Skrev i tråden för ett tag sen om våndan av att ha en urvuxen Frog 14", en alltför tung Occano 16" med fotbroms och en väntande relativt stor White 20".
Ville inte ge så mycket som för Woom m.fl. så var lite besviken när en fin Islabikes Cnoc i grannstaden snabbt försvann vid påsk. Men häromdan fick jag tag på en (årsmodell 2016-2019). För 1000:- kändes det värt att köpa den osedd, svärföräldrarna fick hämta upp den.
Premiärturen gick superbra och sonen som annars är lite avvaktande mot nyheter hittade rätt direkt. Så bra så att cykeln skenade i en lätt nedförsbacke, krock mot trottoarkant och vurpa... Visade sig att bakbromsen tar för dåligt och klossarna är utslitna, fram är det (alltför) bra bett.
Eftersom jag fått så bra hjälp här innan. Dessa klossar verkar sitta på, måste man köpa samma eller finns det liknande som passar?
https://bikable.se/reservdelar/brom...BFa9AJZz7-DfhuSjdmr6A2cplF9KbNYxoCaEQQAvD_BwE
Känslan i Tektro-bromsarna är lite sådär, klarar man sig utan att byta vajrar osv. Med tanke på årsmodellen? Har egentligen inte tid att lära mig nya mekmoment för närvarande..
Däcken är också slitna, såg tidigare att Schwalbe Billy bonkers 2,0 passar, det var dock en nyare modell av Cnoc, men tänker att ramen inte ändrats i det avseendet?
Och sist, finns det några smidiga skärmar som tar det värsta?
Nu får det bli lite allmän uppsmörjning också. Kedjan verkar heller aldrig va regngjord, blir väl lätt så när kedjeskyddet gör att den är helt inkapslad.
Kanske blir en ny hjälm också, gröna spännet öppnade sig i vurpan, det verkar det inte som det ska göra