[notis] Happyiter i fransk endurotävling

C-dale skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör så det ryker +snabbt o säkert
> naturligtvis!
>
> Över till den viktigaste frågan som hela
> Happy-kollektivet ställer sig: Vilka däck skall
> ni använda och med vilket tryck?
>
> I den här teaser-rullen är det gott om både
> stor o liten sten:
>
> Väljer ni stig-, DH- eller mittimellandäck?
> Breda däck som sväljer stenarna eller smala som
> skär ner i gruset?
>
> /S

Det där såg ju förjäkla trevligt ut! Konstigt att inte Team Martiin och Team Kristiins namn rullade i början :)

Kristin Svenson: Update: vi har överlevt dagen! Det har varit helt amazing. Sista två specialarna var lite flackare och extremt flowiga. Man glömmer att man tävlar och bara njuter.
Jag fick även stående ovationer när jag bytte t-shirt i transferbussen efter lunch. Fransmännen har inte kommit riktigt lika långt i sitt jämställdhetstänk som gemene happyit, utan de jublade och ropade "av med bh:n" ;).
Folk är generellt galet trevliga, hjälpsamma och glada, så lite striptease får man väl bjuda på. Salut från Team Kristiin

jomper skrev:
> Kristin Svenson:
> ... ... Man
> glömmer att man tävlar och bara njuter.

Som det ska vara vara alltså!

Kristin Svenson: Dagens sista update är del tre i den spännande liggunderlagsföljetongen.Som vi alla kommer ihåg var glädjen över luftmadrassen stor. Den varade dock inte så länge då dessa madrasser inte isolerade alls från markkylan. Så gott som alla cyklister vaknade upp stelfrusna, om de ens vaknade alls pga att de legat sömnlösa av kölden på den franska högplatån. Maria och jag hoppas nu ha löst köldproblemet med att bädda vår madrass med filtar som används till att skydda cyklarna vid lastbilstransport. Om 45 min eller så blir det middag, supersen trerätters på franskt manér. À demain!

Videon skapade ett stort behov av att smiska fransk singletrack! Men varför kan inte Happyred bjussa på ett internationellt bredbandsabbonemang till våra hjältar?

Martin: Bra flow idag, lite brant, en massa lös sten, en del switchbacks. Riktigt roliga stigar, och logistiken är fungerande men spännande. Jag och Martin turas om att köra först och det rullar på bra. Jag punkade på ss3 och körde 200hm på fälgen, där tappade vi nog tyvärr en hel del tid, men fälgen är fortfarande ok. Nu snart (kanske) mat, blir bra. Mycket nytt och snabbt på hökarna här, rs pike och bos nya endurodämpare bland annat. Folk är lika trevliga som väntat, verkligen supermysigt

Martin: Team martiin ligger på plats 21, vi satsar på topp 20 till slut, borde gå. Team kristiin på plats 59 och givetvis snabbaste tjejer. Det är ganska stor spridning i fältet, de snabba är i vanlig ordning sjukt snabba. Team bmc var snabbast idag

Kristin Svenson: Det har regnat hela natten och förväntas mer regn idag så den mest tekniska specialsträckan är struken (en annan sträcka körs 2 ggr istället) och lunchen ska förtas inomhus istf på hög höjd utomhus. På liggunderlagsfronten kan meddelas att filtar ovanpå madrassen gjorde susen! Frukosten är intagen, däcken är oljade och kedjan pumpad så strax är det dags att dra iväg på dagens första klättring mot starten på SS1.

Liten kö av sms nu:

Martin: Dagens första klättring, team martiin spränger fältet. Dessutom mötte vi precis en bil som var på väg ner, den hade snö på taket. Det blir nog en bra dag

Martin: Första sträckan, snabb, stökig, teknisk, lååång och magiskt kul. Vi körde ner med stelfrusna fingrar, men gjorde nog rätt bra ifrån oss. Andra sträckan punkade jag igen, nästan längst upp. Börjar bli van vid att köra på fälgen nu, mavic 521 är rätt tåliga visade det sig. Det var rätt flowigt, så förhoppningsvis tappade vi mindre än vi körde in på första. Nu har jag bytt till baron, hoppas det hjälper mot punka

Kristin Svenson: Mudrace it is men det är sååå roligt. Det enda inte-så-roliga var snöblandat regn på toppen av klättringen innan starten på SS1. Kan ej med ord beskriva hur mycket jag frös och jag är sällan mållös. Team Martiin har bytt däck på sin ena medlem efter lagets andra punka denna tävling (jag nämner inga namn men någons bakfälg har fått lida en del efter att dess ägare kört 400 höjdmeter på den). En klättring inklusive tuff pushbike och två specialare kvar idag.

J1-33.jpg

Marran på gårdagens första transportsträcka

http://www.endurotribe.com/ har lagt upp en binge bilder o resultat från första dagen.

Verkligen ett härligt o annorlunda landskap i Cevennerna. Körde omkring där på mc ett par gånger på 80-talet. Rekommenderas!

/S

Senast ändrad:
Kristin Svenson: Dagen har varit lång men rooolig! Det kommer aldrig någonsin mer vara problem för oss att köra i lera efter detta. Dagens pushbike varade en dryg timme (!) och var nog fanimig den brantaste stig jag tagit mig upp för. Lerig, rotig, stenig och hal var den också som grädde på moset.
Endurorävlingar är för övrigt makalöst sociala och trevliga tillställningar. Kring middagsbordet har alltifrån 29ers till den Europeiska finanskrisen till doktoranders anställningsförhållanden diskuterats.
Maria vill även passa på att tacka sin klädsponsor Lina och hälsar att hon känner sig supersnygg!

C-dale skrev:
> >
> Marran på gårdagens första transportsträcka
>
> http://www.endurotribe.com/ har lagt upp en binge
> bilder o resultat från första dagen.
>
> Verkligen ett härligt o annorlunda landskap i
> Cevennerna. Körde omkring där på mc ett par
> gånger på 80-talet. Rekommenderas!
>
> /S

Wohoo! Ser ju ytterst trevligt ut! HEJA HEJA!

Kristin Svenson: Vädret är episkt, varmt och soligt! Kontrasternas land. Dock var det frost när vi vaknade i morse på 800 möh. Tyvärr är inte jag helt frisk, att vara blöt och frusen stora delar av igår har tagit ut sin rätt och jag är förkyld med en gnutta feber. Dopar mig med fransk paracetamol och har klara två av tre sträckor hittills idag. Maria och jag hade en incident på SS1 som inte var vårt fel och som gjorde mig sjuuuukt förbannad (många svenska svärord kom till användning, tur att ingen fattar). Det redde upp sig som tur är. Detaljerna får ni i artikeln, nu ska jag äta lunch!

Kristin Svenson: On a gagne! Maria och jag körde en gryyyym sista sträcka och ägde damklassen fullständigt. Spelar faktiskt ingen roll att vi var enda tjejerna, det känns verkligen som en seger på så många sätt. Team Martiin är också glada och oskadda (de som känner marran vet att han satsar hellre än backar skulle ha varit lika nervösa som vi blev när vi passerade riktigt håriga ställen och tänkte "lever killarna fortfarande efter det här?"). Biivouac har varit en sjukt grym upplevelse. ALLA borde åka till Frankrike och köra parenduro. Salut!

Japp, nu var det klart. Klart värd tävling, sjukt kul. Solen var inte riktigt med oss, men i övrigt var allt super. Lagom tuffa stigar, kanske lite vlite klättring sista dagen, det är ju ändå ingen kaffe och bullar-semester.

Ang däck så körde jag Onza Ibex 2,25fr icke-vikbara första två dagarna, greppmässigt funkade de utmärkt och släppte riktigt förutsägbart och skönt vid överdriven optimism bakom styret, men sidoväggarna fixade inte riktigt steniga stigar i rejstempo, 2 punkor som sagt trots rätt högt däckstryck. Tur Mavic gör tåliga fälgar, mitt bakhjul har nu gått 400hm stig i skaplig fart utan luft i däcket och det är fortfarande rakt och runt. Jag klämde på ett par Barons till lunch i lördagsoch de har betydligt mer kött i sidoväggarna, men väger också 200g per däck ungefär. Jag hade gärna testat Onzas Ibex med lite fetare sidoväggar, om de går att få tag i.

Tack för alla hejarop, det värmer! Förhoppningsvis dyker det väl upp lite bilder och resultat också snart, vi vet fortfarande inte vilken slutplacering vi fick. Endurotribe uppdaterar väl så fort de hinner hoppas jag.

Edit: Team Martiin tappade några placeringar på dag 2 och halkade ner till 24:e lag, antagligen pga punka och dåilg switchback-rutin. Ska man göra en sån här grej cch ha seriösa ambitioner på resultat rekommenderas en veckas acklimatisering så man vänjer sig vid switchbacks, där tappar man annars massor med tid och det finns mig veterligen inte att träna på i Sverige (och nej, "switchbacksen" i Tjärnis, Åre räknas inte, de är både för flacka och vida)

Senast ändrad:
Bra kört alla medverkande!
Hållit tummarna uppe i norr i sommarsolen, bästa är väl i vanlig ordning att alla kommer hem hela och rena!

Hej hopp alla mina kycklingar!

Jag är så förkyld som man bara kan bli om man cyklat tre långa franska endurospecialsträckor med feber i kroppen men annars mår vi alla fina fisken. Artikeln inklusive massor av bilder och svaret på den spännande cliffangern kommer så fort jag är på hemmaplan igen och hunnit kasta alla leriga kläder i tvättmaskinen.

Puss och kram och tack för ert stöd, vi kände det hela vägen hit.

//Kristin

marran skrev:
> Japp, nu var det klart. Klart värd tävling,
> sjukt kul. Solen var inte riktigt med oss, men i
> övrigt var allt super. Lagom tuffa stigar, kanske
> lite vlite klättring sista dagen, det är ju
> ändå ingen kaffe och bullar-semester.

Ser fram emot bilder och mer skrivande från alla er.

MEN, du måste sätta en varning på din blogg. Det är inte ok att länka till en blogg med bilder från Hunddalen i det vädret.

:)

Stort grattis till alla!

Efter vad jag har förstått så har inte Team Kristiin fått någon punktering? Kanske skulle Team Martiin också ha laddat upp i Grycksboskogen :)

Jag är imponerad, full av beundran och en smula avundsjuk över dessa strapatser, jag är också stolt över mina två hjältar och idoler martinpetter och kristin och minns nostalgiskt tillbaka på bamseklubbens glansdagar när vi var små.

"ALLA borde åka till Frankrike och köra parenduro. Salut!". Taget.

Kört hårt!

pean skrev:
> Jag är imponerad, full av beundran och en smula
> avundsjuk över dessa strapatser, jag är också
> stolt över mina två hjältar och idoler
> martinpetter och kristin och minns nostalgiskt
> tillbaka på bamseklubbens glansdagar när vi var
> små.
>
> "ALLA borde åka till Frankrike och köra
> parenduro. Salut!". Taget.
>
Gruppköp? ;)

Ser som övriga fram mot en fyllig rapport!

Nu har resultatlistan kommit upp http://www.endurotribe.com/2013/05/...re-aventure-enduro-vtt-par-equipe/#toparticle och fler bilder från dag 2 o 3 ska visst vara på G också.

Bra kört och skönt att ni tog er igenom racet hela o "rena".
Det lilla jag kört söderut så har jag märkt att med lite kalk i berget, så kan det bli helt otroligt snorhalt vid väta.

Angående däck såg jag att Onza har ett par däck http://www.onzatires.com/21-1-IBEX-FR.html med mittimellan-stomme kallad EDC. 900gr som finns hos bl.a Evans om man snokar på djupet. Vore kul att veta vad proffsen kör på. DH-däck?

/S

Tillbaka
Topp