Shimano Deore M6250 SGS Di2

Fredrik72

Medlem
Hej

Är det någon som har erfarenhet av dessa batteri växlar​

Innehar en Shimano kassett, bakväxel och reglage.
1: Är det värt att byta till batteri växel?
2: Fungera Shimanos växel Di2 bra?

Tar gärna emot bra och dåligt med dessa växlar.
Priset på en sådan ligger på 4700 -5000 kr

3999:- inkl frakt

Gladast blir Shimanos aktieägare tror jag, vinstmarginalerna måste vara helt fantastiska!

Jag kör mekanisk bakväxel och kommer nog göra det tills priserna kommit ner betydligt. Men om det funnits för 25 år sedan när jag slet mitt hår med att lära mig växeljusteringen så hade jag nog gärna tryckt på köpknappen. Mer cykling och mindre frustration är värdefullt såklart.

Vad jag hört så fungerar det bra tills det inte gör det och kopplingen mellan batteriet och bakväxeln strular.

Tack Olofsv.
Står i tvek att köpa. Kanske om backväxeln skulle haverera. Visserligen är de inte dyra.
Blir lite tänka här.
Tack också Johan för svar.

Bytte från manuella XT till trådlös Di2 XT M8250 i somras. Gick snabbt och smidigt att göra bytet. Tycker det funkar helt fantastiskt! Ett lätt tryck på reglaget ger en distinkt växling.

Fick hem min batteri växeln. Till min förvåning och besvikelsen är det växel reglaget jag tycker är konstigt. Behöver trycka reglaget framåt för att växla upp eller ner. Knapparna ligger precis efter varandra och den kan inte tryckas emot mig som en manuell växling. Vill gärna att det ska vara smidigt med växling, men när man behöver flytta tummen ur åt höger och sen fram och in i mellan reglagen för att växla känns det fel.
Är alla växel reglage så här till batteri växel?
Blir att returnera denna. Tur att jag tittade genom innan jag började montera.

Shimano Deore SW-M6250 Di2 växelreglage med klämma 12 speed höger​

Fick hem min batteri växeln. Till min förvåning och besvikelsen är det växel reglaget jag tycker är konstigt. Behöver trycka reglaget framåt för att växla upp eller ner. Knapparna ligger precis efter varandra och den kan inte tryckas emot mig som en manuell växling. Vill gärna att det ska vara smidigt med växling, men när man behöver flytta tummen ur åt höger och sen fram och in i mellan reglagen för att växla känns det fel.
Är alla växel reglage så här till batteri växel?
Blir att returnera denna. Tur att jag tittade genom innan jag började montera.

Shimano Deore SW-M6250 Di2 växelreglage med klämma 12 speed höger​

Alla "premiumreglage" är byggda för primärt tumväxling genom att trycka framåt. Att släppa bromsen och växla med t ex pekfingret anses mer vara en vardagscyklings- eller nybörjargrej som man sen lär sig av med för att ha bromsberedskap istället även många mekaniska reglage har kvar möjligheten (iaf Shimanos, SRAM har bara tumme på alla MTB-grupper vad jag vet).

Däremot varierar ergonomin rätt mycket mellan olika typer av reglage, men jag gissar att principen är samma för Shimanos dyrare reglage om det redan på Deore är så.

Du har väl en skruv på varje paddel så du kan vrida och vinkla? Jag trycker med tummen på den räfflade biten och det är ingen akrobatisk övning att bara flytta upp/ner tummen. Jag har XTR, kanske skillnad på dom

IMG_2383.webp

IMG_2385.webp

Tack Space Kitty. Ska packa upp och se om jag kan vinkeln som du har det. Den ser identisk ut. Ska se om där är några juster skruvar. Tack också Rattnalle. Jag är en liten vane människa med växlingen. Går säkerligen att lära sig nytt även man börja komma upp i åldern. Kör mest mtb orientering och långlopps cuper.

På Deore M6250 finns inte samma justermån som på XTR. Mitt XT reglage har jag på grundinställningen och tummen behöver flyttas betydligt mindre med det elektroniska reglaget jämfört med mitt gamla manuella. Kraften som krävs för att växla är också extremt liten så greppet om styret känns säkrare. Det senare är det jag gillar allra bäst med elektroniska växlar.

Tillbaka
Topp