Artikel: Cyklistens verktygslåda

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Bra skrivet, tycker dock att t25 torxen borde kommit in redan i den enklaste satser. Men det är förmodligen nått som meckar en märker själv ganska fort.

Jag tyckte det var vettigt skrivet. Håller med om att torx-bits kunde vara bra att ha i grund- eller mellansatsen, fast det beror mycket på vilken hoj man har. På vissa klarar man fortfarande bra allt skruvande med insexor.
Det som kanske kunde ingå i tipsen inför avancemang till mellan eller hög utrustningsnivå kunde vara tips om var man kan läsa om mera avancerat meckande. Park Tools har rätt bra instruktioner för det mesta på nätet.
Kör du med höga däckstryck är nog en bra fotpump en vettig investering redan på basnivå.
Någon form av mekanikerställ underlättar mycket allt skruvande på cyklar.

Jag saknade Stalles favoritverktyg.
canfield.jpg

Om man läser artikeln noga så står det "Om du har Torx-skruvar på viktiga ställen, till exempel till reglagen, behöver du Torx-verktyg redan på basnivå för att kunna justera reglagens vinkel."

Det är ju lite olika på olika cyklar, många av mina har torx på grundläggande ställen och då tycker jag det hör hemma på basnivån. Men om cykeln inte har torx alls så behöver man ju inga sådana.

En bra handpump med manometer tycker jag man klarar sig ganska länge på.

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Sjukt ful cyklist på bilden i alla fall!

id-hit-it.jpg

//Kristin

Svaje skrev:
> Pedalnyckel ? Inte alla pedaler som har
> insex-skalle, framför allt de som sitter
> monterade från fabrik.
>
> :) /Svaje

Onödigt att betala extra för en "specialnyckel" avsedd för pedaler när det funkar lika bra med en fast nyckel. Ingår inte dimensionen bland de fasta nycklarna man har hittar man ofta en bra nog billigt hos Biltema eller Clas Ohlson. Minns aldrig om det är 14 eller 15mm det ska vara...

soderblom skrev:
> Svaje skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pedalnyckel ? Inte alla pedaler som har
> > insex-skalle, framför allt de som sitter
> > monterade från fabrik.
> >
> > :) /Svaje
>
> Onödigt att betala extra för en "specialnyckel"
> avsedd för pedaler när det funkar lika bra med
> en fast nyckel. Ingår inte dimensionen bland de
> fasta nycklarna man har hittar man ofta en bra nog
> billigt hos Biltema eller Clas Ohlson. Minns
> aldrig om det är 14 eller 15mm det ska vara...

Pedalnyckel är klart bättre än en fast nyckel i vanliga dimensioner. Pedalnyckel är smalare och kommer åt bättre (en del fasta nycklar är för tjocka för vissa pedaler) och de har mycket längre hävarm så de är lättare att arbeta med.

Kul med lite olika tankar. Vi har varit några som diskuterat innehållet fram och tillbaka. Torx och golvpump var faktiskt en liten trätofråga, så det är kul att se att det dök upp här också. Svaren är inte självklara.

På ett sätt tänker jag att frågan om vilka verktyg som är lämpliga för en bas- respektive mellannivå är svår att svara på utan att först fundera på vilken typ av skruvnade man tänker sig hör hemma på de tre nivåerna. Jag tänker mig att avancerad nivå i det här fallet har en ganska låg ribba och stor spridning.

För egen del tycker jag att skruvstycket är det viktigaste verktyget. Borde egentligen följa med i nödpackningen. Pedalnyckel har jag tänkt att jag ska köpa så snart jag är i behov av en sådan. Det har inte hänt än.

oxr skrev:
> För egen del tycker jag att skruvstycket är det
> viktigaste verktyget. Borde egentligen följa med
> i nödpackningen.

Där sa du något bra! Har dock inte kommit på hur jag ska lösa det på ett bra sätt i lägenhet. Så tills vidare får jobb där det behövs ett skruvstäd göras på jobbet eller i föräldrarhemmet.

+1 på skruvstäd. Helt ovärdeligt.

Ang. pedalnyckel så är den enda jag kommit i kontakt med avsevärt kortare än mina 15mm fasta nycklar. Sen använder jag ändå bara insex så det spelar mig ingen större roll :)

Ok, min pedalnyckel är drygt 30 cm lång. Längsta fasta nyckeln jag har är nog 18-20 cm, och det är för en mycket grövre storlek. Jag har pedaler utan insex, så nån form av fast nyckel är ett måste i såna fall.

geologen skrev:
> Ok, min pedalnyckel är drygt 30 cm lång.
> Längsta fasta nyckeln jag har är nog 18-20 cm,
> och det är för en mycket grövre storlek. Jag
> har pedaler utan insex, så nån form av fast
> nyckel är ett måste i såna fall.

Låter klart vettigare. Jag har nån billig som följde med en cykel. Inget att hänga i granen med andra ord.

Tror knappast att man kna ha sönder gaffeln med en vanlig liten däckspump, är väl snarare så att däckspumpen inte klarar av dom höga tryck som man ska ha i gaffeln och därav så krävs det en speciell pump till det

Att en pump ska räknas som verktyg tycker jag är konstigt. Har några polare som inte har några verktyg alls, men ändå har en någorlunda bra pump.
Om man räknar med att alla har en pump, så kan vi byta ut det till mekställ så blir det bättre.

rising skrev:
> Kaffemaskin och ölkyl ingår väl i mellanpaketet
> i alla fall?

Märkeskorrekta glas, är det för avancerade paketet?

Mange. skrev:
> Att en pump ska räknas som verktyg tycker jag är
> konstigt. Har några polare bla bla bla....

Vilken otur att man inte konsulterade dina polare innan.
Jag har polare samt grannar och annat som innahar ett flertal cyklar men saknar pump.

Byt namn på tråden... bör heta Din cykelkompis verktygslåda. För så länge den är välfylld behöver jag bara ha en slagborr och lite silvertejp i min.

Tycker det är ganska märkligt att han sågar färdiga kit. Jag köpte X-Tools kit när jag byggde min cykel, kostade runt 430:-, har använt i princip samtliga verktyg till den - skulle kostat mig en hel del mer att köpa dessa verktyg separat även om kedjebrytaren kanske är i simplaste laget.

Senast ändrad:
baseball skrev:
> Tycker det är ganska märkligt att han sågar
> färdiga kit. Jag köpte X-Tools kit när jag
> byggde min cykel, kostade runt 430:-, har använt
> i princip samtliga verktyg till den - skulle
> kostat mig en hel del mer att köpa dessa verktyg
> separat även om kedjebrytaren kanske är i
> simplaste laget.

Är det den här satsen?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40997

Utan att ha fingrat på just den satsen, men en liknande, så börjar jag uppifrån till vänster:
ekernyckel - ifrågasätter starkt kvalitén på den. Ser en stor risk att man förstör nipplarna
vevlagerverktyg - funkar säkert, men är av en standard som ersattes för tio år sen och är på väg att fasas ut. För de flesta alltså onödig.
vevarmsverktyg Shimano - utmärkt verktyg för Shimano-vevar, meningslös för andra märken
kassettverktyg HG - säkert helt funkis för kassetter och vissa bromsskivor
oidentifierat föremål - någon sorts adapter?
vevarmsavdragare - skeptisk till kvalitén på verktyget, men även om den är bra så är det till en utdöende vevarmsstandard
kedjebrytare - skeptisk till kvaliteten
punkalagningssats - den är nog bra :)
Andra raden från vänster:
vevlagerverktyg - funkar säkert helt okej
däckavtagare - ingen uppfattning mer än att de är stora, på gott och ont
insexnycklar - svårt att säga utan att ha granskat närmare men är det verkligen bra stålkvalitet?
skruvmejsel - ser ut att vara för stor för att funka för växeljustering
Torxnyckel - funkar säkert bra
klingbultsverktyg - törs inte uttala mig om den funkar bra
skruvmejsel - ser inte ut att vara höjdarkvalitet men funkar säkert ett tag
pedalnyckel och något mer - är stålet hårt nog för att klara de åtdragningsmoment som behövs? Den andra änden gissar jag är till för att dra åt sexkantsskruvar till vevarmar. På bättre cyklar har det inte förekommit på tjugo år
kedjepiska - kan inte bli fel
insexnyckel - se ovan
tredje raden
konnycklar - för mjuka och för klumpigt utformade för att fungera bra på bra nav. Fungerar säkert på gamla damcyklar, men där brukar man klara sig med skiftnyckel

Om man skärskådar de här satserna är det många verktyg som är onödiga eller av dålig kvalitet. Det är därför jag ifrågasätter nyttan av dem. Just den här satsen var billig från Chainreaction, men motsvarande satser säljs på Biltema och Clas Ohlson för runt 700 har jag för mig. Då är det mycket pengar.

Det är klart att det blir dyrare att köpa alla verktygen av bra kvalitet, men många av verktygen behöver man sällan använda. Köper man rätt verktyg varefter man behöver blir det inte så dyrt.

Senast ändrad:
Det där kitet var ändå mer uppdaterat innehållsmässigt än skräpet som butikerna här hemma säljer. Men konnycklarna såg inte roliga ut, om resten håller samma nivå så är det ändå inget vidare.

kave skrev:

> Jag har polare samt grannar och annat som innahar
> ett flertal cyklar men saknar pump.

Det har jag med, men de cyklar inte aktivt. Jag antar att denna text är skriven av och för aktiva cyklister, man har det som hobby och träning. Då är en pump rätt basic, även en billig pump kan kompletteras med en digital manometer

Efter att precis ha skaffat mig en MTB så är det nu dags för verktyg. I artikeln så avråder författaren ifrån att köpa sig verktygskit, men vill ändå ställa en fråga om det. Det skulle vara så smidigt att kunna köpa ett kit till att börja med. Skulle vissa verktyg i kitet sedan visa sig vara undermåliga så kan jag ju ersätta dem.

Ni får gärna säga vad ni tycker om dessa kit. Samtliga kan fås med gratis leverans till Sverige om ordern överstiger ett visst belopp.

Ice Toolz 1
http://www.amazon.co.uk/Ice-Toolz-E..._1_55?s=sports&ie=UTF8&qid=1361875587&sr=1-55
http://www.amazon.co.uk/ICETOOLZ-Es...sr_1_5?s=sports&ie=UTF8&qid=1361875247&sr=1-5

Ice Toolz 2 (skiljer sig ifrån ovanstående kit)
http://www.amazon.co.uk/IceToolz-Es..._1_79?s=sports&ie=UTF8&qid=1361875655&sr=1-79

Bike Hand
http://www.amazon.co.uk/Bike-Hand-B..._1_68?s=sports&ie=UTF8&qid=1361875587&sr=1-68

Fat spanner
http://www.amazon.co.uk/Fat-Spanner..._1_78?s=sports&ie=UTF8&qid=1361875655&sr=1-78

Jag tycker personligen att kiten ifrån Ice Toolz verkar vara prisvärda, skulle vara trevligt med kommentarer. Också gärna tips på andra kit.

Jag skulle gå på Bike Hand (ser ut identiskt ut med Fat Spanner) av de du listar - men det spelar ingen större roll. I den prisklassen är det same same but different. Jag kör med rätt mycket billiga verktyg (motsvarande kiten du listar) och det funkar bra för hemmabruk.

Uppgraderingspotential:
Ekernyckeln - kan inte varna tillräckligt mycket för dåliga ekernycklar, köp SpoKey eller dylikt.
Kedjebrytare - den som följer kan säkert funka för entaka bruk, men de kan säcka fort.
De "standardverktyg", typ skuvmejslar och insexnycklar, som följer med brukar inte vara några höjdare.

Ice toolz-kiten tycker jag inte är prisvärda. Du betalar för en massa verktyg av undermålig kvalitet, där du troligen inte kommer behöva flera av dem.

Efter att precis ha skaffat en MTB kommer du fixa nästan allt du behöver med en uppsättning insexnycklar.

När du behöver byta drivlina behöver du två verktyg till: kedjepiska och kassettverktyg.

Om du behöver byta vevlager: behöver du

Mitt förslag som alternativ till ovan:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha.../Ovriga-skruvverktyg/Insexnycklar-9-st-10994/

kostnad 60 kr

kassettverktyg

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Kassettavdragare-54018/

kostnad 50 kr (du kan lyxa till med Park Tool för 20 kronor extra)

kedjepiska

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Kuggkransnyckel-54012/

kostnad 40 kr

däckavdragare

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Dackavdragare-3-st-54010/

20 kr

Vevlagerverktyg för Shimano

http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/parktool-bbt9-vevlagerverktyg-shimano-hollow-tech-ii.html

199 kr

Vevlagerverktyg andra

http://cyclecomponents.com/1/sv/art...t/vevlager-2/fsa-vevlagerverktyg-megaexo.html

99 kr

Kedjebrytare

http://cyclecomponents.com/1/sv/art...terat/kedja/tacx-t3280-kedjebrytare-mini.html

49 kr

Ekernyckel

http://cyclecomponents.com/1/sv/art.../hjul-2/parktool-sw0-ekernyckel-svart-dt.html

kostnad 79 kr

Tillkommer kostnad för skruvmejsel, som du kanske har, och skiftnyckel, som du kanske har.

Det här motsvarar den billiga IceToolz-satsen, och då får du de verktyg du behöver med en mix av tillräckligt bra kvalitet och bra kvalitet. Totalkostnad 600 kronor, för de verktyg du behöver.

Sen beror det på vad du har för cykel om du alls behöver hela den här uppsättningen. Har du Shimano pressfitvevlager kan du hoppa över vevlagerverktyget, och bara köpa det lilla verktyget till vevarmarna för några tior. Har du något annat märke på vevarmar och pressfivevlager kan du hoppa även det.

Du kan dessutom avvakta med många av de här inköpen till du ska göra din första översyn av drivlinan. Tills vidare kommer du undan med insexnycklar och däckavtagare.

Senast ändrad:
Gällande kedjebrytare; köp en som det finns reservstift att köpa till i lös vikt. Dom tar fort slut, och finns det inga stift att få tag i blir det billigaste verktyget dyrt i längden.

oxr skrev:
> Det krävs nästan licens för att få närma sig
> en cykel med polygrip :)

På vilken nivå hamnar rörtången, järnröret, vinkelkapen, universalavdragaren och spännbanden? Samtliga ovanstående verktyg har ju du och jag "med framgång" använt vid cykelmek... ;-)

I den lite mer avancerade lådan bör det det enl. min mening finnas "Derailleur Hanger Alignment Tool" ett verktyg för att justera växelöra/bakväxel. Har haft otroligt mycket nytta av detta verktyg. Kollar man i forumet så dyker det ofta upp problem realterade till stukade öron. Kosta ett par hundra och uppåt..

Jag är kritisk mot att hammaren syns först på bilden för avancerad nivå. Vad än saken gäller brukar det börja eller sluta med att hammaren åker fram. En hammare med kulor i sig är bäst, blir mindre stuts då men ändå en kraftig smäll.

Bra artikel men ännu roligare kommentarer, särskilt just "bortom avancerat" nivån där korvar, vinkelslipar, silvertejp och hammare kommer in. Ibland med dåliga "steg 1" verktyg som drar sönder/går sönder kan man hoppa direkt från steg 1 till "bortom avancerat", där är kapskivorna bra!

Tillbaka
Topp