[Artikel] GoPro Video Challenge 2012

Westman

Aktiv medlem
martin_soderstrom_team_douche_gopro_video_challenge_are_bike_festival-448x264.jpg

Håll i hatten, luta er tillbaka och njut. Nu visar vi de tre vinnarna av Bästa film i GoPro Video Challenge under årets Åre Bike Festival – Jon Television, Team ÅBC och Team Douche!

Läs mer http://happymtb.org/2012/07/18/gopro-video-challenge-vinnarfilmerna/

TeamEvoc_Gopro_video_challenge_happymtb-448x263.jpg

Under årets upplaga av Åre Bike Festival var den fototävlingen utbytt mot en tävling i videokonst. Sex lag var inbjudna, med uppdraget att under veckan producera en film som visar deras vision av cyklingen i Åre. HappyMTB kan nu stolt visa upp resultatet och de första tre filmerna!

Läs mer: http://happymtb.org/2012/07/13/gopro-video-challenge-2012/

Senast redigerad av en moderator:
Nog tycker jag lite synd om norrmännen som inte fick en bättre placering med den filmen, men konkurrensen var ju löjlig.

Jag höjde ljudet och njöt av norkfilmen, tjoade och skrattade med Steve och gänget och garvade mig igenom filmen av Team Evoc.
Tre bra filmer.

Skulle vara kul att veta vilka stigar/platser som Team Evoc har varit och spelat in på, såg ut att vara riktigt roliga att variera DH på skutan med.

Riktigt bra filmer också :)

Suljätten, as made famous by none other than Dunderklumpen, bortanför Kall och Järpen är stället som Evoc spelade in hela filmen på (förutom på min veranda då...). Det finns flera liknande åk i närheten av Åre som är väl värda ett besök och några timmars pushande och trampande. Välliste, baksidan av Trillevallen ner mot Edsåsdalen, är ett av dom som nog fasen är ett av Sveriges bästa allra bästa cykelåk alla kategorier. Eller Ottfjället. Eller den snudd på förbjudna AM-klassikern Burma på Skutan.

Tackar, är det några utmärkta vandrings/mtb-leder eller får man snurra runt lite för att hitta.
Testar storulvån-gåsen imorgon vilket ska vara fint vad jag hört.

ebbeilöt skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag trodde det filmades med GoPro kameror och var
> sjukt impad ett tag.

Say hello to their little friend called the RED Epic aka $50000 USD. Våt dröm för en kamerapöjk!

Verkar ju som om de hade en GoPro under sin Quadrocopter. Och en RED One på trucken. Sjukt mycket prylar verkar de ha släpat omkring med i varje fall. Släpade alla team omkring på lika mycket på skutan?

Tyskarna hade i särklass mest packning med sig :) Det var väska på väska på väska. I jämförelse hade vi tre Go pros.. :)

twinzer skrev:
> Verkar ju som om de hade en GoPro under sin
> Quadrocopter. Och en RED One på trucken. Sjukt
> mycket prylar verkar de ha släpat omkring med i
> varje fall. Släpade alla team omkring på lika
> mycket på skutan?

Mja, såg mer ut som en systemkamera. Iaf om man ska bedöma utifrån kvaliteten.

twinzer skrev:
> Verkar ju som om de hade en GoPro under sin
> Quadrocopter. Och en RED One på trucken. Sjukt
> mycket prylar verkar de ha släpat omkring med i
> varje fall. Släpade alla team omkring på lika
> mycket på skutan?

Liten rundown på min uppskattning av teamens kameror etc:

Smash it: GoPro all the way!
Damage Inc: Sony FS100 (+ hemmagjord RC-styrd cablecam)
Team EVOC: RED Epic & Canon 5d mII
Oh-rey: DSLR av något slag
Jon Television: Canon DSLR (600d & 7D)
Douche: Canon DSLR

bokrantz skrev:
> twinzer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Verkar ju som om de hade en GoPro under sin
> > Quadrocopter. Och en RED One på trucken. Sjukt
> > mycket prylar verkar de ha släpat omkring med
> i
> > varje fall. Släpade alla team omkring på lika
> > mycket på skutan?
>
> Liten rundown på min uppskattning av teamens
> kameror etc:
>
> Smash it: GoPro all the way!
> Damage Inc: Sony FS100 (+ hemmagjord RC-styrd
> cablecam)
> Team EVOC: RED Epic & Canon 5d mII
> Oh-rey: DSLR av något slag
> Jon Television: Canon DSLR (600d & 7D)
> Douche: Canon DSLR

Du får höra av dig inför nästa gång om du behöver lit hjälp. Så kanske vi kan plocka ihop lite kringutrustning från jobbet om det är ledigt. Vi har lite rolig utrustning på jobbet såsom en RED Scarlett (samma som Epic fast endast 4K och 300 fps), En Octacopter som kan lyfta en EOS 550D, Kessler glidetrack och en steadycam rig. Vår "RC-Heli pilot" behöver bara lite mer flygtimmar på riktiga jobb :)

Sjukt bra filmer alla tre på pallplatserna.
Grym reklam för Åre också känns det som trots att inget var filmat på högzon.

Offrade man en gopro i stillbilden här ovan i Team Douche filmen?

Nice!! Riktigt bra filmer! Var tvungen att sticka ut en sväng nu efter att sett dem, vilket måste vara det högsta betyget man kan ge?!

Bra jobbat alla inblandade!

Åre-teamets film väckte ett härligt cykelsug hos mig. Visst var några av de andra snyggare filmer men cykelsug rankas högst!

jomper skrev:
> Åre-teamets film väckte ett härligt cykelsug
> hos mig. Visst var några av de andra snyggare
> filmer men cykelsug rankas högst!

Så kände även jag när jag såg filmerna första gången. Vid titt nummer två uppskattade jag nog faktiskt herr Bokrantz film mest. Hoppas tävlingen återkommer nästa år; det är verkligen en orgasm för ögat att få se så mycket högkvalitativ film inspelad i miljöer man känner igen.

//Kristin

Kristin skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Åre-teamets film väckte ett härligt cykelsug
> > hos mig. Visst var några av de andra snyggare
> > filmer men cykelsug rankas högst!
>
> Så kände även jag när jag såg filmerna
> första gången. Vid titt nummer två uppskattade
> jag nog faktiskt herr Bokrantz film mest. Hoppas
> tävlingen återkommer nästa år; det är
> verkligen en orgasm för ögat att få se så
> mycket högkvalitativ film inspelad i miljöer man
> känner igen.
>
> //Kristin

Word! Skämt åsido, tackar Kristin!

Eftersom jag har en viss insikt i tävlingen (host, harkel...) så vet jag att juryn premierade bra storylines högt. Sen kan man ju alltid diskutera om tyskarna inte borde kommit på pallen eller om norrmännen blev komplett bortdömda. Hur som helst, alla filmerna skapade ett grymt cykelpepp och jag är så sjukt imponerad över vad teamen fick ihop på några få dagar. Dessutom har väl aldrig Åre sett lika bra ut och då var det inte en enda sekund från högzon med i någon av filmerna, bara en sån sak.

Ni kan i alla fall klappa ihop era piffiga små skinkhalvor på att det blir en uppföljare nästa sommar! Större och bättre.

Snö, snö och åter snö. Och ett hav av lera däremellan som bonus. Det var bara Hällrajd och Hjulingen som var öppna där uppe under festivalveckan, och det krävdes en del snösurfande för att ta sig ner.

Det känns som tyskarna rök på att de inte filmade nåt från själva skutan, för i övrigt tycker jag helt klart att den smällde högst...

Sen tycker jag nog att ÅBC's film inte riktigt platsade så högt som tvåa. Visst, det var inga proffs med och växlingarna mellan de olika cykeldiciplinerna var snygga, men jag tycker att det fanns tydliga brister på själva filmandet där... Team Douche var ju faktiskt riktigt rolig och snyggt åkt och filmat.

Min lista hade nog sett ut så här:

1. Evoc
2. Douche
3. JonTV
4. DamageInc
5. ÅBC
6. SmashIt

Jag tror nog att jag är böjd att hålla med H. också.
Jag kan ifs förstå att Evoc inte hamnade högst upp eftersom Åre i mångt och mkt handlar om nedförsåka. Visserligen finns det mkt fin AM, men det gör det på många andra ställen i Sverige också. Så för att visa Åres specifika åkning (vilket väl var en del av juryns bedömningskriterier) så måste man väl ha med skutan antar jag.

Jag ställer mig nog bakom H. också, EVOC/Douche längst upp, svårt att skilja dessa åt tycker jag :)
Douche borde kanske ha fördel om det trots allt var så att det filmerna skulle visa upp Åreskutan, men som tidigare sagts, konkurrensen var ju löjligt hård..

Dock måste jag hålla med någon föregående talare om att det var för mkt och för tydlig Carlsbergreklam i tyskarnas film.

Teamen fick filma precis var dom ville i och runt Åre, det fanns inga som helst begränsningar eller krav på att visa fram cyklingen på Skutan. Sen att juryn inte tyckte att Team Evoc inte platsade på pallen tycker jag personligen var fel. Så det kanske föll på deras tveksamma val av pilsner... Men å andra sidan slapp jag det tveksamma nöjet att bedöma filmerna, klassen var så hög att det var nästan rent löjligt.

Tillbaka
Topp