[RR] Stelvio, Mortirolo, Gavia, Foscagno

Onkel Mumin

Medlem
Gubbcykling med utgångspunkt i Bormio:

Buss till Skavsta, flyg till Milano/Bergamo, buss till Bergamo, tåg till Lecco,
Bormio014.jpg

tåg till Tirano, buss till Bormio. Dörr till dörr 13 timmar.

Dag 1:
Stelvio, inga konstigheter bara att trampa uppför i ett par mil, ganska mycket trafik.
Lite småkallt på toppen, glömde fylla på vatten innan jag dök ner på andra sidan till serpentinerna tog slut.
Bormio052.jpg

dvs betydligt längre ner än på bilden...
Typ såhär...
Ber om ursäkt för den jobbiga musiken, orkar inte byta..

Här var det varmare, å vattnet var slut...
Upp igen och sen ner och hem till hotellet.
Hade gjort mig förtjänt av dessa:
Bormio104.jpg

Dag 2:
Åkte ner för dalen mot Mazzo di Valtelina.
Den postit lapp jag ritat en karta på hur jag skulle undvika den låååånga gallerian hade jag glömt hemmma, blev lite fel men precis där gallerian (tunneln) börjar så kunde man köra höger på grusvägar och genom vägarbeten och lera. Typ 1000höjdmeter senare var jag i Mazzo där Mortirolostigningen börjar.

Planen var att en liten krampande hög i diket ett par hundra meter upp på fjällsidan.
Efter ett tag kunde jag titta ner på byn nere i dalen och tänka, faan, vad långt jag har kommit... Sen en snabb titt på höjdmätaren som sa att det var 1000höjdmeter kvar..

Men, men jag tuggade på och kom upp utan att sätta ner fötterna, var ganska stolt..
Untitled-1.jpg

Nu var frågan, om jag skulle fortsätta mot Gavia eller åka hem, jag fortsatte...
Snabb lunch:
Bormio068.jpg

Man känner sig ganska liten när man ser vilket berg man ska över för att komma hem.
Det skulle också regna på eftermiddagen.
Här blev jag lite trött, satt mig ner och räknade får + en herde..
P1020430.JPG

Gick på utsidan av tunneln:
P1020434.JPG

Bormio070.jpg

Vill man begå självmord på cykel har nordsidan av Gavia ett par fina kurvor där man kan få upp bra fart.. knappt någon trafik att ta hänsyn till (körde bara om en bil)

Dag 3:
Passo Foscagno, ähhh...
Platt och tråkigt, några fina gallerior, och fin utsikt och så..., funkar bäst som uppvärmning
Bormio108.jpg

Kul med en tullstation mellan det skattebefriade Livignio och resten av Italien, enl. en kompis som kommer från Sondrio så är Livignio skattebefriat för att de har så långt till affären på vintern för att Berninapasset inte snöröjs och man måste ta Foscagno.

Här finns en ganska långtråkig film om att åka nerför:

Sammanfattning:
SKITBRA, åk NU!
Bormio är trevligt och prisvärt, bra käk
Bormio057.jpg

Bormio109.jpg

Bormio110.jpg

Bormio121.jpg

Bormio123.jpg

Bormio124.jpg

Bormio137.jpg

Se så, stick iväg nu innan passen stänger för vintern...

Senast ändrad:
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fy fan
>
> +1.

+2

Grümt! Hittade du ingen bäck att fylla flaskan med? Alpvatten är oftast drickbart (om det inte står en massa kor strax ovanför).

Hittade tyvärr ingen bäck, men det ligger ett hotell ca 500 höm från toppen.

Kostade typ 9 tusen för ALLT, flyg, 5 nätter i enkelrum, mat etc..

Onkel Mumin skrev:
> Hittade tyvärr ingen bäck, men det ligger ett
> hotell ca 500 höm från toppen.
>
> Kostade typ 9 tusen för ALLT, flyg, 5 nätter i
> enkelrum, mat etc..

Ok, intressant men kanske lite väl lång restid om man ska iväg några dagar bara.

bigmollo skrev:
> Tack för att du förstörde min lördag.

+1

Restiden ser jag inte som ett problem som sagt 13 timmar från lägenhet till hotellrum. Det gäller bara att hitta ett flyg som går på kvällen så man hinner till flygplatsen och slipper lägga tid och pengar på extra hotell.

Tack för alla svar i min tidigare frågetråd.

Oj, den där hade jag helt missat. Riktigt härligt område det där. Har varit lite och snuddat vid det, men inte lyckats få till Mortirolo från Valtellina-hållet eller Gavia.

En fråga om passagen utanför tunneln på vägen upp till Gavia: Är den cykelbar med racer om man är lite försiktig eller är det bara apostlahästarna som gäller? Och har du någon uppfattning om hur mkt lyse behöver man för att våga sig på tunneln?

Jag sket i tunneln för att jag ville se utsidan.
Den är säkert mörk, ingen belysning, ganska lång och uppför...
En liten lampa borde ändå räcka.
Det går att cykla på utsidan om man gillar grus och inte är pjoskig, jag minns det som bitvis ganska grovt (det på bilden är inte grovt utan väldans cykelbart)
Det lutar uppför kanske 7%?

Min vän från Sondrio har tipsat om en väg som går från strax väster om Sondrio upp på fjället, ska få Mortirolo att framstå som en trip längs Holländska kusten.
Drygt 2000höm grus....

Perfekt dagsutflykt om man ändå ska till Milano...

Prato Maslino http://www.climbbybike.com/profile.asp?Climbprofile=Prato-Maslino&MountainID=46 är ju en stigning som ska vara tuff och den går upp strax väster om Sondrio. Dock är den väl inte grus och den går inte upp till mer än runt 1600 möh.

Finns ju dock en otrolig massa tuffa backar i det där området, så man skulle ju säkert kunna sysselsätta sig ett antal dagar och få riktigt ont i benen.

Om du kommer på vad det var för backe han tipsade om vore det kul att höra.

Ouch! Den såg plågsam ut. Google streetview har den körd upp till drygt 1300 möh och dit upp verkar den i alla fall ha någon slags beläggning.

Umgås med samma tanke att "göra passen" någon gång. Planen är att bila ner istället. Det fina med Bormio är att det ligger "mitt i".

/steen

Tillbaka
Topp