[LVG] Det blev en Genesis Equilibirum SS

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Kort uppdatering. Bytte Supernova "The Plug" mot en B&M Luxus U (nya modellen) i helgen och tog en premiärtur i vårsolen på eftermiddagen idag. Med lågprofilfälgar och laddning på klippte stålspettet ändå ett (larvigt medivinds-) KOM på Strava.

Hann också bli en smula irriterad på ett knasigt knakande som troligen kom från styrlager/gaffel. Plockade isär och fettade in på lämpliga platser och nu verkar det vara tyst & lugnt igen. Om mindre än 3 veckor är det dags för mig att göra årets rando-premiär, dags att börja vela vilken cykel som passar bäst för 20 mil skånsk kantvind - Equilibirum, Cross Check, CAAD10 eller Bullitt?

Inte utan att man blir lite sugen på att prova ibland. Men då utan låda och med något snabbare däck än Big Apple...

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte utan att man blir lite sugen på att prova
> ibland. Men då utan låda och med något snabbare
> däck än Big Apple...

Utan låda? Rätt låda måste väl bli aero så det förslår, något i kolfiber månne? Blir glad av att se fler och fler lastcyklar i Gbg, tyvärr få Bullits. Snygg cykel BTW!

arcamone skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Inte utan att man blir lite sugen på att prova
> > ibland. Men då utan låda och med något snabbare
> > däck än Big Apple...
>
> Utan låda? Rätt låda måste väl bli aero så
> det förslår, något i kolfiber månne? Blir glad
> av att se fler och fler lastcyklar i Gbg, tyvärr
> få Bullits. Snygg cykel BTW!

Mja, i sid/kantvind blir det markant jobbigare om man har låda på flaket, särskilt om den är utan lock/kapell. Motvind är lite lättare, sida-med är som att surfa på slör. En lätt kolfiberlåda inklusive kåpat framhjul och en (snygg) vindavisare framför styret hade varit ett drömprojekt, men det får nog vänta lite...

kokodrill skrev:
> Mer bilder tack.

Låt oss se vad som kan fixas framöver.

kokodrill skrev:
> Mer bilder tack.

+1

Längesen jag blev så sugen på att köpa dedikerad landsvägscykel igen.

Efter en lite längre testrunda i morse ser det ut som vi kommer bra överens om hur saker ska vara. Styret sitter visserligen högre än jag är van vid, men det gör å andra sidan bocken mer bekväm. Körde prick 10 mil med lite över 32 km/h rullsnitt vilket väl får anses vara OK fart för en stålis. När jag kom hem stod kaffet färdigt (ännu en bonus med LiveTrack på GPS:en).

Fler bilder har efterfrågats så istället för att klippa gräset blev det lite foto nu på eftermiddagen:

20150314-IMG_5830.jpg

20150314-IMG_5827.jpg

20150314-IMG_5843.jpg

20150314-IMG_5848.jpg

20150314-IMG_5844.jpg

20150314-IMG_5840.jpg

20150314-IMG_5835.jpg

Det är en Lezyne Femto som, om man ska vara ärlig, kanske är mer snygg än säker. För längre nattliga äventyr planerar jag att köra med en Cateye TL-LD610 (placerad på lågt på sadelstaget) och något svagare men med reflex (t.ex. Cataye TL-LD500) på sadelstolpe/sadelväska. Broms & växelvajer+ höljen är Yokozuna Reaction Cable System - styva så det förslår!

Tjohej

3/4 brevet-serie senare och jag konstaterar att med högre komfort orkar man mer i längden. En 30-milare återstår på denna cykel men tror det inte kommer förändra min uppfattning.

Senast ändrad:
Så då har jag årets equilibrium ram (725) strl 54

611g okapad gaffel
1980g ram med stytlagerkoppar och sadelklämma

Jag hade frågat Genesis om färgen och de sade att den var blank och inte matt... Liten besvikelse - ska nog lämna in på lackering.

Kommer sakta men säkert byggas upp - bilder kommer inte på ett bra tag :)

Tja, styrhuvudet är typ 2 cm högre än på mina andra cyklar så hamnar inte hoodsen så långt ner som det ser ut (mot vad jag är van vid) och det har funkat på både 40, 2x60 och 100 milare. Men läs inte min andra tråd om ulnanerven ;-)

Vacker cykel oaktat vilket. Den ser ut att längta efter att rulla långt och ganska snabbt. Riktigt vacker cykel!

Jag gillar verkligen cykeln. Jättesnygg! Vad skulle hända om du flyttade uppreglagen så mycket som möjligt och sedan satte en mer negativ styrstam? Skulle du få bättre handposition och minskat tryck på nerven? Eller skulle du bara få längre avstånd ner till bocken?

Tänker att vinkeln på hoodsen blir fel, så isf bättre att byta styre till ett av mer modern modell. Men åas tror jag att trycket kom från "knoppen" på reglaget å de andra rundorna avlöpte ju utan större problem.

NLC skrev:
> Tänker att vinkeln på hoodsen blir fel, så isf
> bättre att byta styre till ett av mer modern
> modell. Men åas tror jag att trycket kom från
> "knoppen" på reglaget å de andra rundorna
> avlöpte ju utan större problem.

Det bästa är nog att hitta ett perfekt styre. Jag satt och spånade lite till på bilden och jämförde med bilden i Ulnanervtråden. Utan att ha något belägg för det tycker jag att det ser ut som att en något brantare lutning på bocken borde ge avlastning av nerven samtidigt som möjligheten att flytta upp reglagen max ökar. Rent spontant ser det ut som att du borde kunna irritera nerven även på hoodsen genom att det blir lite kilverkan mot styret. Det är ju alltid svårt att avgöra var man kan placera reglagen utifrån en bild och på ett styre som är böjt mest överallt i olika riktningar.

Mjo, så är det kanske. Samtidigt så har det ju funkat fint innan, så jag avvaktar nog ett byte (och eftersom det är 26 mm och inte "modernt" 31.8 så är utbudet ändå en smula begränsat). Men jag hör vad du säger.

Det finns ju ingen som är mer lämpad än du att ställning i frågan. Jag hoppas bara att du skall vara i form för fler mäktiga turer.

Japp, helt rätt på däcken som osträckta mäter in på 30-31 mm fast då med rätt obreda fälgar (22,4 mm)

Riktigt fint, kolhjul och feta däck är helt klart rätt :D Lyx att få plats med så breda däck, de passade precis inte på min :(

Ja, tycker det blev härligt rå look med lite mellanhög profil på hjulen. Frågan är bara vad man nu ska bestycka CAAD10:an med nu när stålisen fick ärva/låna. Eller så utnyttjar man fördelen med kanttråd och skiftar däck lika ofta som man byter cykelbyxor.

Det är ett Deda Newton Shallow 26, mest för jag inte riktigt tycker moderna oversize 31.8 mm styren passar med smala ramrör. Fast det kanske man inte skulle skrivit för då får jag väl äta upp det den dagen jag hittar ett bra & snyggt kolfiberstyre... :-)

Tillbaka
Topp