[Artikel] Enduro World Series - Tweed Valley, Skottland

Ur en tävlingsdeltagagares synvinkel så diggar jag STARKT att man kan fylla på vatten (vore ju farligt annars, jag dricker lätt om up min 3 liters camelback!). När det gäller fikat har jag inte ens tänkt tanken på varför det skulle vara dåligt? Det är ju toppen! Alla vet dessutom att det finns dagen innan så man kan planera hur mycket man vill ta med sig och vad - lika för alla.

När det gäller mek från utsidan så får bara en annan tävlingscyklist hjälpa en anna tävlingscyklist - ingen från "utsidan" får hjälpa till. Exempelvis när Martin Meas körde av sin sadel på sträcka ett första dagen så fixade Cedric Gracia till den med en innerslang.

Jo, fylla på vatten är en sak, en vattenslang vid en station är ju ingen big deal. Men om man går ut med att man ska vara self sufficient och sen har en massa depåer blir ju lite fånigt. Då kan de ju skippa snacket om att man ska klara sig själv. Få mekhjälp känns rimligare då det är svårare att få med sig allt man kan tänkas behöva än när det kommer till vätska och näring.

Att få ett dåligt resultat för att man har oflyt och knäcker en bakväxel känns mer orättvist än att man får ett dåligt resultat för att man försökt spara vikt och inte tagit med tillräckligt med vatten.

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
>Men åker jag längre
> har jag alltid ryggsäck. Jag vill inte bli
> stående ute i skogen med en knäckt kedja, punka
> eller något annat som jag hade kunnat fixa med
> ett multiverktyg, slang eller två zipties och en
> tub skinkost.

Tänk, allt det där har jag i ryggfickan. Ja förutom skinkosten dåra.

Instämmer till viss del. Det är väl för att "proffsen" inte ska få outside assistance medans vanliga privateers inte kan få hjälp på samma sätt. Annars hade ju GT stått i varje hörn (vilket de gör i vilket fall som helst) och fipplat med Meas och Athertons hojar.

Vattenfrågan är självklar för mig! Jag var tvungen att fylla på säkert 3 ggr per dag och då snålade jag inte pga av vikt. Maten, ok - kanske lite wierd - but nice... I like it. I min opinion kanske de borde ändra defintionen av self-sufficient istället! Mer fika åt enduro-folket :)

Jag förstår inte att ni gnäller om vatten? De snabbast på VR körde på ca 1-1,5 flaska vatten totalt. Och de cyklar snabbar, hårdare än de flesta Endurocyklister gör? Och har för mig att de bara käkade mat de hade med sig? Är det så mycket mer jobbigt med Enduro? ;)

Jag håller med Hanna, vattnet är bra. Maten borde dom skippa, eller så ta bort den högtravande texten och reglerna om att vara "self sufficient" om det ändå inte är så i verkligheten eftersom folk då tummar på vätskan och det blir väldigt farligt.

Westman skrev:
> Jag håller med Hanna, vattnet är bra. Maten
> borde dom skippa, eller så ta bort den
> högtravande texten och reglerna om att vara "self
> sufficient" om det ändå inte är så i
> verkligheten eftersom folk då tummar på vätskan
> och det blir väldigt farligt.

Jo, det var lite det jag var ute efter. Antingen skippar man snacket om att man ska vara självförsörjande eller så ska man vara det på riktigt.

Och givetvis skulle det bli stor skillnad mellan proffs och amatörer vad gäller mekhjälp om man fick ta hjälp av andra. Så där är det kanske en poäng.

mytomspunnen skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >Men åker jag längre
> > har jag alltid ryggsäck. Jag vill inte bli
> > stående ute i skogen med en knäckt kedja,
> punka
> > eller något annat som jag hade kunnat fixa med
> > ett multiverktyg, slang eller två zipties och
> en
> > tub skinkost.
>
> Tänk, allt det där har jag i ryggfickan. Ja
> förutom skinkosten dåra.

Jag har inga ryggfickor.

I övrigt har jag även förstahjälpen i ryggan (cyklar aldrig utan nu för tiden, om jag inte är inom skrikhåll för civilisation under hela turen). Sen har jag en pump, gaffelpump med. Är den en lång tur har jag två slangar. Jag skulle definitivt vara mer obekväm och köra runt med sånt i ryggfickor än i rygga. Jag har pump och mobil i ryggfickan när jag kör cross/lvg, men då sitter man ju rätt still.

Men alla gör på sitt sätt, huvudsaken är att det egna sättet är det som är rätt :)

> mytomspunnen skrev:
> -----
> > Luthman Photography skrev:
> >
>
> > -----
> > >Men åker jag längre
> > > har jag alltid ryggsäck. Jag vill inte bli
> > > stående ute i skogen med en knäckt kedja,
> > punka
> > > eller något annat som jag hade kunnat fixa
> med
> > > ett multiverktyg, slang eller två zipties
> och
> > en
> > > tub skinkost.
> >
> > Tänk, allt det där har jag i ryggfickan. Ja
> > förutom skinkosten dåra.
>
> Jag har inga ryggfickor.
>
> I övrigt har jag även förstahjälpen i ryggan
> (cyklar aldrig utan nu för tiden, om jag inte är
> inom skrikhåll för civilisation under hela
> turen). Sen har jag en pump, gaffelpump med. Är
> den en lång tur har jag två slangar. Jag skulle
> definitivt vara mer obekväm och köra runt med
> sånt i ryggfickor än i rygga. Jag har pump och
> mobil i ryggfickan när jag kör cross/lvg, men
> då sitter man ju rätt still.
>

+1

Har använt första hjälpen-kittet några gånger om året både på folk i mitt sällskap och andra som slagit sig som man cyklat förbi. Det cyklar jag aldrig utan numera och det skulle inte gå i en ryggficka direkt. Det brukar vara rättså uppskattat att tvätta sår och plåstra om nån, tänker att på sant karma-vis hade jag uppskattat om nån tagit hand om mig så om jag blödde eller behövde hjälp så det kanske jämnar ut sig över ett livsperspektiv. Det verkar dock vara rätt många som saknar detta i sina värskor tyvärr.

Slangen är också rätt bra att ha, även om man kör Tubeless. Rätt segt att gå nerför åreskutan eller knalla hem ett par mil på Bohusleden efter lite otur. Vet inte hur många gånger jag såg folk spendera större delen av en dag med att gå ner från högzon i Whistler. Där ger jag inte bort min egen slang, har dom valt att köra utan rygga så är det deras val Jag skulle också hellre köra park utan i större berg men vill inte behöva gå ner för nåt som hade varit enkelt att fixa.

Jo, första hjälpen är det som jag inte får med mig. Men på längre turer med långt/svårhittat till civilisation åker ibland ryggan på av den anledningen. Plus att det då kan vara bra att ha mer att äta och förstärkningskläder och då räcker inte ryggfickorna.

Hett tips är annars att fixa ngn form av fodral som får plats i ryggfickan. Då ligger grejerna still och det går snabbare att komma ut och cykla eftersom man slipper packa. Jag har slaktat en gammal rakappartsväska och däri passar precis multiverktyg, en liten lagningslappslåda med lappar och xtra kedjelänkar/snabblänkar, minipump och några buntband. Den får ligga i mittersta ryggfickan och då ligger den still. Utanpå den ligger mobilen och i de andra två fickorna varsin slang. Jag kan ärligt säga att jag inte märker av det alls när jag cyklar. Men med rygga störs jag betänkligt.

Jag är så van att köra med rygga att jag inte tänker på den längre, vare sig jag kör cykel eller skidor. Så det är nog bara olika vad man är van vid. Jag ogillar att köra med saker i ryggfickan, det slänger och far mer för min del än vad ryggan gör.

Jag tycker det är gött att cykla utan rygga, så tishan fladdrar som i en freeridefilm.
Fast jag gör det bara när jag är toknära hemma, just pga första hjälpen/vatten/lagningspryttlar.

När jag kör bikepark har jag minipump och lagningslappar i ena fickan, då klarar jag mig för det allra mesta och får tröjfladder på köpet.

> Men alla gör på sitt sätt, huvudsaken är att
> det egna sättet är det som är rätt :)

+1

Angående Vätternrundan, jag gjorde av med ungefär 2, 5 liter vatten på de 30 milen.
Under dagarna på grycksboracet gjorde jag av med runt 5 liter vatten per dag.

Tycker nog att grycksboracet var mer fysiskt utmanande också :)

theBrand skrev:
> -----
> > Men alla gör på sitt sätt, huvudsaken är
> att
> > det egna sättet är det som är rätt :)
>
>
> +1
>
> Angående Vätternrundan, jag gjorde av med
> ungefär 2, 5 liter vatten på de 30 milen.
> Under dagarna på grycksboracet gjorde jag av med
> runt 5 liter vatten per dag.
>
> Tycker nog att grycksboracet var mer fysiskt
> utmanande också :)

Ja, jag har visserligen bara kört halva vr. Men jag håller med grycksbo var jobbigare och energibrist på ett enduro kan ge rätt ödesdrigra konsekvenser om man gör fel pga trötthet.

Framför allt tycker jag att små missar kan ge stora konsekvenser. Något som inte är lika framträdande när man kör lvg. Det enda som händer när man blir trött när man kör lvg är att det går långsamt och gör ont. När man blir trött när man kör am/tävlar i enduro kan man göra små misstag som kan ge stora konsekvenser.

> Framför allt tycker jag att små missar kan ge
> stora konsekvenser. Något som inte är lika
> framträdande när man kör lvg. Det enda som
> händer när man blir trött när man kör lvg är
> att det går långsamt och gör ont. När man blir
> trött när man kör am/tävlar i enduro kan man
> göra små misstag som kan ge stora konsekvenser.

Nåja. Det kan de faktiskt göra på LVG också. Men kör man platt rak landsväg är ju marginalerna ganska goda.

Rattnalle skrev:
> -----
> > Framför allt tycker jag att små missar kan ge
> > stora konsekvenser. Något som inte är lika
> > framträdande när man kör lvg. Det enda som
> > händer när man blir trött när man kör lvg
> är
> > att det går långsamt och gör ont. När man
> blir
> > trött när man kör am/tävlar i enduro kan
> man
> > göra små misstag som kan ge stora
> konsekvenser.
>
> Nåja. Det kan de faktiskt göra på LVG också.
> Men kör man platt rak landsväg är ju
> marginalerna ganska goda.

Jo, så klart. Men generellt.

Just nu kan man följa EWS från Valloire live via twitter och live timing på http://www.enduroworldseries.com/

Svenska deltaganden kända från Happy och CES jag sett är bland annant Klas och Björn från GSC, Martin och Cecilia från Östersund och Hanna Oleträ från Åre. Go for broke!

I toppen verkar T-Mo vara het, och Cecile Ravanel låg på nästan samma tider tills hon punkade på S2. Nu Beerten tvåa och Anne-Caro trea.

I herrarnas leder typ den enda XC-åkaren i toppen(!) före en samling gamla DH-åkare. Baille Maitry i topp före Leov (nästan samma tid), Maes och Graves. Graves kraschade på sträcka 2 men ligger ändå med.

Just nu är damerna på S3 som är samma som S2, herrarna ska snart starta.. åktiden på den sträckan är drygt 17 min för de allra snabbaste, 1100hm snaaaaaabb utförscykling.

Fransk enduro verkar inte vara mycket trampa, mer uthållighets-DH.

Westman skrev:
> Just nu kan man följa EWS från Valloire live via
> twitter och live timing på
> http://www.enduroworldseries.com/
>
> Svenska deltaganden kända från Happy och CES jag
> sett är bland annant Klas och Björn från GSC,
> Martin och Cecilia från Östersund och Hanna
> Oleträ från Åre. Go for broke!
>
> I toppen verkar T-Mo vara het, och Cecile Ravanel
> låg på nästan samma tider tills hon punkade på
> S2. Nu Beerten tvåa och Anne-Caro trea.
>
> I herrarnas leder typ den enda XC-åkaren i
> toppen(!) före en samling gamla DH-åkare. Baille
> Maitry i topp före Leov (nästan samma tid), Maes
> och Graves. Graves kraschade på sträcka 2 men
> ligger ändå med.
>
> Just nu är damerna på S3 som är samma som S2,
> herrarna ska snart starta.. åktiden på den
> sträckan är drygt 17 min för de allra
> snabbaste, 1100hm snaaaaaabb utförscykling.
>
> Fransk enduro verkar inte vara mycket trampa, mer
> uthållighets-DH.

Och i princip ingen träning, enbart en genomkörning per sträcka utan tidtagning.

ACC är tydligen sjuk, spydde på cykeln på första sträckan. Hoppas hon kryar på sig tills imorgon.

Graves hade förutom OTB på andrasträckan även pyspunka på tredje.

Lite surt, jag som tippat ACC och Graves i topp :D

Ah. Nu har jag äntligen hunnit läsa. Grymt Hanna!!! Imponerad! Grymt kört o väldigt bra skrivet. Kul att läsa! :) Ser fram emot att läsa mer.

Heja!

Sjukt mäktigt jobbat! Och jävligt bra skrivet! Men framförallt: Heja heja heja! Jag blir ju uberpeppad (och ganska trött av bara tanken) av detta!

Sherpa skrev:
> Kul att Graves vann på en 26" - Yeti SB66.

Vilket rejs, topp tre inom 4s.. :o Coolt för Oton att komma tvåa och vara så nära vinsten. Frankrike har så sjukt många unga duktiga rippers..

Klas 93a och tog EWS-poäng! Trots ett åk där bakbromsen la av och han enligt uppgift kraschade så många gånger att han till slut fick springa ner. (tu) (tu)

Hobbyanalys #1
Anmärkningsvärt är väl att ingen i topp 10 vunnit en enda sträcka! Dvs alla som vann sträckor slutade på plats 11 eller lägre. Det verkar lönat sig att inte överköra då de allra snabbaste också drabbats av punkor och haverier. Synd om sträckvinnarna Leov, Baille-Maitry och Lau som verkligen laddade friskt. Leov har verkligen hittat sitt game och är på pace. Han var ju alltid en av de mest vältränade och taktiska i DH-cirkusen så Enduro borde passa honom som hand i handsken.

Hobbyanalys #2
Banorna verkar bestått av snaaab hållafart-cykling med inslag av väldigt mycket stenstök, däremellan gräs och skrå. Big wheel terrain! Även om det mest handlar om åkstyrka är det så många i toppen som är såpass bra att materialet gör lite skillnad över 17 min flat out-bana. Jag noterar att alla de som rejsade på riktiga enduro-specifika 29ers gjorde bättre ifrån sig än vanligt relativt konkurrensen- Moseley och Leov (Remedy 29), Beerten och Keene (Spesh Enduro 29) och Baille-Maitry (BMC Trailfox 29) verkade alla ha riktigt bra pace i Valloire. Graves klagar i ljud-intervju på Vital på att han hade nackdel på den här banan materiellt. Trodde det var dödsstöten för 26, tills han gick och vann.. :) Men det är klart, små hjul och bara 150 slag är inte optimalt för att hålla 60+ km/h nerför fransk pist. Får se kommande banor, men för rejsing på deras nivå när varje sekund räknas mer än hur roligt man tycker man har verkar det vara the shizzle med mer och större hoj.

Tillbaka
Topp