baseball skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker det är ganska märkligt att han sågar
> färdiga kit. Jag köpte X-Tools kit när jag
> byggde min cykel, kostade runt 430:-, har använt
> i princip samtliga verktyg till den - skulle
> kostat mig en hel del mer att köpa dessa verktyg
> separat även om kedjebrytaren kanske är i
> simplaste laget.
Är det den här satsen?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40997
Utan att ha fingrat på just den satsen, men en liknande, så börjar jag uppifrån till vänster:
ekernyckel - ifrågasätter starkt kvalitén på den. Ser en stor risk att man förstör nipplarna
vevlagerverktyg - funkar säkert, men är av en standard som ersattes för tio år sen och är på väg att fasas ut. För de flesta alltså onödig.
vevarmsverktyg Shimano - utmärkt verktyg för Shimano-vevar, meningslös för andra märken
kassettverktyg HG - säkert helt funkis för kassetter och vissa bromsskivor
oidentifierat föremål - någon sorts adapter?
vevarmsavdragare - skeptisk till kvalitén på verktyget, men även om den är bra så är det till en utdöende vevarmsstandard
kedjebrytare - skeptisk till kvaliteten
punkalagningssats - den är nog bra :)
Andra raden från vänster:
vevlagerverktyg - funkar säkert helt okej
däckavtagare - ingen uppfattning mer än att de är stora, på gott och ont
insexnycklar - svårt att säga utan att ha granskat närmare men är det verkligen bra stålkvalitet?
skruvmejsel - ser ut att vara för stor för att funka för växeljustering
Torxnyckel - funkar säkert bra
klingbultsverktyg - törs inte uttala mig om den funkar bra
skruvmejsel - ser inte ut att vara höjdarkvalitet men funkar säkert ett tag
pedalnyckel och något mer - är stålet hårt nog för att klara de åtdragningsmoment som behövs? Den andra änden gissar jag är till för att dra åt sexkantsskruvar till vevarmar. På bättre cyklar har det inte förekommit på tjugo år
kedjepiska - kan inte bli fel
insexnyckel - se ovan
tredje raden
konnycklar - för mjuka och för klumpigt utformade för att fungera bra på bra nav. Fungerar säkert på gamla damcyklar, men där brukar man klara sig med skiftnyckel
Om man skärskådar de här satserna är det många verktyg som är onödiga eller av dålig kvalitet. Det är därför jag ifrågasätter nyttan av dem. Just den här satsen var billig från Chainreaction, men motsvarande satser säljs på Biltema och Clas Ohlson för runt 700 har jag för mig. Då är det mycket pengar.
Det är klart att det blir dyrare att köpa alla verktygen av bra kvalitet, men många av verktygen behöver man sällan använda. Köper man rätt verktyg varefter man behöver blir det inte så dyrt.