Jag har använt en Sport 2 i ca 4 veckor nu, och hade tidigare en CX1. 2 st barn 1,5 och 3 år gamla. Tidigare satt äldsta barnet i cykelstol, men bytte främst pga nyligen påbörjad förskolehämtning och den förmodade fördelen med att slippa vara beroende av olika kläder för barnen (ett som sitter "ute" och ett som sitter "inne"). Delvis även pga klämrisk av ben och framförallt armar/händer i cykelstolen om man går omkull i halt väglag eller dylikt. Har cyklat mycket med den tidigare CX1:an och använder nästan uteslutande cykel till alla transporter under 2 mil med barnen, så grejerna är rejält utprovade.
Några reflektioner gällande jämförelse konventionell vagn gentemot CX/Sport:
- I jämförelse med en konventionell, bra barnvagn är en CX1 ljusår ifrån att vara lika smidig, lättmanövrerad och framförallt lättpackad. Hade inte valt bort en vanlig barnvagn om jag inte behövt. Om förvaringskrav eller ekonomi krävt det hade det dock funkat bra med bara en sådan, men i alla andra fall hade åtminstone jag alltid använt den vanliga vagnen om jag skulle åka bil och behöva ha med en valfri vagn.
- Sport 2 har på några sätt blivit lättare att fälla ihop i jämförelse med CX. Hjulen tar dock mycket plats, och det är många moment förknippade med ihopfällning i jämförelse med en bra vanlig vagn. Att handtaget på Sport 2 viks in över vagnen är förmodligen det som gör den mest "barnvagnslik" (vilket det finns fler fördelar med, se nedan), vilket inte gällde för CX och därmed gör den smidigare att fälla.
Jämförelse CX gentemot Sport:
- Draget: Har alltid upplevt en viss oro på CX gällande att draget flexat ganska rejält (syftar då på aluminiumstången som förbinder cykel och vagn). Jag kör tungt, fort (nåja) och backigt, och har oroat mig för att det eviga bändandet i draget av aluminium till slut ska göra materialet utmattat och leda till att draget smäller av. Jag är osäker på om de säkerhetsband som sitter både i cykeln och i kärran sitter ihop via en vajer inne i aluminiumprofilen, men hoppas att så är fallet. Avsaknaden av att faktiskt undersöka det kanske skvallrar om att oron inte är allt för tilltagen. Hur som helst - draget på Sport är nytt och upplevs som mindre flexigt och känns allmänt mer stabilt. Bra uppdatering i min värld!
- Bromsar: CX har ett bromshandtag som jag upplevde som "billigt" men fullt funktionellt (utformat som ett konventionellt cykelbromshandtag). Vid bromsning drar åtminstone min vagn gärna snett och ojämnt, trots ganska seriösa försök att justera bort ojämnheten. Skivor och ok är inte att jämföra med MTB-grejer direkt.. På nya vagnen är reglaget istället utformat som ett gasreglage på en motorcykel, och centrerat mitt på handtaget. Att behöva flytta handen från en normal position till mitten av handtaget, för att därefter utföra en vridande rörelse, är i min värld lite upp-och-nedvänt. Jag använder bromsarna vid promenad/löpning i rejält brant terräng om vagnen riskerar att "gå ifrån en", och ofta är det i situationer där man inte gärna byter handposition (tänk kuperad skogsterräng). Min Sport bromsar dock jämnare och drar inte lika mycket i sidled som föregående CX. Nya funktionen på reglaget hänger förmodligen ihop med funktionen att handtaget fälls fram över vagnen, där ett vanligt bromshandtag tagit upp för mycket plats.
- Väderskydd: CX kändes allmänt ganska beständig mot väderläget, men Sporten blir mer regntät pga att plastskyddet som går att montera framtill täcker hela fronten tills dess att sidorutornas plast tar vid. CX plastskydd sitter dock alltid fast och är därmed alltid med vagnen, medan Sport har ett löst skydd som monteras utanpå den vanliga nätfronten. Därmed är Sporten mer krånglig att väderskydda (speciellt om man av oklar anledning glömt plastskyddet hemma), men blir i gengäld tätare när den väl är skyddad.
- Handtag: Handtaget är smidigt ihopfällbart framåt på Sport, gentemot som på CX där man fick demontera hela handtaget om man ville ha undan det. Det gör Sport mer lättfälld, och vid cykling blir hela ekipaget smidigare. På CX sticker handtagen ut åt sidan, och jag har oräkneliga gånger behövt kliva av cykeln och flytta vagnen i sidled då man försökt komma emellan dubbla vägbommar och dylikt. Upplever i flera situationer Sport 2 (dvs tvåbarnsvagnen) som smidigare än CX 1 (enbarnsvagnen) vid cykling just pga detta - vilket förvisso kan vara placebo mer än verklighet.. Eftersom CX har bromsar kunde man inte (mig veterligen) demontera handtaget och stuva undan på lämpligt sätt vid cykling pga att det "satt fast" i bromswiren (tipsa gärna om ni andra har en lösning på det problemet!). Vid promenad i kuperad terräng saknar jag dock det bredare och rejälare handtaget på CX, som gjorde det lättare att "brotta runt" vagnen.
- Sits: lutningsbara sitsar i Sport gör vagnen mycket bättre för sovande barn. Dock fälls sitsarna "långt upp", vilket gör att små barn inte får så mycket fördel av lutningen som större barn. Har inte upplevt några framåthängande huvuden då barnen sover (vilket förvisso inte var ett jättestort problem på CX heller). Stoppningen eller sittunderlaget går upp förbi axelbältet på Sport, men hänger liksom löst där. Till och från blir detta hängande lite hit och dit och känns inte så genomtänkt. På sikt kommer det förmodligen hänga än mer, men vet inte om det är ett så stort problem egentligen. Bältet går numera att spänna fast en sida i taget i låset, i jämförelse med tidigare då man var tvungen att föra samman de båda sidorna och därefter trycka fast dem i låset. Detta är mest en smidig grej snarare än en revolutionerande lösning.
- Bakre lastutrymme: På Sport är den bakre fickan/utrymmet vekare gentemot CX, och jag har vid flera tillfällen lastat om grejer som brukar packas där, och istället lastat dessa på cykeln. Mataffärsstoppet blir lite krångligare när man inte får med lika tunga grejer där som man fick tidigare (tänk ett gäng mjölkpaket el dyl). På CX sparkade jag ytterst sällan i facket med fötterna vid promenad, men det händer ganska ofta med Sport (är 184 cm lång).