[OT] Skadat trägolv - hur fixa?
matz 1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det är inte hyresvärden som spillt ut
> tvättmedlet. Det är dessutom helt synligt i
> hallen.
> Du kan fråga vilket bolag som helst i Stockholm.
> Det är en solklar debitering.
> Själva var vi inte så hårda på såna här
> skador, brukade få till en juste avräkning.
> Men om tex ett element stått och droppat bakom
> soffan är det en helt annan sak.
> Anledningen är att han har åstakomit skadan
> själv. Är ni med??
> Jag har haft massor av fall där folk skyllt på
> en det ena och en det andra. Och man blir rätt
> trött.
> Tror ni verkligen att landets alla hyresvärdar
> är villiga att betala alla klantigheter??
> Svar NEJ..det gör dom inte...
> Men håller man god min och inte bråkar med dom
> kommer man rätt långt.
Återigen så visar du att du inte över huvud taget förstår den juridiska skillnaden mellan vårdslöshet och olyckshändelse. Läs kommentaren om vårdplikten som Carl A postade ovan några gånger till. Samma princip gäller i andra sammanhang där man riskerar att bli skadeståndsskyldig, välta cykeln på grannens nya bil ex. Ingen vårdslöshet = ingen skadeståndsskyldighet.
Dessutom är det här snarast besläktat med det droppande elementet bakom soffan du själv har som exempel. Hade golvet skötts av värden hade det aldrig blivit någon skada precis som det inte är hyresvärdens ansvar att se till att elementen inte börjar läcka.
Du belyser väldigt tydligt varför jag aldrig kommer att kunna tänka mig att bo i hyresrätt mer efter studentlägenheten. Sabbar men en bostadsrätt får man betala för det i lägre pris när man säljer. Man har samtidigt fria händer att fixa det själv på ett sätt man är nöjd med. Mycket enkelt och inget tjafs med klåpare.
-------------------------------------------------------
> Men det är inte hyresvärden som spillt ut
> tvättmedlet. Det är dessutom helt synligt i
> hallen.
> Du kan fråga vilket bolag som helst i Stockholm.
> Det är en solklar debitering.
> Själva var vi inte så hårda på såna här
> skador, brukade få till en juste avräkning.
> Men om tex ett element stått och droppat bakom
> soffan är det en helt annan sak.
> Anledningen är att han har åstakomit skadan
> själv. Är ni med??
> Jag har haft massor av fall där folk skyllt på
> en det ena och en det andra. Och man blir rätt
> trött.
> Tror ni verkligen att landets alla hyresvärdar
> är villiga att betala alla klantigheter??
> Svar NEJ..det gör dom inte...
> Men håller man god min och inte bråkar med dom
> kommer man rätt långt.
Återigen så visar du att du inte över huvud taget förstår den juridiska skillnaden mellan vårdslöshet och olyckshändelse. Läs kommentaren om vårdplikten som Carl A postade ovan några gånger till. Samma princip gäller i andra sammanhang där man riskerar att bli skadeståndsskyldig, välta cykeln på grannens nya bil ex. Ingen vårdslöshet = ingen skadeståndsskyldighet.
Dessutom är det här snarast besläktat med det droppande elementet bakom soffan du själv har som exempel. Hade golvet skötts av värden hade det aldrig blivit någon skada precis som det inte är hyresvärdens ansvar att se till att elementen inte börjar läcka.
Du belyser väldigt tydligt varför jag aldrig kommer att kunna tänka mig att bo i hyresrätt mer efter studentlägenheten. Sabbar men en bostadsrätt får man betala för det i lägre pris när man säljer. Man har samtidigt fria händer att fixa det själv på ett sätt man är nöjd med. Mycket enkelt och inget tjafs med klåpare.