[Kalender] [Enduro] Canyon Bike Rally i Huddinge.

Kung Stalle

Aktiv medlem

Arrangörer
Canyon och MTB Täby presenterar stolt deltävling nummer ett i Canyon Enduro Series.

Sponsorer och Partners
Canyon är huvudsponsor av hela enduroserien
HappyMTB är officiell mediepartner
Velotek
DropinBikes Bistår i den tekniska zonen (se nedan)
Fillariosa Dämparservice

Canyon Enduro Series
Canyon Enduro Series på Facebook

Använd gärna #ces14 på Twitter, Instagram med mera.

Plats
Flottsbro friluftsområde i Huddinge strax söder om Stockholm. Se bifogad karta

När
Den 4e maj, 2014

Tider
9:00 - 12:45 Träningen är öppen
12:45 - 13:00 Tävlingsgenomgång. Tidtagningsutrustning delas ut
13:00 - 16:00 Tävlingen genomförs

Klasser
* Tävlingsklass, dam och herr
* Sportklass, dam och herr
* Motion

Kostnad
* Deltagare i Tävling och Sport = 300kr
* Deltagare i Motion = 400kr

Registrering
Registrering sker "flygande" på TC under träningen. Alla skall vara registrerade innan 12:45. Vid registreringen får du din nummerlapp som också är ditt startbevis.

Deltagande
Sista anmälningsdag är den 26e april
Efteranmälan på plats kommer vara möjlig i mån av plats. Efteranmälan kostar 200kr extra.
Max antal deltagare är 150
Tävlingen är endast öppen från 17års ålder eller över

Guide till licenser
Läs här!

Anmälan är öppen!
Anmälan är stängd. Efteranmälan på plats i mån av plats.

Tävlingsbeskrivning
Tävlingsbanan kommer att bestå av sex olika specialsträckor med tidtagning. Mellan dessa är det transportsträckor utan tidtagning. Cyklisterna med kortast sammalagd tid på specialsträckorna vinner.

Priser
Priser delas ut i form av produktpriser som skänks av Velotek, DropinBikes och Fillariosa

Cyklister i klasserna Tävling och Sport kommer få CES-poäng och därmed få vara med och konkurera om serieprispengarna som är skänkta av Canyon.
Se här för mer info om priser

Sträckbeskrivningar
Kort om Flottsbro.
Ett pionjärområde för svensk mountainbike och hemmaarena för anrika Spårvägens CF. Här hölls tävlingar i XC, DH, parallellslalom och 4X under hela 1990-talet och många eldsjälar har genom åren format fram roligheter ur den gamla tippen. Skogen runt backen är kuperad och varierad och erbjuder såväl stora hällpartier genom gles tallskog som mörka, rotfyllda granskogsmarker och dramatiska branter med klippor och sprängsten.

Varvet runt är totalt 10km (specialsträckor och transportsträckor) och total elevering är strax under 1000fhm på ett varv.

SS1: Frirajdspåret.
Specialsträckan startar på toppen och slingrar sig ner på baksidan av kullen genom några branta switchbacks. Banan fortsätter genom skogen på en snabb, byggd stig med ett och annat drop och flera inbjudande men luriga hopp. Se upp för surhål och tvära kast, det är svårt att svänga i luften.

SS2: Azerbajdzjan.
SS2 är ett skolexempel på fin Stockholmsstig. Sträckan öppnar i gles tallskog på platten och tar dig snabbt vidare på ett längre parti hällar. Därefter dyker du ner i en knixig brant som kräver ett bra spårval. Stigen fortsätter snabbt utför med olyckligt placerade stenar som väntar på att ta bakväxeln från den ouppmärksamme. Avslutar med en flackare trampsträcka där det gäller att ha ork kvar.

SS3: Högspänning.
SS3 dyker ner i snabb och obekväm stig, drar höger och följer ledningarna över blottade hällar och sprängsten. När du passerat ner genom en brant och knepig hårnål drar stigen vidare parallellt med det gröna spåret till mål. Förhållandevis enkel cykling, men obekväm och med stor risk för mekaniska haverier.

SS4: DH-Reliken.
Ett arv från tiden då allt upplevdes brantare och gemene mans fjädring var gjord av gummi. Det gamla DH-spåret går på naturliga stigar och letar sig genom skogen ner mot sjön. Trots stigens historia kommer den med vinstambitioner behöva trampa ordentligt för att hålla farten. Pass på den sista switchbacken och den lilla road gap-historian innan mål.

SS5: 4XDH
Dags att visa din bredd som cyklist. Spåret går längs första delen av den gamla 4X-banan. Ladda rejält eller ta det piano, för det kostar tid och kanske kulor att landa kort i dubblarna. Efter en kort travers över pisten kommer du in i det nyare gamla DH-spåret för lite good ol’ rock n´roll inför målgången vid stranden.

SS6: Endurospåret. Uppdaterad 2014-04-18
SS6 är en skopa äkta endoro-romantik med stökpartier som utmanar nerverna. Stor möda har lagts för att du som cyklist inte någonstans längs spåret ska uppnå flyt och de exponerade vägvalen skapar en känsla av utsatthet som är vanligare i stora berg än i stockholmsk plattskog. Den med vinstambitioner möter håriga branter, off camber-nervositet och illa placerade stenar som håller farten låg och utmanar balans och mod hela vägen. Enklare alternativspår finns förbi de flesta svårigheterna, men det kostar en gnutta extra tid att åka runt. SS6 premierar den som tar sig ner på hjulen och ligger sist av specialsträckorna av en orsak

Utrustning
Skydd: Godkänd hjälm är obligatorisk. Övriga skydd, armbågs- och knäskydd, ryggplatta, fullfacehjälm eller annat får man också ha men är inget måste.

Teknisk zon
Nere vid TC kommer den Tekniska Zonen finnas. Det är i TZ som du kan ta hjälp av utomstående med mekaniska bekymmer. Vi kommer dessutom ha DropinBikes där som hjälper till. De kommer även ha med sig enklare reservdelar till försäljning. Sånt som däck, slang, kedjor med mera.

Boende i anslutning till tävlingen
I Flottsbro friluftsområde finns stugor och kamping inom rullavstånd från tävlingen
http://www.flottsbro.se/sv/boende#.U0BPePl_tiI

meteogram.png

Senast ändrad:
Gott!

Edit: dum fråga kanske.. men varför heter tråden Canyon Bike Rally? Jag höll på att missa den. Canyon Enduro Series deltävling 1 känns ju mer passande, eller nått? :)

Jag tappade helt enkelt bort mig på bike rally i huddinge när det är en deltävling i Flottsbro :)

Senast ändrad:
Jag vill vara med urtomas får klassa var jag vill köra :-) roligt roligt roligt. :-)

Får man vara med även om man bara har 130mm slag på cykeln?

I så fall, sign. me up!
Dom som vill kan ju hänga med på en "post-SBR-Gömmar" tur som uppvärmning innan, då den skogen ligger "nästgårds"

// Larsa

Enda nackdelen jag kan komma på är att det kan skapa ett rätt mastigt habegär, som kan göra ett lerhål i ekonomin.. Men cyklar är ju kul. Jag siktar på att iaf komma dit, och om jag tar mig i kragen så lär jag testa att vara med också (på HT29)

PeterÄlvsjö skrev:
-------------------------------------------------------
> Det blir inget mer enduro för mig men det skulle
> vara kul att komma och titta
> men tyvärr krockar det med Lidingöloppet-MTB.

Givetvis går ett premiumlopp före :)

Jag tror ifs båda är lika roliga beroende på vad man gillar. Endurot verkar kunna innehålla delar där "folk kommer att gå ner och gråta".

Till skillnad från tidigare rallyn så räcker det inte med att skriva i tråden för att bli anmäld. Bara så ni vet :-D

Anmälingsformulär och mer info kommer så fort jag hinner.

Det kommer bli AAAaaaawesome!

Plus 1500 för tävlingslicens. Även en startavgift på 450 tas väl ut? :-D

Alltså 3450kr plus moms. Ryktena säger att koden happy10 ger 10kr i rabatt :-D

Sitter och funderar på vilken klass man ska köra i.

Är det i sport (eller elit) man ska köra om man vill ha poäng till totalen, dvs vara med i serien? För det får väl officiellt inte finnas ett resultat i motionsklassen (den är ju ingen tävling) och borde därmed inte kunna ge poäng till totalen. Bäst vore väl iofs om ni var lite lagom kreativa och löste det så att alla får poäng till totalen ändå, det är ju liksom det som gör det till en serie istället för en enskild tävling. :)

Frågan är då kanske om man ska slå ihop tiderna från alla klasser till en gemensam lista och basera poäng på den. EWS gör ju så, och gör en konsoliderad lista per kön, innan de delar ut poäng. Snabbaste junior (motion..) får då alltså den poäng den har sammantaget bland alla herrar, inte bara bland juniorer (motion..). Annars uppstår ju också en del konstiga effekter som att en snabb åkare kan få en bättre placering/poäng genom att gå ner i en "enklare" klass.

Alla är ju ändå med på samma tävling, så det är mina 2 korvören.

Senast ändrad:
Nej det är riktigt Jofa. Vi skall formulera om det.

Ang licenser, klasser och hela skiten så kommer vi komma ut med riktlinjer för det under helgen.

Stalle

jofahjalm skrev:
> Det här kan väl aldrig ha sm-status som antyds
> på hemsidan?

Hur menar du?

UrTomas skrev:
> Hur menar du?

Man kan inte bara skapa en tävling och säga att det är ett svenskt mästerskap. För att en tävling eller en serie ska kunna vara ett svenskt mästerskap där man utser svenska mästare måste man vara sanktionerad av riksidrottsförbundet. Det finns också en hel del krav som man ska uppfylla för att få anordna ett sådant. Enduroserien är inte på den nivån ännu. Jag har inget emot detta och ser verkligen fram emot serien och tycker det är jätteroligt att den blir anordnad. Däremot ska man undvika att använda dessa begreppen om man inte har ett riktigt svensk mästerskap.

Jag kollade upp det och du har rätt. Jag tycker däremot det är mycket olämpligt och oseriöst att gå den vägen. Innan man har en serie med ordentliga regler kan man avvakta att försöka göra ett sådant anspråk. När man sedan befinner sig på den nivån att man har något som duger för att kallas för ett svenskt mästerskap tycker jag helt klart man ska ta det genom RF så att "riktiga" SM-tecken delas ut som en följd av mästerskapet. Om vi ska göra tramsiga anspråk för serien kan vi lika gärna kalla det världsmästerskap.

Jofahjälm: Jag tycker du är tramsig. Snabbaste enduroåkaren i år lär vara äckligt snabb och det är fritt fram för de större namnen att delta. Att grenen i sig inte lockar de största finns det en rad faktorer bakom. Men det gör knte detta till ett mindre mästerskap.

Det är väl inte så svårt att kalla det för inofficiellt mästerskap eller bara mästerskap om man ska vara sån.

Sen kan ju i realiteten inte RF helt frankt ta åt sig ensamrätten sådär vilket också konstaterats, men det känns onödigt att bråka om just nu.

Fast det finns ju bara en vinnare i grenen och det är valfritt att ställa upp. Saken är biff tycker jag. Grenen lär inte utvecklas om arrangörerna går med skygglappar och skäms. Fullt ut eller svartrejs är min åsikt. Nu har dom valt 'fullt ut' vilket är skitkul!

:)

Vi för en mogen dialog. Cykla gjorde jag imorse.. kanske därför?

Stalle: går det att beställa Matkakor för leverans i Flottsbro?

Kung_Gustaf skrev:
> /Gunnar

Heter du Gunnar nu, Jack eller kanske Gustaf? Är det här bara en långtgående och välplanerad förvirringsstrategi för att vara osynlig i resultatlistorna i CES/ESS? Mystiken tätnar.

Det kittlas faktiskt lite i magen när man läser den nya informationen! Jag ser verkligen fram emot en fantastisk kickstart!

Lottas priserna ut bland startfållan eller är det de tre första i elit/sport/motion som gör anspråk på dessa? Så man vet om man har chans att vinna något (lottning) :-P

Grymt jobbat hörni!

Kung Stalle skrev:
> Det finns mer info i första inlägget. Mer
> kommer...
>
> Stalle

Tumme upp!

cruxet skrev:
> Nu finns några av sträckorna som ungefärliga
> stravasegment sök på #ces14.

Men va fasen, menar du att stockholmarna ska få träna på banorna en hel månad alltså? Hade nog förväntat mig att banorna skulle vara hemliga ett tag till, helst till samma dag. Visst, hemmaåkare som känner igen stigarna kommer alltid ha en viss fördel, men nu blir den ju extrem..

Edit: får väl lägga till nåt positivt också. Höjdprofilerna såg fina ut. :)

Senast ändrad:
Westman skrev:
> cruxet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu finns några av sträckorna som ungefärliga
> > stravasegment sök på #ces14.
>
> Men va fasen, ska stockholmarna få träna på
> banorna en hel månad alltså? Hade nog
> förväntat mig att banorna skulle vara hemliga
> ett tag till, helst till samma dag. Visst,
> hemmaåkare som känner igen stigarna kommer
> alltid ha en viss fördel, men nu blir den ju
> extrem..

Jag tror inte att det gör så stor skillnad, några av spåren är mer eller mindre självklara val andra är väldigt svåra att följa som gps-spår.

150 startande och en total tävlingstid på 3 timmar.
Blir det gemensam start och diskning om man inte är i mål före kl. 16.00?

/S

C-dale skrev:
> 150 startande och en total tävlingstid på 3
> timmar.
> Blir det gemensam start och diskning om man inte
> är i mål före kl. 16.00?
>
> /S

Yes!

Hihihihi ibland får man till det!

Luthman Photography skrev:
> Hmmm, tjyvträning alltså?

Jo det är ett sånt privilegie man har när man är banläggare att man får cykla lite på spåren också:)

Tillbaka
Topp