[RR] Skarföre (nu med video)

Yeti

Aktiv medlem
Vinter har fortsatt, men jag har inte kunnat njuta av den till fullo pga mina förfrysta tår. Skidning ger för mycket tryck på de ännu inte helt läkta delarna, och det har därför blivit för lite skidat denna vinter. Cykling fungerar bättre och när det såg ut att bli en möjlighet till bärande skare måste jag bara ut. Bärande skare förutsätter stora temperaturskillnader mellan dag och natt och det är långt ifrån varje år det inträffar. Bara två veckor tidigare var jag ut i samma område på en övernattningstur på skidor och sjönk rakt ner till marken genom skön. Nu visade väderleksrapporten på tre till fyra dagar av lämpligt väder, så det var bara att ta tillfället i akt.

På söndag eftermiddag kl 16:35 gav jag mig iväg hemifrån. Jag skulle gärna ha gett mig iväg tidigare, då solnedgången var kl 18:11, men det gick inte. Framför mig var ungefär 37 km cykling på små vägar till min startpunkt, myren Vajosuo.
vlcsnap-2012-03-06-18h20m51s170

Jag började närma mig spelplatsen lite efter solnedgången. Temperaturen sjönk snabbt, från att ha varit lite under nollan då jag startade till minus tio grader.
vlcsnap-2012-03-07-17h55m45s126

Ut på myren för att kolla skaren. Den verkade stark nog.
vlcsnap-2012-03-06-18h30m29s55

Efter en stund hittade jag ett lämpligt ställe att slå läger på. Egentligen hade jag tänkt testa min nya tarp, en Alpkit Rig 7, men rullade i stället bara ut mina liggunderlag för helhetsupplevelsens skull. Det blåste inte och risken för snöfall var nästan obefintlig, så en tarp skulle inte ha gett något mervärde. Jag drack en kopp varm kakao och åt mina smörgåsar och livet log.
P3050067

En klar natt, några dagar innan fullmåne. Det var också tyst: Inga ugglor, vargar eller orrar. Jag hade nog hoppats på någon av dom, även om det är i tidigaste laget för orrarna, som annars spelar i just där jag var.
P3050075

Följande morgon var lite kallare än förutspått med -16C, men det är ju ännu inte så kallt att det blir jobbigt. Jag åt bara en snabb frukost, dock utan att pruta på mitt franskrostade kaffe. Utsikt mot ost från min sovplats.
P3060077

Det blev att gå en bit genom bristande skare innan myren öppnade sig och skaren blev stark nog. Avfärden var runt halv åtta på morgonen, lite efter soluppgången.
vlcsnap-2012-03-06-18h37m28s189

Myren Vajosuo.
P3060078

Mot solen.
vlcsnap-2012-03-06-18h41m36s122

Den brinnande busken.
P3060093

P3060087

Mycket djurspår på myren.
P1010074

Iskristaller.
P1010075

Spår av Stora Tjocka Larry.
P1010085

Skidspår.
vlcsnap-2012-03-06-18h49m35s23

De flesta våta platserna på myren verkade frusna, men jag höll mig ändå undan dem.
P3060105

P3060100

Ännu en myrtall.
P3060099

P3060102

vlcsnap-2012-03-06-18h44m42s173

Tre sätt att ta sig fram: Skating på skidor är kul, likaså en fatbike, men snöskorna förefaller lite onödiga på ett så hårt underlag.
P3060113

P3060117

Ibland brast skaren.
P3060118

Ett tämligen säkert vargspår av storleken att döma. Sidan på filterlådan är ungefär 65 mm.
P3060162

Ute och cyklar.
P3060131

P3060124

Lite efter tio på förmiddagen var det dags för en andra frukost med kaffe och kex. Jag passade också på att smälta snö till dricksvatten för resten av dagen.
vlcsnap-2012-03-06-18h51m03s138

Det var varmt och skönt i solen och temperaturen steg snabbt.
vlcsnap-2012-03-06-18h53m45s159

Dags för en snabb fältamputation...
P1010086

Jag fortsatte cykla, men så småningom började skaren brista oftare och oftare. Solen värmde upp ytskiktet på snön.
vlcsnap-2012-03-06-18h55m19s137

P3060160

vlcsnap-2012-03-06-18h56m41s193

Jag lämnade myren för lite stigar.
vlcsnap-2012-03-06-18h57m17s33

vlcsnap-2012-03-06-18h58m32s42

Det blev en kort tur på småvägar till följande myr, Kurjenrahka, där skaren också hade blivit för mjuk. Där fanns dock lite snöskoterspår att cykla på. Ännu en stund senare var det dags för lunch och ett beslut. Lunchen var helt god, men beslutet att cykla hem var lite motvilligt. Det var från början meningen att Toni skulle komma ut på eftermiddagen och jag skulle vara en natt till i skogen, men jag ringde återbud åt honom. Mina förfrysta tår är fortfarande en källa till osäkerhet och jag ville inte riskera att störa läkningsprocessen. Problem är att jag ännu inte känner huruvida det är kallt eller varmt om tårna, vilket är något mindre önskvärt då följande natt skulle bli riktigt kall.

Jag cyklade 45 km hem på mindre och större vägar och det tog mig nästan tre timmar. Hemma igen var jag kl 17:30 efter en ganska seg sista sträcka.
vlcsnap-2012-03-06-18h59m08s143

En kul utflykt åter en gång.

Ett stycke video (sätt helst på helskärm och mera upplösning):

Edit: Video

Senast ändrad:
Vilka vackra bilder!

Läckert att cykla på bärande skare, det har jag aldrig fått prova i någon större utsträckning. Å andra sidan har jag inte lika feta däck heller.

/Sebastian

Fantastiska bilder... Vilken härlig tur du varit ute på, nån gång ska ja prova nåt sånt jag med...
Svårt att inte bli inspirerad av din RR

Tack för kommentarerna!

juliusjonzon skrev:
-------------------------------------------------------
> ...
> Vargar... Stockholmare som jag är... Det låter
> lite farligt? Dom är aldrig framme o provsmakar
> lite?

Det rör sig nu tre vargflockar på sammanlagt 18-20 vargar i trakterna Egentliga Finland-Satakunda, så det finns en del vargar där. Vargen är i allmänhet inte farlig för människan, men risken är kanske inte helt obefintlig. Däremot är ju landsvägspartierna på cykelturen statistiskt sett oerhört mycket farligare. Det var just i de här trakterna som enligt kyrkböckerna, som i och för sig inte verifierat dödsorsaken, många barn föll offer för vargen i andra halvan av 1800-talet. Siffror som nämnts är upp mot hundra vargdödade barn.

juliusjonzon skrev:

> Vargar... Stockholmare som jag är... Det låter
> lite farligt? Dom är aldrig framme o provsmakar
> lite?

Vargar är jättefarliga säger mina grannar. Tyvärr har jag aldrig lyckats att stöta på någon varg. Det vore en häftig upplevelse.

Yeti, dina RR:s är outstanding!

Om forumet någon gång skulle delas upp så är jag säkert att Du får en egen kategori: [vanliga RR] och [Yeti´s RR]!

Luthman Photography skrev:
> Allt såg jäkligt fint ut, förutom foten....

+1

rstd skrev:
> Fantastiskt!
>
> Underbara bilder.
> Hur förfrös du tårna?

Tårna blev lite kalla under en kall utflykt för en dryg månad sedan. Jag hade helt enkelt för kalla skodon för den rådande temperaturen.

Framme jag en Fat Larry, som är ungefär lika bred som Endomorph, men har ett kraftigare mönster. Bak är Big Fat Larry, en bredare version av Fat Larry.

Härligt, tack för att du tar dig tid att filma och delar med dig av resultatet, det är ju lite pyssel att göra sånt där på soloturer. :)

Tillbaka
Topp