[RR] Tur runt Lerwick, Shetland.

hjeltman

Medlem
Återigen så fick jag lite tid över att ta mig en sväng, den här gången i Lerwick.

Cykeln, en Ghost(?) någonting med en Suntourgaffel som jag nästan hade kunnat varit utan, Racing Ralf bakdäck och nått framdäck med något mer mönster än ett F1-slicks, men fortsatt det bästa som finns att tillgå...
IMG_1632.jpg

Jag siktade på en av kullarna ovanför staden/byn, och var tvungen och ta en bild av mitt andra hem, den där lilla blå i mitten av bilden
IMG_1634.jpg

Halvvägs upp på kullen så träffar jag på en man som jag frågar om han vet utfall man får cykla ut i hagarna och på stigar mm. svaret blev "You're in Scottland, here you can do anything you want!"
IMG_1635.jpg

När jag kommit upp för kullen som jag siktade på, så insåg jag att den högsta toppen faktiskt låg bakom den jag siktade på, så jag lämnade asfalten för en stenig serviceväg upp till toppen.
IMG_1636.jpg

En bild på Lerwick från ovan.
IMG_1644.jpg

Vägen tog slut och valet mellan att cykla tillbaka eller fortsätta genom totalt dyngsur hage, föll på hagen. Bilden visar vägen som jag kom.
IMG_1647.jpg

Hagen fick ge efter för ytterligare grusväg.
IMG_1650.jpg

Efter lite asfalt genom nått villaområde och ytterligare en grind så fick jag syn på nått som såg lovande ut. Tyvärr så hamnade jag i en liten hage som delades av en rätt stor bäck som jag inte hade någon lust och vada över.
IMG_1653.jpg

Här började en fin stig, tydligen en av dom få som är märkta och underhållna av Shetland, på Shetland.
IMG_1659.jpg

Stigen går runt en halvö, och det är udden som jag siktar på att runda.
IMG_1660.jpg

Nästan framm, längst in i viken startar stigen.
IMG_1665.jpg

Framme vid udden, här började en klättring som jag inte hade en chans mot, så jag fick gå upp.
IMG_1669.jpg

Och om jag inte hade en chans uppför, så fegade jag även ut nerför med kalleankadäcken, snorhalt underlag och en härlig 90° i slutet.
IMG_1673.jpg

Efter ett tag så hittade jag fler skotska sommarstugor.
IMG_1680.jpg

Sista grinden.
IMG_1683.jpg

Vägen mot Lerwick.
IMG_1689.jpg

Lerwick.
IMG_1690.jpg

Återhåmtning. Smart som jag var så hade jag glömt och ta med nått drickbart, och när jag står och kollar efter vatten i snabbköpet så inser jag att man inte behöver nått System i det här landet...
IMG_1691.jpg

Och insåg att byxfickan är större än vad jag trodde.
IMG_1692.jpg

Sedan var det bara att trampa tillbaks till båten. Hoppas att jag kan ta en tur till, men räknar tyvärr inte med det.

Härliga miljöer, trots höstrusk.

Det är jobb, har svårt och se mig själv här på semester, men alla är olika. Träffade faktiskt en fransk turist på nyårsafton. Han tittade på sälar.

På sitt sätt lite vackert, men jag tror att det kanske skulle göra sig bättre i lite sommarsolsken. Kan du fixa det? ;-)

Inte många träd på de där bilderna förresten. Ska man misstänka att det kan vara lite vindpinat?

Jag har i ärlighetens namn inte sett ett enda träd på dom här öarna ännu, förutom några småträd i folks trädgårdar typ, och ja, det blåser typ och regnar mest hela tiden verkar det som. Hade tur igår att det var lite uppehåll. Var dessutom inne och pratade med en snubbe på Turistinformationen och hörde om det fanns några leder som han kunde rekommendera, men det var väldigt tunt på den fronten. Dock så kan man nog hitta många sköna grusvägar kan jag tänka mig, om man har lite tid på sig. Och det borde väl även gå att hitta stigar på kullarna som fåren använder, tänker jag, men har självfallet inte en aning. :)

Oavsett så vågar jag inte mig på någon avancerad cykling med tanke på cykeln som jag har tillgång till... Sedan har jag funderat på vilken cykel jag själv skulle ha tagit med om jag om jag hade möjlighet, och har svårt och bestämma mig för om det skulle vara 29"ht eller 27,5" fullgung... Jag vill ju tro att kullarna har några dolda pärlor att bjuda på för fullgungen med. Egentligen var det bara längst ut på udden som man verkligen hade haft ordentlig användning för den.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp