[Artikel] Första titt – Trek MTB 2012

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Trek-2012.jpg

Till 2012 uppdaterar Trek sitt MTB-program ordentligt. Nya modeller, nya geometrier och ny teknik i gafflar och dämpare. HappyMTB har varit på plats i österrikiska Mayrhofen och känt på nyheterna.

Läs artikeln http://happymtb.org/2011/07/15/forsta-titt-trek-mtb-2012/

Senast redigerad av en moderator:
Jag tar järna en Slash eller en Remedy... :)
Men förstår inte varför man ska pilla på bakdämparen hela tiden, känns lite föråldrat, Trek borde kolla på Specialized's lösningar lite mer imo!

Slashen ser fin ut. Lite brantare sadelrör hade iofs inte skadat, undrar hur standovern är på det större storlekarna?

IS-fästen bak, äntligen någon som tycker som jag!

I övrigt läser jag om dammodeller:
"Trek har en annan syn på saken. Deras erfarenheter visar att många tjejer söker en cykel som ger förtroende och kontroll."

Jaha, vill inte killar det? Sen när är låg standover något som bara kvinnor vill ha? Egentligen skulle de bara kunna ha små och större modellerna, där de små modellerna även är anpassade till lättare åkare.

Vad får man förresten för "oönskade egenskaper" av att sänka trycket i dämparen, som man inte får av att ha högre tryck och högre utväxling i länkaget? Givet att dämpningen är rätt tunad borde det väl vara ganska ekvivalent, förutom de uppenbara fördelar med lägre belastning på dämparen som ett länkage med lägre utväxling ger.

Sen frågar jag mig om DRCV-gafflar verkligen behövs, det klagas sällan på luftfjädern i 36 Float (eller Rs Rev/Boxxer wc), så det verkar ju tekniskt möjligt iaf att göra en bra luftfjäder ändå utan den extra komplexiteten som DRCV innebär. Problemet med 32-floatarna har väl snarare varit att det är svårt att ställa in dämpningen precis som man vill ha den map hsc/lsc. Jag ska tillägga att jag spekulerar här för jag har knappt kört ngt på 32 float, men det är de intryck jag fått av tidigare tester jag läst. Att försöka bekämpa ett brist i kompressionsdämpningen med att göra fjädern annorlunda känns klart suboptimalt.

Å andra sidan kan det ju vara så att DRCV verkligen tillför ngt och förbättrar luftfjäderns funktion, i så fall lyfter jag på hatten till Trek och Fox!

40-ans "hybrid-fjäder" känns för övrigt rätt lik vad Marzocchi sysslat med i åratal, men man kan ju anta att om Fox släpper det på bred front kommer det att få en cool akronym och hyllas som det bästa som hänt sen senast Fox uppfann hjulet.

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> 40-ans "hybrid-fjäder" känns för övrigt rätt
> lik vad Marzocchi sysslat med i åratal, men man
> kan ju anta att om Fox släpper det på bred front
> kommer det att få en cool akronym och hyllas som
> det bästa som hänt sen senast Fox uppfann
> hjulet.

Antagligen :-) Förhoppningsvis funkar det bättre än på Mz som mest fick en massa stiction när luft pumpades i.

Pinkbike har ju såklart skrivit en vägg av blurb om nya session avbongoplast http://www.pinkbike.com/news/trek-session-carbon-9.9.html
Längst ner pratar de om hybridgaffeln. Som jag förstår det är det en luftcartridge ungefär som en miniatyr av float eller solo air, och då borde den alltså inte belasta oljetätningarna mellan inner och ytterben på samma sätt som en gammal mz, och detta borde ju resultera i mindre stiction.

Intressant är att man borde få en mer progressiv luft-lik fjäder ju tyngre man är, det kanske finns en tanke bakom det också. Hursom är det kanske inte en så dum ide, erbjuder man även olika fjädrar kan ju folk labba fritt med hur de vill att deras fjäder ska uppföra sig.

marran skrev:
> I övrigt läser jag om dammodeller:
> "Trek har en annan syn på saken. Deras
> erfarenheter visar att många tjejer söker en
> cykel som ger förtroende och kontroll."
>
> Jaha, vill inte killar det?

Nä killar vill gärna skylla på cykeln när nåt går snett:)

Jag gillar tjejhojen. Toknajs ramform ju.
Hade den haft en 67 grader gaffelvinkel och funnits med 580 överrör hade jag köpt en på en gång! ;-)
Låg standover FTW!

Trek-2012-Lush-Carbon-448x311.jpg

Eric W skrev:
> Jag gillar tjejhojen. Toknajs ramform ju.
> Hade den haft en 67 grader gaffelvinkel och
> funnits med 580 överrör hade jag köpt en på en
> gång! ;-)
> Låg standover FTW!

Den hojen finns redan, och heter Norco Vixa. Okej, den har 66 i gaffelvinkel, men du skulle få 67 med din Zocchi där framme. :)
norco-vixa-white.jpg

http://www.norco.com/bikes/mountain/forma/vixa/

Senast ändrad:
marran skrev:
> IS-fästen bak, äntligen någon som tycker som
> jag!
>
> I övrigt läser jag om dammodeller:
> "Trek har en annan syn på saken. Deras
> erfarenheter visar att många tjejer söker en
> cykel som ger förtroende och kontroll."
>
> Jaha, vill inte killar det? Sen när är låg
> standover något som bara kvinnor vill ha?
> Egentligen skulle de bara kunna ha små och
> större modellerna, där de små modellerna även
> är anpassade till lättare åkare.
>

+1

> Vad får man förresten för "oönskade
> egenskaper" av att sänka trycket i dämparen, som
> man inte får av att ha högre tryck och högre
> utväxling i länkaget? Givet att dämpningen är
> rätt tunad borde det väl vara ganska ekvivalent,
> förutom de uppenbara fördelar med lägre
> belastning på dämparen som ett länkage med
> lägre utväxling ger.
>

Jag tror du tolkar in mer i infon än vad som står där. Trek har modifierat dämparkurvan, det innebär inte bara att göra utväxlingen högre eller lägre, utan också att de kan modifiera hur linjär den är. T ex så (spekulerar jag) kan de ha gjort kurvan mer progressiv. Detta skulle innebära att lättare åkare kan köra med mindre luft för att få rätt sag, men ändå slippa blåsa igenom hela slaget vid större smällar.

Egentligen är ju det här snarare än brist i bakdämparen, men luftdämpares dämpning optimeras för att fungera bra i ett visst intervall av åkarvikter. Om man kommer i utändan av det så kommer dämparen fungera sämre. RP23 har ju inte mkt till kompressionsdämpning innan slutet av slaget då boost valve kickar in, och jag kan tänka mig att Boost valve fungerar mkt sämre vid lägre tryck.

> Sen frågar jag mig om DRCV-gafflar verkligen
> behövs, det klagas sällan på luftfjädern i 36
> Float (eller Rs Rev/Boxxer wc), så det verkar ju
> tekniskt möjligt iaf att göra en bra luftfjäder
> ändå utan den extra komplexiteten som DRCV
> innebär.

Klagar och klagar. Jag har heller inte hört någon säga att luftfjädern är lika bra som en coil. Själv tycker jag Fox luftgafflar saknar en del känslighet i snabbt/småstök. DRCV-bakdämparen imponerade verkligen på mig när jag körde den härom året, så jag är nyfiken på att testa det även fram.

> Problemet med 32-floatarna har väl
> snarare varit att det är svårt att ställa in
> dämpningen precis som man vill ha den map
> hsc/lsc. Jag ska tillägga att jag spekulerar här
> för jag har knappt kört ngt på 32 float, men
> det är de intryck jag fått av tidigare tester
> jag läst. Att försöka bekämpa ett brist i
> kompressionsdämpningen med att göra fjädern
> annorlunda känns klart suboptimalt.
>
> Å andra sidan kan det ju vara så att DRCV
> verkligen tillför ngt och förbättrar
> luftfjäderns funktion, i så fall lyfter jag på
> hatten till Trek och Fox!
>

Själv har jag kört de flesta 32or med ngt för lite tryck och ngt för mkt LSC för försöka komma runt problemet att de är för oplusha i småstök. Det fungerar rätt bra men innebär att det finns risk att bottna gaffeln hårt vid större drops. Det borde DRCV lösa fint. Som sagt, ska bli spännande att testa!

> 40-ans "hybrid-fjäder" känns för övrigt rätt
> lik vad Marzocchi sysslat med i åratal, men man
> kan ju anta att om Fox släpper det på bred front
> kommer det att få en cool akronym och hyllas som
> det bästa som hänt sen senast Fox uppfann
> hjulet.

Hehe, jag tycker lite som du att det inte verkar vara ngn jättegrej direkt. Men det innebär ju att tyngre åkare slipper byta medium titanfjäder mot en hård stålfjäder och därmed göra gaffeln tyngre. För det vore ju lite tråkigt att köpa en cocos-session för att spara vikt och sedan behöva smälla i stål där framme (och göra den framtung på köpet)!

Inressant Westie, bra svar!

Ang dämparkurva har du en poäng, men som sagt skulle det lika gärna kunna fixas med en annan kompressionsshimsning och en mindre luftburk. Fast det är väl bara två sätt att lösa samma problem.

Det är sant att folk tycker coil är bättre på småstök, fast jag trodde det berodde på stiction från tätningarna och inte den progressiva fjädern, men det kanske är en kombination. Oavsett är det kul att Trek driver på utvecklingen, samtidigt tycker jag det är tråkigt med "exklusiva" tekniker man inte köpa löst.

Vettigt om att spara vikt, men vill man ha en lätt dh är det ju bara boxxer wc som gäller. Finns det inte hårda titanfjädrar? Märkligt i så fall

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp