Onkel Mumin
Medlem
[RR] Stelvio, Mortirolo, Gavia, Foscagno
Gubbcykling med utgångspunkt i Bormio:
Buss till Skavsta, flyg till Milano/Bergamo, buss till Bergamo, tåg till Lecco,
tåg till Tirano, buss till Bormio. Dörr till dörr 13 timmar.
Dag 1:
Stelvio, inga konstigheter bara att trampa uppför i ett par mil, ganska mycket trafik.
Lite småkallt på toppen, glömde fylla på vatten innan jag dök ner på andra sidan till serpentinerna tog slut.
dvs betydligt längre ner än på bilden...
Typ såhär...
Ber om ursäkt för den jobbiga musiken, orkar inte byta..
Här var det varmare, å vattnet var slut...
Upp igen och sen ner och hem till hotellet.
Hade gjort mig förtjänt av dessa:
Dag 2:
Åkte ner för dalen mot Mazzo di Valtelina.
Den postit lapp jag ritat en karta på hur jag skulle undvika den låååånga gallerian hade jag glömt hemmma, blev lite fel men precis där gallerian (tunneln) börjar så kunde man köra höger på grusvägar och genom vägarbeten och lera. Typ 1000höjdmeter senare var jag i Mazzo där Mortirolostigningen börjar.
Planen var att en liten krampande hög i diket ett par hundra meter upp på fjällsidan.
Efter ett tag kunde jag titta ner på byn nere i dalen och tänka, faan, vad långt jag har kommit... Sen en snabb titt på höjdmätaren som sa att det var 1000höjdmeter kvar..
Men, men jag tuggade på och kom upp utan att sätta ner fötterna, var ganska stolt..
Nu var frågan, om jag skulle fortsätta mot Gavia eller åka hem, jag fortsatte...
Snabb lunch:
Man känner sig ganska liten när man ser vilket berg man ska över för att komma hem.
Det skulle också regna på eftermiddagen.
Här blev jag lite trött, satt mig ner och räknade får + en herde..
Gick på utsidan av tunneln:
Vill man begå självmord på cykel har nordsidan av Gavia ett par fina kurvor där man kan få upp bra fart.. knappt någon trafik att ta hänsyn till (körde bara om en bil)
Dag 3:
Passo Foscagno, ähhh...
Platt och tråkigt, några fina gallerior, och fin utsikt och så..., funkar bäst som uppvärmning
Kul med en tullstation mellan det skattebefriade Livignio och resten av Italien, enl. en kompis som kommer från Sondrio så är Livignio skattebefriat för att de har så långt till affären på vintern för att Berninapasset inte snöröjs och man måste ta Foscagno.
Här finns en ganska långtråkig film om att åka nerför:
Sammanfattning:
SKITBRA, åk NU!
Bormio är trevligt och prisvärt, bra käk
Se så, stick iväg nu innan passen stänger för vintern...
Buss till Skavsta, flyg till Milano/Bergamo, buss till Bergamo, tåg till Lecco,
tåg till Tirano, buss till Bormio. Dörr till dörr 13 timmar.
Dag 1:
Stelvio, inga konstigheter bara att trampa uppför i ett par mil, ganska mycket trafik.
Lite småkallt på toppen, glömde fylla på vatten innan jag dök ner på andra sidan till serpentinerna tog slut.
dvs betydligt längre ner än på bilden...
Typ såhär...
Här var det varmare, å vattnet var slut...
Upp igen och sen ner och hem till hotellet.
Hade gjort mig förtjänt av dessa:
Dag 2:
Åkte ner för dalen mot Mazzo di Valtelina.
Den postit lapp jag ritat en karta på hur jag skulle undvika den låååånga gallerian hade jag glömt hemmma, blev lite fel men precis där gallerian (tunneln) börjar så kunde man köra höger på grusvägar och genom vägarbeten och lera. Typ 1000höjdmeter senare var jag i Mazzo där Mortirolostigningen börjar.
Planen var att en liten krampande hög i diket ett par hundra meter upp på fjällsidan.
Efter ett tag kunde jag titta ner på byn nere i dalen och tänka, faan, vad långt jag har kommit... Sen en snabb titt på höjdmätaren som sa att det var 1000höjdmeter kvar..
Men, men jag tuggade på och kom upp utan att sätta ner fötterna, var ganska stolt..
Nu var frågan, om jag skulle fortsätta mot Gavia eller åka hem, jag fortsatte...
Snabb lunch:
Man känner sig ganska liten när man ser vilket berg man ska över för att komma hem.
Det skulle också regna på eftermiddagen.
Här blev jag lite trött, satt mig ner och räknade får + en herde..
Gick på utsidan av tunneln:
Vill man begå självmord på cykel har nordsidan av Gavia ett par fina kurvor där man kan få upp bra fart.. knappt någon trafik att ta hänsyn till (körde bara om en bil)
Dag 3:
Passo Foscagno, ähhh...
Platt och tråkigt, några fina gallerior, och fin utsikt och så..., funkar bäst som uppvärmning
Kul med en tullstation mellan det skattebefriade Livignio och resten av Italien, enl. en kompis som kommer från Sondrio så är Livignio skattebefriat för att de har så långt till affären på vintern för att Berninapasset inte snöröjs och man måste ta Foscagno.
Här finns en ganska långtråkig film om att åka nerför:
Sammanfattning:
SKITBRA, åk NU!
Bormio är trevligt och prisvärt, bra käk
Se så, stick iväg nu innan passen stänger för vintern...
Senast ändrad: