Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
För att ytterligare illustrera mitt problem med riprocks ram så försökte jag mig på att ta några illustrerande bilder.
Den röda är en Roko bike 24 trail och den blåa är enSpecialized Riprock 20.

Har inget stativ så det var lite lurigt att få ett perfekt perspektiv på nivåskillnaden mellan sadlarna..men kanske tumstocksbilderna kan hjälpa.
Man blir ju onekligen sugen på att plocka fram vinkelslipen och kapa ner en bit av sadelröret..

Barncyklar samlingstråd
För att ytterligare illustrera mitt problem med riprocks ram så försökte jag mig på att ta några illustrerande bilder.
Den röda är en Roko bike 24 trail och den blåa är enSpecialized Riprock 20.

Har inget stativ så det var lite lurigt att få ett perfekt perspektiv på nivåskillnaden mellan sadlarna..men kanske tumstocksbilderna kan hjälpa.

Ja så där är det ju bevisligen. Förstår hur du tänker :) Roko biken är väl iofs gjord för att passa väldigt korta barn. Specialized tänkte nog att man ska köra 20" rätt länge, sedan byta till 24".

Men så tänker väl även Woom när deras 24" MTB är "från 7 till 11 år", eller från 128cm :)

Vi kan nog komma överens om att dedikerade barncykelmärken allt som oftast gör bättre barnspecifika produkter...

Barncyklar samlingstråd
Så småningom är det dags för min 5åring att byta ut sin seeker 16 med rem och skivbromsar. Han är 110cm idag och jag tänker att det blir en 20" med skivbromsar och riktiga utanpåliggande växlar. Det rimliga är såklart en helstel med lågt tryck i däcken.. Men! Han tycker det är kul med skump, rötter och cykla stigar så fnular på om det är rimligt med en dämpad gaffel?

Har kikat på early rider och roko och där kan man få en luftgaffel men tvivlar på att det är värt det för en cyklist på 20kg, Vad säger experterna?

Barncyklar samlingstråd
Så småningom är det dags för min 5åring att byta ut sin seeker 16 med rem och skivbromsar. Han är 110cm idag och jag tänker att det blir en 20" med skivbromsar och riktiga utanpåliggande växlar. Det rimliga är såklart en helstel med lågt tryck i däcken.. Men! Han tycker det är kul med skump, rötter och cykla stigar så fnular på om det är rimligt med en dämpad gaffel?

Har kikat på early rider och roko och där kan man få en luftgaffel men tvivlar på att det är värt det för en cyklist på 20kg, Vad säger experterna?

Generella rekommendationen här är att vänta med dämpad till 24" eller 26". Min son fick dock domningar i händerna på sin 20" när han var 5 år. Han körde mycket stök. Så jag köpte en dämpad gaffel till sin 20" och då var alla problem borta. Dessutom fick han bättre kontroll i stök.

Barncyklar samlingstråd
Tack för input. Börjar med att beställa ett M315 och nya handtag så får vi se hur det slutar.
One down, one to go.

1776971088517.webp

Barncyklar samlingstråd
Har någon som satt Goldix korta vevarmar på en barncykel också använt dem på en vuxencykel?
Jag har fått en uppsättning Goldix 160 mm vevarmar som är för långa för barnet (det sitter nu 145 mm och 155 mm långa Goldix-vevarmar nu). Undrar hur de skulle hålla under en vuxen människas vikt?

1776980550569.webp

Barncyklar samlingstråd
Har någon som satt Goldix korta vevarmar på en barncykel också använt dem på en vuxencykel?
Jag har fått en uppsättning Goldix 160 mm vevarmar som är för långa för barnet (det sitter nu 145 mm och 155 mm långa Goldix-vevarmar nu). Undrar hur de skulle hålla under en vuxen människas vikt?

Visa bilaga 826711

Jag har ingen erfarenheter av Goldix men vi har haft flera Vpace vevpartier i familjen. De sista två köpte jag på K&S från någon som hade köpt direkt från Kina (utan Vpace loggor). Min fru har det på hennes mtb i 155 längd och är mycket nöjd, framförallt pga låga q-faktor. Jag vet inte om Goldix men Vpace vevar är riktigt smala och klarar ofta inte Boost kedjestag. Min fru väger 50 kg och cyklat lungt. Min son har dock haft problem att infästningen av vänsterarmen på axeln lossnade ofta. Den är klen. Han kör mycket stök och hoppar. Så min gissning är att det kommer att funka om man inte kör hård och när kedjestag är tillräckligt smala.

vpace-kurbel-30t-narrow-wide-kettenblatt-inkl-bsa-innenlager-97-gramm-kompatibel-mit-bsa-68-u...webp

Barncyklar samlingstråd
Jag har ingen erfarenheter av Goldix men vi har haft flera Vpace vevpartier i familjen. De sista två köpte jag på K&S från någon som hade köpt direkt från Kina (utan Vpace loggor). Min fru har det på hennes mtb i 155 längd och är mycket nöjd, framförallt pga låga q-faktor. Jag vet inte om Goldix men Vpace vevar är riktigt smala och klarar ofta inte Boost kedjestag. Min fru väger 50 kg och cyklat lungt. Min son har dock haft problem att infästningen av vänsterarmen på axeln lossnade ofta. Den är klen. Han kör mycket stök och hoppar. Så min gissning är att det kommer att funka om man inte kör hård och när kedjestag är tillräckligt smala.

Visa bilaga 826723
Tack för en datapunkt! Kanske blir det bättre att mina Goldix-vevarmar användas på barncyklar framöver.

Barncyklar samlingstråd
Goldix har runt 170mm q factor vilket räcker för de flesta boost cyklar.
För mindre barn finns det lättare alternativ med lägre q.

De funkar för vuxna men någon tyckte det var dålig exakthet i pedalaxelns vinkel

(edit man kan inte ta q från vpace och använda det på goldix, man får använda aktuellt mått)

Edit. Finns andra utmaningar med goldix så man får ha lite koll på axellängd och kedjelinje. Bra att köpa med 24mm shims

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Vad menas här? Att gängan till pedalen inte var vågrätt eller att vevarmarna vrider för mycket?
Inte 90° i alla plan som jag förstår det. Det kan ju varit ett dåligt ex också.

Jag tror det gick bra att cykla men han kände skillnad.
Om man har höga krav så kanske man amvänder goldix för att hitta rätt längd och sen köper nåt finare.
Min flicka kör fortfarande goldix 155 men skulle väl kunna ha 160 nu om man hittar nåt lämpligt.

Barncyklar samlingstråd
Jag hörde talas om shimsproblemet men har inte upplevt det än. Jag har dock ett fåtal ø24mm distanser som kom med Acros vevlager ifall de skulle någonsin behövas.
Har bara shimsat kedjelinjen på vuxen boost för att slippa köpa klinga med mindre offset. gillar smal cl för bättre växling.

Däremot har pre load fungerat dåligt på alla 3 pga att axeln är för lång för shimano vevlager. Jag shimsar inte detta för att inte öka Q. Micklar preload istället.

Barncyklar samlingstråd
Om Q-faktor på Goldix är samma som på vuxenvevar är det en stor nackdel, tycker jag. Smal vevparti är trevligt till barn, och även till vuxen.

Barncyklar samlingstråd
Om Q-faktor på Goldix är samma som på vuxenvevar är det en stor nackdel, tycker jag. Smal vevparti är trevligt till barn, och även till vuxen.
Ja, och det finns ett cruz med mindre Q och mycket lättare än goldix.

Problemet är att på tex nuclues 26 så är cs så breda att 150(?)mm inte räcker och det finns i princip inget mellan 150 och 170 (som jag kan hitta)

Tillbaka
Topp