[OT] Skadat trägolv - hur fixa?

geologen

Aktiv medlem
Jag har en hyreslägenhet som jag hyrt ut i andra hand sen jag flyttade. Nu ska jag inte ha den kvar längre så det är snart dags för slutbesiktning och överlämning. Problemet är bara att jag för många år sen, när jag bodde där, utan att märka det, välte en flaska flytande tvättmedel. Flaskans kork gick av och det rann ut en hel del på golvet. Det var skor och väskor framför så det tog ett tag innan jag upptäckte det. Resultatet ser ni på bilden här i inlägget.

Det skadade området på bilden är ca 15x20 cm stort. Golvet är original från sent 50-tal och ganska slitet (det är i en entréhall).

Hur gör jag bäst för att åtgärda det så billigt som möjligt men ändå så bra att det lär passera en besiktning?
Saken är den att hyresvärden redan har varit där och gjort en preliminärbesiktning i samband med att jag sa upp lägenheten (de har en sån policy), så det är en skada de är medvetna om.

Låna/hyra slipmaskiner och sen lacka? Anlita en hantverkare?

Hela golvytan i hallen är knappt tre kvadrat, skulle jag tro. Kanske inte ens mer än strax över två. Jag har inte mätt, men ungefär så i alla fall. Ingen stor yta alltså.

Jag har extremt dåligt med pengar, så det är viktigt att det blir så billigt som möjligt utan att det blir dåligt. Eftersom det är en så liten yta antar jag att en golvhantverkare debiterar ett minimibelopp. Vad är rimligt (brutto inkl moms) för en vettig hantverkare för ett sånt jobb?
Vad kan det kosta att hyra utrustningen som krävs och var finns såna uthyrare?

Hur djupt kan man behöva slipa för att få bort det skadade? Eller är det troligtvis så djupt att man måste byta ut hela bitar?

Är det kanske enklare att riva upp allt och lägga ett helt nytt golv? Men det kanske inte går när det är en hyresrätt, under omständigheterna...?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få i den här frågan, för sista oktober ska slutbesiktningen göras. Om de inte godkänner golvet då räknar jag med att de slänger en rejält saltad räkning på mig efteråt. Då är det säkerligen femsiffrigt.

5psi.jpg

json88 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ta det som en man, ta kostnaden för ett nytt
> golv. Inte en chans i världen att det går att
> rädda.

Är det ett riktigt trägolv borde det inte vara några problem att rädda. Sen om det är något man gör själv är en annan femma.

Jag har slipat större trägolv än 3 kvm med en liten handjagad bandslip. Det blev kalasbra och jag lade ner kanske 4-6 timmars arbete på det, men då skulle det nåtas skarvar och grejor också. Sen några lager golvlack på det.

Hyr en liten bandslip och fråga där du hyr vilka papper du behöver så får du med det (och behöver bara betala för dem du använder, det är bonusen du får för att köpa deras dyra papper).

Jag tycker det ser helt slipbart ut, är det riktig parkett finns det gott om trä att ta av.

Vänta och se om de säger ngt. Kanske inte. Behåll helt enkelt gratisoptionen att det kan gå.

Om det inte gör det, slipa, lacka och visa upp igen.

Vad hindrar från den ansatsen?

Jag skulle fixa det lokalt. Ser ut som det bara är lacken som missfärgats. Det skulle vara mcket svartare å gråare om träet under var ruttet. Ta bort listerna å se om den biten går att få loss enkelt. Slipa för hand med 300 papper i ådringens riktning tills det bruna är helt borta men inget mer. Sedan lackar du supertunt lager. Kommer bli nästan osynligt om du är försiktig. Men den gulblekta lackens exakta färg å lyster får du aldrig exakt.

Fliken skrev:
> Vänta och se om de säger ngt. Kanske inte.
> Behåll helt enkelt gratisoptionen att det kan
> gå.
>
> Om det inte gör det, slipa, lacka och visa upp
> igen.
>
> Vad hindrar från den ansatsen?

Som jag skrev så har de redan gjort en första besiktning i samband med uppsägningen. Då sa de att golvet måste fixas. Så det är inget alternativ att inte göra nåt.

Snabbaste sättet att fixa, om hyresvärden går med på det, är att lägga in laminatgolv på den biten. Tar kanske en timme för en sån yta, kostar ca 100kr/m2.

Annars går det garanterat att slipa och lacka, jag skulle gått på Jompers tips om en handbandslip, en riktig golvslip känns som overkill på den ytan.

Om du inte vill hyra så funkar säkert något sådant här för att fixa ett litet golv: http://www.jula.se/bandslip-950w-010132

geologen skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vänta och se om de säger ngt. Kanske inte.
> > Behåll helt enkelt gratisoptionen att det kan
> > gå.
> >
> > Om det inte gör det, slipa, lacka och visa upp
> > igen.
> >
> > Vad hindrar från den ansatsen?
>
> Som jag skrev så har de redan gjort en första
> besiktning i samband med uppsägningen. Då sa de
> att golvet måste fixas. Så det är inget
> alternativ att inte göra nåt.

Visst måste det fixas. Men kanske inte av dig. För "Golvet är original från sent 50-tal och ganska slitet (det är i en entréhall)." Och det är väl så att hyresvärden ska nog fixa detta. Finns väl ingen som tror att ett golv ska hålla i typ 50 år utan underhåll.

Minns inte riktigt. Men jag bråkade lite om detta när jag var ordförande i den lokal hyresgästföreningen och jag tror att normalt underhållsintervall på golv är väl 20-25 år.

"Kan jag bli ersättningsskyldig för slitage när jag flyttar från min bostadslägenhet?

Du kan bli ersättningsskyldig om du har varit vållande till att det har uppkommit skador i lägenheten. Så kan till exempel vara fallet om du genom vårdslöshet har orsakat onormalt slitage.

Det går inte att undvika att det på ett eller annat sätt syns att du har bott i lägenheten. Den försämring av en lägenhets skick som normalt sker under ett underhållsintervall, ska hyresvärden i regel stå för.

Men om du lämnar lägenheten i ett sådant skick att hyresvärden - i stället för att underhålla den på normalt sätt - måste reparera den redan efter några år, kan du bli ersättningsskyldig för den merkostnad som uppkom till följd av att lägenheten reparerades tidigare än normalt.

Det är inte ovanligt att hyresvärdar vill ha betalt för reparationer när hyresgäster flyttar. Däremot är det ovanligt att någon av parterna vänder sig till domstol. Det finns därför inga vägledande avgöranden om gränsdragningen mellan normalt och onormalt slitage.

Hyresnämnden kan medla mellan dig och din hyresvärd om ni inte på egen hand kan komma överens om vem som ska stå för en skada. Du hittar vår ansökningsblankett under menyn "Blanketter".

Du hittar lagregeln i 12 kap. 24 § jordabalken."

http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____9384.aspx?mode=print

Det där är relativt enkelt att fixa om du inte är helt novis på dylikt arbete. Men skulle nog ta ett snack med hyresvärden om ev ersättning. Vill dom ha ~1500-2000 är det bara att betala å se glad ut, vill dom ha 5-10k är det en annan femma. Då hyr man en golvslipmaskin speciellt avsedd för hörn, finns på bättre sorterade hyrfirmor.
Kör med relativt fint papp och avsluta med 180papp. jag skulle pilla loss listen o se om det är missfärgat under den o göra ett provslip där för att se hur djup skadan är
Glöm inte slipa ner träreset om fibrerna reser på sig

Senast ändrad:
Håller med Pebben och Fliken - det är nog inte självklart att du skall betala detta. Nu kan det ju bli extra knivigt om du redan berättat att/hur du orsakade skadan, men annars.

Måste nämna att det skall bli väldigt "spännande" när vi flyttar ut från vår nuvarande hyreslägenhet. Vi bor ganska trångt och har sas "använt" lägenheten ordentligt. Har bl.a en del märken (ej missfärgningar dock) i parketten både här och där. Anser att det är oundvikligt då man använder ett golv, men det finns nog olika åsikt om det. Vi får se...

Jo, att det i övrigt är slitet är en sak, men detta är ju en rejält stor, ful fläck som jag har orsakat. Inget snack om att det är mitt ansvar. Och jag kan inte vänta med det tills hyresvärden inspekterar igen, för det är sista dagen jag har tillgång till den. Efter det kan jag inget göra - då får jag betala vad hyresvärden kräver, och där vill jag inte hamna.

Men jag ska testa att göra det under listen till att börja med, så får vi se.

Fulmeksvarianten är ju annars att köpa flytande tvättmedel och behandla resten av golvet med. ;)
Om du kommer ihåg vilken sort och hur längr det marinerade... annars blir det nog ojämnt.

Själv skulle jag göra det enklaste. Riva ut och lägga nytt. Tar man det golv som var bäst i test från testfakta http://www.testfakta.se/hem_hushall/article82476.ece kostar det 239 kr per kvm (3,18 kvm per förpackning). Det lägger du utan lim eller erfarenhet på två timmar i det utrymmet. Lite pill att få bort och dit socklarna efteråt utan att skada dem för mycket, men det har du ju redan funderat på att behöva göra ändå.

Låna en skicksåg om du inte har och köp ett paket golv. Du har ett nytt golv på en dag för under tusenlappen. Fast som andra har sagt är ett golv från 50-talet inget du ska självklart ska behöva betala oavsett vad som hänt. Slå en signal och säg att du byter golvet om de står för materialet.

geologen skrev:
> Men om jag nu skulle ta in en hantverkare, vad är
> rimligt att betala för det med tanke på skadans
> storlek och govytan?

Har för mig jag betalade 200 spänn/m2 utan kvitto.

Jag tror dock du kan fixa det med en skön ful-lagning! slipa ner fläcken och lite till runt om så det blir ett bra bryt, lämpligt då till närmaste skarv. Sen kan du sunka ner en lack (matt golvlack) med brytpasta, fråga hos din lokala färghandel hur du går tillväga. Sen lacka upp den nerslipade ytan.
Borde inte vara alltför svårt om du kör på lite känsla och lär iaf vara det billigaste alternativet..

tycker också det ser ut som det bara sitter i lacken.
jag skulle prova att sickla (skrapa med något vasst tex en kniv i nödfall) i lacken, om det försvinner innan du är nere i trät behöver du inte lägga på ny lack.

håller för övrigt med om att det borde ingå en liten fläck i hörnet på ett 50år gammalt golv...

Många bra förslag här, det viktigaste tycker jag är att om du väljer att lägga in ett nytt golv eller fixa det gamla (slipa hela golvet), så ska värden ta minst halva kostnaden. Detta iom att golvet är från 50-talet och slitet, annars får värden ett nytt golv på din bekostnad. Förmodligen måste du stå på dig när det gäller detta...

Ser ut som standardparketten från den tiden. I min gamla lägenhet vill jag minnas att det var 4-5 mm ek. Jag har mycket svårt att tro att fläcken skulle gå särskilt långt ner med tanke på att det är just ek. Kanske sitter fläcken bara i lacken som hm skriver. Bara att provslipa/sickla tills det ser bra ut.

Det behöver ju inte bli helt perfekt heller. Tänk på att ställa dig upp då och då under arbetets gång och betrakta fläcken okritiskt. Det är lätt att hitta fel när man sitter med näsan 1 dm från golvet. Fel som ingen kommer lägga märke till när de passerar genom hallen med TV-soffan som mål.

Och visar det sig ändå att fläcken går för djup så går det att byta ut ek-bitarna lokalt. Bara att hugga bort och lägga i nytt. Det har jag själv gjort. Det svåraste är att hitta bitar som matchar i färg och få till tjockleken. Att byta ut hela golvet vore vansinne.

Be om en tydligare kravspec än "fixa golvet".

Och vad anses vara teknisk livslängd på ett golv? Du bör bara betala för restvärdet.

Men det finns väl hyresgästföreningar där det sitter diverse kanslister och handläggare och gärna ägnar sig åt såna här frågeställningar.

Det ser ut som ett trestavs lamellgolv, slitskikt i ek 5mm max. Antagligen slipat och omlackat med vattenburen lack. Annars hade nog inte tvättmedlet gett den där fläcken.

Du kan prova att slipa bara de lamellbrädorna där fläcken är och sedan lacka med vattenburen lack i samma glans. Du kommer få en nyansskillnad (ljusare i det slipade nylackade trät). Men den kommer förhoppningsvis vars mindre synlig än fläcken.

Du skulle ju kunna slipa hela golvet och lacka det. Brukar dock bli sådär på lamellgolv som är lagda i korsvis mönster. Plocka bort en golvlist först i så fall och försök utröna hur mycket av slitskiktet som är kvar. Slipa bara med fina papper i så fall, typ 80-120-180 eller 120-180 bara.

bjorre skrev:
> Så går det när man har skivbromsar!? ;)

Precis.

Bra tekniska och förhandlingstekniska tips i denna tråd.

Får man semi-kapa med en närliggande fråga, nu när det finns en massa bra experter på trägolv tillhanda.

Vi har också ekgolv, stavparkett, rätt gammalt, som är lagt stav för stav så att säga (som fiskbensparkett, men i annat mönster).

I en hörna i hallen där vi ofta går förbi med raska klampande steg, har en stav helt enkelt gått av i längsled och den sviktar till rejält och är uppenbart trasig.

Nu till min fråga, kan man på sådana golv byta en enskild stav? Eller, är de ihoplinkade undertill på ngt sätt så att det blir omöjligt.

Obs, vi talar alltså inte om moderna golv som man köper i meterlängder, med tre stavars bredd.

Senast ändrad:
Sitter nog ihop med not o fläns samt en spik i.
Men borde gå att hugga loss med stämjärn, passa i en ny bit som limmas fast.

hm skrev:
> Sitter nog ihop med not o fläns samt en spik i.

Jo, hela plankorna ja. Men inte lamellerna. De går att spätta bort en och en.

Fliken skrev:
> Bra tekniska och förhandlingstekniska tips i
> denna tråd.
>
> Får man semi-kapa med en närliggande fråga, nu
> när det finns en massa bra experter på trägolv
> tillhanda.
>
> Vi har också ekgolv, stavparkett, rätt gammalt,
> som är lagt stav för stav så att säga (som
> fiskbensparkett, men i annat mönster).
>
> I en hörna i hallen där vi ofta går förbi med
> raska klampande steg, har en stav helt enkelt
> gått av i längsled och den sviktar till rejält
> och är uppenbart trasig.
>
> Nu till min fråga, kan man på sådana golv byta
> en enskild stav? Eller, är de ihoplinkade
> undertill på ngt sätt så att det blir
> omöjligt.
>
> Obs, vi talar alltså inte om moderna golv som man
> köper i meterlängder, med tre stavars bredd.

Är det massiva plankor se är de notade i varandra, varje planka ser ut ungefär såhär http://www.moelven.com/Scaled/400x200x2/PageFiles-251106-Gran_r_spont.jpg

Hyfsat enkelt att få bort den skadade, svårare att få dit en ny. Skulle kunna funka om man tillverkar den nya plankan ungefär som på bilden nedan, det röda ska alltså inta vara med. Då kan man skjuta in den i spåret på plankan bredvid och sen låta den vila på flänsen på andra sidan. Annars blir det omöjligt att montera...
2013-10-08_1139.png

Är plankan knäckt spelar det ingen roll om det är lamell eller massivt, plankan måste ju bytas ändå. Hjälper ju inte att limma på 5mm ny toppyta om det är knäckt under.

Men nu var det tal om lösa stavar och inte plank,
Med lite kirurgi kan det gå att pilla upp den lösa utan att skada den så mycket och limma dit samma igen, blir inte som nytt men kanske duger?
Annars lite oroande att den har gått av och sviktar, verkar vara lite tomt under....

Har du för mycket fritid ska du ju vägra och starta en tvist med hyresvärden.

Personligen hade jag gjort som jomper föreslår. En multislip har man alltid nytta av och om du absolut inte vill köpa så kan du alltid låna någon. Orkar du masa dig upp till Uddevalla kan du låna en av mig. Jag har två. ;)

Jag anser att det var en ren olyckshändelse enligt din beskrivning. Om det räcker att slipa och lacka om så tycker jag att det är en solklar del av lägenhetsunderhåll som värden ska stå för.

Räcker det inte att slipa, utan nytt trä behövs, så är det kanske gränsfall.

När jag flyttade in i min hyresrätt så var trägolvet helt sjukt slitet, och jag fick fri golvslipning i hela vardagsrummet av värden. Då hade de papper på att golvet varit nyslipat när tidigare hyresgäst flyttade in, men denne hade visserligen bott där i ett antal år.

Hyresvärdar brukar vänta med underhåll tills en hyresgäst hör av sig, så har du tur borde golvet ändå slipas. Jag har nu efter några år fått rabatt på hyran som kompensation för uteblivet underhåll från min värd.

hm skrev:
> Men nu var det tal om lösa stavar och inte plank,

Det brukar väl kallas stavparkett när man lägger med lösa massiva småbitar, sök på stavparkett och bilder och se vad som kommer upp. Är det lagt stav för stav så är det sannolikt massivt och notat som i min bild ovan.

Multislip och lack. Men kör med 240k papper och mycket lite i taget. Det går fort när man väl sätter ner slipplattan :)

Det verkar sjukt onödigt att slipa hela govet för ett sånt där hörn.

Prata med hyresvärden och kolla vad dom har för renoveringsintervall på golvet. Du ska inte betala hela (eller något) om golvet är 50 år gammalt. Dessutom som någon sa, "fixa golvet" är inte tillräckligt bra kravspec, det finns en risk att du fastnar i ett oändligt fixande för att dom inte är nöjda.

Mitt tips är alltså att börja med en dialog med hyresvärd.

Är det Familjebostäder så är det bäst att vara noggrann och inte räkna med någon medgörlighet från deras sida, gäller nog förövrigt alla stora värdar i Göteborg.

Vi flyttade in i en lägenhet där tidigare hyresgäst fick betala 6500:- för en illa uppsatt fondtapet och en liten lackskada på badkaret. När jag i min tur bad dom åtgärda detta så erbjöd dom mig material för samma summa, men då skulle arbetet vara fackmannamässigt utfört. Jag rörde aldrig pengarna så det blev ju en ren vinst för värden.

Det där hade jag debiterat direkt när jag jobbade på Svenska Bostäder som bovärd.
Jag brukade tipsa om att först skrapa bort lacken med en spackel eller liknande,
och sedan slipa för hand med fint papper. Det handlar trots all om ett väldigt liten
skada.
Troligtvis är det bara lacken som tagit skada. Slipa så mycket du törs. Sedan lacka
med miljölack.
Funkar inte det så blir det dyrt. Ca 2-3 tusen beroende på vilket företag du vänder dig till.
Bor du i Sthlm?? Isf kan jag rekommendera ett par företag som är billiga och bra.

Man kan byta enskilda stavar i ett golv med stavparkett med tex en Fein-såg. Problemet är att om en 16mm parkettstav av ek (?) har spruckit på längden så är antagligen undergolvet bristfälligt. Om det inte var en feltillverkad stav eller en stav av dåligt virke, för snabbt nedtorkat virke etc.

De är spikade ovanpå fjädern, lämpligen hålsågar + kapar du ur den spruckna staven. Limmar sedan dit en ny stav med bortkapad fjäder och nedre not-del med Sikabond eller parkettlim mot undergolvet. Risken är dock att intill-liggande stavar blir lösa eftersom de håller fast varandra mot undergolvet.

Geologen:

Jag renoverade ett hus från femtiotalet med likadant golv som ditt i vintras. Golvet är kanon fint, hade jag varit hyresvärd skulle jag skjuta dig om du bröt upp det och ersatte med någon skitlaminat.

Mitt golv såg MYCKET värre ut, små kratrar från stilettklackar osv, svärfar och jag slipade och lackade ca50m2 på en och en halv dag första halva dagen var 8-22 iofs. Började lördag morgon och det såg nytt ut vid söndag eftermiddag. Då ingick att fixa en del rejäla skador, bitar som saknades osv.

Lack kostnad var ca 2000:- och maskinhyra m slippapper 1800:-.
Hyr en liten bandslip (som andra tipsat om) som tipsat om samt köp ett multiverktyg (kommer du ha användning för i framtiden) för att komma åt inne i hörnet. Och en liten flaska lack på en färgbutik. Borde inte kosta dig mer en en 1000lapp, exklusive multiverktyget som du säkert kan låna av någon.

En kommentar kring golvet, är det konstruerat som mitt golv så var det ca 5mm eklameller som limmats på någon sorts plywoodplanka är spontad, så det går inte att bryta upp en liten del. Mitt var också självbärande, plankorna satt spikade i golvbjälkarna, antar att du har en betongplatta under.

oxr skrev:
> Håller med hm. Mytomspunnen har nog en del
> erfarenhet i ämnet.

Ja, faktiskt! Ett par månader efter att vi flyttat in i huset upptäckte vi att det under vår äldste sons matplats var stora fuktfläckar på parketten. Jag fick vingslag och trodde att vi pajat hela golvet. Efter ett snack på färgaffären fick jag veta att det förmodligen enbart var en skada i lacken och inte parketten.

Sagt och gjort, jag slipade på fläckarna för hand med slippapper och mkt riktigt gick fläckarna bort ganska lätt. Sedan mattslipade jag hela golvet, dels med en handslipmaskin men faktiskt mest med en såndär slippapperhållare som vinklar med automagiskt. Ca 12 kvm gick faktiskt ganska fort att mattslipa så att det blev hyfsat jämnt och snyggt. Efter det rollade jag på matt golvlack ett gäng lager för att det skulle hålla för framtida barnmisshandel. Blev faktiskt helt ok resultat och framförallt verkar det vara spillsäkert numer.

Om jag vore geologen skulle jag mattslipa ned fläckarna i hopp om att det sitter i lacken. Beroende på ambitionsnivå skulle jag sedan antingen lacka bara över fläcken eller mattslipa hela golvet och lacka på. Det kostar några timmars arbete och några få hundralappar i material. Det är väl egentligen lacken som är dyrast. Kanske kan man få tag i en billig variant nånstans.

mytomspunnen skrev:
. Efter det rollade
> jag på matt golvlack ett gäng lager för att det
> skulle hålla för framtida barnmisshandel.

Jag förstår vad du menar, men det skulle också kunna misstolkas.

Tillbaka
Topp