[Artikel] På rätt kurs – stigcykling för nybörjare

Beofred

Aktiv medlem

Att mountainbike växer så det knakar börjar bli uppenbart var man än vänder sig. Motionsloppen drar allt mer anmälningar, nya cykelbutiker slår upp portarna och bike parks går med vinst. Hör du till dem som märkt att fler i din bekantskapskrets hittat till sporten den senaste tiden, och kanske själv fått offra solväderturer till förmån för att demonstrera grunderna i hur en cykel hanteras utanför elljusspåret?

Läs mer

Bra å intressant artikel.

Sporten utvecklas starkt nu förtiden!

För många år sedan var det några nybörjarrajder.
Bla Rippa och oxr ledde den jag var med på om jag minns rätt.
Minns att det var väldigt kul och lärorikt.

Annars åkte med på alla happyrajds man kunde hitta och sakta lärde sig blåmärke för blåmärke, skrubbsår för skrubbsår:-)

Bra skrivet och intressant. En personlig synpunkt som inte skall ses som kritik är att jag saknade nån slags sammanfattning av artikelförfattaren när intervjun var slut. Inte för att det är så svårt att sammanfatta själv, men för att få en snygg avrundning av alstret.

Jag kan varmt rekommendera Mountainbikeskolan som håller till på Hellasgården - http://mountainbikeskolan.se/ för alla som är sugna på att våga lämna grusvägarna för lite stök i form av stig, sten och rötter. Deltog i deras tvådagarskurs 12-13/7 och kände att jag utvecklades enormt på de två dagarna fick massor med stigtips i Hellas som jag för övrigt bor nära.

Var först osäker på om det fanns något att lära ut till en som cyklat en del men en helt ny värld öppnades och utbildningen som till stor del går ut på att man cyklar ut i Hellas och utsätter sig för olika moment med instruktion är fantastiskt effektiv.

larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Drt är ju för att Beo har fått sommarjobb på
> redaktionen ;)

Haha exakt, alla vet ju hur sommarpersonalen ställer till det på landets redaktioner.
(Jobbar just nu på en grym artikel där jag redovisar hushållens snittcykelbudget i just DIN kommun - "se vad din granne slantade för sina cyklar i unik lista bara här idag i detta lösnummer samt plus". Släpper den dagen efter "bantningsguiden - dessa tunga delar är onödiga på din cykel - vi har hela listan")
:)

Beofred skrev:
> Haha exakt, alla vet ju hur sommarpersonalen
> ställer till det på landets redaktioner.
> (Jobbar just nu på en grym artikel där jag
> redovisar hushållens snittcykelbudget i just DIN
> kommun - "se vad din granne slantade för sina
> cyklar i unik lista bara här idag i detta
> lösnummer samt plus". Släpper den dagen efter
> "bantningsguiden - dessa tunga delar är onödiga
> på din cykel - vi har hela listan")
> :)

Hahaha, bra där! Alla vet ju att Happy igentligen vill vara som en kvällsblaska ;D
// L

Så förvånad jag blev av att öppna tråden och se en bild på mig själv. :D

Jag gick kurs med Jesper och den största behållningen var att någon sa till mig och visade mig att det faktiskt gick att köra på de ställen som jag tidigare trott varit omöjliga (lilla grenen på bilden är inte ett sådant exempel). Efter kursen har jag nött på ensam och har sakta men säkert blivit bättre och bättre. Målet var att klara av Xterra triathlon utan att slå ihjäl mig och det gick alldeles prima.

Ett tips kan ju vara att kolla in de lokala friluftsfrämjarna. Numera finns det kurser där till bra priser. Fast det kräver ju att man är medlem förstås.

/Freddo

fphotography skrev:
> Ett tips kan ju vara att kolla in de lokala
> friluftsfrämjarna. Numera finns det kurser där
> till bra priser. Fast det kräver ju att man är
> medlem förstås.
>
> /Freddo

Vilket det kanske är värt att vara?

Ja medlemskapet är inte så dyrt och då får man ju tillgång till deras andra aktiviteter som kan vara intressanta. Kajak t ex. Medlemskap och kurs är hur som billigare än den kommersiella aktör som jag kollade in lite snabbt. Hos främjarna som jag varit hos kostade det 350:- för fem ggr a 1,5 - 2 timmar per gång.

Kursen hölls av en aktiv tävlingscyklist så han var ju way better than me i alla fall.

/Freddo

Vad menar han med stigvändning? Försökte googla och den här artikeln var enda som dök upp..

pwr skrev:
> Vad menar han med stigvändning? Försökte googla
> och den här artikeln var enda som dök upp..

Gissar på en sånhär:

Det är väl bara en bra svensk översättning på switchback. Där om den är tillräckligt skarp kräver att man gör en framhjulsvändning som i videon ovan.

Tillhör en av alla de som nyss "rekryterats" till mtb:ns underbara värld. Någon som möjligtvis vet om det finns kurser i Skåne?

Tillbaka
Topp