[Artikel] Jakten på den perfekta stigcykeln del 3 – Sammanfattning och personliga val

Westman

Aktiv medlem
[Artikel] Jakten på den perfekta stigcykeln del 3 – Sammanfattning och personliga val
Stigcykeltest_Glentress_HappyMTB_730-448x252.jpg

Stigcykeltestet 2011 har nått vägs ände. Tre cyklar har testats av tre testare med väldigt olika karaktär – svetto, fetto och skutto. I denna tredje och sista del sammanfattar testarna sina intryck efter en månad på cyklarna och delger våra personliga åsikter om de olika cyklarna. Och har vi verkligen hittat de perfekta stigcyklarna?

Läs mer: http://happymtb.org/2011/06/17/jakten-pa-den-perfekta-stigcykeln-sammanfattning-och-personliga-val/

----------------------------------------------------------------------------------------------

AJ_Tobbe_Innerleithen-448x305.jpg

Efter presentation av cyklar, testupplägg och testare i del ett är det nu dags att ta reda på vad Canyon Nerve XC 8.0, Rose Jabba Wood 4 och Trek Fuel EX 7 går för.

Läs mer: http://happymtb.org/2011/05/27/jakten-pa-den-perfekta-stigcykeln-del-2-intryck-och-egenskaper/

----------------------------------------------------------------------------------------------

Del 1

Stigcykeltest 2011 – Jakten på den perfekta stigcykeln

glentress_svarta_happymtb_test_2011-448x252.jpg

Varje vår är det många som är i köpartagen och sugna på ny cykel. Vi har utsatt tre kandidater ur den populära kategorin heldämpad stigcykel för hårdtestning. Cyklar för allt mellan långlopp och teknisk stigcykling, eller kanske XC-cyklar för dig som inte tävlar. Detta görs av tre testare med klart olika åkstil.

Läs mer: http://happymtb.org/2011/05/18/stigcykeltest-2011-jakten-pa-den-perfekta-stigcykeln/

Senast ändrad:
Suveränt, precis testet jag vill läsa!

Ser fram mot testrapporterna! Kul att Rose är med på ett hörn också, med det namnet känns det som den cykeln redan vunnit fetto-priset;)

Tjena,
bra skriven och intressant men vore roligt med någon mellan klass med endast framdämpning.
Ser fram emot fortsättning.

/lars

Oj, världens längsta ingress :)

Ska bli kul att läsa fortsättningen. Bra upplägg med tre testare med olika infallsvinkel.

/Johan

Gott, precis vad jag letat efter.
Ny hoj står på inköpslistan och så kommer detta!

Lysande, ser framemot resten.

Härlig teaser!! Eftersom jag redan köpt en nerve xc så hoppas jag ju att testet visar att jag valt rätt och slipper byta direkt;-)

Väldigt kul läsning,undrar hur Rose är med 130 mm fram o bak blir spännande me resultatet framöver. :)

dubbel-v skrev:
-------------------------------------------------------
> Härlig teaser!! Eftersom jag redan köpt en nerve
> xc så hoppas jag ju att testet visar att jag valt
> rätt och slipper byta direkt;-)

Hmm, har köpt Fuel EX nyligen...

underscore skrev:
> Inga märken som inte gjort reklam på happy :o)

Canyon har inte köpt reklam på flera år (tre?), Trek har såvitt jag vet aldrig gjort det. Ett rätt av tre :-)

jomper skrev:
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inga märken som inte gjort reklam på happy
> :o)
>
> Canyon har inte köpt reklam på flera år (tre?),
> Trek har såvitt jag vet aldrig gjort det. Ett
> rätt av tre :-)

Wtf? Kan svära på att jag sett Trekreklam nyligen på happy :)
Sen får jag väl erkänna att jag såg Roses/Canyons officiella trådar här på happy som reklam :)

Nåja, i stand corrected =)

kul, det har blir intressant. ser fram emot fortsattningen..

humanchu skrev:
> När kommer del II? Stigen slår tillbaka?

Nu! :)

Wow äntligen!

Rose verkar intressant förstod det att den verkar bra utför. :)

som alltid väldigt utförligt och bra, extra plus för "graderingsskalorna inom varje område" riktigt bra där!!

/C

Kul läsning fast jag gärna skulle haft den för 1 månad sen :) Sitter sen dess med min Trek Ex 6 och är en så länge supernöjd. Har ockå upplevt däcken som svaga dock och de kommer nog vara det första som byts ut.

Bra artikel och trevlig läsning!

För att Treken ska hamna på ungefär samma utrustningsnivå som de andra två får man gå upp till en EX 8, vilken har ett listpris på 27 995:-, vilket i sin tur är ca 10 000:- mer än de andra två. Det man undrar är ju om Treken verkligen är 10 000 kr bättre? Vad är det man får för dessa pengar förutom märket?

Cowboyknä skrev:
> Bra artikel och trevlig läsning!
>
> För att Treken ska hamna på ungefär samma
> utrustningsnivå som de andra två får man gå
> upp till en EX 8, vilken har ett listpris på 27
> 995:-, vilket i sin tur är ca 10 000:- mer än de
> andra två. Det man undrar är ju om Treken
> verkligen är 10 000 kr bättre? Vad är det man
> får för dessa pengar förutom märket?

Fler förkortningar?

NNNN

Jag tycker att det är lite intressant att den enda cykel som lyckas få till Propedal-effekten bra är Trek, trots att den bara är av modell av/på. Notera att det faktiskt sitter i stort sett samma dämpare på alla cyklarna, så grundförutsättningen samma. Särskilt anmärkningsvärt att det inte går att styra den bra på en av de andra trots att den har flera inställningsmöjligheter. Det kanske är det som är skillnaden på uppstickare och etablerade märken med rejäla utvecklingsavdelningar? Sen om Propedal-effekten är värd 10000 är en annan fråga.

Intressant test! Fast jag vill vet hur dessa cyklar står sig mot en Scott Spark 50 som kostar 19 995 kr? Har själv alltid kört Scott hardtails och sneglar nu på en uppgradering. Canyon och Rose har jag aldrig kört men de verkar vara bra "lågprisalternativ".

Har nu beställt en Trek Fuel Ex 8 stl 19,5´´ (jag är 184 cm lång) med continental race king 2,2 supersonic däck och shimano 520 pedaler. Är i behov av att få hjälp med att meka vaför jag valt att köpa i affär. Kör mest i skogarna runt Göteborg. Rätt val?

Senast ändrad:
Välskrivet och bra, kul med olika vinklar/preferenser från testarna

Westman,

Givet att Rosen var din favorit. Hur skulle du ranka den mot Canyon Nerve AM för stökig XC cykling à la Gbg/Hellas?

mvh
Christian

donc1000 skrev:
> Westman,
>
> Givet att Rosen var din favorit. Hur skulle du
> ranka den mot Canyon Nerve AM för stökig XC
> cykling à la Gbg/Hellas?
>
> mvh
> Christian

Tjena Christian!

Jag har inte cyklat jättemycket på Nerve AM. Men det lilla jag cyklat skulle jag vilja säga att skillnaden är ganska liten och det är lite beroende på personlig smak och ifall man vill ha den extra slaglängden som avgör. Geometrin är väldigt lika (styrvinkel 68,5 på canyon mot 69 på rose), canyonen har två centimeter mer slag och är något halvkilo tyngre (beroende på modell).

Om vi t ex jämför Nerve AM 7 mot Rose Jabba Wood 4 (Canyon ca 19300kr, Rose 17991kr) så skulle jag personligen välja Rosen. Detta pga att Nerve AM har tyngre hjul, högre totalvikt och för lång styrstam, 90mm i storlek L som är den jag kör (storlek M har dock en vettigare 75mm). Gaffeln på Canyon saknar den så viktiga kompressionsjusteringen. Fox-gafflarna har den egenheten att ha lite mycket stiction, vilket betyder att för att få dom plusha behöver jag köra med relativt lite tryck, vilket också ökar behovet av lågfartskomp för att motverka bromsdyk. 150mm ger också lite mindre respons från underlaget. Allt detta gör Canyon till en cykel som kommer vara lite lugnare och mer förlåtande, men också liiiite trögare och tråkigare, och med en nigande framgaffel. Rosen känns lite piggare, mer responsiv. Att gaffeln kan hålla sig uppe i slaget genom C-justeringen gör också att styrvinkeln in action håller sig flackare än på en nigande cykel. Ska du köpa en Canyon och gillar teknisk hårdkörning rekommenderar jag minst modell 8, som har kompressionsjusteringen. Då får du också en Reverb-stolpe standardmonterad.

Hoppas detta klargör något? Det är små skillnader och båda är bra cyklar med fin geometri och bra komponenter för pengarna. Under 20 tusen är dock Rosen min vinnare för teknisk stigcykling.

Westman,
Tack för bra svar!
En följdfråga; Såg att Rosen även fanns som ramset. Överväger alternativen sälja allt och köpa nytt komplett eller bara sälja min HT-ram för byte ny ram (+sadelstolpe). Har en 140 mm Revelation-gaffel (med 20 mm axel)som i sådana fall skulle byta plats. Är de 10 mm extra ett major problem geometriskt? Förvisso har jag U-turn så det går alltid att skruva ner.

Är det vidare värt besväret att bygga om bakhjulet till 10 mm axel? Förvisso inte jättedyrt (ca 250 kr) men är det signifikant skillnad med större axel bak?

Mot ramköpsalternativet talar nog främst vikt (har idag bla ztr flow fälgar som är ngt tyngre som jag förstår det, gaffelvikt och kompnentvikt må även vara en faktor),till viss del ålder på övriga komponenter samt relationen pris/komponent som i regel blir bättre vid nyinköp. Kanske är det bara dumsnålt att gå för enbart byte av ram?

Mvh
C

donc1000 skrev:
> Westman,
> Tack för bra svar!
> En följdfråga; Såg att Rosen även fanns som
> ramset. Överväger alternativen sälja allt och
> köpa nytt komplett eller bara sälja min HT-ram
> för byte ny ram (+sadelstolpe). Har en 140 mm
> Revelation-gaffel (med 20 mm axel)som i sådana
> fall skulle byta plats. Är de 10 mm extra ett
> major problem geometriskt? Förvisso har jag
> U-turn så det går alltid att skruva ner.
>
> Är det vidare värt besväret att bygga om
> bakhjulet till 10 mm axel? Förvisso inte
> jättedyrt (ca 250 kr) men är det signifikant
> skillnad med större axel bak?
>
> Mot ramköpsalternativet talar nog främst vikt
> (har idag bla ztr flow fälgar som är ngt tyngre
> som jag förstår det, gaffelvikt och kompnentvikt
> må även vara en faktor),till viss del ålder på
> övriga komponenter samt relationen pris/komponent
> som i regel blir bättre vid nyinköp. Kanske är
> det bara dumsnålt att gå för enbart byte av
> ram?
>
>
>
> Mvh
> C

Inga problem!

Först och främst är det i princip alltid mer bang for the buck att köpa komplett än lös ram. Så ekonomiskt skulle jag rekommendera komplett, eller att du köper en komplett och säljer av komponenterna och behåller ramen. En ny oanvänd Fox-gaffel osv borde du kunna få en del för till exempel. Då kan du också behålla bakhjulet och vevpartiet från den nya (gissar att du inte har press fit-bb på din HT idag?)

En revelation skulle inte göra bort sig på den ramen. De extra 10mm skulle geometriskt nästan vara en fördel för cykeln då jag hade kunnat tänka mig den med någon halvgrad flackare och en halv cm högre bb. Huruvida Rose lämnar garanti för ramen med högre gaffel monterad får du dock fråga dom om. Det är dock A-C måttet som räknas, inte absolut slaglängd. Annars har du som sagt U-turn.

Ang bakhjulet så tycker jag att det är värt de 250 kronorna. Den extra styvheten är guld värd när det är stökigt. Särskilt om du kör med 20 mm fram, då vill du också ha ramen styv bak. ZTR Flow är ganska lätta fälgar så jag vet inte om du kommer uppleva M1600-hjulen som märkbart lättare, men det beror också lite på vad du har för nav, ekrar etc. M1600-hjulen imponerade på mig under testperioden genom att hålla sig spikraka och hårt uppspända trots en del misshandel, och låg vikt.

mytomspunnen skrev:
> Men det är ju fel storlek på hjulen! ;-)

+1 !

Kör också Nerve XC (9.0) - verkligen nöjd. Dock fick det eminenta reportaget mig sugen på att finjustera lite :-) Är det någon som gått ner i styrstamslängd på Nerve XC för att få bättre stabilitet utför? Vilken längd har ni valt i så fall?

Christian_W skrev:
> Kör också Nerve XC (9.0) - verkligen nöjd. Dock
> fick det eminenta reportaget mig sugen på att
> finjustera lite :-) Är det någon som gått ner i
> styrstamslängd på Nerve XC för att få bättre
> stabilitet utför? Vilken längd har ni valt i så
> fall?

Experimentlusta är alltid bra. Hur lång är du och vilken storlek på hoj kör du? Jag skulle generellt säga att 75-90 mm alla är ngt roligare utför än 100, i fallande skala. Dock är det också lite av en personlig preferens. 80 mm kan vara en bra kompromiss mellan uppför och utför, givet att hojen inte blir för kort för dig då.

Tillbaka
Topp