[Artikel] Första titt – Rose 2013

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Rose-2013.jpg

Rose har presenterat sina MTB-nyheter för 2013. En helt ny heldämpad 29er, en seriös satsning på 650b och en riktig DH är några av nyheterna som kommer.

Läs mer http://happymtb.org/2012/07/19/forsta-titt-rose-2013/

Ännu en bakaxelvariant? Annars låter det ju intressant med en DH, beroende på pris förstås. :)

Root Miller 29er var ju väldigt intressant. Behövde jag en ny AM-FS skulle jag helt klart kunna tänka mig den. Men Metan är fortfarande i gott skick så det får vänta nåt år.

Hej, lite ot men ang 650b. Utan att behöva räkna, tror ni man skulle kunna klämma in ett 650b hjul (med ex 2.25 däck) på en 26"s dämpargaffel?
Kommer troligen att ha en DT-gaffel över och det skule vara spännande att använda den till ett 650b -bygge...
// Larsa

Ett hett tips till Rose om man nu är så orolig för hög front (och det kan jag förstå att man är) är att testa att vända styrstammen, och inte använda styren med rise.

Varsågod, där fick ni minst 10mm lägre front rakt av. Plocka bort alla spacers också så blir den ännu 5-10mm lägre. Så, kan ni göra en small nu då?

:)

För att inte framstå som alltför neggig vill jag verkligen applådera att de lyckats korta kedjestagen på mr ride 29 med 15(!)mm, det är inte lite det.

marran: hos oss kan du konfigurera cykeln som du vill, så då kan du välja bort spacers, välja rakt styre osv. direkt vid köp.

Roses svenska representant,
Jenni Ribacka

650b modellen Thrill Hill som skulle presenterats på Eurobike blir inte av. Rose meddelade att de ställt in projektet. Exakt anledning till beslutet är inte känt.

Jag blev löjligt sugen på en Root Miller när jag läst artikeln och häromdagen dök den upp på Rose hemsida. Men geometri-siffrorna verkar inte stämma, så jag skickade en fråga till Rose där de minsann tyckte att de är rätt.

Konstigheter enligt mig:
* Enligt geometri-sidan så finns storlek S trots att det är utgråat som alternativ strax ovanför.
* Head tube-längd 132 mm i storlek M enligt hemsidan men enligt artikeln ca 100 och jag läste 105 mm någon annanstans.

Just head tube känns rätt avgörande för att inte få för högt styre med så mycket fjädring på en 29a. Så vad gäller? På bilderna tycker jag mig se att det verkar mer rimligt att det faktiskt är 100 mm än 132.

Har AJ något att tillföra eller möjligen Rose/Jenni?

De där geometri-siffrorna kan inte vara rätt, de är nämligen exakt identiska med siffrorna för Jabba Wood, så det verkar som om någon har klippt och klistrat sifror lite snett. Jag skrev till Rose via kontaktformuläret på hemsidan, så får vi se om de uppdaterar siffrorna snart.

Geometri-siffrorna i vår artikeln stämmer (fattas bara :-) ).

Tabellen hos Rose är felaktig och ska åtgärdas snarast möjligt.

Tillbaka
Topp