Happy Witch Ride 2012

skate

Medlem
Happy Witch Ride 2012
HAPPY WITCH RIDE 2012

file=42178.jpg

Dags igen för Witch Ride, en höstupplevelse för starka och modiga långcyklare.
Lördagen den 27/10 kl.8.00 startar vi från Grovsta och beger oss söderut längs Roslagsleden för att 10 mil och många timmar senare avsluta vid Danderyds kyrka.

Vic brukar dra igång tråd/evenemang men häxan har tagit honom så i spontan Happy-anda får andra kliva fram och delta med råddandet.

Precis som tidigare delar vi in oss i smågrupper, två och två eller tre och tre fungerar bra för att få flyt i cyklingen. Vi kör alltså inte en stor grupp som väntar in alla utan varje par kör i sitt eget tempo och får klara sig själva till Danderyd.
Lunch intages lämpligen på Domarudden ungefär halvvägs, eller så äter man matsäck i skogen.
Pannlampa rekommenderas, då vi måste räkna med mörker de sista timmarna.

Transporten till Grovsta brukar vi kunna diskutera fram en lösning på så att alla kommer med.

Sträcka man med fördel kan fundera på att undvika:
- Angarn, är ett känsligt naturområde som vi tidigare år har diskuterat lämpligheten i att följa leden genom. Naturligtvis upp till var och en men det går bra att göra ett fikastopp vid vindskydden vid Orsta och ta del av natursceneriet därifrån. Här är alternativet tyvärr asfalt ca 3 km från Karby till Orsta, där man kan kliva på leden igen.

- Cykelförbudsskyltar har dykt upp vid Domarudden men platsen är en hållpunkt och nav för Witch Ride så vi får hantera det med respekt och försiktighet.

För den som händelsevis undrar så räcker Blå kartan/Vägkartan (Stockholm) utmärkt. På vissa ställen är det lätt att ta fel stig och ledmarkeringarna är inte alltid 100%iga. Gröna kartan, eller framförallt specialversionen av den för Roslagsleden är mkt bra.

Rippa om navigering:
"Själva vitsen med den här turen är att stå där, vilse, i bäckmörkret och svära över en lerig karta samtidigt som pannlampan falnar och regndropparna letar sig in under nackskinnet på dig."

Välkomna!

Deltagarlista, ungefär:

Pre-Bitch-Föråkare (20 oktober):
Fresk
Forsslund

Witch Ride:
Road_Runner (ledartröja)
Orelak
Tompa
Transwave
Härken
Classe
Skate
Staffan

Bitch Ride:
BlackCanon
Greg

Senast ändrad:
Happy Witch Ride 2012
Jag är på! Är i behov av transport från västerort till starten, betalar gärna en slant för detta. Siktar på att komma i mål den här gången! :)

Senast ändrad:
Happy Witch Ride 2012
Du kan åka med mig. Plats för dig och två till. Hakar på släp så cyklarna kommer med. Kör från Bromma. Blir det helstel cykel i år också?

Happy Witch Ride 2012
Självklart! Har haft min stelbenta niner sen 2007 och kommer ha kvar den så långt jag kan överblicka! Jag har dock skrotat framväxeln och uppgraderat till enkeldrev, får se hur mycket tid det sparar mig.

Är det från bromma t-banestation du åker ifrån?

Happy Witch Ride 2012
Transwave: Vi åker från Höglandet i Bromma men inga problem att plocka upp dig där du bor. Vi tar det när vi närmar oss. Såg dig inte på träningslägret i Hellasskogarna igår kväll..

Happy Witch Ride 2012
Jag bor i hässelby men förväntar mig inte lyxen av att bli upphämtad där (om ni inte åker förbi krokarna i vilket fall som helst), men jag kan utan problem cykla till bromma t-bana. Anledningen till att jag föreslog den platsen är att det är lätt att hitta och finns gott som ställen att stanna bilen på.

Åker ni förbi rondellen mellan lövstavägen & bergslagsvägen så kommer jag knappast bli ledsen för det, men som sagt, jag kan ta mig till bromma.

Jag jobbar på vardagar och bor 2,5 mil från hellas, så någon träning på vardagar utöver eventuell cykelpendling är inte aktuell tyvärr..

Vem behöver vasaloppet när vi har witchride, ser fram emot det som fan!! :)

Happy Witch Ride 2012
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett ombud kan komma att kontakta dig

Ajaj men till ev ombud som funderar på att kontakta mig vill jag säga:observera att jag skrev "kan bli en klassiker".....

ni vet väl förresten att alla som postar i denna tråd per automatik är anmälda till witchen ? gammal tradition som upprätthålles....

Happy Witch Ride 2012
Minns från tidigare trådar att det varnades för ett område som består av nedfallna träd där man måste bära hojen större delen av sträckan, den började precis efter att man passerat en lada vars tak har rasat ihop. Någon som kan markera det stället på någon karta (typ eniro) så att man kan undvika just det stället och hitta tillbaka till leden?

Happy Witch Ride 2012
Transwave skrev:
> Minns från tidigare trådar att det varnades för
> ett område som består av nedfallna träd där
> man måste bära hojen större delen av sträckan,
> den började precis efter att man passerat en lada
> vars tak har rasat ihop. Någon som kan markera
> det stället på någon karta (typ eniro) så att
> man kan undvika just det stället och hitta
> tillbaka till leden?

Kom igen Vladde! Du cyklade ju där förra året ( och jag tror du var den ende som inte hoppade över det partiet) så du kan göra det igen. Classe o jag kör en sväng där i helgen så vi bör få uppdatering om plockepinn fortfarande råder

Rolf

Happy Witch Ride 2012
Hehe, japp det gjorde jag men jag tog mig inte ända in i mål heller.. något jag vill göra i år! Att gena över den lilla biten kanske spelar en avgörande skillnad? Men inget är spikat ännu...

Happy Witch Ride 2012
Jag har cyklat igenom det aktuella "partiet" ett antal gånger. Ska jag vara helt ärlig så har det passerat obemärkt. Det avviker inte nämnvärt från stigarna innan och efter.

Happy Witch Ride 2012
Aron skrev:
> Jag har cyklat igenom det aktuella "partiet" ett
> antal gånger. Ska jag vara helt ärlig så har
> det passerat obemärkt. Det avviker inte
> nämnvärt från stigarna innan och efter.

+1

Happy Witch Ride 2012
Lite svårt att säga vart det ligger efter 26km (eller ca 100m efter broövergången efter ladan)ska man inte svänga upp vänster utan fortsätta rakt fram om man vill ta genvägen.

Bry dig inte om pilarnas riktning då jag körde detta en rekrunda.
WRShortcutvsnotShortcut.jpg

Happy Witch Ride 2012
Misstänker att det är för få som känner till den här turen. Tråden drunknar i högen av allt som postas hela tiden. En notis om detta lopp på framsidan (eller någon annan sajt utöver happy) skulle nog göra underverk.

Happy Witch Ride 2012
JLarsson skrev:
> :) Det var ett försök till historisk
> ironireferens.

Jag tyckte det var rätt kul :-)

Skrev jag i tråden nu?? Ajdå...men det var bara ett litet inlägg...

Happy Witch Ride 2012
..å jag som gillar ironi! : )
..nåja, somliga straffar häxorna genast. Det lär bo en elak en under en av dom hala broarna norr om Domarudden..

Trevligt att se dig på statlinjen, BlackCanon

För övrigt laddar vi nu för provcyckling imorrn. Två man kör pre-witch från Grovsta eftersom dom inte kan nästa helg. Jag och Classe kör norrut från Domarudden. Om vi lyckas mötas på stigen får vi deras bilnyckel och tar hem bilarna. Vad är oddsen att vi möts?

R

Happy Witch Ride 2012
Tjenare,
Är tokigt sugen på att hänga med på denna tur! Har dock ingen att cykla med så undrar hur den uppdelningen funkar, lite segt att nöta sträckan helt själv. Har cyklat i skogen i snart 7 år och är väl dugligt rutinerad. Trivs bra i mellangrupper på tisdagsrajderna med ett snitt på 11-12 knyck.

Sedan så undrar jag om någon har plats i bilen? Är student och äger ingen själv. Bor i Huvudsta, Solna. Inga problem för min del att trampa en bit om det inte är på vägen för någon.

För att vara extra frågvis, anar att jag kommer behöva ett extra batteri till min MJ-816. Ser på XXLs hemsida att det går att beställa men är det någon som har erfarenhet om de har dessa i butik?

Trevligt helg!

Happy Witch Ride 2012
Jo den där elaka under bron träffade Greg vid vårt första försök....bakhjulet blev en åtta och 6 mil blev 6 km .....

Vi kommer starta vid Domarudden. Som vanligt. Blir tillräckligt många timmar i alla fall.
Så, nu kan ni börja håna oss för vekheten :-)

Jo, vi körde sträckan för några veckor sedan. Blött? Lerigt? Ja på båda! Kul? Utan tvekan!

Happy Witch Ride 2012
Härken skrev:
> Sedan så undrar jag om någon har plats i bilen?
> Är student och äger ingen själv. Bor i
> Huvudsta, Solna. Inga problem för min del att
> trampa en bit om det inte är på vägen för
> någon.
>
Grattis! Du har just vinnit en enkelbiljett till Grovsta! Lite som Harry Potter; du ställer dig på lämplig plats så susar vi förbi i ett parallellt universum o plockar upp dig ombord på "Witchride Express". Med skotersläpet finns gott om plats för cykeln...och sköter du dig så får du själv sitta inne i bilen med fyra andra häxjägare.

PM:a mig så gör vi upp om när o var.

Happy Witch Ride 2012
Trampade Wira-Domarudden för typ 2 veckor sedan för att se om man skulle behöva byta däck.
Var lite lerigt, faktiskt ganska mycket när jag tänker efter.
Men det gick att ta sig fram med Race King påsarna.
Ni som testat sträckor nyligen är fortfarande möjligt eller är det bara att byta däck.

Happy Witch Ride 2012
Däck? Snorkel och våtdräkt är dom enda rätta attiraljerna..!

4 man rekade sträckan Domarudden - Grovsta idag. 2 norrifrån, 2 söderifrån. Möttes i Wira Bruk och bytte bilnycklar. Kommentarer var överflödiga - liksom vattennivåerna i passerade diken - och ansiktsdragen på expeditionsdeltagarna förde tankarna till statisternas i "Aguirre Guds Vrede",

Om inte era spermier urvattnas kommer nästa helg att bli något att berätta för barnbarnen. Något blötare och lerigare har inte skådats sedan Fitzcarraldo. Classe upprepade sitt mantra "Skrattfest" med samma kadens som vevpartiet - innan det chokade ihop och övergick till singlespeed.

"Plockepinn"-sträckningen har tidigare hoppats över med hänvisning till "genvägen" då vindfällen och nedsågade trän gjort biten svårcyklad. Road-Runner's noggranna analys, ovan, har påvisat potentiella tidsbesparingar. Glöm det hela. Sträckan går på hyfsat höglänt område dvs erbjuder bättre cykling än det mesta mellan Domarudden och Wira. Go for it!

Schleten i aktern efter blöta brallor laddas nu för nästa helg. Ser ut att bli häxfritt - tror inte dom tål väta...

R

Happy Witch Ride 2012
skate skrev:
> Däck? Snorkel och våtdräkt är dom enda rätta
> attiraljerna..!
>
> 4 man rekade sträckan Domarudden - Grovsta idag.
> 2 norrifrån, 2 söderifrån. Möttes i Wira Bruk
> och bytte bilnycklar. Kommentarer var
> överflödiga - liksom vattennivåerna i passerade
> diken - och ansiktsdragen på
> expeditionsdeltagarna förde tankarna till
> statisternas i "Aguirre Guds Vrede",
>
> Om inte era spermier urvattnas kommer nästa helg
> att bli något att berätta för barnbarnen.
> Något blötare och lerigare har inte skådats
> sedan Fitzcarraldo. Classe upprepade sitt mantra
> "Skrattfest" med samma kadens som vevpartiet -
> innan det chokade ihop och övergick till
> singlespeed.
>
> "Plockepinn"-sträckningen har tidigare hoppats
> över med hänvisning till "genvägen" då
> vindfällen och nedsågade trän gjort biten
> svårcyklad. Road-Runner's noggranna analys, ovan,
> har påvisat potentiella tidsbesparingar. Glöm
> det hela. Sträckan går på hyfsat höglänt
> område dvs erbjuder bättre cykling än det mesta
> mellan Domarudden och Wira. Go for it!
>
> Schleten i aktern efter blöta brallor laddas nu
> för nästa helg. Ser ut att bli häxfritt - tror
> inte dom tål väta...
>
> R

Va, jag trodde det här var häxan:

nastassja-kinski.jpg

Lite långsökt kanske. :-P

Happy Witch Ride 2012
Bifogar lite reklambilder från rekturen Domarudden-Grovsta igår. Ni som funderar, tveka inte ! det kommer att bli den bästa/värsta/tuffaste Witch Ride någonsin, som Skate skriver, något att berätta för barnbarnen. Till tröst kan sägas att jag tror(hoppas) sträckas från Domarudden till Danderyd är något snällare men vi pratar nog gradskillnader helvetet

Bilagor

• IMG_0524.JPG
    IMG_0524.JPG
    131.8 KB · Besök: 88
  • IMG_0538.JPG
    IMG_0538.JPG
    109.3 KB · Besök: 91
  • IMG_0531.JPG
    IMG_0531.JPG
    126.2 KB · Besök: 70
Happy Witch Ride 2012
Oskar skrev:
----------------
>
> Va, jag trodde det här var häxan:
>
>
>
> Lite långsökt kanske. :-P

Inte alls, gårdagens mest otroliga OCH osannolika händelse: kl 08.05 några hundra meter norr om Domarudden vid sjön, i dimma och knappt dagsljus uppenbarar sig en nästan helt naken kvinnlig varelse på en klippa vid vattnet.....Skate kan intyga ! det stod en man och fotograferade en bit ifrån. En häxa ? kanske....eller ett modellobb för "Timotej" shampo eller likande. Kanske finns hon kvar nästa helg ?

Happy Witch Ride 2012
Classe (fd Klabbebabbe) skrev:
> tror(hoppas) sträckas från Domarudden till
> Danderyd är något snällare men vi pratar nog
> gradskillnader helvetet

Träning på sträckor är väl igentligen inte tillåtet :)
Men kännde mig tvungen att testa lite i kväll, låtit cykeln stå för länge.
Kan intyga att gradskillnader på helvetet troligtviss stämmer.
Trampade Årsta-Karby i mörker bara för att konstatera.
Lera och vatten samt tokhalt över allt, vill inte veta hur det ser ut mot Brottby.
Kan detta bli nått annat än hur kul som helst :)
Ses på lördag.

Happy Witch Ride 2012
Det är en utmaning att klara den sträckan under ideala väderförhållanden. När det ser ut som på bilderna ovan... Jag tror jag ska byta plats på fram & bakdäcket. Kommer att behöva all driv jag kan komma över!

Tillbaka
Topp