[RR] Kyla

Yeti

Aktiv medlem
[RR] Kyla
Det tog ända tills nu innan det blev dags för den första övernattningsturen för året. Förkylning och familjesaker gjorde att jag inte kom ut i januari. Denna gång var i alla fall någonting speciellt planerat. Peltsi från YLE, Finlands motsvarighet till SVT, kontaktade mig och det resulterade i att jag, Toni Lund, Peltsi och filmaren Juha drog ut på en tur under ett kallt februariveckoslut. Jag lyckades ta lite bilder, trots att jag inte prioriterade det.

Vi kom fram till parkeringen vid Vajosuo kl 9:30 på lördag morgon. Termometern visade -27C då vi packade ur bilarna.
P2045482.jpg

Packandet av cyklarna dokumenteras.
P2045493.jpg

P2045496.jpg

Vi började vid Vajosuo, där stigarna var smala och hårda.
P2045516.jpg

En fin vinterdag. Det var runt 25 cm snö på öppna platser.
P2045503.jpg

P2045505.jpg

Uppfriskade väder.
P2045499.jpg

Snabba stigar.
P2045522.jpg

Peltsi åker på en...
P2045531.jpg

... Moonlander!
P2045480.jpg

P2045535.jpg

Köldninja. Ansiktsmasken med en enkel värmeväxlare fungerar utmärkt.
P2045543.jpg

Pukkipalo-partiet visade sig vara omöjligt, då skogsvägen som ledde dit var täckt av 30 cm snö. Vi genade direkt till nästa etapp, som visade sig vara i gott skick.
P2045556.jpg

Toni.
P2045554.jpg

Montering av en GoPro kamera.
P2045570.jpg

Det fanns lite snöskoterspår på myren Kurjenrahka, som troligen var tänka som bas för skidspår. Med en fatbike gick det att åka på dem utan att lämna några nämnvärda spår, vilket man inte kan säga om de som gått till fots där.
P2045575.jpg

P2045580.jpg

Ett stycke getpors.
P2045577.jpg

Jag får nog återkomma på skidor inom kort.
P2045583.jpg

Peltsi.
P2045590.jpg

Allt som behövs för en kall natt packat på cykeln.
P2045593.jpg

Spår efter Stora Tjocka Larry.
P2045595.jpg

Juha.
P2045597.jpg

Vi cyklade tillbaka mot Vajosuo på vandringsleden, som det gick att cykla på med en fatbike. Det var mycket tungt och tekniskt krävande att hållas i den mycket smala, mjuka och ojämna rännan. Fem kilometer tog närmare två timmar, men vädret var i alla fall fint.
P2045600.jpg

P2045620.jpg

Toni.
P2045624.jpg

Solen har gått ner, men det är bara att cykla på.
P2045635.jpg

Zefal Arctic-flaskorna håller vattnet flytande överraskade länge, men har en stor svaghet i locket som lätt fryser fast och blir svårt att öppna. Här tog jag i allt jag orkade och lyckades bara få upp den inre flaskan ur den yttre. Riktiga termosar för flaskställen vore bättre (jag hade en termos inne i ramväskan).
P2045639.jpg

Vi kom fram till vindskyddet vid Vajosuo någon gång kring 18:30 och tände genast en brasa. Denna gång hade vi rejält med mat. Trots att cyklarna var packade med allt som behövdes, hade Juha parkerat bilen 1.5 km bort och bar extra matkassar därifrån. Aptiten var god efter en tung dag utan ordentlig mat.
P2045659.jpg

P2045665.jpg

Dags att sova. Temperaturen höll sig runt -22 under natten. Jag hade det varmt och skönt i min sovsäck ovanpå två liggunderlag, men det tog mer än en timme för fötterna att få tillbaka värmen. Mina skodon var helt otillräckliga för kylan och jag lyckades få lite köldskador på höger fot (*).
P2045645.jpg

Ungefär kl sex på morgonen steg Juha upp och tände en brasa. Hans sovsäck och liggunderlag var inte tillräckligt varma, men det var i alla fall skönt för oss andra att vakna till en varm brasa.
P2055676.jpg

Morgonens filmsession tog oss ut på myren Vajosuo.
P2055692.jpg

P2055687.jpg

Peltsi har inga problem med den smala och ojämna stigen ovanpå spångarna.
P2055698.jpg

Varierande väder med sol och snöfall och så småningom stigande temperatur.
P2055708.jpg

Bara lite kvar.
P2055724.jpg

Filmen bör komma någon gång i mars i programmet Erätulilla (ungefär "Vid lägereldarna") på Yle2.
P2055730.jpg

Kolla Tonis RR här.

(*) Update: Förfrysningen visade sig vara ganska lindrig trots allt, men jag får vara försiktig några veckor framåt. Jag tog en tur in till en lokal friluftsbutik och köpte ett par elsulor för att klara resten av vintern. Nya skor behövs också. De gamla var varma nog i liknande kyla förra vinterna, men de verkar trångare i år. Kan de månne ha krympt? Hur som helst, för dumt huvud får kroppen lida...

Edit: Länk till Tonis RR.

Senast ändrad:
[RR] Kyla
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Wow!
>
> Har Yle någon playtjänst så att vi också kan
> få se?

Jeps, Yle Arenan, men allt innehåll syns inte utanför Finlands gränser. Jag får återkomma när det blir aktuellt.

[RR] Kyla
vad häftigt att se cykelbilder och övernattning i såna minusgrader! Friska tag ! Vacker natur och foto!!
Har ni specialcyklar som får plats med så breda däck?

[RR] Kyla
Helt otroligt att få för sig att övernatta ute i naturen i ett vindskydd när det är så kallt, måste näst intill vara lite halvfarligt...
Hade jag haft lika galna kompisar så hade jag kanske fått för mig att hänga med men "som tur är" så brukar det bli lite lugnare företaganden...
Fina bilder och inspirerande läsning.. Härligt!

[RR] Kyla
Sjukt impad, av både utflykten och Moonlandern! =)

Grymma bilder också, såg på G+, har inte ens kommit mig för att övernatta på sommaren än mindre när det är vinter och en bra bit under -20! Kul att någon annan gör sånt här så man kan följa det i soffan, hemma i stugvärmen.

Hoppas frysskadan repar sig snabbt!

[RR] Kyla
Tack för alla uppmuntrande kommentarer!

MDR skrev:
> vad häftigt att se cykelbilder och övernattning
> i såna minusgrader! Friska tag ! Vacker natur
> och foto!!
> Har ni specialcyklar som får plats med så breda
> däck?

Cyklarna är s.k fatbikes, som är gjorda för att rymma breda däck. Den som googlar, han finner.

[RR] Kyla
En bild från förra veckoslutets övernattningstur på skidor:

P2186074.jpg

Förfrusna tår tar god tid på sig att läkas. Det har snart gått tre veckor sedan missödet och tar nog tre veckor till innan tårna är helt i skick igen.

[RR] Kyla
Fantastisk RR som vanligt. Kul att media uppmärksammar att det finns folk som du. Tror inte att det skulle bli så mycket gensvar på en allmän "Skådespelare/Statister sökes" annons. Tur att man ser i senare RR att tån frisknar till för det där ser inte bra ut. Åka skidor och sova ute med den tån? Bara det känns som något ett fåtal ställer upp på.

[RR] Kyla
Yeti skrev:
> Programmet finns nu att beskåda på Yle Arenan
> men kanske inte syns utanför Finlands gränser.
> Fatbike-inslaget är i mitten och i slutet.

Jodå, det syns, synd det inte fanns någon översättning dock. Men det var ju kul att se Fatbikes in action!

Tillbaka
Topp