Visa din lätta FS-tjunia (sub 10 kg)

Aktiv medlem
Tråden kasnke borde heta visa din plan.... För det är bara en plan än så länge för min del. Men andra kanske kan visa sina färdiga cyklar? Min kommer vad det lider:-)

Men jag tycker det är tid att stiga på tjunietåget och se vad man tycker. Jag har som många andra rullat en del tjunior i skogen men aldrig ägt en egen. Men nu ska det bli ändring på det.

Tack vara ett samarbete med cyclecomponents.com så kan jag bygga mig lite av en drömcykel.

Tanken är att den ska vara kompetent nog att cykla hela berget men fortfarande lätt nog för XC-racing. Därför har jag satt min gräns på 10kg vilket absolut inte är några omöjligheter om man bara bygger lätt lätt. Men de ska fungera med:-)

Så här ser min plan ut....

29vikt.jpg

Den första kolumnen är cykeln jag kör på idag, den ligger där för att kontrolera att jag inte glömt några delar. Den stämmer faktistk riktigt bra så jag tror jag har alla möjligheter att lyckas.

Hur ser era planer ut? Eller har ni redan färdiga cyklar att visa upp?

Upp med dem!

Kul! Ser fram emot att läsa om intressanta projekt.

Några teasers vad som döljer sig bakom siffrorna? Framför allt är det ju intressant att höra vad för ram och hjul du ska köra med.

Jag tänkte egentligen vänta tills jag har ramen hemma. Det lär nog ta någon vecka till dock. Men eftersom du frågar så kan jag ju ge en hint...

MB%200711%20Niner%20JET%209%20RBO%20Detail%20oberrohr.jpg.2715508.jpg

Gällande hjulen så kommer det finnas två hjulpar. Ett par tub och ett par kantråd. De som är med i specen är tubhjulen och de kommer nog dra ut lite på tiden så jag håller dem hemliga ett tag till:-)

Jörgen_A skrev:
-------------------------------------------------------
> Sadelstolpe av bly?

uppmärksamt!.. Det är precis som det ska va:-)

Men fler då? inga andra lätta FS 29:or där ute?

stolpen lär väl vara en sån där hydraliskt kan jag tänker mig. för de var väl så där onödigt tunga. skulle i alla fall inte jag vilja har den vikten så där långt uppe. när du går ur sadeln vid xc lär det bli värsta slungan.

Leo skrev:
> Synd att den styrmonterade lampan som du glömt i
> beräkningarna spränger tiokilosgränsen... ;-)
>
> /Leo

HAHA!!

Fan, det är ju en nackdel när man måste räkna vikten på cykeln..=D

fuchs, du har så rätt så rätt. En reverb ska det sitta på. Min personliga åsikt är att om 5 år kommer alla XC-åkare ha en. Det tar bara lite tid att komma dit. Som med skivbromsar/dämpare/29:or å så vidare:-) Vi får se om jag har rätt.

Om det är en höjosänkstolpe så lyfter jag på hatten, grumt!

Jag håller med helt, om bara banorna är någorlunda tekniska tror jag man sparar in mer i tid än de där 300g kostar alla dagar i veckan

Senast ändrad:
Har beställt en ny 29" FS, leverans i mars... Men jag kan medge att det kliar att bygga när man läser den här tråden. Under 10, kanske det :)

nja jag vet inte. på xc behöver man väl inte ställa in nåt under färden eller har dämpning i stolpen eller nåt. men vad vet jag, har ju aldrig provat. (på min lvg cykel är tom sadeln ett med ramen och det gå inte att ställer nåt)

växelwire/hölje på 150g, kör du heldraget?

550g för vevparti? Vet att du kör enkelklinga men låter väldigt lätt inkl vevlager?

cerro skrev:
> växelwire/hölje på 150g, kör du heldraget?

Jag har faktistk dålig koll på vad det väger. Som snyggve lyckats lista ut så kommer ramen ha intern dragning utan hölje och jag kommer bara använda till bakväxeln så jag borde kunna klara den vikten rätt lätt. Men generellt så är allt specat lite för högt för att jag verkligen ska klara av det:-)

>
> 550g för vevparti? Vet att du kör enkelklinga
> men låter väldigt lätt inkl vevlager?

Det är beräknat på mitt nuvarande lightning vevparti som jag troligtvis kommer flytta över. Frågan är dock hur långsiktig den planen är. Jag märker att kolfibervevar kanske inte är för mig då de är rejält slitna efter ganska kort tid på cykeln:-)

Följer detta med spänning. Jaga vikt är roligt, framför allt när det inte handlar om att bara lyfta upp den kompletta katalogcykeln från kartongen utan att man verkligen väljer varje enskild komponent med omsorg.

Kul med många med intresse!

Martinpetter, Har vi inte glömt SBR i haga?!, jag minns ivf inte ett dyft;-)......Det kommer som sagt ett par kantrådshjul med som troligen kommer agera SBr vapen även om de kommer höja vikten en del.

Fredrikw, Bygga lätt är kul ja. Men du kommer se att det kommer inte vara de absolut lättaste delarna överallt. Jag är helt övertygad om att mankan bygga FS 29:a under 9 kilo. Men då får man göra för mycket avkall på cykelglädjen för min del:-) Min cykel kommer bli lätt snabb och olig....hoppas jag=D

Jonas D. Ja, bakdämparen är med i ramvikten och ramvikten bör vara lite överspecad men jag ska ha en Large så då har jag lagt på lite.

Fastforward, tack, du är inne på helt rätt spår. Jag gillar den med:-)

Ville skrev:
> Fredrikw, Bygga lätt är kul ja. Men du kommer se
> att det kommer inte vara de absolut lättaste
> delarna överallt.

som den ww jag är har jag givetvis redan observerat detta =)

> Jag är helt övertygad om att
> mankan bygga FS 29:a under 9 kilo. Men då får
> man göra för mycket avkall på cykelglädjen
> för min del:-) Min cykel kommer bli lätt snabb
> och olig....hoppas jag=D

och blir den inte rolig så är det ju alltid roligt att bygga nytt, win-win liksom :)

Riktigt kul! Tror du gör helrätt som smackar dit en Reverb. Min erfarenhet är att det blir både snabbare och roligare.

Men jag blir ju nyfiken på hjulen, har du ett 26"-hjulpar som väger 1100g? vad är det för hjul? Och noterar även att dina 29-hjul blir lättare än dina 26, inkl däck. Iofs bara 4g, men ändå imponerande! :)

Ville skrev:
> Kul med många med intresse!
Min cykel kommer bli lätt snabb
> och olig....hoppas jag=D
>
Du glömde ett L i din text, så slarvigt av dig.
//P

Rippa skrev:
> >jag ska
> >ha en Large
>
> Världen blir bara konstigare o konstigare.

Han ska säkert ha sadeln framför vevpartiet och bockstyre. Och en svart skinsuit från pearl izumi.

Westamn, hjulen jag körde på tidigare är ett par innolite som vägde precis under kilot. Att jag har 1100gram är för att jag räknar med lite limrester och rätt tunga snabbkopplingar.

Rippa, värden är upp och ner...=d Men jag har som vanligt en plan. Eftersom jag tydligen har långa ben så kan jag gå upp en storlek och på så sätt kunna köra ännu kortare styrstam och få till detdär fina utförstuket på min hela berget cykel. Tror det kan bli super.

Dessutom går det ju faktiskt köpa en large ram idag och den ser ändå snygg ut!

Men lite roligt är det ju att jag har kört x-small, small, medium samt Large de senaste åren..=D fast alla cyklar har faktistk gått och cyklat på och jag har ju presterat rätt OK på samtliga.

Ville skrev:
>
> fuchs, du har så rätt så rätt. En reverb ska
> det sitta på. Min personliga åsikt är att om 5
> år kommer alla XC-åkare ha en. Det tar bara lite
> tid att komma dit. Som med
> skivbromsar/dämpare/29:or å så vidare:-) Vi
> får se om jag har rätt.

5 år är väl ungefär så lång tid som det tog för dig att se ljuset i tunneln:)

Ville skrev:
> Westamn, hjulen jag körde på tidigare är ett
> par innolite som vägde precis under kilot. Att
> jag har 1100gram är för att jag räknar med lite
> limrester och rätt tunga snabbkopplingar.
>
>
> Rippa, värden är upp och ner...=d Men jag har
> som vanligt en plan. Eftersom jag tydligen har
> långa ben så kan jag gå upp en storlek och på
> så sätt kunna köra ännu kortare styrstam och
> få till detdär fina utförstuket på min hela
> berget cykel. Tror det kan bli super.
>
> Dessutom går det ju faktiskt köpa en large ram
> idag och den ser ändå snygg ut!
>
>
>
> Men lite roligt är det ju att jag har kört
> x-small, small, medium samt Large de senaste
> åren..=D fast alla cyklar har faktistk gått och
> cyklat på och jag har ju presterat rätt OK på
> samtliga.

hade varit försiktig med large om du är mindre än 180, min lynskey och min specialized e på papperet lika långa men nu måste jag ha 80-90stem och ingen setback för att nå fram! en 29er är i utgångspunkt stor o klumpig så överväg det noga om du ska kunna göra snabba svängar.

bjorre skrev:
> Jag tycker du skall fixa till din Brisa å köra
> på den igen, det var tider det!

är det inte brisan som ville kör på bilden på framsidan just nu? :)

Riktigt kul projekt Ville!

Tycker du gör helt rätt som går upp en ramstorlek och kör med kort stam, jag kör med 50mm i skogen och tycker det funkar kanon.

/Sebastian

Tillbaka
Topp