[OT] Skadat trägolv - hur fixa?

Vad du än gör så lägg inte ett laminatgolv över. Det står förmodligen "parkett" i fastighets-
värdens datasystem. Det går inte att lura en besiktningsman med det. Dom har koll på sånt.
Det där går inte att komma runt, och du kommer inte långt med att skylla på dåligt underhåll.
Tro mig, jag har debiterat ett antal sådana här fall i mina dagar.
Om det gått ner i trät ta dit en hantverkare alt diskutera med värden, dom har oftast avtal
med firmor som gör såna här jobb. Och det blir oftast billigare än att anlita en själv.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> nån har jammat din ironiradar.

Är du ironisk nu?

JLarsson skrev:
> "ja"

Mitt juridiska ombud kommer kontakta dig.

s skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "ja"
>
> Mitt juridiska ombud kommer kontakta dig.

måste man inte heta e då?

heklamama skrev:
> Den här tråden har potential.

Jag tror vi blir tvungna att lösa det här med en kamp i gymnasiefysik.

s skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Den här tråden har potential.
>
> Jag tror vi blir tvungna att lösa det här med en
> kamp i gymnasiefysik.

Har formelsamlingen redo.

> OT - Golv - Trä - Parkett - Fläck
> OT - Arkitektur - Restaureringskonst - Interiör - Golvbeläggning - Massivträ - Parkett
> OT - Arkitektur - Restaureringskonst - Interiör - Golvbeläggning - Lamellträ

Säkrast att korsposta. Det brukar jag göra.

Lulle skrev:
> Har formelsamlingen redo.

Vad blev svaret?

s skrev:
> Lulle skrev:
> -----
> > Har formelsamlingen redo.
>
> Vad blev svaret?

~2.71828182846

Jenny W skrev:
> Va?! Ska du flytta, Geo?!

Läs om läs rätt.

JLarsson skrev:
> s skrev:
> > Lulle skrev:
> > --------------------------------------------------
> > > Har formelsamlingen redo.
> >
> > Vad blev svaret?
>
> ~2.71828182846

Mmmm, ja i princip men vilken enhet och hur kom du fram till så många decimaler?

JLarsson skrev:
> s skrev:
> -----
> > Lulle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Har formelsamlingen redo.
> >
> > Vad blev svaret?
>
> ~2.71828182846

e(h)!

s skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > s skrev:
> >
>
> > > Lulle skrev:
> > >
>
> > > > Har formelsamlingen redo.
> > >
> > > Vad blev svaret?
> >
> > ~2.71828182846
>
> Mmmm, ja i princip men vilken enhet

Enhetslöst

> och hur kom du
> fram till så många decimaler?

1+x/1!+x^2/2!+x^3/3!+…

marr skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Va?! Ska du flytta, Geo?!
>
>
> Läs om läs rätt.

Ah Nu har jag läst
Hade inte tid på jobbet idag

s: Du kan slå av ironiradarn igen, om du har hunnit få igång den.

Det korta svaret till din bondlösning är att den undre kärnan till brädorna i lamellgolvet (själva lamellen) inte kommer hålla efter den behandlingen med ett stämjärn. Inte så att man snyggt kan "laga" med epoxispackel eller vad du nu föreslog efteråt. För att sedan lägga dit ett 5mm skikt av ek i liv med omgivande golv.

Att laga en lamellbräda så att den livar med omgivande golv på ett snyggt sätt är inte så lätt. Det är en sak om man har tänkt slipa hela golvet efteråt och kan ta bort eventuell diff i höjd, samt spackla oönskade springor / glipor före lack.

Lösningen på geologens problem är nog sickel, färgskrapa, slipning med en bra hörnslip och lack på det. Inte att börja bryta sönder lamellbrädorna med ett stämjärn.

Det kan vara värt att kolla om golvet är lackat med vattenburen eller oljeburen lack. Välja rätt lack och våtslipa mot omgivande ytor efteråt så att lackskarven inte syns och glansen blir lika.

cal. skrev:
> Det korta svaret till din bondlösning är att den
> undre kärnan till brädorna i lamellgolvet
> (själva lamellen) inte kommer hålla efter den
> behandlingen med ett stämjärn.

Vilken behandling syftar du på? Det var ditt idiotförslag att använda stjärnskruvmejsel och kofot. Att sätta dit överhandsfräsen är ungefär lika korkat. Stor risk att skada omkringliggande ytskikt.

Nej du, med vassa stämjärn så är det verkligen ingen konst att skala av eken utan att göra någon åverkan på underliggande bräda eller kringliggande ytskikt. Brädan kan bli lite ojämn och tilltufsad på ovansidan, något man fixar med epoxispackel för att få en jämn yta, men att det skulle påverka strukturen och hållfastheten är bara rent nonsens.

> Inte så att man
> snyggt kan "laga" med epoxispackel eller vad du nu
> föreslog efteråt. För att sedan lägga dit ett
> 5mm skikt av ek i liv med omgivande golv.

Inte? Det funkade utmärkt när jag gjorde det på mitt gamla golv i alla fall. Konstigt.

> Att laga en lamellbräda så att den livar med
> omgivande golv på ett snyggt sätt är inte så
> lätt.

Det är inte alls särskilt svårt. Det handlar om tålamod och noggrannhet. Och, som sagt, vassa verktyg.

Har du ens försökt?

Lägg upp en bild då på hur tjusigt det blev. Slipade du angränsande golv efteråt?

Har lagt två golv med stavparkett och nytt undergolv nyligen.
Har tidigare reparerat ett lamellgolv som hade blivit skadat.

Jag bytte hela lamellbrädor till slut efter att ha försökt laga ytskiktet. Det var dock inte av ek utan av tunna björkstavar som låg efter varandra, ca 2mm breda. Jag skulle aldrig få för mig att fullaga lamellen med epoxy och sedan limma på ek på det.

Hur bar du dig åt för att skada lamellen så pass att du kände att den behövde bytas? Det låter verkligen jättemärkligt. Använde du kofoten på riktigt?

Du har snöat in på att lamellen exploderar och behöver lagas. Det är inte fråga om att laga utan att jämna
till ytan efter att ha tagit bort kanske en halv millimeter för mycket på ett fåtal punkter. Hur i h..e skulle det kunna påverka hållfastheten?

Limmar du ihop två träbitar med epoxi och därefter försöker bryta isär dem så inte fan släpper epoxin. Den ena eller den andra träbiten går sönder. Kallar du det fullösning så, ja, då lägger jag ner.

Nej, tyvärr har jag ingen bild. Sålde lägenheten för 13 år sedan. Utan anmärkning på golvet. Någon slipning behövdes inte.

Nog tjafsat nu vill jag höra hur det går för Geologen.

mattiasp skrev:
> Jag tror att Geo läser alla råd och sedan gör
> tvärt om.

Standard Geologen.

mattiasp skrev:
> Jag tror att Geo läser alla råd och sedan gör
> tvärt om.
Om man följer alla råd i den här tråden så blir det ju ändå tvärtom (minst).

matz 1 skrev:
> Då har han en debitering att vänta på,
> 2000-3000.

Jag ska göra mitt bästa för att åtgärda det själv. Men lyckas jag inte, och blir tvungen att "släppa" det till hyresvärden, då räknar jag kallt med ett femsiffrigt belopp. De kommer att göra det för att jävlas. Jag märkte på kvinnan som var där att hon ville sätta dit hyresgäster som flyttar. Kanske får hon provision?

Att hinna få dit en hantverkare som fixar det inom 10-12 dagar räknar jag som helt omöjligt, så det är mina egna försök nu under veckan, eller inget.

Finns inte ngn duktig på hyresjuridik här?
vattenskada? Då är nog hyresgäst ansvarig endast vid vållande. Vållat? Tror d finns rättsfall där hyresgäst ej behövde ersätta skada pga hyresgästens pajjade akvarium. Sedan är frågan vad det må betyda i detta fall.

lycka till

Jag har sett en hel del bra råd i tråden, framför allt i början.

Det är nog en bra ansats att försöka själv.

Sen är det alltid bra att ha ett hum om det juridiska, bara för att indikera just det, vilket kan leda till en mer balanserad diskussion med dem. Ungefär som att läst på fem minuter om reklamationsrätt innan man reklamerar, det är mer än vad i princip alla mottagare av reklamationer kan bemöta när de börjar dribbla med garantier istället.

Senast ändrad:
Ps. Håll ALLTID en god och balanserad ton, så att du genom det maximerar möjligheten till en bra lösning. Alltid trevlig så länge som möjligt, och lämna alltid diskret en snygg bakdörr till lösning som motparten kan ta i stället för att förlora en tjafsig diskussion.

Jag kan min hyresjuridik. Och det är debitering på sånt här.
Men prata med hyresvärden ang problemet, det är inte omöjligt att du får en bra deal i detta fall.
Det är bättre att glida med än att vara strävhårig. Jag fixade massor av sådana dealar på ett
korrekt sätt när jag var besiktningsman. Men det är bara att erkänna att det gick tokigt där
och att du gjort allt för att fixa det själv.
Enligt Sabos lista på underhåll så har du säkert rätt att räkna av de antal år golvet inte
blivit underhållet. Om värden nu går efter Sabo. Du kan själv beställa hem en underhållslista från
dom och kolla.
Jag gjorde massor av avräkningar på liknande skador. Har du en jävla tur kan det gå på ett par
100. Beror lite på när golvet är slipat och lackat senast.
Vattenskada i detta fall kommer du ingenstans på, snarare blir du idiot förklarad. Och
besiktningsmannen blir förbannad och skiter i ev avräkningar.

Nu menade jag inte att dizza dig, Matz.

Menade bara att som profesionell kundhanterare blir du mkt mer resonabel och medgörlig om du träffar en trevlig och smidig person. M a o skall man bibehålla den optionen så länge som möjligt.

För att det görs - oftast - på ett visst sätt, är ju ingen garanti för att det är rätt..

jag säger inte vad som gäller, utan klistrar in lite lagtext, kommentarer och referat av rättsfall.

Sedan är det ju såklart bästa inte att slå juridik i huvet på ngn, utan att lösa det genom vettiga mellanmänskliga diskussioner.

Skiljelinjen synes gå mellan "olyckshändelse" och "vållande=vårdslös" - i princip.

Jag vimsade till det lite och förväxlade vattenskada med brandskada.

Ur "hyreslagen", dvs jordabalken 12:14

24 § Hyresgästens vård av lägenheten
Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning. För brandskada som han själv icke vållat är han dock ansvarig endast om han brustit i den omsorg och tillsyn som han bort iakttaga.

-------------------

Lagkommentar till hyreslagen ang vårdplikten:

Genom lägenhetens normala användning förslits den. Så småningom kan genom förslitningen uppstå brister som är att betrakta som skador. Hyresgästen svarar inte för sådana skador som uppstår genom normal förslitning. Inte heller svarar han för skador som uppstår genom olyckshändelse.

Däremot svarar hyresgästen för skador som uppstår genom vårdslöshet eller försummelse. Det kan gälla exempelvis spräckta handfat eller toalettstolar, trasiga fönsterrutor och dylikt.

--------------------------

Lite rättsfall;

En hyresvärd ville göra hyresgästen ansvarig när dennes akvarium för hemmabruk av okänd anledning gick sönder och orsakade vattenskador. HD ogillade värdens talan (NJA 1991 s. 476).

Hyresgästen hade lämnat sin diskmaskin utan tillsyn. Trots det ansågs hon inte försumlig och därmed inte heller ansvarig för den skada som uppstod då maskinen läckte. Vid bedömningen beaktades att hyresgästen låtit reparera maskinen hos ett etablerat serviceföretag varje gång det varit fel på den, att maskinen varit utrustad med gängse översvämningsskydd för aktuell årsmodell, en s.k. nivåvakt, samt att värden på egen bekostnad åtgärdat golv och underlag efter en tidigare skada (Svea hovrätt, avd. 16, dom DT 48 den 31 augusti 1998 i mål nr T 216-98). Ej prövningstillstånd.

Vattentillförseln till bänkdiskmaskinen kunde enkelt stängas av genom ett vred på blandaren. Ordningsreglerna uppmanade hyresgästen att stänga av vattnet efter avslutad användning. Hyresgästen stängde inte av vattnet efter avslutad diskning. Slangen mellan blandaren och diskmaskinen lossnade oväntat och omfattande vattenskador uppstod. Hyresgästen bedömdes av HD som vårdslös och ersättningsskyldig (NJA 2011 s. 454).

Under hyrestiden hade ett stopp i badrummets avlopp uppstått genom att en stor mängd hår hade ansamlats i golvbrunnen. Hyresgästen, som befanns skyldig att regelbundet rengöra golvbrunnen, ålades att ersätta hyresvärden kostnaden för att åtgärda stoppet (Hovrätten över Skåne och Blekinge dom 2011-08-25 i mål nr FT 2161-10).

---------------

Fliken: Då talar vi samma språk, bättre smidig än arg och motsträvig.
Carl A: Japp så står det i hyreslagen. Har sett och varit med om det mesta när det gäller
argsinta hyresgäster.
Ex 1: Hg bor i liten 1a på ca 20 kvm. Kommer hem stupfull och får för sig att ta ett bad.
Vrider på varmvattnet för fullt utan att stoppa i proppen "som tur är".
Sedan somnar han. När han vaknar på morgonen har alla tapeter släppt från väggarna. Takfärgen
hänger i stora vattenfyllda påsar i taket. Alla elektriska saker är trasiga samt alla möbler.
Han anser att det är mitt fel då bolaget har för hög utgångstemp på varmvattnet.
Vilket vi inte hade. Det blev DYRT för honom. Han fick även stå för rättsliga kostnader.

Ex 2: Hg, som är ordförande i föreningen i fastigheten berättar på ett möte med bolaget att
han har vattenskada i sin lgh. Jag frågar hur det gått till. Jag gick i sömnen och tappade upp
badvatten, sedan gick han och lade sig igen utan att ha stoppat i proppen. Tack ock lov....
Men vattnet hann inte rinna undan så det resulterade i stora skador på parkett bla.
Och han tyckte det var mitt fel. Då fastigheten är gammal med igensatta rör vilket jag och
bolaget borde ha åtgärdat, dvs stambyte. Vi motsatte oss förstås detta. Då alla i fastigheten
visste om att det var trög avrinning. Dessutom vägrade han släppa in hantverkarna när dom kom.
Han förlorade och fick ersätta allt själv.

Kan räkna upp massor av sådana ärenden.

matz 1 skrev:
> Fliken: Då talar vi samma språk, bättre smidig
> än arg och motsträvig.
> Carl A: Japp så står det i hyreslagen. Har sett
> och varit med om det mesta när det gäller
> argsinta hyresgäster.
> Ex 1: Hg bor i liten 1a på ca 20 kvm. Kommer hem
> stupfull och får för sig att ta ett bad.
> Vrider på varmvattnet för fullt utan att stoppa
> i proppen "som tur är".
> Sedan somnar han. När han vaknar på morgonen har
> alla tapeter släppt från väggarna. Takfärgen
> hänger i stora vattenfyllda påsar i taket. Alla
> elektriska saker är trasiga samt alla möbler.
> Han anser att det är mitt fel då bolaget har
> för hög utgångstemp på varmvattnet.
> Vilket vi inte hade. Det blev DYRT för honom. Han
> fick även stå för rättsliga kostnader.
>
> Ex 2: Hg, som är ordförande i föreningen i
> fastigheten berättar på ett möte med bolaget
> att
> han har vattenskada i sin lgh. Jag frågar hur det
> gått till. Jag gick i sömnen och tappade upp
> badvatten, sedan gick han och lade sig igen utan
> att ha stoppat i proppen. Tack ock lov....
> Men vattnet hann inte rinna undan så det
> resulterade i stora skador på parkett bla.
> Och han tyckte det var mitt fel. Då fastigheten
> är gammal med igensatta rör vilket jag och
> bolaget borde ha åtgärdat, dvs stambyte. Vi
> motsatte oss förstås detta. Då alla i
> fastigheten
> visste om att det var trög avrinning. Dessutom
> vägrade han släppa in hantverkarna när dom
> kom.
> Han förlorade och fick ersätta allt själv.
>
> Kan räkna upp massor av sådana ärenden.

Inget av ärendena nu nämner är ju ens jämförbart med att råka välta ett paket tvättmedel.

Rattnalle: Jo på sätt och vis. Klantar man sig får man betala. Jag menar att det inte går
att bortförklara sådana saker som att spilla ut tvättmedel som skadar golvet.
Lika lite som att säga "jag gick i sömnen".
Ok, jag var lite långsökt där ...men jag skyller på arbetsskada... :)
Inne i gamla jobbet fortfarande och tror att hela världen ska fatta vad vi pratar om här.. :)

matz 1 skrev:
> Rattnalle: Jo på sätt och vis. Klantar man sig
> får man betala. Jag menar att det inte går
> att bortförklara sådana saker som att spilla ut
> tvättmedel som skadar golvet.
> Lika lite som att säga "jag gick i sömnen".
> Ok, jag var lite långsökt där ...men jag
> skyller på arbetsskada... :)
> Inne i gamla jobbet fortfarande och tror att hela
> världen ska fatta vad vi pratar om här.. :)

Klantighet är inte vårdslöshet. Du är endast ersättningsskyldig vid vårdslöshet. Juridiskt är skillnaden milsvid. Samma sak gäller i många sammanhang.

Det sätter ju fingret på hur "rättssäker" bedömningen är när tvisten avgörs av hur trevliga sakägarna är. Härlig amatörnivå.

Atlas skrev:
> Det sätter ju fingret på hur "rättssäker"
> bedömningen är när tvisten avgörs av hur
> trevliga sakägarna är. Härlig amatörnivå.

Den grundläggande juridiska kunskapen verkar inte heller vara på topp. Intern praxis ftw!

Alltså helt ärligt. Om golvytan är tre kvadratmeter och hyresvärden verkar petig.

1) Hyr eller låna en bra bandslip och en hörnslip. Eller en Festool Rotex 150 + hörnslip.
2) Demontera samtliga golvlister
3) Slipa bort all befintlig lack med 60-80-120-180 korn papper.
4) Dammsug noga och torka bort ev. damm med mikrofibertrasa, klibbrulle eller liknande.
5) Lacka golvet 2-3 gånger med vattenburen lack. Alt. oljeburen lack om du har tid att vänta (torktid ca 12h/lager) och ej måste sova där. I så fall Trestjerners oljeburen. Eller någon motsvarande oljeburen lack för båt på mindre burk (förhoppningsvis billigare).
6) Mellanslipa med 320 korn INNAN nästa lacklager.
7) Sätt tillbaka golvlisterna.

Kostnad ca. 1000 SEK om du måste hyra maskiner. Arbetstid 1-2 dagar för nybörjare. Möjligen 3 dagar med oljeburen lack pga. torktiden.

Golvet ser ut som nytt efteråt om du är någorlunda händig.

Men det är inte hyresvärden som spillt ut tvättmedlet. Det är dessutom helt synligt i hallen.
Du kan fråga vilket bolag som helst i Stockholm. Det är en solklar debitering.
Själva var vi inte så hårda på såna här skador, brukade få till en juste avräkning.
Men om tex ett element stått och droppat bakom soffan är det en helt annan sak.
Anledningen är att han har åstakomit skadan själv. Är ni med??
Jag har haft massor av fall där folk skyllt på en det ena och en det andra. Och man blir rätt trött.
Tror ni verkligen att landets alla hyresvärdar är villiga att betala alla klantigheter??
Svar NEJ..det gör dom inte...
Men håller man god min och inte bråkar med dom kommer man rätt långt.

Tillbaka
Topp