Cykling kring Gardasjön?

Merve

Medlem
Cykling kring Gardasjön?
Hej!
Är det någon som kan rekommendera fina turer kring Gardasjön (helst landsvägscykling men även mtb)? Gärna med inslag av berg!
Och är det någon som vet var man kan hyra lvg/mtb cyklar i de trakterna?
/Merve

Cykling kring Gardasjön?
jag och familjen var i norra spetsen av gardasjön i september, bodde i torbole/linfano och hyrde cykel på carpentari bike shop. det finns många cykeluthyrare i området och även guidade turer för både lvg och mountainbike från nämnda shop.

finns berg åt båda hållen, bla mt.velo och monte baldo. den sistnämnda med start i byn och sen 1600hm på 16km. finfin pralin. :)

sen finns även meckis, soft ställe med shop, kaffe/bar och boende.

Cykling kring Gardasjön?
Var där med jobbet för ca 6-7 år sen. Vi bodde i södra änden men tog bil upp till Malcesine, hyrde mtb och åkte linbanan upp på Monte Baldo. Åt lunch på topprestaurangen och cyklade sedan ner på 'baksidan' av berget ner till Torbole och sedan bilvägen tillbaka. Totalt ca 4 tim, inkl 30 min i en grotta medan ett åskväder drog förbi. Man är ganska liten och oskyddad när man är I ett åskmoln på en kal bergssida.
Mycket kul cykling dock och det allra mesta nedför. Kalas!

Cykling kring Gardasjön?
Bumpar denna lite.

Ska vara långledig med familjen - sambo och litet barn i sommar.

Fick en tanke att hyra ett hus några veckor och kombinera semester med lite LVG-cykel.

Tänkte även att mina päron kunde haka på så får man lite barnpassning.

Tjejen verkar gilla Gardasjön och vad jag kan se verkar det finnas möjlighet till cykling men även annat runt omkring.

Är det Garda man ska satsa på eller finns det fler tips på värme, semester, hyra hus, cykel typ......

Säkert många andra här som gjort eller fundrar på nåt liknande.

Cykling kring Gardasjön?
Jag har bott några gånger i Riva Del Garda och cyklat MTB. Det här var innan man uppfann Strava så tyvärr inga rutter i elektronisk form. En trevlig tur är "The Legend" som går upp utmed den västra bergssidan på Lake Garda, in i dalen förbi Lago de Ledro, längre in i dalen och sedan upp ett antal serpentinkurvor till Tremalzo. Vi körde sedan nerför på andra sidan och tråcklade oss tillbaks till Riva del Garda. Tog en hel dag.
En annan variant är att ta liften på östra sidan i Malcesine upp till Monte Baldo och sedan krångla sig ner på stigar norrut tillbaks till Riva.
Vad gäller lvg har en kompis talat sig varm för Gardabikehotel som är nämnt ovan, kan säkert vara hur bra som helst. Kolla det.
Vi hyrde cyklar av någon local på plats men du hittar säkert de flesta ställena på nätet.
Vädret kan vara lite tricky även på sommaren pga bergen. Tror vi var där i maj ett år och då var det emellanåt kallt.

Cykling kring Gardasjön?
Garda är vackert! Längst söder är det ganska platt. Öster om sjön har du Valpolicella som är väldigt vackert och lite små kuperat. Vägar finns i överflöd så du kommer ha det gott!

Cykling kring Gardasjön?
Jag bodde på västra sidan i somras, i Limone. Inget jag kan rekommendera för landsvägscykling, väldigt trafikerat och få vägar. Sen hade vi ca 35grader varmt också så det blev mest tid vid poolen.

Cykling kring Gardasjön?
micro553 sa:
Bumpar denna lite.

Ska vara långledig med familjen - sambo och litet barn i sommar.

Fick en tanke att hyra ett hus några veckor och kombinera semester med lite LVG-cykel.

Tänkte även att mina päron kunde haka på så får man lite barnpassning.

Tjejen verkar gilla Gardasjön och vad jag kan se verkar det finnas möjlighet till cykling men även annat runt omkring.

Är det Garda man ska satsa på eller finns det fler tips på värme, semester, hyra hus, cykel typ......

Säkert många andra här som gjort eller fundrar på nåt liknande.

Spenderade 4 v på hotell där sommaren 2016 med små barn.
Kan varmt rekommendera Hotel Santoni mitt i Torbole, som enligt mig är bästa stället att bo på, med underbar cyklingen åt alla håll, oavsett mtb eller lvg.

Cykling kring Gardasjön?
Har också bott på Hotel Santoni, inget jag ångrar direkt.
Saknade bara möjligheten att äta där på kvällen, men det finns ju relativt goda möjligheter att äta ute.

Cykling kring Gardasjön?
Luzen sa:
Kolla gärna med www.chiantitours.se

Marie-Louise brukar kunna ge lite tips på boenden och har ibland cykelgäster.

Jag drog iväg ett mail får vi se. Tack!

Det svåra är väl att välja stad/område när man ej varit där tidigare. Ska sätta mig och kika igenom ovan förslag.

Cykling kring Gardasjön?
Det som är jobbigt med Garda är att det finns vägar med massor med trafik och det finns små fina lugna vägar. Men det är inte lätt att hitta dom på egen hand ensam...

Cykling kring Gardasjön?
Blev inspirerad att boka resa till Garda till våren. Så var det fullbokat på Cykelaptit-resan. Finns det någon annan resa till denna delen av Italien?

Tillbaka
Topp