69:er : Fat front

Jonas

Aktiv medlem
Inspirerad av Jeff Jones och eget hjulbyggande i dagarna, så har jag blivit lite nyfiken på att testa att köra 26x3.8" (Surly Nate) fram på min 29" ss.

Någon som provat detta?

Tips på custombyggare för gaffel, om jag skulle skrida till verket? (Har en Singular Gryphon, så det lite speciella mått utöver det uppenbart udda.)

du har tänkt köra med 29a bak och fet 26a fram?

är det inte lite omvänt med tanke på igångdrag/rullaöversaker?

jag är väldigt nöjd med min helstela 69er, dock 26a bak och 29a fram.

kolla in 29+ däcket från surly också! Känns avigt med mindre fälg fram ju även om du har rätt vad gäller diameter såklart!

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> du har tänkt köra med 29a bak och fet 26a fram?
>
> är det inte lite omvänt med tanke på
> igångdrag/rullaöversaker?
>
> jag är väldigt nöjd med min helstela 69er, dock
> 26a bak och 29a fram.

Exakt. Vad är syftet?

Knard 29+ ser lite för mycket ut som RaRa i mina ögon. Men 29x3 tilltalar mer än 26x4, kanske helt enkelt skall vänta ut Nate (eller liknande) i 29x3 format. Så slipper jag skaffa nytt hjul och ny gaffel med som bonus...

Jonas: jo, jag är med på att ett 3,8"-däck blir typ 29a men tanken är väl att köra det ganska mjukt så att den enorma kudden får jobba? borde ju bli lite obalans.. tror jag. har inte testat så kör på så får vi se. :) eller börja med 29x3" som budgetlösning. :)

Alternativt däck, osäker på var man kan köpa det dock.

45North - Hüsker Dü
http://fatbikes.com/45nrth-husker-tire.html

yhst-128829578216080_2224_515587.jpg

Finns att köpa här: http://www.singlespeed.nl/catalog/product_info.php?products_id=1028 bra urval på fattydäck btw.

Mina erfarenheter:

26 x 3.0 fram och 26 bak: Mycket trevligt med så mkt däckskött fram och även om det var lågt tryck i fetingen så kändes det inte som om nån obalans mellan bak och fram, så antager att det funkar utmärkt med en fatty fram och 29:a bak.

29/26: Kändes trevligt först men efter ett tag slogs man av att det verkligen kändes skillnad på överrullet, fram gick mjukt och fint medans bak kändes betyligt stötigare, man kunde verkligen ana att rullet skulle flowa till sig ordentligt med samma storlek bak som fram. Gick därför över helt till storhjulen...

Westman skrev:
> 69er (26 bak, 29 fram), hur tycker ni det funkar?
> Får man det bästa av två världar?

Jag har kört det på två hardtails och en FS nu och det är inte dumt alls.

Poängen på hardtail är väl om man redan råkar ha en 26-ram som man inte vill byta ut men ändå få storhjulfördelen på framhjulet. En bra 29er-hardtail har inga nackdelar gentemot en normal 26er-hardtail vid normal skogscykling, bara fördelar. Så hellre 29+29 på hardtail.

På heldämpat tycker jag att 96er ger det bästa av två världar lite grann. 29ans trygghet och rull i fram men kort bakände och kompakt cykel. Om det är svårt att göra en bra 29er-hardtail så är det ju riktigt svårt att göra en bra kompakt 29er-heldämpad.

Dessutom slipper man köra de långslagiga gafflar som många designar ramar för, min FS-ram med 100 mm bak är byggd för 120 mm fram men nu kan jag köra bara 80 och ändå få rätt geometri.

Men visst missar man det grymma drivet och greppet som en 29a bak ger.

26x3-4 fram och 29 bak är alldeles för fult för att vara OK. Men kanske 29 bak och 29+ i fram kan vara något, med rätt stel gaffel. 29+ väger väl inte alltför stolligt mycket heller.

Senast ändrad:
Jag tänker köpa ett 29+ Knarl och dänga i fram på trådgalgen när de väl kommer i butik, det ska passa precis verkar det som. När man ser vikten inser man att det kommer att vara som ett stort RacingRalph, vilket borde bli kalas...

Tillbaka
Topp