Dopingtråden

Dopingtråden
Väntar bara på att Terminator 2 (eller den snygga Terminator-bruden T-X i Terminator 3) tävlar i OS el VM och inte blir avslöjade.
Bara en tidsfråga.

Och hur är det med gen-dopning ? https://en.wikipedia.org/wiki/Gene_doping Snart här, jag antar att man då kommer att kunna förbättra människors's prestationer på ett naturligt sätt som inte kan upptäckas.
.

Bilagor

• T3.jpg
    T3.jpg
    10.9 KB · Besök: 37
Dopingtråden
Bikzz sa:
Och hur är det med gen-dopning ? https://en.wikipedia.org/wiki/Gene_doping Snart här, jag antar att man då kommer att kunna förbättra människors's prestationer på ett naturligt sätt som inte kan upptäckas.
.
Intressant fråga, men jag gissar att när vi är där kan man säkert ta DNA och jämföra innan/efter. Som med blodprover.
Överlever elitidrotten så långt? Troligen, för det är för mycket pengar i det...

Dopingtråden
Vernersson sa:
eketjall sa:

Fast Jonsrud var föga förvånande inte så sugen på att skriva under det där brevet ;-)

"Vi måste sluta låtsas som att sporten är ren. Det är en fin tanke, men i praktiken? Det här är underhållning. Det är drama."
FIS ordförande Gian Franco Kasper

Känns bra.
Är alla topparna i dom internationella förbunden jönsar som bara vill lyxa runt?

EDIT: FIS ser bättre ut än Fis, fast bara lite.

Senast ändrad:
Dopingtråden
me.I.am sa:
Vernersson sa:
eketjall sa:

Fast Jonsrud var föga förvånande inte så sugen på att skriva under det där brevet ;-)

"Vi måste sluta låtsas som att sporten är ren. Det är en fin tanke, men i praktiken? Det här är underhållning. Det är drama."

Känns bra.
Är alla topparna i dom internationella förbunden jönsar som bara vill lyxa runt?

Jag tror/hoppas att svaret på din fråga är nej, men med tillägget att det inte direkt verkar finnas ett underskott av dessa, snarare ett kraftigt överskott!

Dopingtråden
GoranS sa:
me.I.am sa:
Vernersson sa:
eketjall sa:

Känns bra.

Jag tror/hoppas att svaret på din fråga är nej, men med tillägget att det inte direkt verkar finnas ett underskott av dessa, snarare ett kraftigt överskott!

Man får liksom lite mer förståelse för att dom (FIS i detta fallet, men jag tror inte dom är ensamma) gärna sopar saker under mattan.

Dopingtråden
Verkar som vissa norrmän vill göra upp med ryktet om att deras land skulle vara den sista sovjetstaten och istället få det till att bli en ny amerikansk (del)stat. Luktar i alla fall trumpiskt om detta uttalande:

På oppfølgingsspørsmål om det er medias feil, svarer Løfshus deretter ja. Han mener TV 2s sak om medisinering av friske skiløpere utløste en «tsunami mot norsk langrenn på akkurat det fagområdet».

– Da blir det tøft å stå imot, sier langrennssjefen, som på spørsmål om alt dette var årsaken til at «dere glapp på Johaug», svarer han at «det påførte oss veldig mye stress»:

– Fra juli til Johaug-saken sprakk var det stort sett hver dag en utøver som våknet opp til bilde av seg selv på forsiden av en avis, og det var stort sett negativt. Når jeg ser at mine utøvere lider slik, blir det tøft å følge opp. Det skal følges opp. Da hadde det jo vært viktigere for oss å ha fokus på en del rutiner og slikt. Sånn ble det ikke, da havnet vi i nok en situasjon med Therese, sier Løfshus.

http://www.vg.no/sport/ski-vm-2017/...press-bidro-til-johaugs-dopingsak/a/23930992/

Senast ändrad:
Dopingtråden
Naw, stackars liten... påminner om ett gammalt kedjemail med citat ur danska realityprogrammet "De Unge Mødre". Ung, nybliven mor: "jamen, det har varit så mycket strul med kommunen så jag har glömt ta mina p-piller".

Dopingtråden
Fältprästen sa:
knaper sa:
Problemet med det argumentet är att slutsatsen blir att all träning borde förbjudas.
Konstig slutledning. Varför skulle det vara så?

Träning är rimligen en metod för att "få den prestationshöjande och därmed konkurrensmässiga fördelen", så är det detta denna typ av metoder man är motståndare till så blir den logiska slutsatsen väl att all träning bör förbjudas.

Dopingtråden
GoranS sa:
Fältprästen sa:
knaper sa:
Problemet med det argumentet är att slutsatsen blir att all träning borde förbjudas.
Konstig slutledning. Varför skulle det vara så?

Träning är rimligen en metod för att "få den prestationshöjande och därmed konkurrensmässiga fördelen", så är det detta denna typ av metoder man är motståndare till så blir den logiska slutsatsen väl att all träning bör förbjudas.

Bättre förklarat än jag hade klarat, tackar.

Dopingtråden
geologen sa:
GoranS sa:

Skönt att höra andra som har samma åsikt som mig i frågan. Jag har länge tyckt att snacket om astmamediciner luktat unket av elitism och närapå en fascistisk syn på idrottande.

Artikelförfattarna kan mycket väl ha en poäng i att det behövs en djupare förståelse av medicinsk etik i den här diskussionen. Det finns med garanti aspekter som de flesta av oss missat.

Men jag har väldigt svårt att se varför elitism skulle lukta unket i en diskussion om ELITidrott. Det finns ingen diskussion som går ut på att folk inte ska få ägna sig åt idrott, men här rör det sig om tävlingsidrott på allra högsta nivå. Det är inte meningen att alla ska vara lika bra, faktiskt blir diskussionen meningslös om man ska låtsas att alla är like bra på sport. Det är ingen mänsklig rättighet att kunna ägna sig åt skidåkning på elitnivå.

Det fullständigt proportionslösa bruket av ordet "fascistisk" är direkt ovärdigt i det här sammanhanget.

Dopingtråden
ohellstrom sa:
geologen sa:
GoranS sa:

Skönt att höra andra som har samma åsikt som mig i frågan. Jag har länge tyckt att snacket om astmamediciner luktat unket av elitism och närapå en fascistisk syn på idrottande.

Artikelförfattarna kan mycket väl ha en poäng i att det behövs en djupare förståelse av medicinsk etik i den här diskussionen. Det finns med garanti aspekter som de flesta av oss missat.

Men jag har väldigt svårt att se varför elitism skulle lukta unket i en diskussion om ELITidrott. Det finns ingen diskussion som går ut på att folk inte ska få ägna sig åt idrott, men här rör det sig om tävlingsidrott på allra högsta nivå. Det är inte meningen att alla ska vara lika bra, faktiskt blir diskussionen meningslös om man ska låtsas att alla är like bra på sport. Det är ingen mänsklig rättighet att kunna ägna sig åt skidåkning på elitnivå.

Det fullständigt proportionslösa bruket av ordet "fascistisk" är direkt ovärdigt i det här sammanhanget.

+1

Det är ingen rättgihet att få försörja sig på att lalla runt med skidor. Eller någon annan idrott.

Dopingtråden
All medicin ska förbjudas enligt Björn Ferry ! Annars slutar det med att löpare hugger av sig benen för
att springa lika snabbt som Bladerunner. Slutsats har man astma så är inte förutsättningar att bli
ELIT särskild stor....

Dopingtråden
Kan inte förstå hur man vill bronkdilatera friska åkare och mena att det inte är prestationshöjande. Däremot är det ju inte mot reglerna inom terapeutiska doser - något som Sundby inte höll sig inom och hans avstängning var självklart korrekt. Jag ser dock inga problem med att åkare inhalerar koksalt, det vore som att förbjuda bastubad, uppvärmning eller höghöjdsträning...

Dopingtråden
Slarvigt ställd fråga. Det var den av marten_larsson indikerade prestationshöjande effekten via luftrörsutvidgning för friska människor jag var intresserad av.

Dopingtråden
En fundering: Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Beta-2-stimulerare varar effekten av Ventoline i 1-2 timmar. Det var väl detta preparat som Sundby åkte dit på. Om uppgiften på wiki-sidan är korrekt, hur klarar han en femmil? Rimligen kan han ju inte inta den precis innan startskottet går utan en liten stund tidigare. Därmed är han ju absolut uppe i övre gränsen för verkningstiden i slutet av loppet vilket med masstarterna är då det typiskt körs som hårdast.

Dopingtråden
GoranS sa:
En fundering: Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Beta-2-stimulerare varar effekten av Ventoline i 1-2 timmar. Det var väl detta preparat som Sundby åkte dit på. Om uppgiften på wiki-sidan är korrekt, hur klarar han en femmil? Rimligen kan han ju inte inta den precis innan startskottet går utan en liten stund tidigare. Därmed är han ju absolut uppe i övre gränsen för verkningstiden i slutet av loppet vilket med masstarterna är då det typiskt körs som hårdast.
Slutsats: han borde ha med sig en nebulisator.

Dopingtråden
GoranS sa:

Sådana resonemang hör inte hemma i marginal gains-sammanhang och kan helt förkastas.

Dopingtråden
GoranS sa:
Finns det alltså (vettiga) studier som visar att det är prestationshöjande? Vore i så fall intressant om du kunde länka till någon sådan.

Det finns som alltid studier som visar på både det ena och det andra. Här är en som testat med supraterapeutiska doser (800µg) Ventoline och ser en förbättring på 1,9-1,8%. Detta motsvarar väl ungefär vad Sundby hade i sig, kanske till och med lägre.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15459835

Och visst, det finns en fin metaanalys som inte visar någon skillnad.

En annan fråga man kan ställa sig är: om det nu inte är prestationshöjande, varför skulle då friska åkare ta det (som inte har några tecken till astma)? Finns det någon dokumenterad förebyggande effekt av salbutamol mot ansträngningsastma/köldastma? Vad skulle mekansimen bakom den vara?

Edit:
Sen är det väl också så att ser man någon skillnad i prestation med/utan medicin så diagnosticeras man med astma...

Senast ändrad:
Dopingtråden
marten_larsson sa:
GoranS sa:
Finns det alltså (vettiga) studier som visar att det är prestationshöjande? Vore i så fall intressant om du kunde länka till någon sådan.

Det finns som alltid studier som visar på både det ena och det andra. Här är en som testat med supraterapeutiska doser (800µg) Ventoline och ser en förbättring på 1,9-1,8%. Detta motsvarar väl ungefär vad Sundby hade i sig, kanske till och med lägre.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15459835

Och visst, det finns en fin metaanalys som inte visar någon skillnad.

En annan fråga man kan ställa sig är: om det nu inte är prestationshöjande, varför skulle då friska åkare ta det (som inte har några tecken till astma)? Finns det någon dokumenterad förebyggande effekt av salbutamol mot ansträngningsastma/köldastma? Vad skulle mekansimen bakom den vara?

Edit:
Sen är det väl också så att ser man någon skillnad i prestation med/utan medicin så diagnosticeras man med astma...

Är ju avgöra exakt vad man kan dra för slutsatser av studien utan att vara insatt i området, men sista meningen i Abstract:

Therefore, the mechanism of the increase in performance remains to be determined.

säger väl ändå att författarna inte tar ställning till orsaken, d.v.s. den luftrörsutvidgande effekten kan varken uteslutas eller bekräftas vara orsaken till prestationsförbättringen.

Att elitidrottare använder ett preparat avsett för att bota någon sjukdom/tillstånd som de inte har är knappast ett bevis för att det har en prestationshöjande effekt.

Dopingtråden
GoranS sa:
Therefore, the mechanism of the increase in performance remains to be determined.

säger väl ändå att författarna inte tar ställning till orsaken, d.v.s. den luftrörsutvidgande effekten kan varken uteslutas eller bekräftas vara orsaken till prestationsförbättringen.

Att elitidrottare använder ett preparat avsett för att bota någon sjukdom/tillstånd som de inte har är knappast ett bevis för att det har en prestationshöjande effekt.

Salbutamol har ju andra effekter än de på luftrören och man får väl ändå se den samlade effekten som avgörande för om den är prestationshöjande eller inte. Men den borde synas i studierna oavsett. Givetvis kan man inte dra slutsatsen att det är prestationshöjande men man kan ju fråga sig varför de skulle ta ett läkemedel om de inte upplevde att de hade någon nytta av det.

Dopingtråden
Möjligt att jag faller på att jag misstolkar det du skrev

Kan inte förstå hur man vill bronkdilatera friska åkare och mena att det inte är prestationshöjande.

Menar du inte med det att det är den luftrörsutvidgande effekten som är prestationshöjande? Om så är fallet tycker jag att ev. andra prestationhöjande effekter av astmamedicinerna är lite av en annan fråga. Inte ointressant som sådan, men i detta sammanhang inte relevant.

F.ö. visar väl historien att uppleva sig ha nytta av och verkligen ha nytta av är två olika saker, även utan att dra in ev. placeboeffekt.

Dopingtråden
Vibeke Backer och Morten Hostrup, professor och assisterande professor vid den lungmedicinska forskningsenheten på Bispebjergs sjukhus i Köpenhamn, forskar på astmamedicin och prestation. De menar att astmamediciner i höga doser kan ha prestationshöjande effekter – inte på lungorna UTAN HELA KROPPEN.

Dopingtråden
Kan ni inte sluta skriva "astmamedicin" utan att tydliggöra vad ni menar? Luftrörsvidgande är nåt HELT annat än inflammationshämmande. Att behandla förebyggande med det senare ser jag som totalt oproblematiskt om det sker under läkarkontroll. Det förra är lite mer problematiskt, och det är säkerligen också den typen av astmamediciner som påstås ha prestationshöjande effekter.

Dopingtråden
GoranS sa:
Möjligt att jag faller på att jag misstolkar det du skrev

Kan inte förstå hur man vill bronkdilatera friska åkare och mena att det inte är prestationshöjande.

Menar du inte med det att det är den luftrörsutvidgande effekten som är prestationshöjande? Om så är fallet tycker jag att ev. andra prestationhöjande effekter av astmamedicinerna är lite av en annan fråga. Inte ointressant som sådan, men i detta sammanhang inte relevant.

F.ö. visar väl historien att uppleva sig ha nytta av och verkligen ha nytta av är två olika saker, även utan att dra in ev. placeboeffekt.

Kanske har varit lite otydlig. Jag menar ju givetvis att det är den sammanlagda effekten som man får titta på. Och som svar på geologens fråga pratar jag om betastimulerande läkemedel. I terapeutiska doser är jag absolut inte emot kortisoner för diagnosticerade åkare - det är ju en rättighet, inte heller bronkdilaterande (terapeutiska doser Sundby..). Men jag tycker att friska individer varken ska behandlas med luftrörsvidgande eller kortisoner (det senare hoppas jag kräver ett TUE).

Tillbaka
Topp