Linus-hjul

markanthus

Medlem
Linus-hjul
Har ett par linus-hjul på min cykel. Eftersom det inte verkar finnas någon information om dom så frågar jag någon kunnig här.

Jag ska köpa nya hjul och på dom jag har nu står det Double Wall Disc Specific Rim, Aluminium 6061-T6 559x17 ETRTO.

Hur hittar jag nya däck till min cykel? Hur vet jag om dom kommer passa min cykel? Vad ska jag titta efter. Vad betyder siffrorna på hjulet?

Linus-hjul
Det är inte fälgen som är grejen, utan vad du har för nav, QR eller genomgående axel, och hur bromsskivan sitter monterad om du har skivbroms, centerlock eller 6 bult. Har du fälgbroms så måste du dock ha ett hjul med en fälg som passar för en sådan.

Är det förresten bara däck du vill ha? Det står hjul på nått ställe & däck på nåt annat.
Med den fälgen så är det 26" tums däck du ska ha.

Edit: Såg nu att du är från Edsbyn. Jag har mitt jobb där.

Åk till Knåda Sport så plockar de fram vad du behöver. Kanske inte billigast men de har det du behöver och servicen är ju första klass! :)
Å kaffe med pepparkakor får man ju också!

Frid!

Senast ändrad:
Linus-hjul
Tack!

Jag vill och måste lära mig detta själv. Cyklar mycket men har lite kunskap. Märker nu att min cykel håller på att braka ihop och måste renoveras. Jag vill ha märken som jag kan hitta enkelt på nätet.

Jag handlar mycket av Knåda också. Har ätit alldeles för mycket pepparkakor där :)

NU ska jag försöka ge mig på att förklara hur mina hjul ser ut.

Om QR betyder quick release så är det QR jag har. Sedan har jag Centerlock för det är en sådan jag har för att fästa skivbromsen och inte 6 bultar.

Däcken som jag har Schwalbe Smart Sam och det är 26tum.

Linus-hjul
markanthus skrev:

> Jag ska köpa nya hjul och på dom jag har nu
> står det Double Wall Disc Specific Rim, Aluminium
> 6061-T6 559x17 ETRTO.
Double Wall: Dubbel vägg, dvs fälgen är förstärkt. Är nog att betrakta som standard numera, i alla fall på priskassen över elgigantens cykel-på-köpet.
Disc Specific Rim: skivbromsspecifik fälg.
Aluminium 6061-T6: kvaliten på metallen.
559x17: diameter och bredd på fälgen. 559 är diametern på kanttråden på däcket, dvs några mm mindre än diametern på fälgen. Du måste ovillkorligen ha 559 på däcken, vilket är detsamma som 26" (oftast, det finns gamla 26" som har andra mått. Tum mäts yttermåttet på däcket, i mm innermåttet vilket är mer intressant.)
17 är bredden på fälgen. Den är mindre viktig. Har man väldigt breda eller väldigt smala däck spelar det roll, men för det mesta kan man ha vilken bredd som helst på däcket, o välja utifrån andra kriterier än texten på fälgen.

>
> Hur hittar jag nya däck till min cykel? Hur vet
> jag om dom kommer passa min cykel? Vad ska jag
> titta efter. Vad betyder siffrorna på hjulet?

Siffrorna på däcket betyder ungefär detsamma som ovan, med skillnaden att det inte står 559-17 utan kanske 47-559. 47 är bredden på däcket, 559 omkretsen på kanttråden.

Senast ändrad:
Linus-hjul
Jo, 19 & 21 ska nog vara den inre bredden på fälgen. Bredare är trenden som gäller just nu. Men glöm inte naven, då. Posta gärna länkar till hjulen du hittat så vi vet vad du pratar om. :)

Frid!

Linus-hjul
Det är fina hjul, med fortfarande, varför?
Vill du ha lättare hjul, styvare, bredare eller är de befintliga hjulen trasiga och ska ersättas med något likadant?

Linus-hjul
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är fina hjul, med fortfarande, varför?
> Vill du ha lättare hjul, styvare, bredare eller
> är de befintliga hjulen trasiga och ska ersättas
> med något likadant?

Voffor?

Tillbaka
Topp