[RR] Nyårsdagspromenadcykling i Taipei, TW

Tant_Trek

Aktiv medlem
Huttrar lite när jag kollar klippet från Tour de Ötzi!
Såhär såg de ljusa timmarna av första januari ut i en annan del av världen, Taipei på Taiwan. Promenadcykling bara, inte så välplanerad, men det finns en hel del cykelvägar som säkert lämpar sig för att hyra racer, och en del områden för MTB också.

Tunnelbanan en bit norrut från stan, längs floden som slingrar genom Taipei. Varsin hyrcykel, hjälm på, och så får vi se var vi hamnar.
CY5.jpg

CY2.jpg

Men vaddå? Skulle det inte vara två hjul? En del har ju bara ett! Coola enhjulingar!
Cy1.jpg

CY3.jpg

Hundhylla!
CY4.jpg

Välplanerade cykelstråk. Blandat asfalt, betong, plankläggning.
cy7.jpg

cy6.jpg

cy8.jpg

Nyårsdagen är röd dag och ledig för många, och många av de lediga passade på att njuta av vädret i Tamsui Metro Park.
cy12.jpg

cy27.jpg

Monster i parken! Men det fick inte stanna länge utan kördes bort av vakter, med svansen mellan benen.
cy10.jpg

cy11.jpg

En levande staty klarade sig mer oupptäckt...
cy28.jpg

Massor av olika saker att proväta ifall man vill/vågar. Här bläckisar i grytan, och fler på tining! Kanske inte sämre än en Statoil-korv ändå.
cy24.jpg

cy25.jpg

Visst nappar det!
cy15.jpg

Lite mindre trångt.
cy13.jpg

Cykelvägs ände. Vändplats.
cy14.jpg

Två hjul i rad, eller i bredd? Valfritt!
cy16.jpg

Återlämning av hyrcyklar. Båda med Magic Lucky-stag, och den ena extrautrustad med Taiwans tjockaste gelesadelöverdrag! Tips är att inte hyra på första bästa ställe utanför tunnelbanestationen, man kunde definitivt ha fått roligare cyklar... men ändå!
cy23.jpg

cy29.jpg

CY50.jpg

Dagens tips: om du är ute med två oranga ryggsäckar av samma fabrikat, försök vara konsekvent med i vilken av dem du stoppar ner plånboken. Risk finns annars för tillfälliga hjärtstopp…

En riktig utedag för många, verkligen massor av folk ute och cyklade, stora som små, unga som gamla, racercyklister såväl som promenadtempotrampare, men inga sura miner. Inte ens mellan cyklister och gående. Hur kommer det sig? Kanske bara så här enkelt, en regel, och så följer alla den? Och nej, detta hade inte funkat i Fastlands-Kina. Taiwan är otroligt ordningsamt.
cy21.jpg

Fy sjutton vilken skön RR att titta på så här klockan fem på morgonen när katten väckt en och man inte kan sova mer. Ser ju kalas ut och sådär såg det absolut inte ut när jag var i fastlands-Kina och jobbade. Tack för RR och ha det bäst!

Trevligt med en RR från en helt annan miljö. Och ganska exotiskt att se en rosa Fjällräven Kånken-ryggsäck (!) i Taipei (bilden med monstret). Och hundhyllan var ju cool!
Ser för övrigt ut att vara ganska behagligt cykelväder... :)

Senast ändrad:
Trevlig RR. Boardar flyget mot Taiwan om 20 minuter, tveksamt om jag hinner hyra en cykel men kanske kanske...

skogscyklisten skrev:
-------------------------------------------------------
> Och
> ganska exotiskt att se en rosa Fjällräven
> Kånken-ryggsäck (!) i Taipei (bilden med
> monstret).
När man väl hade spottat sin första Kånken och kommit över chocken... så var de överallt! Var inne i 6-7 olika friluftsbutiker, många sålde Fjällräven, Haglöfs, Woolpower, förutom Silva och Primus förstås. Man blir lite extra glad och stolt över svenska prylar ute i stora världen!

Tant_Trek skrev:
> skogscyklisten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och
> > ganska exotiskt att se en rosa Fjällräven
> > Kånken-ryggsäck (!) i Taipei (bilden med
> > monstret).
> När man väl hade spottat sin första Kånken och
> kommit över chocken... så var de överallt! Var
> inne i 6-7 olika friluftsbutiker, många sålde
> Fjällräven, Haglöfs, Woolpower, förutom Silva
> och Primus förstås. Man blir lite extra glad och
> stolt över svenska prylar ute i stora världen!

Tänk om det är ful-ryggor som tillverkats av nattskiftet :-)

Ja, fula tycker jag nog egentligen att Kånken är... eller kanske fulsnygga numer, jag är ju så gammal så att jag var lagom ung för att ha en massa klasskompisar med såna som skolväskor, innan Salomon-ryggsäcksvågen nådde mina hemtrakter... Pappa militären såg rött när han såg vuxna med Kånken, "såna j-vla växtfärgade gröna-vågare", typ...

Men att hitta underställ från Woolpower på så många ställen var också överraskande!
Fick en känsla av att Taiwan inte alls har den "fejk-shopping-kultur" som min nuvarande boendeort Shanghai har, ute på gatumarknader och i småbutiker var det inga prylar med kända märken. I Fastlands-Kina är det märkeshysteri, typ handväskorna och portföljerna på en del marknader kan se likadana ut och sen vara av 5-10 olika märken, typ "vad vill du att jag ska heta"! Man kan säga att man snabbt tappar respekten för fabrikaten, och gäller det prylar som måste funka, typ resväskor eller uteprylar, väljer jag hellre de riktiga butikerna och betalar minst lika mycket eller mer än vad motsvarande skulle ha kostat hemma i Sverige. Gillar inte skräpkvalitet! Och självklart är fejkindustrin i sig tveksam att stödja.

Jag köpte bla jackor på silk-market i Beijing. Utsidan var ok. Men alla dragkedjor var kass och det blev hål inuti fickorna nästan på direkten. Snålheten bedrar visheten.

42Hz skrev:
> Coolt! Finns det spår i naturen också?

Vandringslederna påminner ofta om trottoarer med trappor och räcken, stenlagda, inte mycket fria stigar runt och där vi var, branta kammar.
Men såklart fanns det MTB-möjligheter som vi inte hann prova att leta oss till! Nästa gång skulle jag sikta på mer cykel i stan, lvg eller mtb, hellre än vandring i staden Taipei. Annars finns det fina vandingsområden på andra ställen på Taiwan, det var så skönt att se något kuperat när man bor i Shanghai, den stad som måste vara världens plattaste/1000 invånare...
T ex:
http://www.formosanfattire.com/

Ser bättre ut än de cyklarna vi fick låna i Taitung här om dan. Bromsvajern gjck av när jag färsökte spänna den men som tur var gav den fastrostade växeln en lagom hastighet för när man bara har en dålig frambroms. Jag har bara sett en bra cykel i det här landet.

taiwan ar ett fantastiskt trevligt cykelland, och trevligt land pa massa andra satt ocksa!

finns manga fina turer ut runt taipei, men en tur till taiwan ar inte komplett utan att cykla upp for heuhuan berget. fran Hualien vid havsniva upp for fantastiskt fina taroko och sen upp till 3250 meters hojd. ca 3 alpe d'Huez eller tva mt ventoux.

kan varmt rekomendera taiwan for cykling till alla!!

Tillbaka
Topp