AM-gaffel eller hur bra är egentligen BB-MoCo? Genomgång av marknaden, det blev Bos. Nu med långtidstestrapport!

marran

Aktiv medlem
AM-gaffel eller hur bra är egentligen BB-MoCo? Genomgång av marknaden, det blev Bos. Nu med långtidstestrapport!
Min gamla Fox36 van rc2 börjar sjunga på sista versen, så nu är det nog dags att skaffa nytt till min Prophet. Samtidigt har jag iom införskaffandet av en dedikerad dh-cykel tänkt att gå ner lite i dimension, ac-mått och vikt.

Jag har varit nöjd med Foxen, trots löjliga serviceintervaller och lite väl hög vikt, typ 2,3-2,4kg. När man väl cyklar på den är den plush och väldigt lätt att ställa in med rc2-systemet. Eftersom jag kommer från en gaffel med bra dämpsystem har jag rätt höga krav på ersättaren. Jag vill ha en gaffel med fungerande lågfartskompressionsjustering, så man kan skruva bord stor del av bromsdyket och pedalgunget utan att få "plattformskänsla", jag vill alltså inte ha lockout eller liknande.

Jag har även en RS Pike som jag kört en del, modellen med moco och floodgate, motsvarar väl RLT i nuvarande RS-modeller. Den är helt ok, men jag tycker inte den följer marken lika bra som foxen, det känns som den spikar lite vid högre farter. Dessutom är Moco-ratten steglös på den, så det är lite svårt att vrida på lagom mycket lågfartskomp, som dessutom påverkas av floodgateratten. Lite meckig att skruva till helt enkelt.

I övrigt så funkar alla gaffelrör, 1,5", taper eller 1,8". 20mm axel är ett krav, så mz44 går bort till exempel, likaså fox32 och Dt.

Gaffeln kommer sitta på en Cannondale Prophet med 140mm slag bak. Den ska användas till vanlig stökig stigcykling runt Umeå, tänk Hellas. Jag kör även lite mini-dh och kanske lite hopp och lek. Dessutom större äventyr i fjällmiljö, heldagar flera dagar i rad osv, så driftsäkerhet är en faktor. Det är svårt att skrämma fram reservdelar i norrbottensfjällen. Jag väger runt 75kg och kör som folk gör mest, inget extremt men pressar gränserna lite då och då.

Alternativen vad jag kan komma på är

budget: RS Sektor, antingen coil eller air. Runt 3kkr, typ 2,1kg. http://www.actionsports.de/de/Kompo...-U-Turn-2011-versch-Ausfuehrungen::30616.html
Billig, lätt att serva och finns delar överallt. Lite tung kanske, men inte så farligt. Den stora frågan är hur RL-dämpningen funkar, kommer den spika i hög fart i stök? Fungerar lågfartskompressionen utan att den blir "plattformig"?

Highend: RS Rev RLT Ti. Runt 5kkr, typ 1,7kg http://www.actionsports.de/de/Kompo...ual-Air-2011-versch-Ausfuehrungen::31556.html
Riktigt lätt, och lika bra att serva som ovanstående. Lite finare dämpsystem, med threshold. Funkar det märkbart bättre än RL? "Dual flow rebound" verkar vettigt, fast är det en riktig shimsad reboundkrets (som Foxen väl har)? Kommer jag bli nöjd med denna om jag kommer från RC2?

Godis: Bos Deville 140mm, runt 7kkr, 2kg http://boutique.bosmtb.com/en/produits/p22-deville-140mm
Tillräckligt lätt, långa serviceintervall men svårare att få tag i delar än till RS, jag sätter ändå ett försiktigt + i denna ronden. Vikten är acceptabel, den bör vara lite styvare än Sektor/Rev med sina 34mm innerben.
Dämpningen ska enligt vad man läser överallt vara i en egen klass. Separat låg och högfartskomp är ju precis vad jag vill ha. Frågan är om det är värt priset?

Bubblare: Fox 36 Float Rc2 beg. Pris =?, vikt typ 2,2kg.
Värdelösa serviceintervaller och innerbenens beläggning är gjord av mjukost. Osäkert hur den är skött om man köper beg. På plussidan har den ett riktigt bra dämpsystem, och är styv som ett spett. Går att sänka till lagom AC-mått internt med spacers.

Vad ska jag köpa nu då? Om nu någon mot förmodan faktiskt orkat läsa allt det här...

Senast ändrad:
Jag orkade faktiskt läsa igenom allt, men har noll koll så det är ju inte mycket till hjälp :)

Du verkar ju ha rätt bra koll själv, på tekniken osv. Jag tycker att din cykel är för fin för att bestyckas med något som heter "sektor" och tycker att valet borde stå mellan BOS:en och Revelationgaffeln.

44:an finns med 20m gaffel, vettiga varianter runt 4000 på crc t.ex.

sedan finns det ju Manitou minute för 4000-7000 med diverse olika system och mått.

Håller på att grotta i samma träsk som du, men lite i det lägre prissegmentet. Hade en fox tidigare men inte riktigt lika imponerad jämfört med mina tidigare mz-gafflar.

Ed: Fel av mig, 44 från 2009 har 20, 55:orna 2011 har 20.

Senast redigerad av en moderator:
Rejser: den 44 jag kikat på är rc3 ti, och den finns bara med 15mm. Ska jag ha Mz ska det vara rc3, men som sagt finns inte den i 15mm. 55:an väger bly och är för lång, tyvärr.

Manitou känns spännande men oprövat, har inte hittat mycket till intryck för annat än Doradon, och jag vågar inte riktigt chansa. Ska kolla igon crc en gång till dock.

Jon och ostkaka: tack för stödet, det behövs i dessa hårda tider av i-landsproblem.

+1:ar ostkaka och lägger till att jag är nöjd med min RS Rev RLT Ti, fast jag har noll koll. Den är i alla fall bättre än min gamla Float R. Men det kanske inte säger så mycket. Du är välkommen att köra en testrunda om du har vägarna förbi.

Vad menas med att gaffeln spikar?

Spikar är vad jag tror de stora dh-pojkarna kallar det när dämpkretsen inte hinner med i de riktigt snabba rörelserna, t.ex. om man kör fort utför och det är stenigt. Dämpkretsen hinner helt enkelt inte med att följa underlaget.

Tack för erbjudandet om test, ska minnas det när jag kommer förbi :) Risken är ju att gaffeln sitter fast i en Yeti, och det vore ju skoj att prova

rejser: Manitou är lite obeprövat, men ser ändå halvintressant ut på något sätt. Vad jag kan komma fram till är att den har riktiga shimsade dämpare både för kompression och rebound, däremot oklart om den även har lockout-tjaffs, svårt att få klarhet i det från hemsidan. Lätt som en plätt är den, enligt google lite väl flexig, läs t.ex. på Bikeradar. Jag ska researcha mer senare, men just nu ser det ut som den är för flexig för mig, plus den allmänna osäkerheten ang. driftsäkerhet.

mmm, flexigheten där jag också stannar som ger mer fördel till revelation. sektorn ska vara oflexig, men lägger på 400g...

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Spikar är vad jag tror de stora dh-pojkarna
> kallar det när dämpkretsen inte hinner med i de
> riktigt snabba rörelserna, t.ex. om man kör fort
> utför och det är stenigt. Dämpkretsen hinner
> helt enkelt inte med att följa underlaget.

Oki. I så fall är Revelation ett klart lyft över min gamla Float 32:a. Antar att det bäst botas med separat begining och ending stroke rebound???

> Tack för erbjudandet om test, ska minnas det när
> jag kommer förbi :) Risken är ju att gaffeln
> sitter fast i en Yeti, och det vore ju skoj att
> prova

Risken är överhängande. Du blir dessutom tvungen att prova Hope tech M4 + X2 också. :o)

Jo, dual flow returen borde förbättra spikandet markant, TF/Push moddar Moco på retursidan för att förbättra just detta.

Hur tycker du lågfartskompressionen funkar, kan du skruva bort det mesta pedalgunget och bromsdyket utan att den blir "plattformig"?

Hope tech vill jag inte provkämma, det kommer bara sluta dyrt, huvva

marran skrev:
> Hur tycker du lågfartskompressionen funkar, kan
> du skruva bort det mesta pedalgunget och
> bromsdyket utan att den blir "plattformig"?

Vet ej. Det har jag inte tänkt på. Måste testa detta. Inget jag har stört mig på i alla fall, men vi har ju inte så branta backar här i Uppsala att det är ett problem.

Jag tycker inte du behöver fundera så mycket: Köp DeVillen, det är både du och din hoj värd. Finrevelation i andra hand men kommer du flina varje gång du tar fram hojen ur förrådet som du gör när du ser en BOS där fram? Andrahandsvärdet på DeVillen (iofs en stor osäkerhetsfaktor) bör också vara bättre eftersom Revelation är ungefär som Volvo 245or numera, dom finns överallt.

Merci beaucoup pour votre commande sur boutique.bosmtb.com

visakortet ser lite blekare ut nu, ska bli spännande att se om detta funkar.

De lanserade nya gafflarna idag, och butiken går inte att nå via bosmtb.com, men den ligger kvar på länken jag postade i första inlägget. Nya devillen med fulare dekaler och lite annorlunda axel, i övrigt samma, kostar 870€, jag beställde gamla för 800€.

Låt den franska leveranscirkusen börja!

fett coolt. Du kommer nog snart att ombedas bekräfta din beställning via Minitel :)

/johan

Ser fram emot bilder och recension när den kommer. Bilder på ditt flin alltså.

Bilder på både flin och cykel utlovas, och jag lovar att gnälla på den om jag är missnöjd också :)

Här går det undan. Den där blir snygg med en Hope-broms på. ;-)

Jag hoppas att en Formula Mega duger också :)

Uppdatering i cirkusavdelningen:
Kvitto på betalningen skickades från Bos i förrigår, idag drogs pengarna från kontot. Oklart vilken fraktfirma de använder, eller när de tänkt skicka gaffeln. Spännande det här

Formula Mega blir finfint. Blir en fin Prophet det där! :) Vad har du för dämpare bak?

marran skrev:
> Merci beaucoup pour votre commande sur
> boutique.bosmtb.com
>
> visakortet ser lite blekare ut nu, ska bli
> spännande att se om detta funkar.
>
> De lanserade nya gafflarna idag, och butiken går
> inte att nå via bosmtb.com, men den ligger kvar
> på länken jag postade i första inlägget. Nya
> devillen med fulare dekaler och lite annorlunda
> axel, i övrigt samma, kostar 870€, jag
> beställde gamla för 800€.
>
> Låt den franska leveranscirkusen börja!

Sweet, ser fram emot recensionen!

Vad har du för bakdämare?

marran skrev:
> Jag testrullade Megorna igår, de känns riktigt
> sköna. Bak sitter en RS pearl, men jag tror den
> också får stryka på foten. Planen är att köra
> en sån här
> http://www.pushindustries.com/2009/index.php?menu_
> id=97&type=products&title=%3CB%3E%3Cfont%20color=r
> ed%3ENEW!%3C/B%3E%3C/font%20color%3E%20RockShox%20
> Monarch%20RT/RT-AM&product_id=76
> när de släpps, AM-varianten med riktig
> lågfartskomp. och tunad till Propheten.

Intressant! Jag kollade själv på PUSH Fox RP23 Big Hit tune för ett tag sedan.

Fortfarande inte fått någon leveransbekräftelse eller liknande från Bos, någon som har handlat direkt från dem tidigare och vet ungefär hur länge de äter baguetter, röker och dricker vin innan de stoppar gaffeln i lådan och skickar iväg den?

marran skrev:
> Fortfarande inte fått någon leveransbekräftelse
> eller liknande från Bos, någon som har handlat
> direkt från dem tidigare och vet ungefär hur
> länge de äter baguetter, röker och dricker vin
> innan de stoppar gaffeln i lådan och skickar
> iväg den?

Har ingen aning, men du bara måste uppdatera i tråden hur det går.
Jag är väldigt nära ett deville köp nu :-)

marran: Hur ser statusen ut för BOS gaffeln? Har du fått nån leveransbekräftelse?

Jag vill gärna höra om köpet går bra innan jag själv trycker på köp-knappen :-)

Så där ja, nu går jag också i väntans tider på en BOS Deville :-D

Hoppas dom har käkat klart baguetterna, rökt färdigt och druckit ur vinet nu...

Efter två veckor utan att höra flaska tröttnade jag och ringde. Jag fick prata med en mycket vänlig och hjälpsam kille som pratade mycket bra engelska, och tur var väl det för min franska är rätt taskig.
Det jag fick hör var iaf att förra årets Deville är slutsåld, men han skulle se om han kunde lösa det på något sätt så jag får den nya, oklart om jag måste betala mer.

De är iaf i produktion nu så han gissade på 2v leveranstid men skulle återkomma med bättre besked.

Jag kan rekommendera dig också att ringa Torque:l, om de inte hör av sig nu när jag pratat med dem.

Fortsatt utveckling. Jag fick en "deal" av bos på 2011 års gaffel, så den är nu beställd. Dealen var att jag fick köpa den för ordinarie pris, sjukt värt, eller?

Fast blåser man 800€ på en gaffel kan man ju lika gärna blåsa 70€ till antar jag. Synd bara att de nya dekalerna inte är lika snygga :(

Jag fick mail om att dom gamla var slut :-(
Är i mailkonversation med BOS nu för att deala om den nya 160mm med TRC.

Jag tycker däremot att de nya dekalerna är snyggare :-)

Design by Stormtrooper.

this_thread_is_worthless_without_pics.gif

Det kommer Harri, så fort jag har något att fota.

Eller vill du bara se bilder på mig?
Jag lägger in en för säkerhets skull, reklam för snickers, funkar det?

RIMG0505.jpg

Nej, nej, nej!!! Vill ju se skillnad mellan nya och gamla dekalerna!

=)

När får du gaffeln?

~15 ksek för gaffeln?

Inse att du måste skriva en utförlig rapport på hur pass bra gaffeln är:-)

Är du säker? Jag tror fortfarande du bara vill se mig med munnen full av snickers, men ok då.

Gamla:
Deville01.jpg

Nya:
DEVILLE-1.jpg

Äntligen!

Hmm, det står (de)ville med större bokstäver på den gamla, frågan är om det är bra eller dåligt? ;)

Marrans basföda = Snickers, ägg och mackor. :)

Dra åt skogen, grattis!

Fick du ngt leveransbesked innan? Betalade du ordinarie pris eller lyckades du få ngn deal?

Jag har själv inte hört ngt alls, börjar bli riktigt otålig nu

marran skrev:
> Dra åt skogen, grattis!
>
> Fick du ngt leveransbesked innan? Betalade du
> ordinarie pris eller lyckades du få ngn deal?
>
> Jag har själv inte hört ngt alls, börjar bli
> riktigt otålig nu

Tackar!

Nä, jag fick ingen deal. Jag betalade mellanskillnaden förra fredagen och fick ett mejl av Gilles Vandecaveye i måndags att dom hade skickat den.

skrotfot: Nja, det är BOS variant på 20mm axel.

Tillbaka
Topp