Dopingtråden

Dopingtråden
Vad stoppade de i Belorukova innan hennes sista sträcka idag? Nåt högoktanigt verkar det som. Från att ha varit under isen till att leka ifrån weng uppför backarna.

Dopingtråden
Fältprästen sa:
C-dale sa:
Är det ok att vaccinera sig mot en sjukdom som man inte har?
Vaccinera sig gör man ju en eller några gånger, sedan är det klart.
Astmamedicin däremot tar man väl ofta?

Men rent principiellt, vad är skillnaden?

Jag ser förebyggande kortisonbehandling mot astmatiska besvär som likvärdigt med att smörja in sig med solskyddskräm om man tillbringar mycket tid i stark sol. Om solskyddsmedel hade varit nåt man inhalerar, hade ni då varit emot det?

Dopingtråden
geologen sa:
Fältprästen sa:
C-dale sa:
Jag ser förebyggande kortisonbehandling mot astmatiska besvär som likvärdigt med att smörja in sig med solskyddskräm om man tillbringar mycket tid i stark sol.
Är du inne på Trofodermin?

Dopingtråden
geologen sa:
Fältprästen sa:
C-dale sa:

Jag ser förebyggande kortisonbehandling mot astmatiska besvär som likvärdigt med att smörja in sig med solskyddskräm om man tillbringar mycket tid i stark sol. Om solskyddsmedel hade varit nåt man inhalerar, hade ni då varit emot det?

Att det ena är ett läkemedel och det andra inte?
Att det ena ger en systemisk påverkan och det andra knappt ens lokal?
Om man ser dem som lika i det att man påför kroppen något som inte fanns i/på den innan, så visst. Men varför se det så?

Dopingtråden
geologen sa:
Inhalerat kortison har en mycket lokal verkan. Vi snackar inte kortisontabletter här.

Icke desto mindre är det en farmakologisk effekt, det systemiska upptaget är nog heller inte försumbart. Däremot är det naturligtvis en annan sak med injektioner och tabletter.

Dock rimmar det illa mellan kortikosteroider och förebyggande hos friska anser jag - kortikosteroiderna kan atrofiera vävnad vilket ju gör dem svagare över tid. Vid astma har man inget val, dock.
Därtill, att vidga luftvägarna hos friska gör ju bara att man utsätter lungorna för mer kalluft och ökar risken för köldastma. Att astmamedicin till friska skulle "skydda lungorna" ger jag alltså inget för.

Dopingtråden
Nu när skidvm är över så funderar jag på hur många ryssar och norrmän som kommer att åka dit i efterhand för dopning.
Jag kan faktiskt inte njuta av skidor längre när man ser ryssar flyga fram i spåren (som inte synts till under hela säsongen innan vm) utan att tänka/tro att de är rådopade! Och baggarna? Tveksam där.

Dopingtråden
Drosa sa:
Nu när skidvm är över så funderar jag på hur många ryssar och norrmän som kommer att åka dit i efterhand för dopning.
Jag kan faktiskt inte njuta av skidor längre när man ser ryssar flyga fram i spåren (som inte synts till under hela säsongen innan vm) utan att tänka/tro att de är rådopade! Och baggarna? Tveksam där.

Vilka ryssar är det du avser? Jag har också mina tvivel kring ryssarna, men jag kan inte riktigt komma på vilka det skulle varit som inte setts till under säsongen för att sedan flyga fram.

Dopingtråden
Det trodde jag faktiskt inte, trodde nog att norrmännen skulle komma undan med detta. Spännande!

Johaugs advokat verkar vara måttligt road:

– Vi er skuffet. Det er uforståelig, sier advokaten til VG.

Dopingtråden
Han är ju i alla fall konsekvent den där Hjort i att han hela tiden försöker få det att framstå som att allt annat än möjligen en skriftlig varning är ett hårt straff i fallet.

– Det var ingen grunn til at FIS skulle anke denne dommen. Domsutvalgets avgjørelse er streng, og den er strengere enn CAS' rettspraksis. Derfor ser jeg ingen grunn til at de skulle anke, sier Christian B. Hjort.

Källa: http://www.vg.no/sport/langrenn/joh...90/?expId=df-86-hfb0fada&varId=df-86-i2bea27b

Vidare, enligt http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/fis-anker-johaug-dommen/a/23942786/ anges följande som en huvudorsak till överklagandet:

– Dommen greier ikke å gjenspeile det faktum at Johaug ikke leste dopingadvarselen på pakken, til tross for at medisinen var ukjent for henne og ble kjøpt i et fremmed land, heter det i begrunnelsen for å anke.

Senast ändrad:
Dopingtråden
FISs pressmeddelande med motivering etc.
http://www.fis-ski.com/mm/Document/...oCASondecisioninThereseJohaugcase_Neutral.pdf
"However, the FIS Doping Panel has found that the sanction imposed is on the low end of the
range of reasonable sanctions and fails to adequately reflect the fact that the athlete Therese
Johaug failed to read the doping warning label printed in red on the package despite the fact that
the medication was unknown to her and was purchased in a foreign country.

Dopingtråden
GoranS sa:
Han är ju i alla fall konsekvent den där Hjort i att han hela tiden försöker få det att framstå som att allt annat än möjligen en skriftlig varning är ett hårt straff i fallet.

En skriftlig varning låter lite väl tufft. En muntlig tillsägelse hade varit mer rimligt. Eller tillsägelse, det låter så hårt. En muntlig rekommendation hade nog varit det mest lämpliga, i kombination med att hon fått LOVA att inte ta läkemedel med stora DOPING-etiketter på förpackningen i framtiden. :-)

Dopingtråden
Rekommendation tycker jag indikerar att hon skulle kunnat göra något tveksamt. Ett samtal kring ämnet vore nog lämpligare. Å andra sidan skulle ju det kräva att TJ avsatte tid till samtalet. Vid närmare eftertanke vore det nog bättre att hon fick en broschyr hemskickad till sig s.a. hon kan läsa på om hon tycker sig behöva detta och när hon har tid med det.

Dopingtråden
DT sa:
Det trodde jag faktiskt inte, trodde nog att norrmännen skulle komma undan med detta. Spännande!

Johaugs advokat verkar vara måttligt road:

– Vi er skuffet. Det er uforståelig, sier advokaten til VG.

Jag var också säker, så säker att jag meddelade detta tidigare i tråden. Hoppas ingen kommer ihåg det.
Men seriöst så är jag faktiskt förvånad. Men vem vet, det kanske blir ett mindre straff när väl CAS tittar på det.

Dopingtråden
Om de inte totalt ska slå knut på sig själva lär de inte kunna få ner det mer än en månad och det blir ju rätt liten skillnad på 12 och 13 månader vad det gäller praktiska implikationer i detta fall. Är väl möjligen deltagande vid ett försäsongsläger det kan handla om.

Dopingtråden
Nej, tror inte CAS minskar. Tror att de antingen fastslår 13 månader, eller höjer till 2 år. Enda anledningen till något mellanting som jag ser det är om det är petimätrar som sitter i juryn. Är faktiskt lite tveksam till om CAS höjer, tror att FIS vill ge Norge en smäll på fingrarna (och kompensera för tidigare flatheten mot Sundby), CAS skall väl vara upphöjt över sånt.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Man skulle kunna spekulera i att en höjning som på något sätt harmoniserar med andra domar i "likartade" fall skulle kunna landa på något mellan 13 och 24 månader.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp