[Artikel] Enduro World Series - Tweed Valley, Skottland

jomper

Forumpappa
Forumvärd

5 dagar, 3 städer och en 90 km lång bana. Lägg till leriga superbranta banor och brutalt långa klättringar så har du Storbritaniens första världscupstävling i enduro i ett nötskal. Det mest brutala jag upplevt på min mountainbike – Skottland tog helt enkelt konceptet ”World Enduro” till en helt ny nivå.

Läs mer

Senast ändrad:
Skottar är ett segt och lite bistert, men jäkligt trevligt folk. Den där tävlingen verkar ha varit något i hästväg.

Jag är sjukt sugen på att åka tillbaka till Tweed Valley och Skottland överlag efter att ha läst den här texten.

Grymt reportage, hårt med så korta transporttider. Det skulle vara grymt skoj att testa en sån tävling

Riktigt kul att läsa. Det verkligen kliar i cykeltarmen när jag läser det. Jag undrar om jag kan övertala min fru att flytta till Skottland.

Välskriven rapport Hanna, kul att läsa! Det verkar varit ett riktigt styrkeprov detta, väl i klass med Whistler förra året. Fast två dagar i rad..

Jag föredrar helt klart social-klättring på otidtagna transporter, det tycker jag är halva grejen med Enduro. Men det är klart, det ska vara riktigt jädra tufft för att sätta världens snabbaste och mest vältränade cyklister på prov.

Senast ändrad:
Fast en del av Endurons charm är ju att varje arrangör kan sätta sin egen prägel. Jag skulle nog föredra att inte ha tidtagning på transporterna precis som du.

Mkt väl skrivet Hanna, du lyckas fånga upp den känslan jag tror du delade med många. Det är dock galet hur snabbt man glömmer hur jobbigt det stundtals var och bara minns det härliga.
Bra jobbat.

/Björn

Kul läsning!
Hur tekniskt var det jämfört med Flottsbro, om man bortser från längden förstås?

Senast ändrad:
Bra skrivet, väldigt trevlig läsning.

Jag förstår verkligen hur jobbigt/roligt det var trots att jag aldrig provat nått liknande själv.

Tack alla för fina kommentarer! Jätte kul att ni gillar min rapport! Det var en väldigt väldigt tuff tävling. Åkning var egentligen HELT fantastisk, men man var för trött för att kunna njuta till fullo!

Som svar på hur banan jämför sig med Flottsbro tror jag att alla som var i Tweed valley kan hålla med om att det är svårt att ens jämföra! Det är en helt annan typ av åkning. När jag pratar om exempelvis "oflowigt" menar jag att man får oflyt i sin åkning för det är så jäkla halt och det finns rötter som gör att man halkar av från banan hela tiden. Britterna har listat ut hur man får med sig farten, genom att kan hoppa eller "skimma" över rötterna. Mend et är väldigt svårt om man är ovan med terrängen. Banorna har ganska brant lutning utför hela tiden - så halkar man av så går det ganska lätt att peka cykeln utförs igen för att få upp rullet. Det vill säga tills man halkar av nästa rot :)

Så om man jag på något sätt ska försöka jämföra med Flottsbro så kan man väll säga att det är branten i SS6 fast med hala rötter och lös småsten som underlag - och så typ 10 tajta kurvor på rad. Och kurvorna pekar neråt hela tiden. Sedan är banan 10 minuter lång. Lite flat-out delar fanns också - super branta drop-ins, och så korta uppförsbackar på typ 15 sek på grusväg för att transportera sig mellan olika downhill-spår.

Förlåt - det kanske blev jätte rörigt, men super svårt att förklara. Tycker ni ska åka dit och prova på själva - absolut värt det! Genial utförsåkning!

En fråga hade herr o damklass samma tidsgränser på transporterna? Och vad hände om ni kom för sent? Diskvalificeringen eller dryga tidstillägg?

BTW grym artikel!

// Larsa

Trevlig läsning, men tydligen var inte tävlingen tillräckligt hård för alla.... Den trampälskande Tracy Moseley tyckte i en intervju att området utnyttjades dåligt och att det borde ha trampats 6mil per dag! Med en bild där T-Mo sitter i sadeln i en dyngbrant backe omgiven av vandrande medtävlare.

En fråga till Hanna: Hur jobbig var denna tävling jämfört med t.ex Val da'Allos förra året med lifttransport men jättelånga specialare o 5.000 hm per dag?

/S

Senast ändrad:
Herr- och damklasserna hade samma tidsgränser - vilket kan diskuteras ifall det är rättvist eller inte. Men det är ju en helt annan fråga :) Kom man försent fick man så många minuters tidspålägg som man var sen till sin start. Man fick vara max 30 minuter sen, sedan blev man diskad.

Men bara elit klasserna hade tidsgränser - den öppna klassen hade en max tid att sig runt på men inga strikta tider att passa.

Jag kan faktiskt påpeka att Tracy var ganska mör efter de två dagarna också. Hon stod och kramade svett ur sitt hår på sträcka 3 den andra dagen - så hon fick kämpa med. Men visst - hon har tävlat XC hela vintern, så vältränad är hon absolut!!

Den här tävlingen var av helt annat sort än Val D'allos förra året. I Frankrike tar man ofta liften till toppen och sedan kör man utför mycket mer. Det är en helt annan slags endurance styrka och kondition som man behöver. Som C-dale sa - där körde vi totalt 10 000 meter vertikal cykling på två dagar. Det blir väldigt annorlunda. Man blir otroligt trött av det med - det blir svårt att hålla sig kvar på cykeln - då hela kroppen krampar och man får sådan arm-pump att man tror händerna ska ramla av. Där fick jag äta massa ipren för att orka med. I England var det jobbiga utförslöpor men det absolut jobbigaste för min del var att trampa sig runt banan.

Men som någon tidigare sa - det roliga med Enduro är att olika arrangörer kan sätta sin egen prägel på det. Personligen så gillar jag fransmännens lift-till-toppen-koncept :)

hannaej skrev:
-------------------------------------------------------
> Som svar på hur banan jämför sig med Flottsbro
> tror jag att alla som var i Tweed valley kan
> hålla med om att det är svårt att ens
> jämföra! Det är en helt annan typ av åkning.
> När jag pratar om exempelvis "oflowigt" menar jag
> att man får oflyt i sin åkning för det är så
> jäkla halt och det finns rötter som gör att man
> halkar av från banan hela tiden. Britterna har
> listat ut hur man får med sig farten, genom att
> kan hoppa eller "skimma" över rötterna. Mend et
> är väldigt svårt om man är ovan med
> terrängen. Banorna har ganska brant lutning
> utför hela tiden - så halkar man av så går det
> ganska lätt att peka cykeln utförs igen för att
> få upp rullet. Det vill säga tills man halkar av
> nästa rot :)
>
> Så om man jag på något sätt ska försöka
> jämföra med Flottsbro så kan man väll säga
> att det är branten i SS6 fast med hala rötter
> och lös småsten som underlag - och så typ 10
> tajta kurvor på rad. Och kurvorna pekar neråt
> hela tiden. Sedan är banan 10 minuter lång. Lite
> flat-out delar fanns också - super branta
> drop-ins, och så korta uppförsbackar på typ 15
> sek på grusväg för att transportera sig mellan
> olika downhill-spår.
>

Jag tycker det ser ut att stämma rätt bra med vad man ser i den här videon från Innerleithen dag 1. Sjukt brant, halt, löst. Respekt till alla som tog sig ner för dom här banorna med någon form av kontroll! Kolla Barnes, shit vad han äger den typen av åkning..

http://www.vitalmtb.com/videos/member/Vital-RAW-Tweedlove-Saturday,25974/Steel-City-Media,14510

Hade varit sjukt kul att cykla dom banorna, fast helst utan att behöva ösa hundratals meter grusväg uppför (på specialsträckorna!) innan man dyker ner i det där.. utom tävlan för min del alltså.

mytomspunnen skrev:
> Vilken läsning och vilken video! Ser sjukt kul
> ut!

Perfekt för helstel singlespeed :)

Luthman Photography skrev:
> Perfekt för helstel singlespeed :)

+1 ;-)

Kul läsning!

Av att bara läsa om hetsig trampning uppför får jag fantom-mjölksyra i låren.... Och sen köttigt cykling utför som grädden på moset. Det verkade inte ha varit ett rent och skärt nöje men fan vad häftigt! Bra jobbat

cerro skrev:
> Grymt kört! Lät verkligen hårt

Som en penis :(

En liten undran:Hur kan Jared Graves klara en tävlingsdag på bara en liten vattenflaska (o Guds försyn)? Medans T-Mo nästan ser ut som om hon är ute på en campingtur.
Ur EWS regler:
Rider Equipment

Each rider must be self-sufficient during the entire duration of the race (Food stashes are not permitted – see Section 6). Personal responsibility and self- sufficiency are a large part of the spirit of enduro racing and riders are encouraged to carry adequate equipment for operating in mountainous environments. Each rider should remember that they are solely responsible for themselves but are urged help other competitors on course.

Är Richie Rude vattenbärare åt Jared? Och är det tillåtet? Visserligen ser det ibland ut som om Jared har några småfickor på ryggen, men jag är skeptisk.

F.ö gillar jag den här videon:
Nico Laus framhjulsåka vid 2.00 måste ses.

/S

I Whistler fanns mat- och dryckdepåer i botten av varje SS. Klart emot reglementet/grundtanken att vara självförsörjande, men så verkar fler rejs göra. Hur var det i Skottland?

Fanns vatten och lite frukt å kakor vid en depå varje dag. Första dagen passerade man den 2 gånger, andra dagen passerade man depån 3 gånger. Sen fanns det vatten vid timecheck. Så det var en hel del som bara körde en liten flaska.
/Björn

BPetterson skrev:
> Fanns vatten och lite frukt å kakor vid en depå
> varje dag. Första dagen passerade man den 2
> gånger, andra dagen passerade man depån 3
> gånger. Sen fanns det vatten vid timecheck. Så
> det var en hel del som bara körde en liten
> flaska.
> /Björn

Samma som Whistler då. Dom som är i toppen verkar utnyttja detta och köra bara med flaska (och tejpad slang, kolsyrepatron + däckjärn på ramen). Lite förvånande att organisatörerna gör så tycker jag, det verkar ju gå direkt mot reglementet?

Sen kan jag iofs tycka det är jädrigt bra att låta åkarna vätska upp ordentligt så det kanske mer är reglementet som behöver ändras..

Det där med self sustained verkar nästan alltid vara mer snack än verklighet.

Det var samma sak på TP, stora ord om att man skulle klara sig själv och bära sin egen mat, sen kommer man ändå fram till ett dingnande lunchbord och en fullutrustad servicebil varje dag.

Tråkigt tycker jag.

marran skrev:
> Det där med self sustained verkar nästan alltid
> vara mer snack än verklighet.
>
> Det var samma sak på TP, stora ord om att man
> skulle klara sig själv och bära sin egen mat,
> sen kommer man ändå fram till ett dingnande
> lunchbord och en fullutrustad servicebil varje
> dag.
>
> Tråkigt tycker jag.

Ja, det blir ju tråkigt om det blir som nåt långloppsjippo med vätskestationer och banankorgar. Om man nu ska vara självförsörjande så ska man väl vara det. Det snackas ju så mkt om att "det är som mtb alltid har varit, man drar ut och kör med polarna och rejsar nerför berget" - fast det är ju jobbigt att bära med sig vatten och käk så det ordnar vi åt er.

Jag vet inte hur det är med mekhjälp på tävlingarna, men det har ju skrivits om att man bara får åka på en ram, ett hjulpar osv. Jag tycker snarare att man borde få byta ett hjul som havererar, en bakväxel som pajar osv. Det är ju rimligen svårare att förutse och bära med sig än en camelback och en handfull powerbars. Det krävs inte en raketforskare för att inse att man kommer behöva äta och dricka om man ska vara ute i 4-5-6 timmar. Det är ju aningens mer tidskrävande att byta fälg under ett race än att pressa ner en banan i halsen på en transportsträcka. Att ha en mekzon där teamet kan ha ett reservhjul eller en extra bakväxel osv, känns schysstare.

De italienska tävlingarna har väl begränsad mektid, sen låses cyklarna in. Inte för att det är speciellt rätt vist, eftersom factoryåkarna har med sig både delar och mekaniker, så de hinner fixa det mesta, medan privateers kanske måste spendera tiden med att jaga fatt i rätt del och hinner inte ens skruva på den.

Jag hojade sju timmar i skogen i lördags med bara en vattenflaska och lite godis i en ryggficka. Men då fyllde jag på flaskan en gång och stannade för att käka lunch och en till gång för en kaffepaus. Så kan man göra i verkligheten ibland även utanför trendurotävlingar. Jag lämnar nästan uteslutande ryggan hemma numer. Har nämligen uptäckt att jag cyklar med mkt bättre flow utan (ja, den sitter bra på ryggen).

Vad vill jag då ha sagt med detta? Jag tycker att om det är en cykeltävling så tycker jag det är ok med depåer för käk och dricka. För inte är det väl en fikatävling?

mytomspunnen skrev:
> Jag hojade sju timmar i skogen i lördags med bara
> en vattenflaska och lite godis i en ryggficka. Men
> då fyllde jag på flaskan en gång och stannade
> för att käka lunch och en till gång för en
> kaffepaus. Så kan man göra i verkligheten ibland
> även utanför trendurotävlingar. Jag lämnar
> nästan uteslutande ryggan hemma numer. Har
> nämligen uptäckt att jag cyklar med mkt bättre
> flow utan (ja, den sitter bra på ryggen).
>
> Vad vill jag då ha sagt med detta? Jag tycker att
> om det är en cykeltävling så tycker jag det är
> ok med depåer för käk och dricka. För inte är
> det väl en fikatävling?

Fast det beror ju lite på vad man räknar in i cyklingen. Jag trodde i all min enfald att det i enduro ingick att man skulle klara sig själv och vara självförsörjande. Givetvis kan man åka runt med endast sitt Visakort i ena fickan, men det förtar lite av grejen för mig.

Givetvis åker an bättre utan ryggsäck, det gäller både cykling och skidåkning för min del. Men jag har oftast ryggsäck med mig ändå. För att jag vill vara förberedd.

När jag åker hemma med endast 15-20 mins promenad oavsett varifrån på rundan jag måste gå hem i från så har jag bara en vattenflaska och mobiltelefon med mig. Men åker jag längre har jag alltid ryggsäck. Jag vill inte bli stående ute i skogen med en knäckt kedja, punka eller något annat som jag hade kunnat fixa med ett multiverktyg, slang eller två zipties och en tub skinkost.

Tillbaka
Topp