RR Gardasjön

Stojje

Aktiv medlem
RR Gardasjön
Sommaren 2011 var jag med familjen till Gardasjön för att bada, cykla och ha det skönt. När jag kom hem skrev jag ihop en liten sammanställning.

IMG_6836.jpg

Gardasjön eller Lago di Garda, som den heter på Italienska, bildades under den senaste istiden på samma sätt som fjordarna i Norge. Precis som en fjord så är sjön är ordentligt djup och har riktigt branta sidor.

Halva sjön ligger i plattlandet som vätter ner mot Medelhavet och den norra delen ligger i alperna. Läget mellan kallt och varmt gör att det uppstår mycket regelbundna vindar, så regelbundna att vindarna till och med har fått namn.. På eftermiddagen, när solens strålar värmt upp luften ordentligt kommer Ora svepande från söder och under natten och morgontimmarna kommer kalla Peler från norr. Ibland kommer vinden Ponale ner från Valle de Ledro och kraschar in i Mount Baldo och skapar stormvindar över sjön.
Det regelbundna vindarna och har gjort att Gardasjön länge varit ett av vindsurfarnas starkaste fästen. Sjön myllrar av segel från vindsurfare, kitesurfare, katamaraner och vanliga segelbåtar. Från bergssidorna kastar sig folk ut i parapountskarmar för att nyttja termiken och bergen är fulla av stigar för vandrare och olika Via Ferrattas( klätterstigar)
IMG_6787.jpg

De senaste åren har man också börjat marknadsföra cyklingen runt Garda, och många menar att här finns Italiens bästa cykling.

Ponale.jpg

Det är varmt. Drygt 30 grader i skuggan och i solen på bergssidan är det ännu mer. Jag börjar hurtigt och trycker på på mellanklingan precis som hemma, men efter någon minut börjar jag växla ner. Först ett steg, efter en liten stund ett steg till, sen ett steg till, ett till osv. Till sist ligger jag på minsta klingan fram och största bak och pustar i värmen. Backen tar ju aldrig slut, men omgivningarna är fina, otroligt fina. Den slingrande leden heter Ponale, precis som vinden, men just nu känner man inte tillstymmelsen till vind. Ponale är en gammal transportväg uthuggen i bergsidan som slingrar sig allt högre upp över vattenytan.
IMG_6767kopia.jpg

Utsikten är magnifik och det turkosa vattnet är fullt av vita segel från surfare och segelbåtar. Precis som jag brukar göra hemma försöker jag att hitta något cykelbart som inte är grusväg eller asfalt, men allt på kartan som inte är väg är för brant och för löst för att komma upp på. Efter 2,5 timmar konstant malande på minsta klingan fram når jag en topp 900 m över sjön. De vita seglen ser ut som flockar av fiskmåsar här uppifrån.
IMG_6774.jpg

IMG_6783.jpg

Cykling med utsikt

Jag är mättad på uppförscykling för idag och vänder neråt samma väg som jag kom upp. Efter en stund viker jag av på något som liknar en stig för att försöka finna någon av de fantastiska singeltracks som enligt reklamen ska finnas i området. Jag hittar visserligen singeltracks men inte av den där flowiga släta typen som jag älskar i Sverige utan stupbranta, steniga, lösa nerfarter som mest påminner om bäckraviner. Bitvis cyklar jag nedför något som en gång i tiden har varit trappor uthuggna i berget, men som numera blivit sönderspruckna och nereroderade. En tanke börjar mala i huvudet: Jag borde ha mera skydd, feta däck i tjockt gummi och stora nabbar och inte lättviktsdäck som nu. Det skulle inte heller skada med mera fjädringsväg.

IMG_6814.jpg

Det finns en lift i Malcesine. Den går från 60möh till 1750 m. Därifrån går det flera olika leder upp mot Mount Altissimo. Enligt de erfarna tyskarna på campingen ska det berget ha de bästa singeltrackspåren runt sjön. Dessutom med lite mer än 2000m fallhöjd till Torbole där vi bor. Idag lyckas vi få barnvakt och min fru Anna följer med. Det är lite svalare så här på högre höjd men vi ska i alla fall göra närmare 600 höjdmeter uppåt, både på asfalt och på grus. Innan gruset börjar stannar vi bland de andra cyklisterna på en restaurang och laddar med en glass och en läsk.
IMG_6806.jpg

IMG_6818.jpg

IMG_6826kopiakopia.jpg

Gruset ser ganska lättsamt ut men det rullar gärna och bakdäcket släpper om man är oförsiktig. Efter en lång stunds idogt malande uppför så blir vi lätt omkörda av tre herrar, 60+ på heldämpade hojar. Skönt att man fortfarande har kvar en del utvecklingspotential kvar att jobba med i framtiden.
IMG_6838kopia.jpg

IMG_6859kopia.jpg

IMG_6877kopia.jpg

IMG_6875.jpg

Visst är det lustigt att jämt när man känner sig så där lagom svenskt extrem så möter man någon som tar det extrema som helt normalt. När jobbat oss upp på toppen på Mount Altissimo så möter vi lekande barn och pensionärer som sitter på en uteservering och dricker en öl eller ett glas vin.
IMG_6893.jpg

På håll ser stigen vi ska köra nerför på fantastiskt fin ut. När man en stund senare är mitt på stigen är den ett sönderkört dike med lösa vassa stenar. Efter 100 höjdmeter kliver Anna av cykeln och börjar gå över de värsta partierna. Själv så rullar jag vidare men måste hela tiden ta det väldigt försiktigt för att inte krascha eller få punka. Ett punka vore förödande för vi har fortfarande nästan 2000 höjdmeter ner till stan.
IMG_6901kopia.jpg

IMG_6906.jpg

IMG_6909.jpg

IMG_6917.jpg

IMG_6923.jpg

IMG_6928.jpg

Anna hoppar på cykeln igen efter att ha gått nerför det värsta stöket men när stigen senare delar sig väljer vi det enklaste alternativet, asfalt. Utförsbacke och asfalt är faktiskt riktigt roligt bara det är tillräckligt kurvigt och tillräckligt långt,- och långt är det.

Fortsättning följer

RR Gardasjön
Måste åka ner med cykel, ser otroligt ut. Jag åkte förbi med bil nu i veckan det var 34 grader varmt. Tyvärr var jag där i jobb ovh fick bara titta på alla som cyklade.

/Mats

RR Gardasjön
Miller skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser riktigt trevligt ut!
>
> Gårdet att ta sig runt sjön med lvg tro?

Jag har för mig att Marcus Ljungqvist hade sin träningsbas vid gardasjön (har läst Tour De France är ett jobb) så det borde ju gå bra

RR Gardasjön
Miller skrev:
> Ser riktigt trevligt ut!
>
> Gårdet att ta sig runt sjön med lvg tro?

Det finns hur mycket cyklister (lvg o mtb) o fina vägar som helst i trakterna kring Gardasjön.

RR Gardasjön
Oggler skrev:
> Hur kommer man till Garda enklast/billigast. Var
> bor man? Jag vill dit och hoja.

Vi flög Ryanair till Bergamo och hade hyrbil en vecka när vi bodde på camping nära Garda (byn) flyg, boende och bil under 2000 per person delat på ett gäng, dock hade jag inte cykel med. Finns gott om campingar där man kan hyra stugor/tält billigt, hotell blir lite dyrare.

http://www.gardaonbike.com/

RR Gardasjön
OK, hur ser kostnadsläget ut för övrigt där nere. Är det dyrt som synden med mat och sådant? Är det hårt tryck på stugor och boende under sommaren? Eller kan man åka ner på vinst och förlust och hoppas på det bästa. Dvs inte boka hemifrån.

RR Gardasjön
Kostnadsläget tycker jag var ingen större skillnad mot Sverige. När vi var där bodde vi på camping med husbil och hade inte bokat i förväg. Har man inte specifika krav på boendet och kan tänka sig att vara lite flexibel så inbillar jag mig att det löser sig ganska lätt med boendet. Det finns tex massor av mindre samhällen längs vägen om man kan tänka sig att inte bi i Riva Del Gardia.
Angående att cykla runt sjön så är det hypotetiskt möjligt men vägen går genom ett stort antal tunnlar som inte är så mysiga att cykla genom. Däremot finns det otroligt mycket annan lgv-cykling. Små släta slingrande bergsvägar med ett fik med jämna mellanrum.

RR Gardasjön
Måste bara säga att maten är det mest prisvärda jag upplevt, i princip alltid fantastiskt gott till bra pris, ofta runt 6-7 euro för pizza eller pasta plus dricka alltså ungefär som en slaskig hämtpizza här hemma men då sitter man (ofta) på en mysig restaurang med kypare. Det tog nästan ett halvår innan jag åt pizza hemma igen!

Glassen som finns typ överallt får inte glömmas bort heller, riktigt god egengjord med fantastisk smak. Nöjer man sig med en liten kostar den strax över euron bara! Finns ju förstås nackdelar med allt det goda, min kompis som är glad i mat lyckades gå upp 4 kilo på en vecka! :)

RR Gardasjön
Nu had jag tagit mig tid och satt mig ner för att visa slutet på denna berättelse:

IMG_7007.jpg

Jag hade lite knepigt att få med mig någon nordisk cykelkompis så efter lite övertalning lyckades jag få med mig min 10åriga dotter Maja på en liten tur.

IMG_6995.jpg

Hon hade dock lite svårt att hantera värmen som oundvikligen tryckte sig på när man ska cykla uppför när det är 35 i skuggan.

IMG_7033.jpg

Som far hade jag lite svårt att ta att hon ville vända tillbaka mot stranden så fort, nu när typ europas bästa cykling fanns inom räckhåll, varför då tänka på en strand bara för att det är 35 grader varmt?

IMG_7090.jpg

OT. Utsikten från borgen.

Efter några dagars cykling runt Garda är mina ben stumma och trötta. Det är otroligt fint, men det känns faktiskt som att kvaliten på själva cyklingen många gånger är bättre hemma. Oavsett om jag är i Stockholm, Falun eller Skellefteå så är det ganska lätt att snabbt hitta bra cykling. Här krävs det mera av både fysik och lokalkännedom för att hitta godbitarna och att göra en snabbtur på en timme eller två blir inte något bra alternativ. Jag beslutar mig för att byta taktik och monterar downhilldäcken på cykeln, packar ner skydden i ryggan och anmäler mig till en bikeshuttle.

IMG_7098.jpg

Turen upp med minibussen upp till Passo Tremalzo tar drygt en timme. Det är 15 tyskar och så jag. Italienskan som kör vår fullastade minibuss med ett lika fullastat cykelsläp efter sig, kör som Automan och skriker” Scusa, Scusa!” ( ursäkta ,uräkta ) ut genom sidorutan till alla vi möter.

IMG_7111.jpg

Cykellast och en tysk vid namn Sven

Man får lite tid att studera sina medresenärer under resan, och väl uppe i passet där vi ska hoppa av frågar jag två av de mera färgglada typerna om det är ok om jag cyklar med dem under nerfärden. De visar sig heta Torsten und Gerald och är surfare/ cyklister från Hannover.

IMG_7126.jpg

De tillhör den moderna sortens cyklister med GoPro-kamera på huvudet och ett stort minne i systemkameran.
IMG_7118kopia.jpg

Torsten und Gerald håller hov

IMG_7141.jpg

IMG_7157.jpg

IMG_7170.jpg

Det är otroligt kul att cykla med Torsten und Gerald, vi hetsar varandra precis lagom. En stunds intensivt nerförscykling varvas med fotostopp. Det tjoas och claimas och downhilldäcken och skydden ger mig självförtroende i det lösa gruset. Det går riktigt fort över grus, smala stigar och slingrande asfalt. Till och med de där singeltracksen med lösa stenbumlingar med stup på sidan är hur skoj som helst.
IMG_7181kopiakopia.jpg

Gerald drar en sladd i kurvan

IMG_7212.jpg

Även jag är med på ett hörn

IMG_7226.jpg

IMG_7238kopia.jpg

IMG_7239.jpg

5 timmar efter att vi börjat nerfärden enas vi om att vi delat den bästa cykeldagen någonsin. Jag säger farväl till Torsten und Gerald och hoppas att vi ska ses igen.
IMG_6962kopia.jpg

Afterbike

RR Gardasjön
Hur varmt blir det i sjön på sommaren? Har bara varit där runt pingst o det var ca 16 grader i sjön då men när vi såg ett gäng likbleka britter bada var det bara o bita i det sura äpplet o hoppa i själv - brrr!

Tillbaka
Topp