Åsikter om Sardinien

Orbeamartin

Aktiv medlem
Åsikter om Sardinien
Hur är det att cykla lvg på sardinien i maj? Bra vägar, någorlunda vettiga bilister? Prisläge?
Har varit på Mallis i många år och tycker det varit toppen där men vill testa ngt annat.

Tacksam för svar.

Åsikter om Sardinien
Jag har hojat en vecka på Sardinien i april för två år sen. Vädret då var helt fantastiskt, runt 20 grader och uppehåll hela veckan.

Vi gjorde rutter med hjälp av Google Maps och förde över till GPS så det var lite chansartat men blev väldigt bra. Vi cyklade med (minimal) packning och bodde på olika ställen varje natt.

Bilisterna är enormt hänsynsfulla mot cyklister precis som överallt där jag cyklat i Italien. Det var ganska kuperat där vi cyklade, var uppe mot 1000 meter över havet vid något tillfälle.

Vi flög till Alghero med något av budgetbolagen, det är ganska billigt att ta med cykel (ca 400 kr / väg).

Åsikter om Sardinien
Vad tycker ni om Alghero som semesterstad? Har läst lite blandade recensioner om den.
Kan man hitta fin och kuperad cykling inom en 10 milsradie från Alghero. Gillar backar.
Har nån tips på bra uthyrare med stort utbud av strl på racer?

Åsikter om Sardinien
De häftigaste bergen/backarna har jag fått för mig ligger på östra halvan av ön. sen går det ju en bergsrygg sydvästut från Olbia-trakten. Den kan du nog nå på mindre än 10 mil från Alghero.

Åsikter om Sardinien
jomper: Vilka delar av ön cyklade ni på? Några favoritvägar/backar? Några delar som kanske inte var lika fascinerande? Är sugen på att åka dit och cykla någon gång och all input är bra när man ska planera en resa tycker jag.

Senast ändrad:
Åsikter om Sardinien
Inte cyklat, men kört bil på ön.
Folk håller generellt ett sansat tempo på vägarna och hastighetsgränserna är lågt satta.

Dock var vägarna där vi körde SMALA och väääldigt slingriga med dolda kurvor. Inga vägar jag skulle velat hoja på. Man gör nog klokt i att välja vägar med omsorg.

Bra skinka, ost o vin!
Italienare är även mkt barnvänliga, men ganska dåliga på frukost. ;)

Åsikter om Sardinien
I maj börjar ju det mesta i närheten av Medelhavet vara tänkbart ur temperaturhänseende, i alla fall så länge man inte ger sig upp på höga höjder. Dessutom får man ju vårgrönskan och blomningen.

Kanarieholmarna är förvisso trevliga, men dit kan man åka till på vintern när det inte funkar med så mkt annat i närheten om man vill ha hygglig chans till sol och värme.

Åsikter om Sardinien
Göran, skicka mig ett PM så ska jag kolla exakt, har gps-rutter hemma. Är på resande fot.

Vi körde dock cx och en del grus.

Åsikter om Sardinien
Gurra sa:
Dock var vägarna där vi körde SMALA och väääldigt slingriga med dolda kurvor. Inga vägar jag skulle velat hoja på. Man gör nog klokt i att välja vägar med omsorg.

Hm, är de så smala att två bilar inte kan mötas känns det som bilarna måste hålla väldigt låg fart om de har livet kärt. Om man själv gör detsamma borde det inte vara något så stort problem.

Om, å andra sidan, två bilar kan mötas så borde det inte vara något jätteproblem att cykla där om man kör med insidan av skallen. Kommer man till en dold kurva så får man se till att hålla sig ordentligt på sin sida av vägen, etc.

Har cyklat en hel del i Italien (dock ej på Sardinien) och på en del vägar som varit både slingriga och allt annat än breda. Har generellt sett inte upplevt det som något stort problem.

Men, som sagt, jag har inte varit på Sardinien, så det skulle ju kunna vara annorlunda där.

Åsikter om Sardinien
Ska försöka skriva lite med gamla GPS-loggar och bilder som stöd för minnet.

Året är 2011 och det är i slutet av mars. Dagarna innan såg det ut såhär hemma. Fortfarande en hel del snö, men isfritt.

5560888459_b781cb2483_z.jpg

Första landsvägsresan utomlands för oss, och målet är Sardinien. Malin har lagt ner en hel del jobb med kartor och Google maps och planerat en rutt som jag sedan lagt in i GPS:en. Det är mer utflykts- och upptäckar-cykling än träning, ska väl tilläggas.

Hemma har vi gjort på liknande vis flera gånger förut, det ger klart mer manöverutrymme med en GPS-rutt än att köra efter karta och man kan köra en mer komplex rutt utan att det blir bökigt och krångligt. Har man lust kan man göra små avvikelser men ändå ha koll på var man ska.

Vi kör med ganska lite packning, varsin större sadelväska, och har inte bokat boende i förväg den här gången, med undantag för första och sista natten och ett ställe i mitten av resan. Senare resor har vi bokat i förväg och även om det gör resan mindre spontan så är det skönt att veta att det finns ett rum som väntar och man cyklar gärna lite senare in på eftermiddagen utan att det känns stressigt.

Flyg från Skavsta till Alghero med Ryan Air (ett bolag jag rekommenderar att undvika om det går, men ibland flyger de till ställen som ingen annan gör), taxi till hotellet vi bokat för första natten. Vi har blivit lovade att få lämna våra Evoc-väskor här.

5620100184_54b0eeb892_z.jpg

Montering av cyklar på hotellrummet

31/3 2011- Första cykeldagen, Alghero - Castelsardo

Målet för dagen är Castelsardo och rutten går först norrut för att sedan vika av österut, vi följer kusten. Det gör vi oftast när vi är ute och cyklar.. Lite knöligt ut ur stan, italiensk stadstrafik är alltid intensiv tycker jag även i mindre städer. Men inga problem, alla visar hänsyn och vi är ute ur stan väldigt fort. Efter ett par mil är det en stigning på ca 150 meter, och nånstans där hade vi problem med en av Malins ena pedal men det löste sig temporärt och planen var att köpa ett par nya när vi passerade en cykelbutik. Det gjorde vi aldrig men det höll hela vägen.

5620119218_541a2cfb5f_z.jpg

Såhär såg det ut allt som oftast

5619536475_0cf9fafc62_z.jpg

Svalt på morgonen men benvärmare var nog att ta i.. Så här såg våra cyklar ut med packning.

Väl framme så fanns det som tur var ett hotell öppet. Det var vi och ett sällskap till på hotellet, inte direkt högsäsong. Ganska liten by, och vi kunde välja mellan att äta på hotellet och en liten fiskresturang strax intill. Vi valde fiskrestaurangen men var nästan på väg att gå därifrån, det såg rätt dammigt och slitet ut där inne. Men tack och lov valde vi att sitta kvar. Damen som hade restaurangen gav oss menyer, men kunde nästan inte laga något på menyn, inte turistsäsong. Nänä, men hon fixar en spaghetti frutti di mare, en jättegryta ställs på bordet och vi får varsin tallrik. Fantastiskt gott, och hon ser salig ut när hon märker att vi ätit upp allt. Hon frågar om vi vil ha efterätt. Absolut! Tyvärr finns inget av det hon har på menyn så hon "fixar något". Minns inte riktigt vad det var, nån slags färskost, också det fantastiskt. Och gratis. Ett kärt minne!

5619587757_99977d2f2f_z.jpg

Ofokuserad bild men gudomlig mat

ScreenShot2016-10-15at23.41.00.png

Dagens rutt, ganska exakt 10 mil, bara 647 höjdmeter totalt.

Senast ändrad:
Åsikter om Sardinien
1/4 2011 - Castelsardo - Santa Teresa Gallura

Frukost på hotellet. I sedvanlig Italiens ordning urusel, typ kaffe och en croissant. Här fick vi faktiskt apelsinjuice också.

Vidare i nordostlig riktning. Tydligaste minnet från den här dagen var en fantastisk kopp kaffe på en bensinmack ute i ingenstans. De kan, italienarna. Väldigt lite trafik på vägarna, konstigt nog, för det var fina och ganska nyasfalterat hela sträckan.

5619602495_5faeea6d55_z.jpg

Kaffebar

5620188338_1f39d72625_z.jpg

Längs med kusten, som sagt.

Det blev en kortare dag än vanligt, svårt att hitta lunch så vi stannade redan vid fyra och delade på en pizza innan vi letade rätt på boende. Fanns inte så mycket öppet här heller, hotellet vi bodde på kändes i princip stängt.

ScreenShot2016-10-16at00.16.32.png

71km blev dagens sträcka. Två stigningar på ca 200 hm och en på 100 hm. Total stigning 813 meter.

Senast ändrad:
Åsikter om Sardinien
2/4 2011 - Tredje dagen på Sardinien. Santa Teresa Gallura till Aggius

Om möjligt ännu sämre frukost. Tråkigt kaffe (!) och inplastade bitar bröd till brödrosten, marmelad. Vi stannade rätt fort för en fika.

Vi följer kusten en bit till i sydvästlig riktning i ca 4 mil men viker sedan av in mot landet. Nog för att vi gärna följer kusten, men Sardinien är för stort för att rundas på en vecka.

Och i och med det så börjar det också gå lite uppför. När dagen är slut är vi på 500 meters höjd och har totalt klättrat drygt 1500 hm. Ganska stora vägar, men lugn och snäll trafik. I vanlig ordning kände vi oss helt trygga på vägarna.

5619650939_1ca3d40681_z.jpg

Jag hade lite tyngre utväxling så jag fick stanna och vänta (vila..) ibland

5619664071_9812104167_z.jpg

Turligt nog fanns det ett litet fik med både glass och kaffe på toppen av den här klättringen!

Dagens mål var enda bokade boendet. Agriturosmo Muto di Galura strax utanför staden Aggius. Vi kom via en större väg in mot staden och det var mycket trafik, men inga problem. En liten detour eftersom vi skulle åt annat håll, men vi fortsatte ut ur stan och nådde boendet. En fantastisk liten gård med några gästrum, endast vi och ett sällskap till var där.

5619710831_e0ac163395_z.jpg

Middagen var hur-många-rätter-som-helst och precis allt var från gården. Allt kött, all ost, allt vin, grappan efter maten osv. En fantstisk kväll och ett ställe jag nog kommer återvända till. Extremt rustik mat, inget finlir men fantastiskt gott.

5620283706_859e215e8b_z.jpg

5619696301_23a7b288ed_z.jpg

5619705731_196b6cbff1_z.jpg

Kan meddela att vi sov väldigt gott den natten.

ScreenShot2016-10-16at00.35.13.png

98 km blev det denna dag, och som sagt drygt 1500 hm.

Senast ändrad:
Åsikter om Sardinien
3/4 2011 - Fjärde dagen. Aggius -> Ozieri.

OK, jag har gnällt på frukostarna men på Muto di Gallura var det andra bullar. Inget överdåd, men nybakt bröd, färskpressad juice från egna apelsiner, hemgjord yoghurt, ägg från gården osv. Hardcore hemgjort, liksom. Och allt smakade fantastiskt.

Vi rullade tillbaka till Aggius och cyklade rakt söderut. Efter ungefär 20 km hade vi nått nära 700 hm och nu började det gå utför. De kommande 15 kilometrarna var utför i alldeles lagom takt, och ungefär 30 minuter senare var vi nere på strax under 200 höjdmeter. Svårt att klaga!

5619717743_3e2b9f82e1_z.jpg

5619721993_6d8a4101c1_z.jpg

Luncherna kan vara kluriga, restaurangerna är i princip alltid stängda när vi nordbor vill äta lunch men det brukar gå att hitta öppna mataffärer eller bagerier så att man kan köpa bröd och ost och kanske nån salamibit och bygga sig en smörgås. Just här hittade vi ett litet kafe i en för mig numera okänd by i bergen, de kunde göra varma mackor och servera kaffe. Gott nog!

5620314666_a2bcbe3f71_z.jpg

Minns att de rökande och kaffedrickande farbröderna i baren stirrade lite när jag klev in, men det gick fort över och tystnaden bröts igen.

Innan dagens slut var vi uppe på ca 700 hm igen och vände sedan lite neråt igen. Sista biten ner i byn var oerhört brant, kändes sådär eftersom vi skulle upp igen dagen efter.

5620316108_68544a5c7e_z.jpg

Framme vid målet för dagen.

Det här skulle vara en av sardiniens pärlor till by enligt en guidebok vi hade. Vilket skitsnack, det var en riktigt ruffig by och ett riktigt lopphål till hotell var det absolut enda som fanns. Det såg stängt ut på utsidan, och i hotellets restaurang låg det möbler i stora högar samtidigt som det inte var avdukat från bardisken ens. Samtidigt var vi rätt tacksamma att det trots allt existerade.

5620329720_ccd691851d_z.jpg

Hotellet

Rummet vi fick kändes inte använt på ett halvår, och vi fick känslan av att de tog dit städning när alla rum i hotellet var använda, för att då städa igenom rubbet, typ. Sunkigt. Men inte ens här tyckte de vi var konstiga som ville ställa in cyklarna inne.

Det var problematiskt att hitta någonstans att äta här, och vi vandrade rätt många varv genom stan. Kaffe fanns, men ingen mat. Ganska sent på kvällen slogs fönsterluckorna upp på ett ställe där det inte såg ut att ligga någon restaurang, och vi fick äntligen lite mat. Tror det var kl 8 på kvällen de öppnade. Blev rätt bra ändå, men hungrigt innan.

ScreenShot2016-10-16at00.50.22.png

Tutti: 75 km och 1363 hm. Bra dag!

Senast ändrad:
Åsikter om Sardinien
4/4 2011 - Ozieri -> Bosa.

Ingen frukost alls på hotellet. Minns inte om det inte erbjöds eller om vi ratade den, men vi fikade frukost på ett kafe på torget strax bakom hotellet. Sen kämpade vi oss upp till samma väg som vi lämnat eftermiddagen innan.

Inga planer för var vi skulle bo ikväll, men vi skulle mot kusten och Bosa, planen var nog att stanna nånstans på vägen.

Det är väldigt grönt och fint på Sardinien, i alla fall så här års. Jämfört med Gran Canaria och andra klassiska cykeldestinationer är det väldigt vackert.

5619744917_3c91660839_z.jpg

5620338784_84ca9e9ff1_z.jpg

Från den här dagen har jag ett speciellt minne. Vi var nånstans halvvägs och hade klättrat en del, det var varmt och vi var sugna på lunch. Men det var liksom mitt i ingenstans. Men jag såg en rostig skylt vid vägen som pekade in på en sidoväg. Kändes inte så sannolikt att den faktiskt pekade mot något som existerade, men vi chansade. Följde ytterligare en skylt, nu var vi i något som liknade ett naturreservat. Foresta Burgos heter det ser jag nu när jag kikar på kartan.

Vi kommer fram till en gammal kyrka och hör sorlet, det typiska sorlet i en italiensk kaffebar. Se där! Kaffe, läsk och säkert något sött att äta blev det. Vi satt ute, alla andra höll sig inomhus.

5619753021_99d1771fa9_z.jpg

Foresta Burgos Bar. Jag verkar ha blivit röd om nosen.

5620343660_bb27b18cd9_z.jpg

Den här dagen var vi lite högre upp, och det var också enda dagen vi nådde över 1000 höjdmeter.

Ibland hamnar man på lite mindre vägar när man ruttplanerar såhär lite utan att egentligen ha koll. Men det är en del av charmen, man får se mycket!

5619761249_8591fa94a4_z.jpg

This one is for you, Mattel

5620351944_aabb74eb61_z.jpg

Ovanligt mycket trafik!

Efter att vi var uppe på strax över 1000 höjdmeter så var det nu utför i princip resten av dagen. Vi stannade till i Macomer och funderade på om det var där vi skulle sova, men fikade och rullade vidare. Till slut var vi nere vid vattnet efter att ha haft nerförsbacke i fem mil, och då var vi i Bosa. Turistig men mysig liten stad nära vattnet. Här fanns lite mer utbud av restauranger och hotell, och gott om turister trots lågsäsong.

5620356940_74448d2f90_z.jpg

Snart är utförsbacken slut! Det som syns på bilden är de mindre turistiga delarna av Bosa.

5620364142_ede92cbc89_z.jpg

Bosa by night.

ScreenShot2016-10-16at01.18.58.png

104 km och 1546 höjdmeter, men nästan bara nerför andra halvan av dagen.

Senast ändrad:
Åsikter om Sardinien
5/4 2011 - sjätte och sista dagen. Bosa - Alghero.

Vi cyklade lite längre än planerat föregående dag, så det blev inte mycket kvar. Tillbaka till hotellet där vi ska sova sista natten, och där vi lämnat våra transportväskor för cyklarna.

Vi kör norrut längs med kusten, en lite större väg med en del trafik men absolut ingen fara. Italienarna är toleranta med cyklister.

5620374874_f483dfa302_z.jpg

Ständigt dessa vyer..

Mitt på dagens cykelsträcka så är vi uppe på ca 350 meter så helt klättringsfritt var det inte. Dagen både började och slutade på havsnivå.

5619795677_3b9c1dd514_z.jpg

5620391104_13aa0990b8_z.jpg

Vi hade med oss lite bröd och ost, stannade vid en stängd camping för att äta lunch.

Längs med den här vägsträckan var det faktiskt äckligt skitigt längs med vägen. Märklig vana att bara dumpa sopor ur bilen.

5619817775_33156c67a5_z.jpg

Framme i Alghero igen!

ScreenShot2016-10-16at01.27.46.png

46 kilometer och 910 höjdmeter.

Senast ändrad:
Åsikter om Sardinien
Har aldrig cyklat på Sardinien men väl varit där 6 gånger och säkert kört 1000-1200mil där.

Jomper har mycket rätt i sin beskrivning av vägar, boende m.m. Dom har bra respekt för andra på vägen även om det kan gå ganska fort ibland. Folk blir inte sura om dom ogillar något i trafiken, dom tutar till sen är det bra. Ingen roadrage som i Sverige :)

Vad gäller boende är Agriturismo ett riktigt hett tips. Min erfarenhet efter att ha testat en hel del sådana är att maten och servicen är flera snäpp bättre. Gillar man hotellrum med flådiga moderna möbler, tv, internet, middagsbuffe m.m. då är inte Agriturismo rätt. Men vill man uppleva något mer genuint så är det kanon.

I de flesta livsmedelsbutikerna, även de som är så små att det knappt går att vända sig om, brukar det finnas en RIKTIG chardisk. Går man dit på förmiddagen innan siestan kan man be dom bygga några enkla mackor med lite kallskuret och ost. Det brukar bli billigt och väldigt gott. Plocka lite frukt, grönskar, oliver m.m. också så blir det en go men enkel lunch.

Det finns många områden som jag skulle kunna tänka mig att LVG-cyklister skulle gilla. Tråkigast är nog mitten av ön i den södra delen, platt och mycket jordbruksmark. Gillar man att ha ett utflyktsmål finns det gamla lämningar, grottor m.m. att besöka lite här och där. I maj är vattnet inte jättevarmt, men vill man ändå besöka stränder finns det hur mycket som helst.

Åsikter om Sardinien
Härlig RR!

Jag antar att det var lite svalare på morgnarna med tanke på att det var relativt tidigt på säsongen. Hur mkt förstärkningsplagg behövde ni använda?

Åsikter om Sardinien
Tror bara det var första morgonen som det var arm och benvärmare, och det hade inte behövts. Ingen nederbörd. Men inte heller extremt varmt, runt 20 och några till som jag minns det. Kan vara varmt nog under klättring i gassande sol.

Åsikter om Sardinien
GoranS sa:
Gurra sa:

Hm, är de så smala att två bilar inte kan mötas känns det som bilarna måste hålla väldigt låg fart om de har livet kärt. Om man själv gör detsamma borde det inte vara något så stort problem.

Om, å andra sidan, två bilar kan mötas så borde det inte vara något jätteproblem att cykla där om man kör med insidan av skallen. Kommer man till en dold kurva så får man se till att hålla sig ordentligt på sin sida av vägen, etc.

Har cyklat en hel del i Italien (dock ej på Sardinien) och på en del vägar som varit både slingriga och allt annat än breda. Har generellt sett inte upplevt det som något stort problem.

Men, som sagt, jag har inte varit på Sardinien, så det skulle ju kunna vara annorlunda där.

Ok, med smala menar jag nog att det sällan fanns väggren. Antingen var det bergvägg, räcke eller buskage dikt an mot vägfilen.

Vi var i mitten och på mittre östra kusten.

Vi körde såklart blint efter google maps :)
Vi körde dock på en del fina vägar i lövskog med mycket lite trafik.
Min poäng var bara att det finns nog bättre o sämre vägar att välja.

Åsikter om Sardinien
VI har hamnat även på större vägar nån gång, av misstag. Inte helt bekvämt, kändes som att cykla på motorväg. Men vi mötte strax ett större väg landsvägscyklister som vinkade glatt så det verkade vara helt OK :-) Tror dock det var på sicilien.

Åsikter om Sardinien
Har vi några färska erfarenheter och tips om Sardinien? Finns en tanke på Sardinien nu i sommar, och tänker mig landsvägscykling.

Senast ändrad:
Åsikter om Sardinien
Gillar man värme kan det säkert vara trevligt på sommaren. Om jag hade haft möjlighet att välja tror jag att jag åkt i maj för blomningens skull.

Åsikter om Sardinien
Hade livets planering tillåtit, så hade det blivit nu i maj. Men nu får det bli under den varmare delen, och huvudsyftet är sol och bad men där jag hoppas hinna smita iväg på några cykelturer. Dessutom har det visat sig under åren att jag trivs rätt bra med högre temperatur om jag sitter på lvg-hojjen. Det är ju under klättringarna det kan vara lite svettigt, men i övrigt tycker jag att fartvinden gör det rätt skönt även i högre temp.

Men som sagt, det är lite glest med erfarenheter utöver denna tråden och någon äldre rr jag har hittat på forumet. Så jag tänkte flagga upp och se om det finns mer erfarenheter bland forum-innevånarna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp