Rose-tråden

Rose-tråden
Örjan Lax sa:
Stod porttelefonnumret på paketets fraktsedel? Och inte bara på en tavla vid entrén?
Jag har nämligen under de senaste åren märkt att det underlättar enormt att få en lyckad hemleverans om det numret/koden står under namnet. Dessutom brukar jag skriva "Jag är hemma dagtid" när jag beställer och jag vet att jag kan planera och vara hemma och passa vid leverans, och hittills har det funkat 100% under ca 8 månader och ca 6 st leveranser till dörr med PostNord.

Inget porttelefonnummer på fraktsedeln i det här fallet, så man får bläddra fram mitt efternamn i displayen vid dörren. Det funkar med UPS och andra budfirmor, bara inte med PostNord. Men jag är som sagt inte upprörd. Jag vill oftast inte ha paketet hemkört, och var bara hemma av en slump den här gången.

Smidigast av allt vore om man direkt vid beställningen kunde ange att man vill ha paketet till ombudet, så att det kan komma dit en arbetsdag tidigare. Men jag brukar inte beställa via postorder när jag är ute i sista sekunden, så den lilla förseningen är ingen stor grej för mig.

Rose-tråden
Blev av med min Ridley Excalibur med campa centaur komponenter förra måndagen. Har sedan dess varit på jakt efter ny hoj och varit tvungen att landa i det faktum att min ekonomi inte klarar av en värstinghoj. Fick tipset om Rose Xeon RS som just nu går för 16100 kr på rose's hemsida. Tänkte kika om det är någon här som har cyklat på den och har några åsikter. Har såklart letat runt på en hel del reviews och den verkar ge mycket bang for the buck, är dock lite rädd för just postorder. Hur står den sig mot t.ex. Trek Emonda ALR om någon har provat flera olika aluhojjar?

Rose-tråden
Har kört på Schwalbe BIG APPLE ett bra tag nu, på Ambrosio Keba 26" 559x18,5 fälg.
Ska bygga en annan cykel så småningom och undrar vilken fälg/ar i ert sortiment som är lämlig för Stora äpplet?
Ska tåla en del eftersom det blir en del skogskörning oxå.
Mvh/Lars Persson

Rose-tråden
el2t sa:
Har kört på Schwalbe BIG APPLE ett bra tag nu, på Ambrosio Keba 26" 559x18,5 fälg.
Ska bygga en annan cykel så småningom och undrar vilken fälg/ar i ert sortiment som är lämlig för Stora äpplet?
Ska tåla en del eftersom det blir en del skogskörning oxå.
Mvh/Lars Persson

Big Apple har ganska stor volym. Jag skulle rekommendera en fälg med över 20 mm innerbredd. I praktiken betyder det MTB-fälgar. Vi har ett bra sortiment fälgar från t.ex. Mavic och DT Swiss. Så länge diametern är rätt är i princip alla fälgar passande för Big Apple -däcket.

H. Mika Pensas, ROSE

Rose-tråden
Ok. Den här skulle väl kunna passa bra till BIG APPLE och andra liknande däck?
MAVIC EX 729 Disc 26" MTB rim - for disc brakes - Artikelnummer: 353014

/Lasse

Rose-tråden
Söker axel till länkage Granite chief 2012. Är diam 12 mm. Har sökt på hemsidan, men finner bara lagersatser till nyare modeller. Se bifogad bild på den hårt slitna axeln.

Bilagor

• 20180729_094343.jpg
    20180729_094343.jpg
    227.7 KB · Besök: 133
Rose-tråden
el2t: Jo, det skall funka. Mavic rekommenderar däckbredd mellan 47 mm och 76 mm.

BOBCAB: Har du cykelns ordernummer så kan vi söka fram rätt delar åt dig. Du kan även maila oss direkt på mats.ribacka@rosebikes.se

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
BOBCAB: Ursäkta att jag uttryckte mig otydligt. Det är alltså själva beställningens/orderns nummer jag behöver och inte cykelns produktnummer. Med den kan jag både få fram cykelns dellista och dina kontaktuppgifter. Eller så helt enkelt bara din kundnummer.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej;

Jag vill ha ett styre till min gravel som förutom lite flare även har "sweep", alltså något böjd bakåt. Hittar detta Rose # 226490001 som enligt er hemsida har sweep på 16*.
Men det är en uppgift som endast hittas hos Rose, inte på t.ex. Ergotechs hemsida. Enda bilderna jag hittar är tagna rakt framifrån så av dom blir jag inte heller klokare. Så, vad gäller?

//

Rose-tråden
Nu är bilden borta, men all info om cykeln har du nu. Ps jag köpte den 2015 av Magnus, och fick med samtliga köpehandlingar i orginal.
Går det att få fram delen, och i så fall vad kan den tänkas kosta ?

Rose-tråden
Pfaff: Den som skriver våra produkttexter är samtidigt en av våra absolut bästa tekniska experter, och när han skrivit något så brukar det stämma. Även om inte tillverkaren själv uppger denna data på sin hemsida.

BOBCAB: Skulle du kunna skicka över kund- och ordernummer till mig på e-mail till mats.ribacka@rosebikes.se? Eftersom bilden nu är borttagen här på forumet, så kommer jag nu inte vidare med detta.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose-tråden
Örjan Lax: Problemet är att nummern i inlägget från 09:48 i går är en gammal artikelnummer på cykeln, och på denna nummer har vi tyvärr ingen info i vårt nuvarande system. Jag behöver alltså beställningens nummer eller kundnummern för att komma vidare.

/Mats Ribacka

Rose-tråden
Hej. Beställde 2 slangar och 2 däck.
Slangarna fanns i Bocholt och däcken oxå i Bocholt åtminstone enligt grönmarkeringen.
Enligt email så fanns endast slangarna med som skickade.

Kommer däcken separat eller dom kanske inte fanns i lager? och isåfall när?
Bara en liten undran.

Ordernummer: 5822998.
mvh/Lasse

Rose-tråden
el2t: Slangarna har skickats, däcken är tillfälligt slut i lagret (Bocholt betyder Biketown, vår butik i Bocholt), enligt information från Schwalbe skulle vi ha fått in däcken redan. Vi skickar dem så fort vi får in dem i lager igen.

/Jenni Ribacka, ROSE Bikes

Rose-tråden
Rose sa:
el2t: Slangarna har skickats, däcken är tillfälligt slut i lagret (Bocholt betyder Biketown, vår butik i Bocholt), enligt information från Schwalbe skulle vi ha fått in däcken redan. Vi skickar dem så fort vi får in dem i lager igen.

/Jenni Ribacka, ROSE Bikes

Perfekt, tack.
/Lasse

Rose-tråden
Hej. En fråga om ekernippel.

Har mätt ekernippeln till 3,35 med micrometer.
med 3,30 så går nippeln inte in i micrometern.

Vilken ekernyckel skulle passa av Parktools nycklar?

Har lite däck som väntas in till ert lager, skulle det vara möjligt att isåfall beställa ekernyckel och den skickas i samma paket som däcken?
Mvh/Lars Persson

Rose-tråden
Rose-tråden
Hej

Jag råkade trilla litegrann med min Rose pro sl för några några dagar sedan, allt gick bra förutom att styret måste bytas ut då det blev lite sådär obra snett och vint.

Men tydligen finns det flera storlekar på styren och jag är osäker på vilken som passar på min 3 år gammla pro sl 2000. Borde jag beställa ett 26mm eller ett 31,8mm styre?

Mvh Vraket

Rose-tråden
Hade blivit väldigt förvånad om det var ett styre med 26 mm diameter vid styrstamsinfästningnen, men det mäter du lätt själv med ett skjutmått.

Rose-tråden
Jag sitter och kollar på era cross-cyklar

vilken modell har bäst utrymme för breda däck?

Är det Backroad? (är det samma ram som Xeon CDX Gravel ?)

MVH Stefan

Senast redigerad av en moderator:
Rose-tråden
EddieG: Ramarna kommer från "Långtbortistan". Vi som jobbar i kundtjänst har dock inte info om vilka ramar som kommer varifrån. Ramarna levereras till vår fabrik i Tyskland och där byggs själva cyklarna.

Stewe: Alla crossar som vi nu har i produktion skall vara likvärdiga när det kommer till däckbredden. Backroad har en nyare version av ramen som sitter på Xeon CDX Gravel.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose sa:
EddieG: Ramarna kommer från "Långtbortistan". Vi som jobbar i kundtjänst har dock inte info om vilka ramar som kommer varifrån. Ramarna levereras till vår fabrik i Tyskland och där byggs själva cyklarna.

Stewe: Alla crossar som vi nu har i produktion skall vara likvärdiga när det kommer till däckbredden. Backroad har en nyare version av ramen som sitter på Xeon CDX Gravel.

/Mats Ribacka, ROSE

Tack :-)

Tänk om alla märken hade sån här snabb support...

Rose-tråden
Två frågor om frakt:
1. Jag såg att nu kostar det 748kr för en MTB men 288 för en LVG eller spinningcykel - är det inte lite orimligt skillnad?

2. Jag funderar på att beställa Finish Line olja, men kommer den fortfarande som enbart hemleverans (kemi och farligt gods har varit problem förut)? Jag vill inte ha hemleverans utan till utlämningsställe för då fungerar det mycket bättre för mig!

/A

Rose-tråden
katten:
1. Vi försökte oss på att ha en billigare leveransform även för MTB, men det blev så mycket fraktskador att vi blev tvungna att byta till den dyrare igen.
2. Alla beställningar från oss kommer med hemleverans. Skillnaden är att om paketet inte innehåller farligt gods så är det Postnord som tar hand om utdelningen och om slutkunden inte är hemma, går paketet tillbaka till närmaste utlämningsställe. Är det däremot farligt gods (t.ex. oljor, aerosoler, gaser, batterier) i paketet, så är det DHL hela vägen. Och om kunden inte är hemma då, går paketet till närmsta DHL-terminal. På sistone har det dock varit möjligt att ha DHL att ta paketet till en Servicepoint om slutkunden inte varit hemma vid leveransförsöket. Dock är det vi som avsändare som måste begära den här förändringen av DHL och förändringen är möjlig att göra först när paketet kommit in till Sverige.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose-tråden
alla: sdx har fått erbjudandet att skicka ner sin cykel för kontroll hos fabriken (precis som alla andra med liknande och mycket sällsynta problem), men än har vi inte fått kika på cykeln. Och om vi inte får se och utvärdera cykeln kommer vi inte vidare i det här specifika fallet.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
sdx sa:
Vernersson sa:
sdx sa:
EddieG sa:
Hej!

Är cyklarna tillverkade i Taiwan eller Kina? Det brukar ju oftast vara det förstnämnda men vill vara säker innan jag eventuellt köper en.
Mjuka ramar som vrider sig rent skrot.Mtb

Bitter, mer bitter, sdx
Jag är inte bitter men förbannad över pissdålig garanti så det får bli konsument Europa för deras del .

ASbitter med andra ord :-P

Rose-tråden
Rose sa:
alla: sdx har fått erbjudandet att skicka ner sin cykel för kontroll hos fabriken (precis som alla andra med liknande och mycket sällsynta problem), men än har vi inte fått kika på cykeln. Och om vi inte får se och utvärdera cykeln kommer vi inte vidare i det här specifika fallet.

/Mats Ribacka, ROSE
Du kan väl peka på det i garanti bestämmelserna sen köpte jag cyklen för euro= konsument Europa som får ta det med tyskarna.
Den har varit i riktbänk och uppmätt så varför klarar inte tysken av en riktbänk? .Utan måste ha hela cyklen.
Jag skall ge en liten hint det är inte kedjestaget som är krokigt.

Rose-tråden
sdx sa:
Rose sa:

/Mats Ribacka, ROSE
Du kan väl peka på det i garanti bestämmelserna sen köpte jag cyklen för euro= konsument Europa som får ta det med tyskarna.
Den har varit i riktbänk och uppmätt så varför klarar inte tysken av en riktbänk? .Utan måste ha hela cyklen.

Men snälla lilla bittra farbror. Skick ner cykeln om det är ett garantiärende istället för att sprida en massa goja på nätet.
Jag tror att du är smart nog att förstå att Rose behöver ha cykeln för att se själv (om det är garanti).

Rose-tråden
NickPick sa:
sdx sa:
Rose sa:

/Mats Ribacka, ROSE

Men snälla lilla bittra farbror. Skick ner cykeln om det är ett garantiärende istället för att sprida en massa goja på nätet.
Jag tror att du är smart nog att förstå att Rose behöver ha cykeln för att se själv (om det är garanti).
NickPick det tar bara en massa tid att skicka cykeln jag har haft garanti ärenden med dom förut och det har slutat att jag har fått köpt ersättnings produkter för att kunna använda cykeln.Jag har haft en Rs rt3 nere 2 gånger och det har tagit oacceptabelt lång tid hade det varit någon stake i det företaget så hade dom bara bytt stötdämparen med vändande post men icke.Så om jag skulle skicka cykelen så skickar dom väl ramen till Taiwan eller Kina för do brukar skicka till tillverkaren för garantiärenden.

Tillbaka
Topp