glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> crallan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > glitch skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Fast vadå för 3k dollar får man ju en
> > komplett
> > > tracer. För aluram tycker jag d var pricey.
> >
> > Men då får man inte glömma bort att det
> > tillkommer moms, tull och frakt...
>
> Absolut. Allt är relativt. Det är ju som det
> är, men det är lite trist att det ändå är
> rätt saftiga rampriser på aluramar idag. Med
> tanke på konkurrensen är jag förvånad att man
> ger sig in i leken med bara ramar. Måste vara
> oerhört svårt att få ekonomi i det hela
> speciellt när man ser på canyons eller on ones
> priser.
>
> Jag är lite bitter också ;-) 650b varianten
> fanns med som potentiell kandidat men då var det
> "coming soon" och nu har vi tom. en svensk
> representant tillika happyit :)
Det sjuka är att det är billigare att tilverka en carbonram än en aluram när väl formen är gjord. en aluram kostar vad den kostar medans carbonramarna blir billigare ju fler som görs har hört siffror på runt 100 dollar per ram kolla kinarmarna på ebay. Vi konsumenter har acceperat carbon som ett exlusivt material som kostar mer när det borde vara tvärtom. Fatta vad Intense har i vinst när de säljer ramarna för $3500... Innom surfbransen (där man det är mer handarbete inblandat än vid ramproduktion) kostar en bräda SUP, 13000sek ut i Sverige du köper den från fabrik i Kina för runt tusenlappen...Westvind i Klittmöller har gjort egna carbon/wood brädor som de säljer ut till kund för 6000sek och har dubbel marginal. Vad har Svennelized upp på sina crbon ramar? De har troligen halva produtionskostnaden av t.ex en Pygaram, men kostar 2x mycket och då får du inte välja komponeneter själv... sorry för långrandigheten mkt pengar men inte dyrt i jämförelse.
bra artikel, väntar på att få läsa ett test på Oneforty, som ligger mer i min smak.