[OT] Skadat trägolv - hur fixa?

matz 1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det är inte hyresvärden som spillt ut
> tvättmedlet. Det är dessutom helt synligt i
> hallen.
> Du kan fråga vilket bolag som helst i Stockholm.
> Det är en solklar debitering.
> Själva var vi inte så hårda på såna här
> skador, brukade få till en juste avräkning.
> Men om tex ett element stått och droppat bakom
> soffan är det en helt annan sak.
> Anledningen är att han har åstakomit skadan
> själv. Är ni med??
> Jag har haft massor av fall där folk skyllt på
> en det ena och en det andra. Och man blir rätt
> trött.
> Tror ni verkligen att landets alla hyresvärdar
> är villiga att betala alla klantigheter??
> Svar NEJ..det gör dom inte...
> Men håller man god min och inte bråkar med dom
> kommer man rätt långt.

Återigen så visar du att du inte över huvud taget förstår den juridiska skillnaden mellan vårdslöshet och olyckshändelse. Läs kommentaren om vårdplikten som Carl A postade ovan några gånger till. Samma princip gäller i andra sammanhang där man riskerar att bli skadeståndsskyldig, välta cykeln på grannens nya bil ex. Ingen vårdslöshet = ingen skadeståndsskyldighet.

Dessutom är det här snarast besläktat med det droppande elementet bakom soffan du själv har som exempel. Hade golvet skötts av värden hade det aldrig blivit någon skada precis som det inte är hyresvärdens ansvar att se till att elementen inte börjar läcka.

Du belyser väldigt tydligt varför jag aldrig kommer att kunna tänka mig att bo i hyresrätt mer efter studentlägenheten. Sabbar men en bostadsrätt får man betala för det i lägre pris när man säljer. Man har samtidigt fria händer att fixa det själv på ett sätt man är nöjd med. Mycket enkelt och inget tjafs med klåpare.

Ditt påstående att om värden bara hade skött golvet så hade det inte blivit någon skada är ju väldigt långt från verkligheten.

Ställ en blomkruka (lerkruka) utan fat på ett trägolv behandlat med vattenburen lack och du har en likadan fläck som geologens efter något/några dygn om det vill sig illa.

Vissa ytbehandlingar står emot fukt och kemikalier lite bättre. Men ett trägolv är snarast att betrakta som en möbel. Inte ett skydd mot vatten, kemikalier och dylikt.

Jag ska dit och göra ett nytt försök med vassa verktyg i morgon kväll. Men med tanke på resultatet från knivförsöket senast så misstänker jag att det har gått riktigt djupt i träet. Förmodligen hela vägen igenom. Då återstår bara att kalla in en golvreparatör som får byta ut den skadade delen.

Det handlar ju inte om en missfärgning på grund av pigment, utan troligtvis av det basiska i tvättmedlet som kemiskt förändrat träet.

Det visade sig att mina föräldrar hade en hörnslipmaskin, så den lånade jag med hem när jag var uppe och tog upp båten i helgen.

Och än en gång, för folk som inte läst mina inlägg i tråden ordentligt: hyresvärdens inspektör har redan tittat på lägenheten, och jag berättade exakt vad som hade hänt med tvättmedlet. Det finns liksom ingen anledning att diskutera sätt att komma undan. Det är mitt ansvar och enbart mitt ansvar.

Hade jag litat på att hyresvärden skulle debitera en rimlig och rättvis kostnad, så hade jag aldrig försökt på egen hand ens, men nu vet jag att de är besvärliga och jävligt gnidna (jag skojar inte när jag befarar femsiffrigt belopp!), så den risken vill jag inte ta förrän alla andra vägar har prövats.

cal. skrev:
> Ditt påstående att om värden bara hade skött
> golvet så hade det inte blivit någon skada är
> ju väldigt långt från verkligheten.
>
> Ställ en blomkruka (lerkruka) utan fat på ett
> trägolv behandlat med vattenburen lack och du har
> en likadan fläck som geologens efter
> något/några dygn om det vill sig illa.
>
> Vissa ytbehandlingar står emot fukt och
> kemikalier lite bättre. Men ett trägolv är
> snarast att betrakta som en möbel. Inte ett skydd
> mot vatten, kemikalier och dylikt.

Låt gå för det men skillnaden mellan djupgående skador och lack som rest sig och skiftat färg är rätt stor.

Sen känns vattenburen lack i en hall rätt korkat men det kanske bara är jag..

Men skit samma. Det är resonemenaget jag är ute efter. Som värd har man också skyldigheter. Gillar man inte det kanske man ska söka sig till en annan bransch.

Senast ändrad:
Mycket jobb, tid och pengar för att försöka fixa något som de ändå kommer debitera dig senare. Man kommer inte undan kostnader vid utflyttning.
Jag städade som ett djur när jag lämnade SGS Studiegången men det blev ändå en räkning på 1500 för städning 3 månader senare. (många år sedan)

va, är det bara att skicka faktura/räkning så får man stålar!???!

varför har jag inte börjat med det tidigare.

jag undrar faktiskt om detta verkligen skulle anses som "vållande" - alltså att geologen har ansvar för skadan. Tycker iaf inte det är i närheten av solklart.

En self-fix, som gör att det ser minst hyffsat Ok ut; så tycker jag man inte därefter bör acceptera att betala ngt för det.

Men, hur som helst, hoppas det löser sig.

Har kollat på denna tråden från starten.
Har du lust att testa så pröva att pensla på en lösning av citronsyra och se om det gör skadan ljusare. Ett annat alternativ är en vattenlösning av Remol som är ett blekmedel för tvätt.

Lycka till

Rattnalle: Håller med om att det är skillnad mellan vårdslöshet och olyckshändelse.
Men i detta fall är det snarare frågan om en kombination av dessa två.
Om jag tex har en jävla röra i ett skåp så att tex DOT olja runnit ut och förstört skivan
i skåpet. Vem tror du får betala för det?

Jag kan dra ett exempel till.

Hg hade haft indisk parfym i en kökslåda. Problemet var att den hade läckt ut i lådan
och skadat lådor och skåp under. Det luktade väldigt starkt men gott tyckte jag.
Men det tyckte inte inflyttande hg. Som krävde åtgärd och hyresreducering.
Vi fick riva hela köksskåpet och ersätta med nytt. Är det också en olyckshändelse?
Gissa vem som fick betala?

upprepar:

bara för att ngn betalat i en viss given situation är det inte säkert att det var rätt att betala i aktuell situation...

(utan att jag tar ställning / har en åsikt vad som var rätt i de fallen, eller detta)

Det är bara lacken som är skadad. Det har legat kemikalier på som har blekt lacken. Du skall sickla bort lacken och slipa lite på det. Lack sedan. Men lack kan lösa upp äldre lack så det gäller att välja rätt.

krillan skrev:
> Det är bara lacken som är skadad. Det har legat
> kemikalier på som har blekt lacken. Du skall
> sickla bort lacken och slipa lite på det. Lack
> sedan. Men lack kan lösa upp äldre lack så det
> gäller att välja rätt.

Nej, det är inte nån lack som är skadad. Jag har skrapat bort en hel del trä vid mitt första försök, utan att det blev bättre. Jag ser skillnad på lack och trä.

hm skrev:
> Kanske dum fråga.
> Men hemförsäkring?

Som sagt, det är inte jag som är skriven där nu, utan min andrahandshyresgäst.

Men när inträffade skadan? När du var skriven på adressen? Bodde du där när det hände gällde försäkringen när skadan inträffade.

Skador skall anmälas inom en viss tid men allt du kan få ett nej från ditt hemförsäkringsbolag.

Läs Cals inlägg, det verkar ju gå att lösa med lite jävlaranamma på ett par dygn.

Skriven eller inte, hade du en gällande försäkring och bodde där vid skadetillfället gäller försäkringen för det. DOCK är det troligtvis försent att anmäla eftersom många försäkringsbolag har 1 - 3 år som förfallotid. Ring och fråga.

lundatok skrev:
> Skriven eller inte, hade du en gällande
> försäkring och bodde där vid skadetillfället
> gäller försäkringen för det. DOCK är det
> troligtvis försent att anmäla eftersom många
> försäkringsbolag har 1 - 3 år som förfallotid.
> Ring och fråga.

Jag har kollat, och det är för sent.

Lulle skrev:
> Riv hela jävla huset och bygg nytt. Verkar bra
> mycket smidigare.

Ha'ru ölat? :)

Är det lika dåligt med lack på övriga golvet eller bara kring fläcken?

Du måste ta bort en golvlist och mäta tjockleken på slitskiktet innan det går att säga hur mycket golvet kan slipas ned.

Samtidigt. Tre kvadratmeter lamellgolv kostar inte en förmögenhet. 1500 SEK?
Jag hade nog inte slipat det om jag var i din sits utan rivit ut golvet och lagt dit tre nya kvadratmeter golv av samma modell. Det tar en halv dag och är mindre mödosamt än att slipa och lacka.

Men plocka försiktigt bort en golvlist och inspektera vad det är för typ av golv och tjocklek först.

Senast ändrad:
Utan att ha läst allt i tråden så skulle jag beakta följande som redan kan vara skrivet:

1. testa att tvätta bort det med en ångtvätt. (hyra eller låna av bekant). Om det är lack på golvet kan det vara så att tvättmedlet inte gått igenom till trät. Ångtvätt är förvånansvärt effektivt.

2. restvärdet av ett hallgolv från 50talet är noll. Så även om det kostar att byta, så skall du inte behöva stå för värdeökningen, som är 100% av kostnaden.

3. testa att betsa om hela golvet i samma kulör.

Geologen: Oj vad mycket kloka svar du får...betsa om hela golvet i samma kulör..
Verkligen en bra ide!!! INTE...
Restvärdet på en parkett från 50 talet är noll. Mmmm visst ....dra det argumentet för en
besiktningsman på SB tex så får du svar på tal. Garanterat.
Hur gick det föresten med besiktningen??

Även om du skulle bli debiterad ska debiteringen vara realistisk. Om du tror att du kan få en hantverkare att åtgärda det för ett par lakan, varför skulle du någonsin acceptera en debitering på "femsiffrigt" belopp? Nöj dig med att betala en del av kostnaden för åtgärden, minus avskrivningen för golvets ålder och eftersatta underhåll.
Bara för att någon skickar en faktura betyder det inte att man ska betala den. Du ska vara skyldig det fakturan gäller, också.

En rimlig debitering kommer vara billigare än att anlita någon själv. Om den inte är rimlig, varför skulle du betala?

Att göra något alls själv tror jag inte heller på. Det låter ju som att golvet behöver bytas hur som helst, så varför lägga ner både jobb och pengar på att fulrenovera det?

bojsänke skrev:
> Även om du skulle bli debiterad ska debiteringen
> vara realistisk. Om du tror att du kan få en
> hantverkare att åtgärda det för ett par lakan,
> varför skulle du någonsin acceptera en
> debitering på "femsiffrigt" belopp? Nöj dig med
> att betala en del av kostnaden för åtgärden,
> minus avskrivningen för golvets ålder och
> eftersatta underhåll.
> Bara för att någon skickar en faktura betyder
> det inte att man ska betala den. Du ska vara
> skyldig det fakturan gäller, också.
>
> En rimlig debitering kommer vara billigare än att
> anlita någon själv. Om den inte är rimlig,
> varför skulle du betala?
>
> Att göra något alls själv tror jag inte heller
> på. Det låter ju som att golvet behöver bytas
> hur som helst, så varför lägga ner både jobb
> och pengar på att fulrenovera det?

bojsänke: Klart man måste betala om man får en sådan faktura. De flesta större hyresbolag har
en hel stab av egna jurister som garanterat ser till att man hamnar i knipa om man inte betalar.
Och självklart handlar det om ca 2-3000 i debitering. Absolut inga 5 siffriga belopp.

matz 1 skrev:
> bojsänke: Klart man måste betala om man får en
> sådan faktura. De flesta större hyresbolag har
> en hel stab av egna jurister som garanterat ser
> till att man hamnar i knipa om man inte betalar.
> Och självklart handlar det om ca 2-3000 i
> debitering. Absolut inga 5 siffriga belopp.

Är fakturan orimlig är det skit samma vem som skickat den*. Det är bara att bestrida så är det upp till företaget som skickat den att bevisa att du är skyldig det som står på. Det är i sammanhanget helt ointressant hur stor stab av jurister de har.

*Myndigheter undantagna. De skriver sina egna regler i större utsträckning.

Senast ändrad:
matz 1 skrev:
> Och självklart handlar det om ca 2-3000 i
> debitering. Absolut inga 5 siffriga belopp.

Du känner inte min hyresvärd...

Som sagt, om det kommer en sådan, bestrid den och låt dem komma med ett rimligt bud eller låta tingsrätten avgöra. Vilket som kommer vara till din fördel om de försöker sig på 'femsiffrigt'.

Nej det är väl självklart att man inte ska betala orimliga belopp och bestrida fakturan isf.
Det där är som sagt en skada som kostar ca 2500- 3000 att fixa av en seriös golvfirma som
är bra på trägolv. INGA 5 siffriga belopp!!
Geologen: vad har du för hyresvärd? Skulle vara intressant att veta.
Men jag vet att vissa privata värdar är rätt jobbiga.
Men då återstår frågan, går dom efter Sabos lista på under håll?
Den brukar de flesta ha som riktmärke även om dom inte går efter den.
Har för mig att man kan ringa och beställa en själv. Annars kanske jag kan fixa fram en åt dig
så kan jag skicka den. Men det är väl rätt brådis vad jag förstår?

Jag gissar att de kommer passa på att byta hela golvet i hallen, och då debitera mig för hela arbetet. Vi får se hur detta slutar. Vad som än händer så är den här huvudvärken över första november, hur många tusenlappar det än landar på.

matz 1 skrev:
> Geologen: Oj vad mycket kloka svar du får...betsa
> om hela golvet i samma kulör..
> Verkligen en bra ide!!! INTE...
> Restvärdet på en parkett från 50 talet är
> noll. Mmmm visst ....dra det argumentet för en
> besiktningsman på SB tex så får du svar på
> tal. Garanterat.
> Hur gick det föresten med besiktningen??

Restvärde!?!
Noll!?!?
SB!?

Du har nog fått begreppen lite om bakfoten?

JPL: Nej det har jag inte fått något om bakfoten.
Geologen: Att de skulle byta hela golvet låter helt galet!! Bodde du för Wallenstam eller??
Låter lite så. Dom är ju kända för sånt skit.
Ring en firma som är bra på trägolv på stört så slipper du tjafset.
Du slipper stå och gnata med värden och hyresnämnden i månader. En vanlig juste golvfirma
fixar det där för ca 3000 spänn.
Det är ju trots allt en liten skada.

Jag vet inte ens vad jag ska söka efter. Lämpliga sökord: "parkettreparatör", "laga parkett"? Jag vågar inte anlita hantverkare utan rekommendationer. Har aldrig gjort det förut. Dessutom är det väl tveksamt att nån skulle ha tid så att det garanterat är fixat senast 30 oktober...

Kan du inte fråga på ett TRÄ-forum istället? :)

Typ "Gör-det-själv-Bygglov-ÄntligenHemma-Roomservice -forum" om det finns nåt sånt...

Det känns ju verkligen oerhört kritiskt att du hittar en riktigt duktig och välrenommerad hantverkare för att byta ut tre kvadratmeter lamellgolv i din hyreslägenhets hall.

Tänk om något går fel. De kanske lägger golvet upp och ned? Eller lägger nytt golv i köket istället.

;)

Tillbaka
Topp