[Artikel] CES deltävling I - Det blir inte alltid som man tänkt sig

_BEL0381.jpg

Den 4 maj 2014 kommer att gå till historien som dagen då den första deltävlingen i Sveriges första nationella mtb-enduroserie ägde rum. Sällan har väl en tävling varit så haussad och hypad innan den utspelats. Trots ett arrangemang i toppklass fanns det en del smolk i bägaren.

Läs mer: http://happymtb.org/2014/05/05/ces-deltavling-i-det-blir-inte-alltid-som-man-tankt-sig/

Det var så jädra kul! Åter igen en eloge till banfixarna som gjort ett riktigt hästjobb.

Bäddar in lite video här också. I väntan på mer bild- och filmmaterial tänkte jag bjuda de som inte var där chansen att åka med och se sträckorna och lite behind the scenes från när Göteborgs Stigcyklister (GSC) var ute och gjorde ett rekåk runt banan på lördagen. Filmade tyvärr inte tävlingsåken.

SS1 Frirajd-spåret - och här kan jag väl lägga till att på tävlingsåket var det nånstans när man kommer ner på platten runt 1:50 som jag märkte att jag hade punka och från där jag är vid ca 2:00 på det här åket rullade jag på fälgen. Jag ber så hemst mycket om ursäkt för de obsceniteter som for ur min mun på vägen ner, och hoppas att alla små enduroöron hölls för av förståndiga människor som såg blixtarna stå ur mina ögon. ;)

SS2 - Azerbadjan. Otroligt fin single track på skrå och hällar! Väldigt jobbig att köra fort då en rejält tung klättring kommer tidigt. Slutet på slakmota med olyckligt placerade stenar var en mördare för de allra flesta som kom in i det med hängande huvud, där gick det att tappa många sekunder på kort tid så att säga.

SS5 - 4Xdelen. Så jädra skoj! Glömde nästan av att jag skulle bromsa och fegrulla slutgapet. :)

Och så den FANTASTISKA SS6. Sträckan, snackisen, myten. Den levererade! Del 1 är fram till och med lerhålet innan dödsbranten.

SS6 del 2, filmar när Jennie/cykelknut kör samma stenbrant som jag just rullade.

SS6 del 3...trumvirvel... D Ö D S B R A N T E N

SS6 Dödsbranten sedd underifrån. Jennie/cykelknut satsar friskt och klarar den svåra delen bra, men glömmer sen lite bort i upphetsningen att man skulle svänga i botten också. Friskt vågat, hälften vunnet - Vi gjorde ett litet funktionstest av catchberm och fångstnät helt enkelt! :)

Senast ändrad:
Shit vilka grymma stigar det verkar finnas i Flottsbro nu! Det väl en 7-8 år sedan jag var där och cyklade. Trevligt med utveckling!

Tack för filmvisningen.

Fasen vilka goa stigar och skön stämning! Man blir allt lite sugen på att ta sikte på nästa stopp i cirkusen. Ser att det förekommer alla möjliga nivåer av skyddsutrustning. Nån fullface, Jennie bara armar, Basse armbågsskydd osv. Med tanke på skaderapporteringen är frågan: Hur påpälsad är rimligt att vara?

Armbågsskydd är nog ingen dum idé och kör man redigt fort är säkert fullfejja inte heller dumt. wallners körde med fullface och de rullar ju iväg rätt snabbt. Jag kände mig aldrig otrygg med knäskydd och öppen am-kruka...

Roy Mance skrev:
-------------------------------------------------------
> Fasen vilka goa stigar och skön stämning! Man
> blir allt lite sugen på att ta sikte på nästa
> stopp i cirkusen. Ser att det förekommer alla
> möjliga nivåer av skyddsutrustning. Nån
> fullface, Jennie bara armar, Basse armbågsskydd
> osv. Med tanke på skaderapporteringen är
> frågan: Hur påpälsad är rimligt att vara?

Det är nog lite beroende på bana och tycke och smak skulle jag säga. Alla får göra en egen riskbedömning och göra ett klokt val som de själva är trygga med såklart.

Personligen störs jag inte alls av mina mjuka armbågsskydd (Troy Lee 5050) så på alla Enduros som innehåller DH-sträckor kör jag med dom numera. Det är rätt skönt även när man skrubbar lite för nära träd och sånt och inte bara i större krascher. De går ju enkelt att dra av och stoppa i ryggan på transporterna och dra på innan start på de sträckor där de behövs. Jennie ska skaffa armbågsskydd nu också. Hon kör POCs VPD-väst som har inbyggda sådana när vi kör DH så hon har inga lösa, det var mest därför hon körde utan.

Fullface kommer jag köra i Åre, men jag blir lätt överkokt så jag hade inte stått ut med det på vanliga stig-enduron tyvärr. Har funderat lite på om man skulle skaffa sig ett tandskydd kanske.

Senast ändrad:
Aha! Jag har klarat mig utan skydd i några år nu i Gbg-stöket men bara därför känner jag att det snart är min tur så det kan vara läge att införskaffa lite skal. Att köra med väst är för varmt/tungt?

Jag tycker fullfacekruka känns klockrent tillsammans med en transporthjälm. Ingen av dom stör när de sitter på ryggsäcken. Snabb eller långsam körning spelar ingen roll för mig. Dom är inte i vägen helt enkelt. Knä- och armbågsskydd är dock så bekväma att de får sitta på hela tiden.

Men det är ju en smaksak såklart. Oavsett hur mycket man bylsar på sig så finns risken för skador. Men lite extra rädd är jag om knän, armbågar, rygg och huvud. Resten går att snickra ihop på kort tid. Oftast.

Bra artikel Bengt! Tyvärr missade jag dig i söndags :/

Det var värst. I närheten av en journalist riskerar man alltid att bli citerad. Tur att inga mer ofina saker skrevs, inte för att något sådant över huvud taget yttrades. Men ändå.

H. skrev:
> Det var värst. I närheten av en journalist
> riskerar man alltid att bli citerad. Tur att inga
> mer ofina saker skrevs, inte för att något
> sådant över huvud taget yttrades. Men ändå.

:)

Westman skrev:
> Jennie ska skaffa armbågsskydd nu också. Hon
> kör POCs VPD-väst som har inbyggda sådana när
> vi kör DH så hon har inga lösa, det var mest
> därför hon körde utan.
>

Om nån annan än jag kanske kör POC's VPD 2-tee är ett hett tips för dessa lite mer tramsiga race att ta bort bröstplattan. Räcker lagom köra med ryggskyddet, (de små) axelskydden och armbågsskydden som är insydda i tisshan. Körde det på racet i Åre både uppför och utför, helt ok temp. hela tiden.

Mycket trevlig läsning och videotittning! Den där dödsbranten verkar... heh, brant! När det ser brant ut på film så brukar det vara riktigt hårigt i verkligheten:-)

Alla tummar upp!

Bra skrivet Bengt!

Men varför kom inte den fräna bilden på ankorna med i ditt reportage? Den va ju asball!

/M

Blir sjukt sugen på att slänga upp cykeln på bilen och bränna mot kungliga hufudstaden!

Luthman Photography skrev:
> Du har väl hört uttrycket kill your darlings?

Kill your ducklings?

rising skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du har väl hört uttrycket kill your darlings?
>
>
> Kill your ducklings?

Haha, typ så!

Nu har Stalle&Co lyckats publicera lite resultat.
Hurra för dom!

Precis som jag gjorde i Kalendertråden så bidrar jag med lite skärmdumpar på de resultatlistor som är uppe på enduro-seriens hemsida just nu: http://enduroswedenseries.se/resultat/

Damerna först:
[Edit] Borttagen pga korrigeringar behöver utföras.

Herrarna:

Cheers // Larsa

Senast ändrad:
Också kom resultaten för de kvarvarande klasserna upp

Herrar Sport:

Motionsklass:

Enjoy // Larsa

Senast ändrad:
Uj, uj, riktigt tjusig film med ännu tjusigare åkning!! Riktigt imponerad!

Nu blev man ju ännu mer sugen på att få köra banorna :)

Fint!
Om ni inte sett vad Hitler tycker om tävlingarna så rekommenderas den här filmen:

Tillbaka
Topp