[notis] Happyiter i fransk endurotävling

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Precis i skrivande stund så är fyra happyiter på väg till Frankrike för att frottera sig med den franska enduro-eliten (bl.a. Anne-Caro Chausson och Rémy Absalon) under tävlingen Biivouac.

Läs mer..

Kristin har lovat att rapportera regelbundet via SMS som jag kan klistra in här i tråden och vi hoppas på rapporter även från det andra laget!

Just nu är jag mest orolig för om mercabussen Lennart ska hålla hela vägen. Har en del egen erfarenhet av gamla blåa mercabussar..

örgelgörgel skrev:
-------------------------------------------------------
> Lever den bussen fortfarande? Den var ju döende
> redan på SSWC -06 :)

Den åkte t.o.r franska alperna 2007 och klarade sig nästan hela vägen, om jag minns rätt så skar ett hjullager i Undersåker.. men sista bilden jag såg var från skroten :(

Kristin, var är sms-rapporterna??

örgelgörgel skrev:
> Lever den bussen fortfarande? Den var ju döende
> redan på SSWC -06 :)

Lennart ska inte förväxlas med Lilla Blå.

Nu passerar vi mina hemtrakter i Skåne, solen skiner, rapsen blommar och happys egna stjärnreporter sover som en stock :)

Wohoo! Ser sjukt mkt fram emot dessa rapporter! Jag har aldrig haft privilegiet att träffa Lennart än, men jag tror att han kommer tuta genom Europa meddenäran. Hej hej MarranMongloKristin&MartinPetter!

marran skrev:
> Nu passerar vi mina hemtrakter i Skåne, solen
> skiner, rapsen blommar och happys egna
> stjärnreporter sover som en stock :)

Haha, det kan nog behövas efter helgens bravader, särskilt om tävlingen börjar imorgon?

Läste jag det rätt att ni ska klättra 2000 höjdmeter på tre dagar?

theBrand skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu passerar vi mina hemtrakter i Skåne, solen
> > skiner, rapsen blommar och happys egna
> > stjärnreporter sover som en stock :)
>
>
> Haha, det kan nog behövas efter helgens bravader,
> särskilt om tävlingen börjar imorgon?
>
> Läste jag det rätt att ni ska klättra 2000
> höjdmeter på tre dagar?

Enligt min GPS klättrade vi runt 1000 höjdmeter igår, men alphöjdmeter kan nog vara lite jobbigare. brantare och stenigare.

Luthman Photography skrev:
> theBrand skrev:
> -----
> > marran skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nu passerar vi mina hemtrakter i Skåne,
> solen
> > > skiner, rapsen blommar och happys egna
> > > stjärnreporter sover som en stock :)
> >
> >
> > Haha, det kan nog behövas efter helgens
> bravader,
> > särskilt om tävlingen börjar imorgon?
> >
> > Läste jag det rätt att ni ska klättra 2000
> > höjdmeter på tre dagar?
>
> Enligt min GPS klättrade vi runt 1000 höjdmeter
> igår, men alphöjdmeter kan nog vara lite
> jobbigare. brantare och stenigare.

Oh fan, inte konstigt att jag blev trött, men jag måste säga att vi fick bra valuta för klättringarna :)

2009 tog Lennart oss ledigt fram och tillbaks till Spanska solkusten. Inte ett gnäll på hela resan, sedan dess har Lennart gjort många glada mil.

Kristin Svenson: Gomorron! Vi kom fram till tävlingsplatsen sen igår kväll, bara ett halvt dygn senare än beräknat. Det tog en del tid att strula sig igenom franska vägtullar och allehanda by-the-road toaletter (alltifrån primitiva ståtoaletter till helautomatiserade rymdskeppsvarianter). Men nu är vi här och Marias bil Lennart samt Martin x2 njuter i den sällsynta solen som vi hoppas få se mer av.
Au revoir från Millau

Kristin Svenson: Here it goes: igår cyklade vi! Det var brant och stenigt och ännu brantare och ännu mer sten, så specialsträckorna blir förmodligen utmanande. Idag småduggar det så vi ägnar oss mest åt att mecka, packa, snacka skit och fika. Ikväll får vi info från arrangörerna och imorgon bitti börjar rejset. Nu ska jag dra ner på byn och köpa ett extra liggunderlag innan sydfransmännen som sig bör tar siesta 12-14 (trots att det alltså är ca 10 grader och regn...)

Team Martiin sitter just nu och laddar inför race med croissant och kaffe. Som uppvärmning har vi snurrat oss vilse på franska skolgårdar och försökt konversera med fransmän till höger och vänster :)

Igår kände vi på terrängen som bjöd på branta steniga stigar som genade mellan serpentinvägar längs kullarna. Mycket regn de senaste dagarna men det mesta tycks rinna av rätt bra. Det är mycket stora lösa stenar som ger en viss känsla av att flyta ovanpå stigen. I högre farter kommer det möjligen kännas lite nervöst.

Långsamt börjar campingen fyllas på och imorgon börjar rejset! Peppen!

/team martiin

Kör så det ryker +snabbt o säkert naturligtvis!

Över till den viktigaste frågan som hela Happy-kollektivet ställer sig: Vilka däck skall ni använda och med vilket tryck?

I den här teaser-rullen är det gott om både stor o liten sten:

Väljer ni stig-, DH- eller mittimellandäck?
Breda däck som sväljer stenarna eller smala som skär ner i gruset?

/S

Häjja Häjjaa HäÄja!

Borde inte Kristin låtit Maria fått recensera toaletterna då Maria tidigare visat sig grym på det?

Kristin Svenson: Update: nu är vi på första camp-siten. Mitt extra liggunderlag är lite overkill för arrangörerna har fixat tält med 140 cm breda 1 dm höga uppblåsbara madrasser (allmänt jubel uppstod vid denna upptäckt, fransmännen är rätt högljudda av sig). Det är 120 deltagare (ish) och jag har aldrig i mitt liv sett så många dyra cyklar på samma ställe. Typ alla verkar ha top of the line hojar (mest 150-160 slagsvarianter) och alla ser superproffsiga ut. Team Kristiin är ytterst ödmjuk inför uppgiften. A demain!

Martin: Kristin packar in i tältet med dubbelluftmadrass. 160+ pers väntar på mat i ngt som liknar en medeltida kyrka. Vinet är serverat iaf. 60 tält i blåsten utanför. Blir nog kallt i natt. Uppe på en högplatå. Otroligt fint. Häpp! :)

Senast ändrad:
Vet precis hur det känns kvällen innan sådär. När vi kom ner till TP så var det ett gigantiskt tältläger (ca 100 tält inkl hela organisationen) och drällde av toppspecade cyklar överallt. Det ösregnade (faktiskt enda regnet under veckan) och folk var lite spända och satt och snackade under matserveringens tält, käkade lite mat och var allmänt nervösa.

Ser fram mot morgondagens rapporter! :)

Blir det rosé i Camelbaken? Smyg undan en Cube STEREO Super SHPC 160 RACE (650b) åt mig ifall ni kan! ;)

Kristin Svenson: Första två specialarna avklarade! Jag och Maria cyklar som gudinnor (typ), förutom på första ss då vi körde rätt så mycket fel hela två gånger (!) och missade kanske 10 minuter på det. Det är måååånga branta switchbacks fulla av superhala rötter och en del lera men vi har överlevt utan missöden hittills. Landskapet är sjukt vackert och stigarna sjukt fina så vi ser fram emot fortsättningen. Au revoir från team Kristiin (PS. Team Martiin lever och frodas de med och kör en smula snabbare än oss)

Senast ändrad:
Härliga rapporter!

C-dale skrev:
> Över till den viktigaste frågan som hela
> Happy-kollektivet ställer sig: Vilka däck skall
> ni använda och med vilket tryck?
>
> Väljer ni stig-, DH- eller mittimellandäck?
> Breda däck som sväljer stenarna eller smala som
> skär ner i gruset?
>
> /S

+1

På videon såg underlaget ut som lämpligt för mittemellan-däck, a la Baron/Butcher/High Roller/Minion single ply.

Senast ändrad:
xyz-saft skrev:
> Skoj med rapporter, följs med spänning! Men ska
> du verkligen skriva ut telefonnumret sådär? :)

Nä, jag tog bort det. Postade SMS:et medans jag satt på möte på jobbet så det gick lite fort.. :)

Spännande!

Undrar vad som går sönder först. Marrans cykel eller Kristins kropp.

Heja heja!!!

s skrev:
> Spännande!
>
> Undrar vad som går sönder först. Marrans cykel
> eller Kristins kropp.
>
> Heja heja!!!

Förhoppningsvis inget av det, men Marrans hoj kanske är lättare att laga på plats? :)

s skrev:
> Spännande!
>
> Undrar vad som går sönder först. Marrans cykel
> eller Kristins kropp.
>
> Heja heja!!!

:D. Tight lopp.

Gah! Jag vill ha foto-rapportering också! Film! Hemsidan och FB-sidan lämnar ju allt att önska i den vägen (eller så är jag i vanlig ordning dum i huvet och fattar inte hur jag ska hitta). Nån som vet om det finns någonsomhelst rapportering om loppet annorstädes?

Och förstås: HEJA HEJA!'!!

Tillbaka
Topp