[Artikel] Canyon Inflite AL – Cross från Koblenz

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Canyon-Inflite-80S.jpg

Sällan har en cykel varit så efterfrågad på forumet som en cykelcross från Canyon. Hösten 2013 dök den så slutligen upp. HappyMTB har tittat närmare på Inflite AL 8.0 S.

Läs mer http://happymtb.org/2014/04/04/canyon-inflite-al-cross-fran-koblenz/

Senast ändrad:
Har de verkligen 'egen fabrik i Koblenz'? Jag som trodde alla, i vart fall lite billigare ramar, kom från Långtbortistan?

Kul. Det vore intressant med någon snabb jämförelse med andra pendlarvänliga crossar också. Ett femminutersintryck av någon mer cykel som referens bara.

Men har jag förstått rätt i att de inte gått lika långt med pendlaranpassningen som Ridley och erbjuder fästen för pakethållare också? Tyckte mig inte se det på bilderna men det nämndes inte i texten. Utöver att det är skönt med väska där istället för på ryggen är den ett utmärkt ställe att fästa en stor fin tysk baklampa :)

(Den är Philipslampan pekar verkligen rakt nedåt. Upplever du inte att den lyser lite kort då?)

jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Har de verkligen 'egen fabrik i Koblenz'? Jag som
> trodde alla, i vart fall lite billigare ramar, kom
> från Långtbortistan?

Ramarna tillverkas nog i Asien ja men alltihop måste ju fortfarande monteras någonstans, i detta fall i Koblenz.

Rattnalle skrev:
> Men har jag förstått rätt i att de inte gått
> lika långt med pendlaranpassningen som Ridley och
> erbjuder fästen för pakethållare också?

Inflite har inga fästen för pakethållare. Canyon stretchade nog sina principer rätt rejält genom att införa skärmfästen på en av sina cyklar. Pakethållare är nog inte att tänka på... :-)

> (Den är Philipslampan pekar verkligen rakt
> nedåt. Upplever du inte att den lyser lite kort
> då?)

Den är nedvinklad vid fototillfället för att inte blända allt för mycket.

Ja den ser verkligen trevlig ut, hoppas de får framgång med den, och att den snart finns med hydraulbroms utan att det puttar iväg priset alltför mkt.

jonja skrev:
> Ja den ser verkligen trevlig ut, hoppas de får
> framgång med den, och att den snart finns med
> hydraulbroms utan att det puttar iväg priset
> alltför mkt.

En sådan hoj med Shimanos kommande hydralbroms och möjligen 5800 grupp i övrigt vore inte dumt, annat vevparti möjligen.

JMT skrev:
> jonja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja den ser verkligen trevlig ut, hoppas de får
> > framgång med den, och att den snart finns med
> > hydraulbroms utan att det puttar iväg priset
> > alltför mkt.
>
> En sådan hoj med Shimanos kommande hydralbroms
> och möjligen 5800 grupp i övrigt vore inte dumt,
> annat vevparti möjligen.

Det vore inte helt fel. Då blir det köp direkt. Fast lär väl inte hända förens 2015..

Är det bara jag som tycker den borde testats för sina cross egenskaper också? Det hade väl inte varit för mycket begärt att sätta på ett par dubbdäck o dra ut på gräset/grusvägen/stigen och skriva någon rad om hur den känns där..?

Är den mekaniska skivbromsen sämre (tom. för dålig?) ur prestandasynpunkt jämfört med fälgbroms om man tänker sig att ha cykeln för landsvägscykling och att man skall stoppa 100-120 kg i rörelse?

Är hydraliska bromsar egentligen vad som krävs när skivan har så liten diameter om man skall ha effektiva bromsar på torr landsväg (asfalt) och inte bara stigar på grus och lera?

Jag har nästan köpt den här flera gånger men det fastnar på osäkerheten om den verkligen håller måttet när det gäller bromsarna (tyvärr är färgen fel också, men det skulle man kunna leva med).

Edit: eller skall man vänta på 2015 modellen...
Edit 2: ok...tror testet (läste igen) svarade på frågan. Vänta till 2015 alltså :)

Senast ändrad:
Trist att det bara är snikmodellen som finns nu. Hur tänkte de nu? Mycket missad försäljning där...

Rädslan för vajer till skivbromsar syns mig något överdriven. Klart det är bättre (modulation, driftsäkerhet) med hydrauliska bromsar, men vajerbromsar funkar också. BB7 tex är helt utmärkta, lite pilliga att ställa in bara (så det tar 5 minuter istf 1).

rising skrev:
> Rädslan för vajer till skivbromsar syns mig
> något överdriven. Klart det är bättre
> (modulation, driftsäkerhet) med hydrauliska
> bromsar, men vajerbromsar funkar också. BB7 tex
> är helt utmärkta, lite pilliga att ställa in
> bara (så det tar 5 minuter istf 1).

Uppenbarligen håller inte alla med, AJ till exempel :)

Vilket förstås var anledning till att jag skrev "syns mig" och inte "är objektivt och av alla erkänt" i första meningen :-)

Jag lyckades aldrig hitta någon acceptabel kompromiss mellan bromskraft och modulation med mina BB7 Road. Jag hade att välja på on/off-känsla i bromsarna eller viss modulation men då utan fullgod bromskraft ens när reglagen tog i bocken. Nu har jag köpt men ännu inte monterat ett par TRP Spyre, hoppas de är enklare att ha att göra med...

Apropå bromsar så upptäckte jag igår att jag lyckats ställa in CXens "låsningsfria" cantibromsar så att de tar bättre än racerns bromsar. Det ska väl vara tvärt om egentligen :P
Så visst utrymme för handhavandet finns säkert hos alla bromsar :)

mmmrrrr skrev:
> Schweiziska Canyon har cyklar med pakethållare.
> Dock inga crossar.

Det är ju ett helt annat företag. I Schweiz så heter "Tyska Canyon" Pure Cycling och saknar även där fästen för pakethållare.

/Eric

Synd att den var så rackarns ful bara. Siktar dom in sig på alla knasbollar som köper ny bil för 385.349:- och väljer gråmetallic?

Octagon skrev:
> Synd att den var så rackarns ful bara. Siktar dom
> in sig på alla knasbollar som köper ny bil för
> 385.349:- och väljer gråmetallic?

Eller nikotingult (står kanske champagne i färgkatalogen). Men ja, det verkar de göra :)

Jag köpte iofs en grå Canyon förra året men sen såg jag en bild på marrans cykel och tänkte aldrig mer ;)

En fin cykel tycker jag. Är det en cross man ska ha, eller en 29" MTB för en snabb cykel man kan cykla landsväg (och lite i skog)? Kommer att ha en FS MTB för skog också.

Infinite AL eller Grand Canyon 29? Är inte ute efter att slå några hastighetsrekord, men vill kunna cykla bekvämt och snabbt på landsväg och pendling. Är lite rädd för såna click-pedaler dock. Känns inte fötterna fastlåsta om man hastigt måste stöjda sig mot marken?

Om landsväg finns på agendan som mer än transport är det cross man ska ha (eller en renodlad räser förstås).

Cross helt klart. Har du ändå MTBn så märker du snart var du tycker att den ena är roligare än den andra. Men MTB på väg är inte roligt oavsett vilka däck du kränger på.

Ang. SPD-pedaler så nej, det sätter sig rätt snabbt i ryggmärgen och då är du loss instinktivt oavsett situation när det väl behövs.

Jag blir mer och mer sugen på den här cykeln. Lite landsvägsanpassad och klart snygg. Feta däck får man plats med också. Ser skitbra ut.

Fjällpipare skrev:
> Är lite rädd för såna click-pedaler
> dock. Känns inte fötterna fastlåsta om man
> hastigt måste stöjda sig mot marken?

Om du ska pendla en väldigt kort sträcka och inte vill behöva byta skor så rekommenderar jag Wellgo Beartrap. Fungerar väldigt bra med vanliga skor, mycket bättre än plattformspedaler med piggar.

Tack för tipsen.

Vilken storlek bör man ta om man är 168 med 77 cm inseam? Kommer användas som pendling/landsväg mest. Canyon PPS ger rådet XS (50), men det vet jag inte om jag litar på längre.

Verkar vara en väldigt trevlig cykel, en av få canyons jag gillar(Stuvarns 29" är fin ock :)). Bra att den har skivbromsar från start, nu saknas det bara att ett happy-hjul(lätt, starkt och billigt) för cx/lvg med skivfäste kommer. Novotec cxd finns iofs.

Att bromsvajern är draget på överröret är otroligt bra om man, som AJ säger, bor i lägenhet. På min on one går vajrarna till framväxel och bakväxel på ovansidan på överröret och man blir påmind före och efter varje runda hur bra det är när man bär cykeln på axeln upp till tredje våningen.

leffo skrev:
> Verkar vara en väldigt trevlig cykel, en av få
> canyons jag gillar(Stuvarns 29" är fin ock :)).

Man tackar å bockar :)

Bumpar tråden då jag mätt lite på min kropp. Undrar om jag borde ha XS eller S? Mäter insidan på ben till 78 cm. Anger jag detta i Canyons PPS så blir det XS. Men ändrar jag bara 1 cm upp till 79 så blir det S med övriga mått oändrade. Så det verkar att jag ligger mellan storlekarna. Canyons small säger sig vara storlek 53, men har bara 51 cm på seat tube length, center to top? Hur mäter man gentemot andra märken? Hur är stand-over height på dessa? Vill gärna kunna stå över ramen.

Sadelröret i sig är egentligen helt ointressant för att tala om hur stor en cykel är. Stolpen kan du ändå justera. Ramens höjd i framkant och längd är viktigare, stack och reach alltså. De anges inte alltid så då får man försöka bilda sig en uppfattning genom att jämföra stand-over-height, gaffelvinkel och styrrörslängd, topprörslängd och andra saker.

Hur lång är hela du? Canyons PPS går nästan helt på grenmått känns det som. Tyvärr kan det bli missvisande. Har du i förhållande till totallängd väldigt långa ben så blir överkroppen kortare och du behöver rimligtvis en kortare cykel. PPS kommer istället att rekommendera en större storlek.

Jag är ~168 så benen är möjligen något proportionerligt längre när man mäter, men varken jag eller någon annan har anmärkt att jag är oproportionerlig någonsin :)

Har för mig att en XS kommer bli mer race-ig då höjden över styret kommer att bli högre än på S. Är då lite orolig att jag inte kommer kunna sitta nog upprätt vid lugnare tempo. Både stack och reach anges på Canyons sida, men då jag inte har någon referens-cykel vet jag inte hur jag ska använda måtten i mitt val.

Du kommer i a f få en mkt trevlig cykel. Den ärmså trevlig att jag inte ens bemödat mig ta fram min fyra ggr dyrare finLVG än ;-)

Haft min sen januari. Att den är grå är bara bra, den är min pendelcykel och står låst på stan ibland, den syns tillräcklig mycket, fin som den är.
Känns i princip snabb som en trevlig landsväg, bekvämare, inga punkteringar än, eller jo en men inte däckens fel, tål grusvägar som jag har och funkar fint även när det regnar. Har knappt cyklat på mina andra cyklar... nu saknar jag den för den är inne för service...

Frederik skrev:
> Haft min sen januari. Att den är grå är bara
> bra, den är min pendelcykel och står låst på
> stan ibland, den syns tillräcklig mycket, fin som
> den är.
> Känns i princip snabb som en trevlig landsväg,
> bekvämare, inga punkteringar än, eller jo en men
> inte däckens fel, tål grusvägar som jag har och
> funkar fint även när det regnar. Har knappt
> cyklat på mina andra cyklar... nu saknar jag den
> för den är inne för service...

Köpte du skärmvarianten, hur bredda dubbdäck (om du använder det) fick du in, och gjorde sadelstolpen någon skilnad?

Vem kan man bjuda på lunch/middag inom Göteborg för att få titta på en Inflite storlek M/L?

Senast ändrad:
Är det dumt att beställa denna rackare nu? När brukar de lansera sina nya modeller (tänker på kommande 2015). Brukar de ha ngn rea etc? Hur fungerar deras "öppet köp" hantering (om man väljer fel storlek etc.)?

Har ingen erfarenhet av Canyon.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp