Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Tog en omväg genom skogen. Solen som bröt igenom röken från sjön var magisk. Inte lika tidig som ni andra så klarade mig bra i kortbyxor och tunna handskar.
PXL_20260924_065041547~2.webp

Fick stanna två gånger på vägen till jobbet imorse och torka av glasögonen. Dimman var tät. Men bitvis bar det väldigt vackert, och skön luft. Snart börjar det tunnas ut på cykelbanorna, alltid ett plus med hösten!

Det var sådär väder idag, eller vädret var väl ok egentligen, det var vädret som hade varit som lämnat blöt överallt. Men minstingen var fast besluten om att åka cykelvagn, så då var det bara att se till att uppfylla önskemålet. Denna veckan har det blivit pendling måndag, onsdag och fredag, men tisdag och torsdag har bjudit på "långpass" med Team Rynkeby.

Hade ett par incidenter i onsdags, det märks när det kommer skolungdomar, de bara vandrar rakt ut i cykelvägen gärna med lurar i och telefonen i handen med blicken klistrad mot skärmen.

Men idag så på väg nerför en fin backe så man får upp lite extra fart så ser jag en kvinna som vinglar över i mitt körfält, för att hon cyklar och kollar på skärmen samtidigt, ropade högt, varpå hon kollar över axeln, men jag kommer ju och möter henne. Det är tur att man själv är vaken i alla fall och har bromsar som fungerar.

Nu blir det en lugn helg att se framemot, eller ja vi ska ju på kalas imorgon och på söndag har min fru bestämt att det är dags att göra trädgården redo för vintern. Kanske bättre att ta en cykeltur.

Blev motorcykel idag pga kvällsaktivitet. Satan vad det står still på vägen förbi Älvsjömässan, i övrigt rullade det på rätt bra. En klar fördel med mc kontra cykel idag var att det finns handtagsvärme på mc :)

Det går väl att installera på cykel också, kanske inte till racerstyre med styrlinda, men annars finns det ju vantar med värme 😁

30 km bort och 30 km hem så pös luften ur bak. Tubolito med GP4000 är tydligen inte skottsäkert.

...som tur var hade vi grejer med oss så vi kom hem men jag är lite besviken på kvalitén (även om däcket kanske har något år på nacken)..

Glömde låsen när jag skulle pendla in till Tekniska högskolan på eftermiddagen. Satte en rem jag hade runt ramen och in i cykelstället så den skulle se lite låst ut på håll och tog med mig kedjan från cykeln. Oväntad fördel med en vaxad kedja med slappt kedjelås som bara är att öppna för hand.

När jag skulle hem några timmar senare på kvällen stod cykeln kvar sjukt nog. Trodde halvt om halvt att jag skulle bli av med den. Den är inte så mycket att ha cykeln men känns som en bockstyregravel drar blickar oavsett prislapp och värde. Satte på kedjan och cyklade hem.

På vägen hem hamnade jag bredvid en jättesnabb kille på klassisk svensk herrcykel. Han accelererade helt sjukt från rödljusen. När jag kollade närmare hade han monterat en motor vid vevpartiet (tror bannemig det var Shimano till och med) och ett batteri vid pakethållaren. Jag snackade lite med honom och han hade tydligen konverterat den själv till en olaglig elcykel motorcykel skapelse. Enligt honom var motorn på åtminstone 500 watt och den gjorde tydligen lätt 50. Gasreglage hade han också. Helt livsfarlig menade han att den var och att man får cykla lugnt för att sen knappt har några bromsar (bara fotbroms vad jag såg). Konstiga skapelser ute i trafiken om nätterna.

Tillbaka
Topp