fått en defekt batch F99 stam för några år sedan.

Barabingbaraboom skrev:
> Tips på bra momentnyckel till bra pris?

Om du klarar dig med 3 till 12 Nm (och att du 'endast' får bits för 4 och 5 mm insex) har Canyon en bra och billig variant
6031_img_product.jpg

128,85 SEK http://www.canyon.com/_se/accessories/articles.html?ac=Z02_02

Den fungerar bra även jämfört med dyra klickmomentnycklar (dessutom ingår den när man köper en kolfiber Canyon)

/Håkan

Min och E.-partiets åsikt är att alla som använder momentnyckel borde skjutas.

ostkaka skrev:
> Barabingbaraboom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tips på bra momentnyckel till bra pris?
>
> Jag har en
> http://www.bike-components.de/products/info/p1953_
> Torque-Tool-Drehmomentschluessel-1-20-Nm.html som
> jag är nöjd med. Lägg på några ojråsar så
> får du även några bits:
> http://www.bike-components.de/products/info/p25509
> _Drehmomentschluessel-1-20-Nm---Bit-Set.html eller
> om du är ekonomisk (snål :)
> http://www.bike-components.de/products/info/p15273
> _Drehmomentschluessel-TorqueFix-BTL-52.html

Syntace är helt klockren tycker jag.

Jag använder BBB-varianten och är helnöjd med den. Det känns vettigt att dra åt vitala delar så hårt som tillverkaren anser är lämpligt...

bbb02.JPG ht=326

e. skrev:
> Min och E.-partiets åsikt är att alla som
> använder momentnyckel borde skjutas.

Låt mig gissa, du fick inte så många röster i valet va?

Jag har Syntace 2-20nm, utöver denna en park tool beam, större än så en biltema momentnyckel för hjulbyte.

Hmm, jag har en, använder den aldrig. Översätter det till kilo på den lilla plutt insexan jag använder.

Så, 6 nm, 0.6 kg längst ut på en 1 m stång. Stången, insexan, är 10 cm, det blir 6 kg, lite känsla från gymmets hantlar eller bära en kasse med 6 mjölkpaket i ger bra referens.

Aldrig dragit sönder en skruv eller gänga i metall.

usla träskruvar i plast, typiskt bakljus på motorcykel, har jag dragit sönder, men det är nog ofrånkomligt, där hjälper nog inte ens momentnyckel.

MagnusA skrev:
> e. skrev:
> -----
> > Min och E.-partiets åsikt är att alla som
> > använder momentnyckel borde skjutas.
>
>
> Låt mig gissa, du fick inte så många röster i
> valet va?

Nej, valet var en katastrof, partiet fick bara en endaste röst. Men vi, det vill säga jag, har tillsatt en utredning för att analysera varför valet gick som det gick. Varför vi, dvs jag, inte lyckades attrahera vare sig pensionärerna, småbarnsföräldrarna, storstadsväljarna, förstagångsväljarna, socialbidragsmottagare, cyklister, bilister, miljöfascister, nazister, småföretagarna, industrialisterna, kapitalisterna, djurrättsaktivisterna eller bönderna.

vljare.JPG ht=279

Jag är dock tveksam till att partiet kommer att ge upp sin åsikt att den bästa lösningen på, ja, de flesta problem i samhället är att skjuta folk. Vi, dvs jag, anser att återfallsförbrytare borde skjutas. När man väl är inne i systemet är det kört, det är en nedåtgående spiral. Vem vill anställa någon som suttit på kåken? INGEN. Det kommer alltså att leda till att personen i fråga kommer att bli yrkeskriminell. Bästa, och billigaste lösningen är därför att skjuta stackarn. Det är det bästa på för samhället och för personen själv. Även bilister ska skjutas, tillsammans med flygpassagerare. Även om vi, dvs jag, inom partiet inte alls tror på växthuseffekten så tvekar vi att använda den som ursäkt för att få skjuta människor. Vi, alltså samhället, måste minska utsläppen av koldioxid, något bilister och flygpassagerare vägrar gå med på. Vi kan inte tolerera en sådan trotsighet, så för miljön *host* och för samhällets stabilitet måste de skjutas. Nazisterna ska inte skjutas, när det handlar om utrensning är det för partiet, dvs jag, en förebild utan några egentliga konkurrenter. Eller kommunisterna var rätt bra på det också. Även muslimer, och andra sektliknande sällskap, ska skjutas. Vi i partiet, dvs jag, vill inte se att religion ska ha inflytande på hur samhället styrs och vilka lagar som ska gälla. Därför måste alla religiösa skjutas, även kristna, hinduer, judar, muslimer. Den enda som klarar sig undan är buddisterna, för de verkar najsa, och chilla, och harmoniska. På samma sätt som religion inte ska ha något inflytande över samhället så ska inte heller människorna har något inflytande. E.-partiet förespråkar aristokrati, en liten elit, dvs jag, ska styra landet efter bästa förmåga, den enda förmågan. Vi i partiet, dvs jag, som stat ska inte ha inflytande på hur människor lever sitt liv, eller jo det vill vi ju. Vi, dvs jag, vill ha full kontroll och övervakning är ett måste, men bara partiet, dvs jag, ska få tillgång till övervakningsmaterialet. Övervakning ska ske överallt, 1984 är ett patetisk försök i jämförelse med vad vi, dvs jag, vill införa. Övervakningen enda syfte är att hitta anledningar till att skjuta folk, allt efter godtyckliga kriterier.

kanon.JPG ht=204

Förutom att skjuta människor, är partiets, dvs mitt, mål att förinta lycka. All yttringar som på något sätt utstrålar lycka, glädje, nöjdhet, harmoni, fridfullhet, ro kommer att bestraffas. Tyvärr så åker nog buddisterna med här. Straffet är att skjutas. Det finns ingen lycka, ingen meningen, människor som inte förstår det och ständigt går omkring och är hoppfulla och lyckliga är en fara för sig själv. Att skjuta dem är att befria dem. Ingen glädje kan vara för evigt, ingen kan befinna sig på toppen för alltid, till slut ramlar man ner i en dal. Vi, dvs jag, i E.-partiet vill eliminerar alla toppar. När alla toppar är borta, och alla glömt bort att det någonsin funnits, kommer ingen känna sorg, ingen kommer känna hopplöshet, ingen kommer drömma ouppnåeliga drömmar, ingen kommer ha något mer än någon annan. Världen kommer att vara platt, men helt jävla platt hela tiden. Folket kommer finna lyckan i gråheten, plattheten, sysslolösheten. Och finner de inte den lyckan kommer vi, dvs jag, att skjuta dem.

grtt.JPG ht=204

Vi, dvs jag, ska även skjuta Mona Sahlin, allt för att rädda henne själv, Sverige, socialdemokratin och all världen toblerone. Eller egentligen behövs det inte längre nu när S förlorade valet, men jag tänker argumentera för det ändå, för jag har inget annat att göra. Rädda henne själv, hon argumenterar som en 14-åring, hon ska rädda hela världen, alla ska vara sams, och den stora fula Fredrik ska faktiskt inte få ta pengar från de fattiga och ge till det rika. Sverige ska räddas, tänk er Mona i ett möte med Obama, eller Sarkozy, eller Merkel, eller Blair, eller någon annan stor statsman/kvinna. Sverige kommer att framstå som ett dagis. Socialdemokratin, hur tänkte man här? Är Mona Sahlin det bästa S har att erbjuda? Var det Mona Sahlin som skulle rädda S? Jag kan inte tänka mig ett större svaghetstecken än att välja henne som partiledare och statsministerkandidat. Toblerone ja, behövs kan inte ens kommenteras. Däremot kanske man borde nämna skattefusk, obetalda p-botar, svart arbetskraft, konkurser, körförbud m.m.

minister.JPG ht=201

Nä, nu blev jag trött.

trtt.JPG ht=195

För att återgå till den misslyckade valkampanjen. Slutsaten är egentligen given. Vi, dvs jag, syntes inte i medierna, på stan, eller överhuvudtaget alls. Däri låg anledningen till detta katastrofval. Nu vet jag iofs inte om jag skulle kalla det ett katastrofval, trots allt, så ökande vi, dvs jag, våra rösterna med oändligt antal procent röster. Vi gick från noll röster till en röst. Vi uppmärksammandes även i media oändligt antal procent mer i media än innan valet, en hel gång. Vi, dvs jag, har även deltagit i oändligt antal mer debatter där vi, dvs jag, förespråkat partiets politik, minst två gången, kanske tre. Men ja, det måste till mer om vi ska kunna komma in i riksdagen, regeringen, landstinget och kommun och får lite inflytande, det erkänner vi, dvs jag. Jag skulle bara vilja avsluta med partiets största framgång hittills, ett omnämnande i lokalpressen.

untitled.JPG ht=466

Senast redigerad av en moderator:
MagnusA skrev:
> e. skrev:
> -----
> > Min och E.-partiets åsikt är att alla som
> > använder momentnyckel borde skjutas.
>
>
> Låt mig gissa, du fick inte så många röster i
> valet va?

Jag vill bara tacka MagnusA før vad din enkla fråga orsakade. Tack. Det gjorde min dag.

Jag tror att e. sitter på älgpass nånstans i Dalsland och inte lyckats få syn på nån älg att skjuta.

örgelgörgel skrev:
> Har du mycket att göra idag e.? :)

Faktiskt så hade jag det. Men rapportskrivning är inte så jäkla kul.

e. skrev:
> Nej, valet var en katastrof...

Nu har det gått ett år sedan du summerade valutgången för e-partiet samt partiets åsikter. Med tanke på den rådande krisen inom (S) verkar det som om du slipper skjuta både Sahlin och Juholt, de löser nog det själva. Men hur har det gått i övrigt med partiet? Några framsteg?

H. skrev:
> e. skrev:
> -----
> > Nej, valet var en katastrof...
>
> Nu har det gått ett år sedan du summerade
> valutgången för e-partiet samt partiets
> åsikter. Med tanke på den rådande krisen inom
> (S) verkar det som om du slipper skjuta både
> Sahlin och Juholt, de löser nog det själva. Men
> hur har det gått i övrigt med partiet? Några
> framsteg?

Partiet ligger för tillfället i dvala. Hela cykelvärlden, ur vilken e.-partiet funnit inspiration och energi, är för tillfället en böld jag håller mig borta ifrån. Att bara komma nära den, och gud förbjude peta i den, är något jag undviker i det längsta. Och sen är politik bara för töntar, pretton, folk som tycker om statistik och annat folk som inte levererar.

Och nu när både förväxta tonårsflickor, med obotligt sug efter toblerone och en förkärlek till att låta andra betala, och mustachprydda män, som inte kan gör sin läxa och hellre skarvar med sanningen, inte längre sitter i toppen av det så kallade stadsbärande partiet har jag ställt tillbaka kanonerna i förråden och åter hölstrat revolvern. När vi har regering som styrs av en Alfons som, med en överlägsen attityd, gör bort sig gång på gång, en regering fylld av sexköpande ministrar som skyddar sig bakom gråtande barn, en regering som säljer vapen till diktaturer, som gör allt i sin makt för att trycka tillbaka uttryck för frihet och demokrati - då behövs inte e.-partiets lönnmördare, ledarna bryter ner sig själva.

Men e.-partiet kommer tillbaka - till slut - men buller och bång, med blixtar och dunder, med psykedeliska och telepatiska attacker. Attacker mot de som minst anar det. Attacker mot det förlutna - ur det förflutna - mot allt vackert, färgglatt och som gör livet värt att leva. Attacker mot de som minst förtjänar det - i alla fall i omgivnings ögon - men e.partiet har spioner över allt, infiltratörer bland mössen, råttorna och bävrarna. Vi ser det ingen annan ser, smutsen vi älskar, renheten vi hatar, kärleken vi föraktar - avsmaken och sveket vi lever av.

Vi i e.-partiet är långsynta, vi lägger upp strategier, planer, drömmar för en framtid värd att leva i - i alla fall för dess kejsare. Planer om att befria människor finns inte längre, de förtjänar det inte - förtjänar inte att få leva i gråhetens ljuva skalor. När vi tar över förpassas de till helvetets intensiva färgskalor - eldens röda, orangea och gula flammor ska bränna deras kroppar; trädens gröna trädkronor ska växa sig stora och starka genom dess kroppar, penetrera dem och slita sönder deras inälvor; istapparnas blåa och vita färg ska ta deras syn, kittla deras hjärnor, förfrysa deras fötter och hjärtan.

När det minst anas slår vi till - be fucking aware!!

Senast ändrad:
e. skrev:
> H. skrev:
> -----
> > e. skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nej, valet var en katastrof...
> >
> > Nu har det gått ett år sedan du summerade
> > valutgången för e-partiet samt partiets
> > åsikter. Med tanke på den rådande krisen
> inom
> > (S) verkar det som om du slipper skjuta både
> > Sahlin och Juholt, de löser nog det själva.
> Men
> > hur har det gått i övrigt med partiet? Några
> > framsteg?
>
> Partiet ligger för tillfället i dvala. Hela
> cykelvärlden, ur vilken e.-partiet funnit
> inspiration och energi, är för tillfället en
> böld jag håller mig borta ifrån. Att bara komma
> nära den, och gud förbjude peta i den, är
> något jag undviker i det längsta. Och sen är
> politik bara för töntar, pretton, folk som
> tycker om statistik och annat folk som inte
> levererar.
>
> Och nu när både förväxta tonårsflickor, med
> obotligt sug efter toblerone och en förkärlek
> till att låta andra betala, och mustachprydda
> män, som inte kan gör sin läxa och hellre
> skarvar med sanningen, inte längre sitter i
> toppen av det så kallade stadsbärande partiet
> har jag ställt tillbaka kanonerna i förråden
> och åter hölstrat revolvern. När vi har
> regering som styrs av en Alfons som, med en
> överlägsen attityd, gör bort sig gång på
> gång, en regering fylld av sexköpande ministrar
> som skyddar sig bakom gråtande barn, en regering
> som säljer vapen till diktaturer, som gör allt i
> sin makt för att trycka tillbaka uttryck för
> frihet och demokrati - då behövs inte
> e.-partiets lönnmördare, ledarna bryter ner sig
> själva.
>
> Men e.-partiet kommer tillbaka - till slut - men
> buller och bång, med blixtar och dunder, med
> psykedeliska och telepatiska attacker. Attacker
> mot de som minst anar det. Attacker mot det
> förlutna - ur det förflutna - mot allt vackert,
> färgglatt och som gör livet värt att leva.
> Attacker mot de som minst förtjänar det - i alla
> fall i omgivnings ögon - men e.partiet har
> spioner över allt, infiltratörer bland mössen,
> råttorna och bävrarna. Vi ser det ingen annan
> ser, smutsen vi älskar, renheten vi hatar,
> kärleken vi föraktar - avsmaken och sveket vi
> lever av.
>
> Vi i e.-partiet är långsynta, vi lägger upp
> strategier, planer, drömmar för en framtid värd
> att leva i - i alla fall för dess kejsare. Planer
> om att befria människor finns inte längre, de
> förtjänar det inte - förtjänar inte att få
> leva i gråhetens ljuva skalor. När vi tar över
> förpassas de till helvetets intensiva färgskalor
> - eldens röda, orangea och gula flammor ska
> bränna deras kroppar; trädens gröna trädkronor
> ska växa sig stora och starka genom dess kroppar,
> penetrera dem och slita sönder deras inälvor;
> istapparnas blåa och vita färg ska ta deras syn,
> kittla deras hjärnor, förfrysa deras fötter och
> hjärtan.
>
> När det minst anas slår vi till - be fucking
> aware!!

Jag tycker att du säger emot dig själv. e.-paritet verkar lite splittrat och utan den där kristallklara visionen som är en nödvändighet för världsherravälde. Ambivalens är förvisso roten till allt ont i den reella världen och du kan definitivt skapa ett helvete genom att kasta folk in i ett känslomässigt inferno. Det är inte ens svårt, mängder av envåldshärskare och wannabe-envåldshärskare har gjort det genom historiens lopp. Absolut nihilism och gråskala är betydligt mer imponerande.

//Kristin

Ja det är lite fegt att använda momentnyckel..
Mer vardags-edge att bara att dra åt tills det knakar i plasten och sen släppa ett ½-varv sen är saken biff.
Lätt som en plätt!

Tillbaka
Topp