Dopingtråden

Dopingtråden
Fältprästen sa:
JonasH72 sa:
Anledningen att astma-medicin är "ok" är att den överväldigande majoriteten idag av alla rapporter och forskningsresultat på astmamediciner säger att det ej ger effekt.
Varför ta den om den ej ger effekt?
Placebo?

Om preparatet inte är förbjudet och skulle kunna ha en positiv effekt tror jag att det finns de som resonerar: Om det har en positiv effekt kommer jag att ha en fördel jämfört med de som inte tar det och om det inte har någon effekt så riskerar jag i alla fall inte att åka dit på det.

Dopingtråden
GoranS sa:
Fältprästen sa:
JonasH72 sa:
Anledningen att astma-medicin är "ok" är att den överväldigande majoriteten idag av alla rapporter och forskningsresultat på astmamediciner säger att det ej ger effekt.
Varför ta den om den ej ger effekt?
Placebo?

Om preparatet inte är förbjudet och skulle kunna ha en positiv effekt tror jag att det finns de som resonerar: Om det har en positiv effekt kommer jag att ha en fördel jämfört med de som inte tar det och om det inte har någon effekt så riskerar jag i alla fall inte att åka dit på det.

Det "bästa" med att trycka i sig astmamedicin trots att man som idrottare är fullt frisk och egentligen inte behöver det är ju att det låter en ta klivet in i en gråzon där acceptansen för ev kommande doping är grundlagd :-D

Dopingtråden
Johaug får behålla miljonstödet!

– Hon blev dömd för en paragraf hos Norges Idrottsförbund (NIF) som gör att man kan behålla hennes bidrag, säger marknadschefen Espen Bjervig på skidförbundet till VG.

Norska förbundet stöder sig på paragraf 12-18 som hänvisar till att man kan behålla ekonomiskt stöd om utövarens skuld är "försumbar".
– Det handlar om ett kontrakt och ingen anställning. Det har vi inga betänkligheter med, säger skidförbundets advokat Anne-Lise H. Rolland.
http://www.svt.se/sport/vintersport/johaug-far-behalla-miljonstod/

Dopingtråden
RockyM sa:
Johaug får behålla miljonstödet!

– Hon blev dömd för en paragraf hos Norges Idrottsförbund (NIF) som gör att man kan behålla hennes bidrag, säger marknadschefen Espen Bjervig på skidförbundet till VG.

Norska förbundet stöder sig på paragraf 12-18 som hänvisar till att man kan behålla ekonomiskt stöd om utövarens skuld är "försumbar".
– Det handlar om ett kontrakt och ingen anställning. Det har vi inga betänkligheter med, säger skidförbundets advokat Anne-Lise H. Rolland.
http://www.svt.se/sport/vintersport/johaug-far-behalla-miljonstod/

Om det verkligen gått till såsom Johaug påstår så kan man ju tycka att norska skidförbundet borde känna sig ansvariga och skyldiga gentemot Johaug eftersom det är dom som anställt den dementa/blinda läkaren som prackade på Therese den där salvan.

Dopingtråden
Antar att de anser att det låga straffet på 13 månader mot minimalt 12 månader gör att de tycker att de kan rubricera hennes skuld är försumbar. Undrar vad som händer om domen överklagas och CAS stänger av henne i 24 månader. Det kan rimligen inte anses som försumbar skuld. Blir hon då av med stödet?

Dopingtråden
https://www.nrk.no/sport/fourcade-k...kjerpe-dopingstraffene-til-atte-ar-1.13367498

Vil skjerpe straffene
Det internasjonale skiskytterforbundet ønsker også å skjerpe dopingstraffene og går inn for åtte års utestengelse for dopingtatte utøvere. Det ble vedtatt å skjerpe straffene på følgende måte:

Åtte års utelukkelse for doping, en tidobling av pengestraffene til 1 million euro, og inndragning av en VM-, OL- og verdenscupkvoteplass for hver dopingsak.
I dag er maks utestengelse fire år.

Dopingtråden
Man dopar sig inte av "misstag". Stäng av allt på livstid. Det finns alltid andra idrottare som kan ta platsen. Och det kommer inte bli fullt med ex-idrottare drällande som uteliggare på stan för att de inte får något jobb. Det är ett lyxproblem att torska för doping.

Att torska för doping är ju idag inte mycket värre än en skada. 13 månader är ju som ett draget korsband för en handbollsspelare ungefär. Och det händer ju rätt regelbundet.

Dopingtråden
Det är rätt lustigt att folk stör sig på Norges användning av astmamedicinerna när merparten av svenska elitåkare tar samma mediciner....

Än mer lustigt är att det fortfarande verkar finnas de som tror att Norge är bästa nation enbart pga tveksamma metoder. Har ni ens bemödat er kola antalet startande i junior och seniortävlingarna i Norge vs Sverige? Fattar folk verkligen inte sambandet mellan antalet utövande på hög nivå och sannolikhet att få fram fler bland de bästa? Men nu kan vi lämna det, för det är en självklarteht som vi inte behöver gå vidare med.

Självklart skall doping bestraffas och det finns gråzoner. Gråzonerna behöver försöka bli mindre grå och mer svart/vita. Straffen hårdare. Livstid? NEJ. Det är på tok för svårt att idag ha koll. Om du inte tillhör extrema eliten och har tillgång till egen kock med matingredienser från säkrade källor så riskerar du vid en vanlig middag (speciellt utomlands) att få i dig ämnen som är klassade. Är det rimligt att få livstid då?

Dopingtråden
JonasH72 sa:
Det är rätt lustigt att folk stör sig på Norges användning av astmamedicinerna när merparten av svenska elitåkare tar samma mediciner....

Än mer lustigt är att det fortfarande verkar finnas de som tror att Norge är bästa nation enbart pga tveksamma metoder. Har ni ens bemödat er kola antalet startande i junior och seniortävlingarna i Norge vs Sverige? Fattar folk verkligen inte sambandet mellan antalet utövande på hög nivå och sannolikhet att få fram fler bland de bästa? Men nu kan vi lämna det, för det är en självklarteht som vi inte behöver gå vidare med.

Självklart skall doping bestraffas och det finns gråzoner. Gråzonerna behöver försöka bli mindre grå och mer svart/vita. Straffen hårdare. Livstid? NEJ. Det är på tok för svårt att idag ha koll. Om du inte tillhör extrema eliten och har tillgång till egen kock med matingredienser från säkrade källor så riskerar du vid en vanlig middag (speciellt utomlands) att få i dig ämnen som är klassade. Är det rimligt att få livstid då?

Skillnaden gällande astma medicin är väll att svenskarna bara ger det till utövare som har astma?

Dopingtråden
RockyM sa:
http://www.svt.se/sport/vintersport/wadas-expert-om-sundbydomen-kan-vara-prestationshojande/

Professor Vibeke Backer är säker på sin sak o hon är trots allt Wadas expert i ämnet.

"i höga doser kan ha prestationshöjande effekter – inte på lungorna utan hela kroppen. Och det gäller både för personer som har astma och de som inte har det."

Vad / Vilken befattning har du JonasH72 som bestrider Professorn?
Jag baserar det på det som sades i Vinterstudion då de hade en ganska grundlig genomgång av detta. (innan jul)
Hade det gett fördelar så hade nog WADA styrt upp detta bättre, men inte ens experten själv inom WADA verkar ha fått igenom det i sin egen organisation för att kunna styra upp det bättre.

Dopingtråden
Det är en viss skillnad i hur astmamedicin används i Sverige respektive Norge vad gäller längdskidåkning på elitnivå, men det har du kanske inte bemödat dig att kolla upp.

Dopingtråden
JonasH72 sa:

Personligen tror jag i stort sätt alla fall där ursäkten varit "kontaminerad mat" eller liknande är rent skitsnack. "Misstagsdoping" är inget problem. Du verkar naivt tro på sagorna som utövarna och som media friserat bajsar ur sig så jag förstår att du inte håller med om detta. Men visst, fortsätt du leva i din fantasivärld där man behöver "säkrade källor" för att låta bli att dopa sig.

Det är ju rent av komiskt när de torskar och sen vet exakt vilken jävla köttbit det är som är "boven"! Varför åt dom den jävla köttbiten då om det är så självklart att det var den som var "kontaminerad"?

Dopingtråden
me.I.am sa:
Det är en viss skillnad i hur astmamedicin används i Sverige respektive Norge vad gäller längdskidåkning på elitnivå, men det har du kanske inte bemödat dig att kolla upp.
Jo. Och svenska åkare får samma mediciner som Norges åkare.

Man får liksom välja här; antingen så skall all form av medicin bort, eller så är det tillåtet att ta de mediciner som tillåts. Moral, etik etc kan vi diskutera i all oändlighet, men är något tillåtet så är det. Sen kan vi snacka nebulisatorer etc. Fortfarande försöker desperata och patetiska svenskar hitta förklaringar till Norges framgångar genom att hävda brott mot regler som inte finns. Se till att få startfält med 150-200 deltagare på svenska juniormästerskap istället. Det ger bästa effekten!

Dopingtråden
me.I.am sa:

Hur vet du det? Och du kan inte referera till nån "vinterstudio" eller vad någon läkare "säger". Vad Charlotte Kalla (eller valfri svensk skidåkare) gör på hotellrummet innan tävlingarna har du inte en jävla aning om.

Dopingtråden
JT sa:
me.I.am sa:

Hur vet du det? Och du kan inte referera till nån "vinterstudio" eller vad någon läkare "säger". Vad Charlotte Kalla (eller valfri svensk skidåkare) gör på hotellrummet innan tävlingarna har du inte en jävla aning om.

Du har rätt. Jag har precis mailat Norska skidförbundet och ifrågasatt varför dom överhuvudtaget tillät granskningen av deras användande av astmamedicin.

Vaknat på fel sida idag?

Dopingtråden
Astmamedicin har förebyggande verkan, och nu pratar jag om kortison, inte luftrörsvidgande preparat. Det kan vara en god idé med skadeförebyggande medicinering för såna extrema aktiviteter som konditionsidrott i kyla, tycker jag. Samma sak som att smörja in sig med solskyddsmedel vid idrottande i stark sol eller att ha skydd i idrotter där hårda slag förekommer.

Dopingtråden
JT sa:
JonasH72 sa:

Personligen tror jag i stort sätt alla fall där ursäkten varit "kontaminerad mat" eller liknande är rent skitsnack. "Misstagsdoping" är inget problem. Du verkar naivt tro på sagorna som utövarna och som media friserat bajsar ur sig så jag förstår att du inte håller med om detta. Men visst, fortsätt du leva i din fantasivärld där man behöver "säkrade källor" för att låta bli att dopa sig.

Det är ju rent av komiskt när de torskar och sen vet exakt vilken jävla köttbit det är som är "boven"! Varför åt dom den jävla köttbiten då om det är så självklart att det var den som var "kontaminerad"?
Jag tror att när vi pratar om både Norge och Sverige så är misstagsdoping vanligare än systematisk doping. Systematiskt maximalt utnyttjande av gråzoner verkar ligga Norge närmare än Sverige. Men det är tillåtet och det handlar om att vinna, så vem kan klandra dem?
All form av tävling handlar om att hitta det lilla extra och så länge man håller sig inom regelverket så är det grönt. Moral och etik i elitidrott har försvunnit för länge sedan när pengar gjorde sitt intåg, och det är lika bra att förlika sig med det. Eller så skall man inte bry sig om elitidrott - för det kommer garanterat aldrig igen bli som på Mora-Nisses tid...

Dopingtråden
JT sa:
JonasH72 sa:

Problemet är att de löjliga ursäkterna fungerar eftersom de ger kortare avstängningar så naturligtvis ser den som dopar sig medvetet till att ha en "bra" ursäkt på lager.

Jag tror att det vore bättre att ta bort skalan för straffen. Har man en viss substans så blir den EN fast avstängning och man frågar inte ens om hur det gick till. Det skulle ta bort alla fåniga snyfthistorier och även lätta lite på det löjes skimmer som hänger över elitidrott idag. Alla som åker dit ljuger idag i syfte att minimera straffet. Utan belöning för kreativt skådespeleri så slipper värden de trista föreställningarna.

Dopingtråden
Håller med om att det enda vettiga är en fast avstängninstid för varje substans. Oavsett hur den hamnat i kroppen finns den ju där och kan ha givit en positiv effekt.
(Eftersom effekterna i många fall är teoretiskt långvariga börjar jag luta åt att livstidsavstängning är det enda rättvisa mot medtävlarna vid i stort sett all doping.)

Dopingtråden
Ta steget fullt och stäng för all framtid av alla åkare från nationer där någon ertappas med en förbjuden substans i kroppen. Alla vet ju att dopning är systematiskt och organiserats. Därmed slipper man alla undanflykter och bortförklaringar som ledningarna kommer med i form av att det är ett enskilda utövare som gjort fel och att det inte alls finns någon systematisk dopning.

Dopingtråden
GoranS sa:
Ta steget fullt och stäng för all framtid av alla åkare från nationer där någon ertappas med en förbjuden substans i kroppen. Alla vet ju att dopning är systematiskt och organiserats. Därmed slipper man alla undanflykter och bortförklaringar som ledningarna kommer med i form av att det är ett enskilda utövare som gjort fel och att det inte alls finns någon systematisk dopning.
Hade varit trist att inte få se Emma Johansson cykla ju!

Dopingtråden
Exakt. Stäng av alla. Det måste vara rättvist!

Det är nästa koncept vi kommer köra med barnen istället för "alla är vinnare!". I framtiden kör vi "Alla är avstängda! Gå hem och spela dataspel istället!".

Dopingtråden
JonasH72 sa:
GoranS sa:
Hade varit trist att inte få se Emma Johansson cykla ju!

Genom att det funnits dopade svenskar är ju enligt ovanstående det bevisat att alla svenska är dopade. Förstår inte varför du uppskattar att se dopade cyklister.

Dopingtråden
Jag tror inte att det är så svårt att få en astmadiagnos av en svensk läkare.
Diagnosen borde ställas av WADA-läkare som utfärdar TUE. Annars är det dags att göra något annat

Dopingtråden
Hela grejen med TUE är ett problem i sig.

The 'Fancy Bear' hacking group's leaking of documents gleaned from the World Anti-Doping Agency's computer systems has placed Bradley Wiggins and Chris Froome under the more immediate spotlight, but the information produced also raises wider questions, both for Team Sky's medical staff and for cycling as a whole. In particular, it highlights the issue of corticosteroid use in cycling, and the pressing need for reform of the current Therapeutic Use Exemption system.

http://www.cyclingnews.com/features...ions-for-sky-cycling-and-tue-system-at-large/

Dopingtråden
Det finns väl tillräckligt mycket inom dopningsområdet för att vi inte ska behöva idissla den där historien en vända till!? Annars kan vi ju börja diskutera eter, stryknin, opium, heroin, kokain och arsenik.

Dopingtråden
NLC sa:
GoranS sa:
Det finns väl tillräckligt mycket inom dopningsområdet för att vi inte ska behöva idissla den där historien en vända till!? Annars kan vi ju börja diskutera eter, stryknin, opium, heroin, kokain och arsenik.

Dags för andra versen?

Snarare andra (eller sjuttonde) refrängen då det är minimal skillnad. Verserna brukar i alla fall skilja sig lite åt.

Dopingtråden
Miss Lycka sa:
Jag har svårt att tänka mig stryknin, heroin eller arsenik som dopingpreparat.

Jag angav dem som exempel på otrevliga preparat som användes i cyklingens barndom, långt innan några dopningsregler fanns. Dock står heroin med i sektion S7 och stryknin i sektion S6 i WADAs Prohibited list så de är dopningsklassade. Heroin ingår f.ö. i pot belge.

Och lite OT är behandlingar med arsenik upptagna som otillåtna i kap 10 (doping), paragraf 1, i tävlingsreglementet för Svensk Gallop.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp